Spelt Witbier

Gestart door Gerb, 18-05-2004 17:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerb

He allemaal,

Het wordt weer zomer en ik heb een lekker witbiertje in elkaar geflanst. In de winkel waren geen tarwevlokken meer, dus mijn idee was om spelt als vervanging te gebruiken. Dat is volgens de verpakking tenslotte een 'oertarwe'.

Hier het recept:

20 liter      
pilsmout      2500      
tarwemout   1000      
speltvlokken   500      
havervlokken   400      
         

maischschema         
tijd                55 62   70
temperatuur   5   40   30

kooktijd        60   minuten   

                         gram   kooktijd   
Tettnanger 2,3%   25       60
Goldings 4,5%      15       60

koriander   15   gram
sinaasappelschil   5   gram

gist: opgekweekt uit een Witte Trappist.

Ik zat een beetje in de war dat het filteren moeilijk zou worden maar dat is allemaal perfect gegaan. Uiteindelijk hield ik een wort over met een SG van 1048. Nu staat het te pruttelen en het ruikt goed.

Gerb



MO

Ik heb al veel goede verhalen gehoord over de Witte Trappist gist. Ben toch heel benieuwd wat de stam is, aangezien het bier een soort kruizing tussen Duits en Belgisch witbier is, maar meer op een Duitser lijkt. Geen problemen met het opkweken? Wat was de tht datum?

Lekker weinig hop, wel een beetje typische hop voor een witbier. Is dit bewust? Meestal is het Saaz en Hallertau wat de klok slaat. Maar goed, het is zo weinig dus het zal niet veel uitmaken.

Ik ga niet zeuren over het maischschema. Je wilt een droog bier zie ik. Ik neem aan dat je niets verstijfseld hebt, mijn ervaring is ook dat dat niet nodig is.

Lang trouwens niets meer van je gehoord. Ben je soms ook stiekem een bierbrouwboek aan het schrijven?

gr
MO

Gerb

He MO,

Er zat niet echt veel sediment in de fles, maar het heeft het wel goed gedaan, opkweken ging echt heel makkelijk, binnen 2 dagen stond er 1 cm schuim op de fles. De THT datum heb ik niet genoteerd, zal ik nog opzoeken. De geur was fruitig, witbier/Weizen-achtig. Daar komt wel genoeg smaak vanaf.

De hopkeuze was niet echt gebaseerd op smaak, meer op bitterheid. Ik kan sowieso niet zo goed hopsmaken onderscheiden, dus ik heb gewoon gebruikt wat ik had. Het moet tenslotte een keer op.

Het maischschema is eigenlijk meer het gevolg van een kapotte thermometer. De 62 graden heb ik met de natte vinger bepaald. Maar afgezien daarvan: 40 minuten op 62 graden levert toch geen droog bier op?
Verstijfselen heb ik niet aan gedaan, volgens mij is het niet echt nodig.

Ik heb inderdaad al een tijdje niet zoveel van me laten horen, ik ben wel gewoon doorgegaan met brouwen, maar ik heb soms niet zo veel toe te voegen. Er zijn naar mijn mening al genoeg mensen die ook niets toe te voegen hebben, maar dat wel doen.  :-X

Gerb


SiriS

He Gerb,

De sinaasappelschil die je hebt gebruikt is dat van een verse sinaasappel of gedroogd. Leuk recept, 12 juni ga ik er 40 liter van brouwen.

Groet, SiriS

Gerb

De sinaasappelschil heb ik vers geraspt en die was erg aromatisch. Het idee was om 10 gram te gebruiken maar ik dacht dat het dan te veel citrus zou worden.

Wel leuk dat je het recept gaat nabrouwen. Hou je me op de hoogte?

Gerb


MO

Met 30 min op 62 zou je bier wat zoeter blijven. Ik denk toch dat je de 1012-1010 wel zult halen. Maar je tarwe zal nog genoeg restzoet overhouden. Ik denk dat het een perfect witbier zal worden.
gr
MO

SiriS

Gerb,

Als het bier in de fles zit zal ik je een paar flessen opsturen.

Groet, SiriS

Gerb

He Siris,

Dat is helemaal top! Ik ben benieuwd naar de verschillen tussen de verschillende brouwsels.

Ik heb nu al 3 dagen achter elkaar last van een hardnekkige gist in mijn waterslot. Ik heb 20 liter in een 25 liter gistvat zitten en het blijft maar schuimen! De Witte Trappist gist ligt echt op het bier als een soort slijmerige laag. Het ruikt trouwens wel erg goed.

Gerb

Frank

Gerb,

met hoeveel liter water ben je begonnen te maischen en met hoeveel heb je gespoeld ?

Ga dit recept ook maken (voor de zomer voorbij is)..helaas is mijn witte trapist giststarter obv suikeroplossing mislukt.
Twijfel nog of ik 't nog een keer moet proberen of gewoon de korrelgist maar gebruik.

Adrie

Hoi Frank,

Heb je een giststarter met alleen suiker en water gemaakt? Nogal logisch dat ie dan niets doet. De gist heeft namelijk meer stoffen nodig dan alleen suiker.

Groeten,

A3

Gerb

Ik ben begonnen met 16 liter maischwater en ik heb gespoeld met 10 liter. Ik hield ongeveer 16 liter wort over en dat heb ik aangevuld tot 20 liter met gekookt kraanwater.

Frank, je kunt beter een zak moutextract kopen en daarvan een paar lepels in water oplossen en even koken.
Ik giet na het overhevelen na het hopkoken het overgebleven laagje door een filter en gebruik dat een volgende keer als giststarter.

Gerb

Henk oet Paiz

Citaat van: Gerb op 23-05-2004  17:51 uIk heb nu al 3 dagen achter elkaar last van een hardnekkige gist in mijn waterslot. Ik heb 20 liter in een 25 liter gistvat zitten en het blijft maar schuimen! De Witte Trappist gist ligt echt op het bier als een soort slijmerige laag.

Hoi Gerb,

Dat blijft ook nog wel even zo. Ik heb vaker met deze gist gebrouwen met goede ervaringen. Het is een echte bovengist en een zeer trage vergister. Je moet er niet raar van opkijken als je hoofdvergisting een week of 2 à 3 duurt.

Ik zie in het recept dat je naast de spelt ook nog een behoorlijk deel tarwemout gebruikt. Omdat spelt inderdaad een oertarwe is, zou je misschien ook alle tarwe door spelt kunnen vervangen. Heeft iemand hier ervaring mee, ik ben daarin wel geïnteresseerd.

Groeten,

Henk :proost2:

Frank

Ik weet wel dat suiker niet genoeg is maar had even geen wort/moutextract/appelsap bij de hand dus maar gewoon geprobeerd nadat ik van de inhoud van het flesje genoten had.  :) 
En nu proefondervindelijk vastgesteld dat die combi wel iets doet maar niet lijkt op beoogde resultaat. :)

Frank

Heb zojuist dit recept gebrouwen, ongeveer want kon juiste hoppen en alfas niet vinden maar ik zit in de buurt :).
Heb ook geen Witte Trapist gist gebruikt maar Safale S-04. (er stond snelle startter op de verpakking en dat klopt, starter had binnen 10 minuten schuim staan)

Lijkt me leuk om over paar weken wat flesjes uit te wisselen...

Gerb

He Frank,

Ik ben net terug van vakantie en het bier staat nog in het vergistingsvat. Vanavond zal ik bier in de lagertank brengen en dan nog ongeveer een week wachten, volgens mij is het bij een witbier niet echt nodig om lang te lageren. En daarna bottelen en na een maand is het wel OK om te drinken.

Ik zie in je profiel dat je in Leiden woont, dat treft, ik werk in Leiden. Misschien kunnen we dan eens afspreken om bier uit te wisselen. Ik ben benieuwd naar de verschillen tussen de bieren.

Gr Gerb

Frank

Heb zojuist bier uit gistvat geheveld naar lagerfles.  Ziet er goed uit qua kleur, ruikt en smaakt iets te weinig naar fris citrus maar zal wel prima bevallen straks :)

Begin SG 1041, eind SG1004,   zal dus niet meer spectaculair gisten in lagerfles.

Plan vrijdagmiddag als fleswas en bottel dag.

Gerb, tuurlijk wisselen we wat uit, stuur je wel een PB met suggesties.

Henk oet Paiz

Hoi Speltbrouwers,

Binnenkort ben ik van plan om een Spelt witbier te brouwen, maar dan wil ik alle tarwe door Spelt vervangen. Waarschijnlijk vlokken, maar anders zal ik de korrels pletten met mijn walsenmolen.

Wie geeft mij advies over het behandelen van de ongemoute Spelt. Verstijfselen of niet en bij welke temperatuur? Welk maischschema kan ik dan het beste toepassen.

Als laatste laat ik mij graag adviseren over de toe te passen hop voor dit bier. Op voorraad heb ik Hallertauer, Styrian Goldings, EK Goldings, Goldings, Saaz en Northern Brewer.

Groeten,

Henk  :proost2:

Gerb

Henk,

Zoals ik al meldde, heb ik speltvlokken gebruikt. Ik geloof dat deze gestoomd en het zetmeel verstijfseld is. En omdat het een 'oertarwe' is, kun je waarschijnlijk wel hetzelfde procede als normale tarwe gebruiken, dus een zelfde verstijfselingtemperatuur. Dit betekent dus gewoon aan de maisch toevoegen.

Aan mijn versie van dit bier, heb ik alleen hop aan het begin toegevoegd en is de soort hop van minder belang. Ik zou kiezen voor een lage hopbitterheid met een laag alfazuur hop.

Gerb



Henk oet Paiz

Heb inmiddels Spelt ingeslagen, geen vlokken maar gewoon graankorrels. Ik ben van plan om ze met mijn walsenmolen te pletten en dan 10 minuten te koken en vervolgens aan de maisch toe te voegen.

Welk maischschema moet ik hanteren. Kan ik een gewoon 60/70 schema hanteren of moet ik veel lager beginnen omdat ik met ongemoute granen werk?

Ik denk erover om Cascade hop te gebruiken. Afgelopen zaterdag heb ik een APA van Herman geproefd die met deze hop was gebrouwen. Dat smaakte heel goed en ik kan me voorstellen dat deze hop ook goed bij een witbier past.

Groeten,

Henk  :proost2:

MO

Mijn vorige witbier, prima van smaak, is gemaakt met 35% tarwevlokken. Ongemout dus. maischschema: 90 min 67 grC, inmaischen bij 72 grC.
gr
MO

Henk oet Paiz

Hoi Martin,

Bedankt voor jouw reactie.

Ik wil dit bier niet met een eenstapsmaisch brouwen, maar met een stijgende infusiemethode. Wat ik mij afvraag bij het gebruik van ongemoute granen is of ik het maischschema al bij 38o moet starten en dan alle temperatuurstappen moet aflopen. Ik heb hier geen ervaring mee en heb ook geen idee van de lengte van de rustperiodes die ik dan aan moet houden.

Graag de ervaringen van meer ervaren brouwers.

Groeten,

Henk  :proost2:

Pallieter

Hallo Henk,

Ik verwerk regelmatig ongemoute tarwe in mijn bieren en begin steeds met een korte eiwitrust (10') bij 53°c verder  de klassieke maischschemas.Het enige verschil dat je merkt is een lager rendement (so what) en bij begin koking,felle eiwitreactie die ik afschep met een schuimspaan.Opgelet DE ONGEMOUTE TARWE PLET IK TWEEMAAL DOOR DE MOLEN OM HET MEELLICHAAM BETER BESCHIKBAAR TE MAKEN.Dit gaf tot op heden geen problemen met filteren (ik gebruik een filterplaat,geen hevel).
                            Vriendelijke groeten,
                                    Jan
PS: Hoe verloopt het met het gistopkweken

Henk oet Paiz

Hoi Jan,

Bedankt voor jouw reactie.

Met het gistopkweken gaat het heel goed. Ik ben nog niet toegekomen aan het opkweken van reinculturen, maar wat niet is kan nog komen. Ik heb inmiddels een redelijk gistbankje, waarin de meeste gangbare gisten voorradig zijn. Ik bewaar gistdepots uit mijn lagerflessen of uit het gistvat. Dat werkt tot nu toe heel goed.

Ik denk erover om het Spelt witbier te brouwen met toevoeging van vlierbloesem tijdens het koken. Dat lijkt me een heerlijke frisse toevoeging voor een witbier. Waar ik echter over twijfel of dit een goede combinatie is met Cascadehop. Deze hop heeft van zichzelf al een vrij specifieke smaak en ik vraag me af of het dan allemaal niet een beetje teveel van het goede wordt.

Groeten,

Henk :proost2:

Jacques

Hoi Henk,

Ik zou gewoon voor de Cascade gaan. Deze hop past prima bij het fruitige biertje dat je gaat brouwen.

Overigens heb ik de laatst een paar bieren gebrouwen met Wyeast American Ale II, een gist die een zeer fris zurige smaak geeft. Volgens mij doet deze gist het ook uitstekend in een (experimenteel) witbier.

Durf te brouwen en trek je niets aan van welke biertypegids of bierkeurmeester dan ook  ;D. De commerciële brouwers doen dat ook niet als ze een nieuw bier op de markt willen brengen.

 :gistsmile: Jacques

Henk oet Paiz

Ik ben bezig om een recept in Promash samen te stellen, maar kan bij de ingrediënten natuurlijk geen Spelt vinden. Kan ik hiervoor vergelijkbaar tarwevlokken aanhouden?

En is het ook verstandig om van een lager rendement uit te gaan ivm het gebruik van ongemoute granen?

Groeten,

Henk :proost2:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.