Berekenen koolhydraten en calorieën in bier, is dat mogelijk?

Gestart door @, 11-06-2009 07:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

@

Hoi,

Ik krijg thuis met enige regelmaat de vraag hoeveel koolhydraten en calorieën er in mijn bier zitten. De oorzaak hiervan is de diabetes van mijn vrouw.
Ze lust graag een biertje, maar dat past eigenlijk niet helemaal in het dieet. Volgens haar zou dat wel in te passen zijn als ze zou weten hoeveel koolhydraten en calorieën zo'n flesje eigengebrouwen bier heeft.

Nou heb ik het Internet afgezocht, maar kom alleen maar grote lijsten tegen waarin een hele hoop commerciële bieren staan. Daarvan zijn de getallen dus wel bekend . Als ik die lijsten aandachtig bekijk zie ik wel niet echt een logisch verband tussen het alcohol-percentage en de hoeveelheid calorieën. Om nog maar te zwijgen van de hoeveelheid koolhydraten.

Zijn er formules om deze waarden te berekenen? Ik neem aan dat er een afhankelijkheid is met de mouten die je in het bier gebruikt, en eventueel de gistsoort. Maar dat en de hoeveelheid suikers en vergistingsgraad zijn allemaal bekend.

Ik ben benieuwd of er iets voor te bedenken/vinden valt.

Groeten,

Ed.

Oscar

Citaat van: @ op 11-06-2009  07:58 umaar kom alleen maar grote lijsten tegen waarin een hele hoop commerciële bieren staan. Daarvan zijn de getallen dus wel bekend . Als ik die lijsten aandachtig bekijk zie ik wel niet echt een logisch verband tussen het alcohol-percentage en de hoeveelheid calorieën. Om nog maar te zwijgen van de hoeveelheid koolhydraten.

Zijn er formules om deze waarden te berekenen?

Als je die verbanden al ziet... dan is de formule ook al redelijk dichtbij. Waar vind je die "lijsten"? Plaats eens wat links... dan kunnen we wellicht meedenken.

Johannes

Omdat vast te kunnen stellen moet je eerst weten wat je aan suiker, alcohol en eiwitten in je bier hebt. Die eerste 2 vormen een verband waarover hier al veel geschreven is. Zoek maar eens een topic van Hans Halberstad op. Zelf weet ik hier niet veel van omdat het alcoholgehalte mij niet zoveel interesseerd. Althans, niet op tienden van procenten.

Ten tweede moet je weten wat de calorische waarde is van de verschillende ingrediënten.

Googlen levert het volgende op.

Alcohol: 7 kcal/gram
Suiker: 4,01 kcal/gram
Eiwit:   4,0 kcal/gram

Pak de rekenmasjien er maar bij  ;)


RobinB

Wat van meeste belang is voor de calorieën, is het begin SG. Voor je vrouw is verder nog de vergistingsgraad van belang, omdat zij problemen kan krijgen met de restsuikers.

Globale percentages van de verschillende suikers in een wort (wortsamenstelling) zijn wel bekend. Ik denk dat in principe alle mono/disacchariden vergist worden. Maltotriose is stam-afhankelijk en langere ketens worden niet vergist.
Voor de berekening is het dan het makkelijkst om ervan uit te gaan dat maltotriose niet vergist wordt (worst case scenario)?

Van de mono/disachariden kan je dan nog een omzettingscorrectie voor de fermentatie invoeren. Vergiste wort bevat natuurlijk minder calorieën dan onvergiste wort!

Succes!

Oscar

Zie ook:

http://www.gerstenat.nl/calorieen.in.bier  

[edit]
Wel een leuke pagina, met formules... maar eens inbouwen in BrouwVisie... :bijdrage_forum:
[/edit]

Eduard

Dit is allemaal wel heel ingewikkeld. Kun je het aantal joule niet berekenen aan de hand van begin SG? Hier zit alles in wat uiteindelijk suikers en alkohol wordt, alleen het koolzuur wat verdwijnt moet je uit je rekening wegstrepen.

Suiker die tot alkohol omgevormd is, zou die een andere energiewaarde krijgen? (als je corrigeert voor het verlies aan CO2)

De-Geert

Citaat van: Eduard op 11-06-2009  10:38 uSuiker die tot alkohol omgevormd is, zou die een andere energiewaarde krijgen? (als je corrigeert voor het verlies aan CO2)
De gist haalt er energie uit, dus er moet energie "verdwijnen".

De-Geert

Je kan toch met begin en eind SG schatten hoeveel alcohol en restsuikers in je bier zitten, de laatste wel even corrigeren voor de eerste. Dat kan met oa. Promash.

Dan kan je aan de hand van suiker / alcohol tabellen bepalenschatten hoeveel joule je hebt.

MO

Pilsbieren bevatten rond de 210 kcal/500 ml. Bockbier (Amster) ik meen 300 kcal/500 ml. Hele zware bieren zullen rond de 350-400 kcal/500 ml geven. Enkelvoudige, dubbele en drievoudige suikers zitten in de meeste bieren niet. Heel veel grotere suikers zullen er ook niet inzitten.

Nerro

Ik neem aan dat het verder bekend wordt geacht dat alcohol insulinegevoeligheid verhoogd? Ook daarmee zal rekening moeten worden gehouden!

@

pfffff, Ik heb ook weer wat ontketend  ???

Sommige antwoorden moet ik echt 2 keer lezen om ze goed te kunnen begrijpen, maar dat ligt aan mijn chemische onderlegtheid (zo goed als 0)  :pan:

Een voorbeeld van de lijsten waar ik het over had is bijvoorbeeld te vinden op http://www.beer100.com/beercalories.htm , maar er zijn er meer.

Die gerstenat.nl link is wel erg goed. Die kende ik nog niet. Ik zal de waarden die daar uit komen eens naast de waarden uit de eerdergenoemde tabel leggen voor een in de tabel voorkomend bier. Eens kijken wat de afwijking is. Maar verder lijken de uitkomsten voor mij wel bruikbaar.
Hopelijk is er ook ergens zo'n briljante link te vinden voor koolhydraten.

@ nerro, wat bedoel je met die opmerking?
Ik weet dat de insulinegevoeligheid verhoogd wordt als je alcohol nuttigt, maar wat heeft dat te maken met een eventuele berekening van wat er in een flesje zit?



Nerro

Nou op zich niks maar een teveel aan insuline kan ook gevaarlijk zijn dus ik dacht "baat het niet dan schaadt het niet".

ernie

De door Oscar genoemde pagina is door mij gemaakt. Ik heb daar ook een calculator voor gemaakt:
http://www.gerstenat.nl/caloriecalculator

Deze is bedoeld voor commercieel verkrijgbaar bier. Mocht je van je eigen bier het aantal calorieën willen weten, dan is de S.G. pagina geschikt, die toont ook aantal calorieën:
http://www.gerstenat.nl/soortelijk.gewicht

Bedenk wel dat dit benaderingen zijn. Ik weet dus niet zeker of het nauwkeurig genoeg is voor diabetes patiënten.

Groetjes,

Ernst.

Pad

Als ik het mij goed herinner heeft 'Ronnie' zelf een rekenblad in elkaar gestoken genaamd 'brouwfiche'. Dit dient om zelf recepten uit te rekenen en volgens mij zit er ook een formule in die de calorische waarde uitrekent.

Op wat dit gebaseerd is kan ik niet zeggen, maar misschien kan Ronnie zelf hier meer over vertellen...
Zoek anders op het forum een keer naar 'brouwfiche' en dan zul je deze excelsheet wel terugvinden.

Brouwbedrijf

Johannes had het ook over eiwitten. Deze zijn niet meegerekend in de formule van Ernie. Is de calorische bijdrage van eiwitten aan het geheel van het bier te verwaarlozen?

RobinB

Ja.
1) omdat de hoeveelheid calorien van eiwitten in je wort verwaarloosbaar zijn tov de suikers/alcohol
2) omdat er gevraagd werd naar de effecten op Diabetes, daarvoor zijn de eiwitten niet van toepassing.

MO

Oh ja, nog iets: zure bieren zoals echte geuezes en krieken (uit de Zennevallei rondom Brussel) zijn hele droge bieren die nauwelijks nog restsuikers bevatten. Die lijken me het meest geschikt voor diabetes patienten die af en toe een biertje willen drinken.

stoffel

Citaat van: @ op 11-06-2009  07:58 uNou heb ik het Internet afgezocht, maar kom alleen maar grote lijsten tegen waarin een hele hoop commerciële bieren staan. Daarvan zijn de getallen dus wel bekend . Als ik die lijsten aandachtig bekijk zie ik wel niet echt een logisch verband tussen het alcohol-percentage en de hoeveelheid calorieën. Om nog maar te zwijgen van de hoeveelheid koolhydraten.

Citaat van: @ op 11-06-2009  16:08 uEen voorbeeld van de lijsten waar ik het over had is bijvoorbeeld te vinden op http://www.beer100.com/beercalories.htm , maar er zijn er meer.


De moed niet te snel opgeven hoor. Soms ligt de uitkomst veel dichterbij dan je denkt  ;)
Met behulp van de lijst die je hebt aangereikt kan je het volgende doen:
1/ Met behulp van een programma voor statistiek een regressiemodel creëren in de stijl van "Calorie = B0 + B1 * Alc. + B2 * Carb. + Error"
2/ Het model wat in orde brengen dat er geen problemen mee zijn (maar die uitleg zal ik je besparen).
3/ De gevonden waarden voor B1 en B2 goed bekijken.

Zo kom ik bij carb. 3,841 uit (wat in overeenstemming is met de 4 calorien die we verwachten), en kom ik bij alc. 18,514 uit (niet in overeenstemming met de 7 die we verwachten, maar niet panikeren).

Uitgewerkt geeft dit namelijk:

18,514 * X Vol%Alc

18,514* (1,25 * X Gew%Alc)
"Het cijfer 1,25 heb ik uit de cursus van Glenn van brouwerij Alvinne"

23,1423 * (X GewAlc (in gram) / GewVloeistof (in gram)) * 100
"Ik heb namelijk gewerkt met de percenten als gehele getallen"

2 314,23 * (X GewAlc (in gram) / GewVloeistof (in gram))
"Merk op dat de site zegt dat er gewerkt wordt met 12 ounce, wat gelijk is aan 340,20 gram, wat dus het gewicht van de totale vloeistof is"

6,8025 * X GewAlc (in gram)


En tadaaaa: we krijgen dus bij benadering 4 calorieën per gram suiker en 7 calorieën per gram alcohol.

 :lessmile:


PS: als er fouten in mijn redenering zijn mogen jullie mij er altijd op wijzen  :brouwen:

stoffel

Je kan beargumenteren dat mijn bovenstaande berekening nutteloos is vermits we het al weten.
Maar persoonlijk geloof ik niet in blindelings aanvaarden. Ik reken het liefst zelf nog eens na :leren:

Oscar

Citaat van: ernie op 11-06-2009  18:49 uDe door Oscar genoemde pagina is door mij gemaakt. Ik heb daar ook een calculator voor gemaakt:
http://www.gerstenat.nl/caloriecalculator



Met dank aan Ernst.... :groots:

@

Door omstandigheden heb ik deze draad een tijdje niet kunnen volgen.
Maar allemaal bedankt voor jullie bijdrage aan de oplossing van mijn probleem.
Een indicatie van het aantal calorieën is altijd nog beter dan helemaal niets weten. toch?

Uit de stilte rond de koolhydraten vraag begrijp ik dat dat niet mogelijk is / nog door niemand wordt gedaan. Jammer, maar ik be  in elk geval al wel een heel eind geholpen.

Groeten,

Ed.


Oscar

Citaat van: @ op 23-06-2009  10:51 uUit de stilte rond de koolhydraten vraag begrijp ik dat dat niet mogelijk is

Dat heb je dan verkeerd begrepen... ;) Zie ook plaatje in mijn vorige post... :)

@

Citaat van: Oscar op 23-06-2009  11:12 uDat heb je dan verkeerd begrepen... ;) Zie ook plaatje in mijn vorige post... :)

Daar staat toch alleen maar een veld Calorieen, of kijk ik daar nu overheen? ???

Maar los daarvan, ik gebruik BrouwVisie niet meer, dus ik zoek een manier om het zelf te berekenen.

Grtz,

Ed.

hansHalberstadt

Citaat van: @ op 23-06-2009  10:51 uUit de stilte rond de koolhydraten vraag begrijp ik dat dat niet mogelijk is / nog door niemand wordt gedaan. Jammer, maar ik be  in elk geval al wel een heel eind geholpen.
Ik zag dit topic vandaag voor het eerst. Inderdaad is er al veel geschreven over alcohol,koolhydraten en eiwiten. Nog voor al deze discussies was er al Bierpro, waar deze berekening al jaren geleden ingestopt is. (zie tab 'details1') Na alle discussies is de berekening volgens mij redelijk simpel.
Van elke kg mout is ca 75% extraheerbaar en daarvan ca 65% vergistbaar en uit elke gram vergistbare suiker ontstaat ca 0.484 g alcohol. verder spoel je ca 85-90% van je suikers uit je beslag uit. Daarnaast heb je nog grofweg 0.5% eiwit in je bier. Daarmee kom je dan per kg mout op:
alcohol: 0.75 x 0.87 x 0.65 x 0.484=205 g x 7 kcal/gram=1435 kcal
restsuiker 0.75 x 0.87 x (1-0.65)=228 g x 4,01 kcal/gram=914 kcal

Eiwit:   4,0 kcal/gram bij 0.5% eiwit levert dat ca 20 kcal per liter bier

1 kg mout per 10 L wort (begin gisting) lever ca SG=1025 op dus
25 SG punten levert per liter bier (1435+914+20)/10 l=237 kcal dus 9.48 kcal per SG punt.
Pils heeft ca 47 SG punten en dat levert dan ca 445 kcal per liter.
Dat komt mooi overeen met de 420kcal/l die MO noemt.
Eea is natuurlijk afhankelijk van de vergistingsgraad. (Bij mij 65% vergistbaar aangehouden, maar je kunt daar mee spelen) voor de gisting heb je dan ca 11% meer calorien dan na de gisting. Die paar % verschil in vergistingsgraad doet dus niet zoveel op je uiteindelijke energieinhoud van je bier.

HansH

hansHalberstadt

 O ja.
Nog vergeten te vermelden dat van die 9.48 kcal per liter bier per SG punt dus 3.6 'suiker kcal' aanwezig zijn (bij normale vergisting). Blijkbaar is vooral het aantal 'suikercalorieën' belangrijk voor diabetici.
Zoals anderen ook al opgemerkt hadden is dus vooral het begin SG van bepalend voor het aantal calorieën.
Omdat elke beginSGpunt ongeveer 0.1vol% alcohol oplevert zou je dus ook het aantal kcal kunnen koppelen aan het vol% alcohol.

kcal per liter bier=9.48 voor elke beginSGpunt of 95 voor elke vol% alcoholpunt
'suiker' kcal per liter bier=3.6 voor elke beginSGpunt of 36 voor elke vol% alcoholpunt

HansH

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.