Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: High gravity brouwen: iemand ervaring?  (gelezen 10052 keer)

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
High gravity brouwen: iemand ervaring?
« Gepost op: 19-05-2004 12:10 u »
Na het lezen van een paar postings hier op het forum heb ik begrepen dat er zoiets bestaat als high gravity brewing (HGB). Nu vroeg ik mij het volgende af:

- betekent HGB alleen maar dat je zwaar bier brouwt dat ook zo wordt gedronken?
- zo niet, tijdens welke fase kan het wort verdund worden, en met wat?
- welke invloed heeft het verdunnen van het wort op het uiteindelijke bier, ten opzichte van niet-HGB-bier?

Ik ben hierin ge´nteresseerd aangezien ik binnenkort ook wat lichtere bieren wil brouwen, zoals pils, k°lsch, weizen etc (niet-degustatiebier). Mijn brouwketel is vrij klein (rond de 25-28 liter) maar ik heb wel enkele gistingsvaten Ó 28 liter. Zou het in dat geval enigszins mogelijk zijn om bijvoorbeeld een sterk brouwsel te maken en zodanig te verdunnen dat ik twee vaten met wort kan vullen om uiteindelijk uit de komen op zo'n 50 liter bier? Een grotere brouwketel is voor mij helaas geen alternatief, ik heb hier weinig ruimte en mag blij zijn dat ik Řberhaupt al kan brouwen.

Alvast vriendelijk bedankt voor komende reacties!! :proost:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re:High gravity brouwen: iemand ervaring?
« Reactie #1 Gepost op: 19-05-2004 23:19 u »
Hoi Eduard,

Ook ik heb in de beginjaren dat ik brouwde te kampen gehad met een te kleine ketelcapaciteit. Ik heb toen een aantal keren extra zwaar gebrouwen en het verkregen hete wort verdund met koud water. Hierdoor realiseerde ik dus naast een verdunning ook een snelle temperatuursdaling. Echt tevreden was ik niet met het resultaat en ik heb daarom mijn ketelcapaciteit drastisch vergroot tot 100 liter.
Nu heb ik weer het probleem dat de ketel vaak te groot is. De hoeveelheden die ik brouw zijn steeds kleiner geworden. Als je een grote plas hebt moet je ook meer flessen schoonmaken en bottelen. Niet de leukste werkjes. Verder duurt het ook een hele tijd voordat je een batch geconsumeerd hebt. Voor mij zit de hobby in het variŰren en experimenteren en daarvoor heb je geen grote hoeveelheden nodig...

Ik was overigens niet tevreden over het aanleggen van het wort met water omdat naar mijn idee het bier daardoor veel minder body had. Het proefde 'waterig'. Als je met high gravity brewing aan de gang wilt gaan dan zul je naar mijn idee er voor moeten zorgen dat de body hoger is dan gebruikelijk (bijvoorbeeld door een ÚÚntemperatuursmaischschema te hanteren).

:degroeten: Jacques

Offline JoJo

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #2 Gepost op: 19-05-2004 23:29 u »
Hai,

Ik heb dit 1 keer gedaan zodat ik wat meer had voor een borrel.
Doel SG voor vergisting was 1050 en ben doelbewust gaan rekenen naar 15 liter op 1080.

Volgens mijn berekeningen ( 1080 heeft 208 gr suiker per liter, 1050 132 dus (15*208)/ 132 maakt 23.6 dus moest ik met 8.6 liter verdunnen of aanlengen om weer op 1050 te komen)

Uiteraard hopgift aangepast op de verwachte 23 liter.

Op deze wijze had ik ruim 23 liter ipv 15, heb gewoon koud leiding water toegevoegd in vergistingsvat.

Ik heb niet echt smaak afwijkingen geproefd, maar ik heb niet op exact dezelfde wijze ( maischschema, schrootwijze enz.)  wort naar 1050 gemaakt en die gekookt en vergist, heb dit ook niet nog een keer ┤normaal┤gebrouwen, dus echt vergelijkings materiaal heb ik niet.

:degroeten:
JoJo

Offline wim

• Super lid
  • Beter 10 bier onder het waterslot dan 1 in de maag
« Reactie #3 Gepost op: 20-05-2004 01:31 u »
Is het niet zo dat in een dikker beslag de suikers moeilijker oplossen, net als de hopbestanddelen?
Dan zou je verwachten dat je meer moet toevoegen dan je zou doen als je normaal brouwt omdit te compenseren bij HGB.

:degroeten:

Wim

PS ik heb het niet gedaan, maar verwacht het in Peru wel te zullen gaan doen, dus volg deze discussie gespannen op de voet.

Offline Bas

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 20-05-2004 10:12 u »
Is het niet zo dat in een dikker beslag de suikers moeilijker oplossen, net als de hopbestanddelen?
Dan zou je verwachten dat je meer moet toevoegen dan je zou doen als je normaal brouwt omdit te compenseren bij HGB.
Klopt in ieder geval wat de hopstoring betreft. In dit artikel van Jacques kun je lezen dat je bij het koken van je wort met een hogere dichtheid meer dan evenredig extra hop moet toevoegen om dezelfde bitterheid te bereiken.

Grt, Bas H.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 20-05-2004 12:09 u »
Ik heb nu een keer of 4 zwaar ingemaischt. Het record is 31 liter bier met een 25 L maischpan. Ik zorg er voornamelijk voor dat ik heel veel spoel, net zolang tot ik ca 34 L (in twee pannen dan) aan het hopkoken ben. Na het hopkoken verdunde ik nog wat verder in het gistvat. Ik heb tweemaal een lichte blonde (ca 6%) en tweemaal stormbier (zie onderwerp bij recepten) op deze manier gebrouwen. In tegenstelling tot Jacques vond ik mijn bieren helemaal niet waterig smaken.
Ik heb overigens wel een plastic vergistingsvat van 60 L en een glazen lagerfles van 42 L ter mijne beschikking.

gr
MO