Alternatief voor waterslot?

Gestart door Eduard, 19-05-2004 12:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eduard

Nu ik krapper op kot ga zitten in Oslo denk ik dat ik het gistingsvat (zeker in de winter) binnenshuis moet zetten. De woonkamer met open keuken is niet zo'n goede plek omdat er meer mensen in huis wonen die niet steeds willen struikelen over een mega-emmer. In principe kan ik het gistingsvat in de slaapkamer neerzetten, alleen kan mijn vriendin niet slapen door het regelmatige geblub van het waterslot. Mijn waterslot is er een van het type 'El Cheapo', een zwanehalsje met een rode dop erop. Ook al geeft die rode dop wat tegendruk waardoor de bubbeltjes in klein formaat en zeer regelmatig omhoog stijgen, het geluid wordt wel versterkt door het deksel van het vat etc.

Nu is de vraag: is er een vervanging denkbaar voor het waterslot. Dus iets wat niet blupt, en daardoor dus ook niet met een vloeistof werkt. Zou ik bijvoorbeeld een soort filter kunnen gebruiken o.i.d. en hebben anderen wellicht ervaring opgedaan met alternatieven voor het waterslot?

Alvast enorm bedankt voor een antwoord! :proost2:

Adrie

Hoi Eduard,

Als ik een giststarter maak in een fles of erlenmeijer waar geen stop met waterslot in past, doe ik in de opening een flinke dot watten. De CO2 kan wel ontsnappen, maar stof en beestjes kunnen er niet in. Tijdens de primaire fermentatie komt er zoveel CO2 vrij, dat er geen zuurstof in het vat kan komen. Bij de lagering zou ik wel een waterslot gebruiken.

Groeten,

A3

fritz

Tijdens mijn studies voerde ik fermentaties uit in zgn. EBC-buizen.  Daar staat bovenaan ook geen stop op, maar een prop watten, omgeven met gaasdoek.

:degroeten:  

Fritz

JoJo

Hai,

Zomaar een idee, zelf nooit geprobeerd.

Je zou een (lange) slang kunnen zetten op de plek waar je normaal het waterslot op doet, en het eind in een beker of glas met water kunnen steken ( de waterafsluiting).

Je kan door de lengte van deze slang, zelf bepalen waar je die waterafsluiting zet. (evt kastje of doos die je met kussens / dekens afdekt)

JoJo


 

Jacques

In aanvulling op het idee van JoJo wil ik opmerken dat je zelfs zonder water doorvoer kunt werken als de slang een lengte heeft van meer dan 2 meter en het uiteinde ten minste 1 meter lager is dan de plek waar de slang (goed sluitend) gestoken is in een volrubberen stop die op zijn beurt weer in de opening van het gistvat zit. Het schijnt dat Pasteur deze methode in het verleden gebruikt heeft. Infecties hebben dan zowel de gasstroom als de zwaartekracht te overwinnen hetgeen zowat onmogelijk is!
Wel zou ik controleren of het systeem 'waterdicht' is door het vrije uiteinde een tijdje in een fles gevuld met water te hangen.

:degroeten: Jacques

wim

Die gasstroom houd dan ook vliegje tegen? Wauw dit is wel een slim ideetje zeg en de grote meester deed het zelf, nog even een citaatje van Pasteur:
Fermentation is life without oxygen
Louis Pasteur


:degroeten:

WIm

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.