Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Verwijderen biersteen uit flesjes  (gelezen 18114 keer)

Offline SeekingBeer

• Super lid
  • Land: nl
Verwijderen biersteen uit flesjes
« Gepost op: 11-05-2009 23:56 u »
Dit is een afgesplitste draad. Zie hier voor de oorspronkelijke draad.

Ik brouw nu iets meer dan 1 jaar en alles wat ik doe is de flessen drie keer spoelen met kraanwater en dan een week op de kop in dozen. De dozen hebben papier op de bodem om het vocht te absorberen en snel te laten verdampen. Daarna gaan mijn Grolsch beugels gewoon rechtop in het krat met de beugeldop er los op. (Kan je makkelijk een paar maanden bewaren zo, tegen stof evt een theedoek erop.)

Het valt mij op dat de flessen langzaamaan toch viezer worden, laatst heb ik ze allemaal eens uitgekookt maar dat hielp geen snars.

Nu heb ik pas een flesseborstel gekocht waar je flessen mee kunt doen, nog niet gebruikt.

Verder ben ik van plan om eens gewoon de hogedrukspuit te gebruiken na het koken of langdurig weken in koud water.

Waarschijnlijk is het ongeveer evenveel werk: Flessen borstelen versus hogedrukspuit.

Wat ik met die 'waas' aanmoet weet ik nog niet; ik hou liever mijn oude bruine Grolsch flesjes zonder over te gaan op het hippe groen (wel een gave fles overigens).

Misschien iets met zoutzuur tegen de waas? javascript:void(0);

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Verwijderen biersteen uit flesjes
« Reactie #1 Gepost op: 12-05-2009 00:18 u »
Het valt mij op dat de flessen langzaamaan toch viezer worden, laatst heb ik ze allemaal eens uitgekookt maar dat hielp geen snars.

Dat hadden we je wel van te voren kunnen melden denk ik.. ;)  Doe ze eens in een bad met Loog (Caustic soda, of gewoon crofty uit de supermarkt), en laat ze daarin een nachtje staan. Wel uit kjiken voor je ogen met dat spul...en bij het in contact brengen met water komt er een onaangename geur vrij en wordt het geheel nogal warm...

Daarna naspoelen met koud water en je flessen zijn weer brandschoon  :brouwen:

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 12-05-2009 00:26 u »
Dat hadden we je wel van te voren kunnen melden denk ik.. ;)  Doe ze eens in een bad met Loog (Caustic soda, of gewoon crofty uit de supermarkt), en laat ze daarin een nachtje staan. Wel uit kjiken voor je ogen met dat spul...en bij het in contact brengen met water komt er een onaangename geur vrij en wordt het geheel nogal warm...

Daarna naspolen met koud water en je flessen zijn weer brandschoon  :brouwen:

Handschoenen zijn ook aan te bevelen, caustic soda verzeept netjes je huidvet.  Worden je handen wel heel schoon van overigens  >:D

Wilko

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 12-05-2009 08:48 u »
In plaats van loog of Chemipro Caustic kun je misschien nog beter werken met zoutzuur om de aanslag kwijt te raken. Hoogstwaarschijnlijk gaat het om biersteen en dat verwijder je beter met zuur dan met loog.

Offline Pimpeltje

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 12-05-2009 11:13 u »
Wat voor concentratie zoutzuur moet je dan gebruiken?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 13-05-2009 08:32 u »
Wat voor concentratie zoutzuur moet je dan gebruiken?

Ligt een beetje aan de mate van aanslag. Zelf heb ik laatst 0,75 liter op 50 liter water gebruikt. Contacttijd 2 uur. Hiermee was echter nog niet alle biersteen verwijderd.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #6 Gepost op: 13-05-2009 11:04 u »
Ligt een beetje aan de mate van aanslag. Zelf heb ik laatst 0,75 liter op 50 liter water gebruikt. Contacttijd 2 uur. Hiermee was echter nog niet alle biersteen verwijderd.

Dat was 0.75L van ca 30% zoutzuur?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 13-05-2009 13:44 u »
Dat was 0.75L van ca 30% zoutzuur?

Het was van die schoonmaak zoutzuur die je bij de drogist kunt kopen. Doordat ik de flessen twee keer naspoel hoeft het geen levensmiddelenveilige zoutzuur te zijn. Het gehalte aan zouzuur weet ik zo niet.

Offline stinkmuis

• Junior lid
  • **
  • Bier vlekt niet? moet je mijn keuken soms zien :-)
« Reactie #8 Gepost op: 18-05-2009 16:51 u »
Ik spoel de flesjes direct na gebruik goed uit en bewaar ze onderste boven in het krat. als ik ga bottelen eerst een keertje door de vaatwasser, dan onderdompelen in een oxi dinges sopje en kwartiertje laten staan. Vervolgens nog eens door de vaatwasser en vullen maar.

Ik heb geen hobby genomen om er snel van af te zijn :-) :pan:

Offline Sjakie

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 18-05-2009 17:01 u »
Ik ontsmet op mijn werk de meeste spullen met Halamid. De werkzame stof schijnt natrium-p-tolueensulfonchlooramide te zijn ???.
Heeft iemand op dit forum een idee of je hiermee ook je bierflessen zuiver kunt krijgen. Het is een erg agressief goedje. Maar ik denk wel dat ik de flesjes er goed mee schoon krijg.
Spul is te verkrijgen in horecagroothandels (misschien ook nog wel ergens anders). Mocht je het ooit tegen komen en er mee werken kijk dan wel goed uit. Het is echt rommel in dat opzicht.
Ik kan uit de gebruiksaanwijzing en op internet niet echt goed terug vinden wat nu precies de werkzaamheid van de stof is. Er staat namelijk op de pot dat het alles dood behalve mycobacterien en bacteriesporen. Dat is toch juist het gene dat je ook weg wil hebben?

Ik spoel zelf mijn flessen na het legen gewoon uit. Daarna ontsmet ik deze even met chempro-oxi. Maar ik krijg ook wel eens flesjes van andere om mijn voorraad aan te vullen. Die wil ik toch ook graag goed schoon krijgen.

Alvast bedankt als je een antwoord kunt/wilt geven.

Groet, Ronald.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #10 Gepost op: 18-05-2009 17:58 u »
De werkzame stof schijnt natrium-p-tolueensulfonchlooramide te zijn ???.

Yo..lekker voor het milieu ! Denken we daar ook nog ff aan.... ::)  Als ik de naam tolueen al zie dan denk ik: niet gebruiken! Er zijn veel milieuvriendelijkere stofjes om je flessen schoon te krijgen. En dit zou ik heeeeel goed naspoelen, om geen spoortje achter te laten... want dan kun je je bier wel weg doen en is het zelfs niet verantwoord om op te drinken... :pan:

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 18-05-2009 18:51 u »
Yo..lekker voor het milieu ! Denken we daar ook nog ff aan.... ::)  Als ik de naam tolueen al zie dan denk ik: niet gebruiken

Natrium is explosief met water. En chloor is ook een gevaarlijk goedje. Natriumchloride doen sommige huisvrouwen bij de aardappelen!

Hopbier

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #12 Gepost op: 18-05-2009 19:04 u »
Natriumchloride doen sommige huisvrouwen bij de aardappelen!

Ja, dat wordt in ziekenhuizen ook via een infuus aan patiŽnten toegediend. Ik mag toch hopen dat ze dat niet met tolueenverbindingen doen  ;D

Offline Sjakie

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Senior lid
« Reactie #13 Gepost op: 18-05-2009 19:34 u »
Yo..lekker voor het milieu ! Denken we daar ook nog ff aan.... ::) 

Het spul vangen we op en wordt netjes verwerkt. Dus das geen probleem ;).
Maar. Niet gebruiken dus. :pan:

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 19-05-2009 00:26 u »
Als je echt aan het milieu wilt denken moet je stoppen met bier brouwen, en ook met drinken.

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #15 Gepost op: 19-05-2009 07:18 u »
.... en ook met leven, eigenlijk  :weetbeter:

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 19-05-2009 08:12 u »
Als je echt aan het milieu wilt denken moet je stoppen met bier brouwen, en ook met drinken.
.... en ook met leven, eigenlijk  :weetbeter:

Stoppen met bier brouwen & drinken IS stoppen met leven, JW!

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 12-06-2009 10:23 u »
Ik moet hier even wat delen.
Ik heb nogal last (gehad) van biersteen in flessen, die soms niet te verwijderen was. Ik controleer tegenwoordig alle flessen visueel, en er worden er veel afgekeurd.

Ik moet zeggen dat, sinds ik Sun vaatwaspoeder gebruik, er al veel meer flessen goedgekeurd worden. Maar er blijven flessen met aanslag. Er was 1 hardnekkig geval, waar ik zo'n beetje alle middelen op heb geprobeerd:
- Sun
- Chemipro Oxi
- Soda
- Schoonmaakazijn
- Uniclean Caustic (loog)
- Glorix (zonder chloor)
- na advies van Brouwland: Chemipro Acid (dit middel is niet geschikt tegen biersteen, Sun werkt beter!)
allen geen effect.  :shelp:

Maar er gloort hoop aan de horizon. Gisteren heb ik het hardnekkige flesje gevuld met water en een scheutje Glorix (de chloorhoudende variant) toegevoegd en na een half uur of zo leeggegooid en nagespoeld. En jawel: brandschoon!  :hoera: :elifant:

Zou Chloor de oplossing zijn voor mijn biersteenprobleem? Ik heb nu 1 kratje met afgekeurde flessen, die ik eens ga weken in een badje met Bleek.

Offline basterd-brewer

• Super lid
  • Wageningse Hobbybrouwer in Overleg
    • Brouwerij Wageningen: brouwen zonder grenzen
« Reactie #18 Gepost op: 12-06-2009 12:34 u »
Hey Geert,

Er werd altijd gesteld dat biersteen met een zuur te verwijderen was, maar glorix met chloor (chlooraat?) is toch juist basisch...

Weet iemand ook om welke chemische stof het gaat als we over biersteen praten, je zou vermoeden een mineraalzout.

Grtz, Stefan

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #19 Gepost op: 12-06-2009 12:45 u »
http://www.bierwoordenboek.com/Biersteen.ashx

Biersteen is calciumoxalaat is niet met zuur te verwijderen, maar met een base of met EDTA, volgens deze site.

Offline basterd-brewer

• Super lid
  • Wageningse Hobbybrouwer in Overleg
    • Brouwerij Wageningen: brouwen zonder grenzen
« Reactie #20 Gepost op: 12-06-2009 13:15 u »
Nu ik dit gelezen heb is het ook logisch dat vaatwaspoeder een goed resultaat gaf. Nog beter zal gootsteenontstopper werken omdat dit korrels NaOH zijn.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 12-06-2009 16:28 u »
Zou ammoniak ook kunnen werken?
Ammoniak is toch ook basisch?
 :weetniet:

Offline Nerro

• Super lid
  • Brouwerij de lachende luiaard
« Reactie #22 Gepost op: 12-06-2009 17:11 u »
Ammoniak is inderdaad basisch. Een stuk basischer is gootsteenontstopper. Wat ook nog kan is met een oxidator en een zuur. Zuur op zich zou ook wel effect moeten hebben, oxalaat is een geconjugeerde vase van oxaalzuur en kan dus daarin worden omgezet. Oxaalzuur lost redelijk op. Citroenzuur zou het dus al moeten doen...

Waarschijnlijk is vaatwaspoeder helemaal niet zo'n gek idee, het wordt immers gemaakt om dit soort rommel te verwijderen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #23 Gepost op: 12-06-2009 17:20 u »
Ammoniak is inderdaad basisch.

[vrijdag middag modes]
 :neenee: Ammoniak is een gas.. ;D  dat opgelost in water geeft je  : NH3 (g) + H2O (l) --> NH4+ (aq) + OH- (aq)  en dat noemen we ammonia en dat is basisch

Bron

;D ;D

[/vrijdag middag modes]

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 12-06-2009 17:27 u »
Ik had ergens gelezen (oa. hier) dat biersteen met chloor of zuur verwijderd moet worden (nooit beide voor de volledigheid, dan ontstaat chloorgas :rundum:).

Brouwland adviseerde dus zuur (chemipro Acid), maar dat had eigenlijk geen effect. Net als schoonmaakazijn.
En dan heb ik het niet alleen over het hardnekkiste geval. Maar misschien zou een sterker zuur beter werken. (Chemipro acid is Melkzuur, citroenzuur en benzeensulfonzuur). Jacques heeft naar verluid goede resultaten met HCl. Ik ben ook wel benieuwd of Star San (oa fosforzuur) zou werken, volgens mij is Chemipro Acid een soort mindere kopie daarvan.

Base (Uniclean Caustig is oa natronloog!) werkt ook nauwelijks. Afgezien van de echt ernstige gevallen, werkt Sun tot nu toe het beste.

En glorix heb ik slechts op 1 exemplaar (maar dan wel degene die alle andere middelen al had weerstaan) geprobeerd en lijkt dus goed te werken. Voorlopig zet ik mijn geld daar op.

Tags: flessen