Een XL pack is nog bij lange na niet genoeg voor een zwaar bier als dit (en 33 liter!) Althans: volgens de wijsheid hier op het forum. En die pure zuurstof was niet zo heel veel. Nee: ik weet zeker dat als dit recept van te voren op het forum geplaatst zou zijn, zou het zeker vanwege dat gistmanagement zijn becritiseerd.
Nu trek je dat zinnetje een beetje uit zn verband, het moet ook worden gereflecteerd aan het behaalde eind SG van 1020. Dus ondanks de O2 (waar Frans vd Maasland het ook mee schijnt te doen voor 300L) is er niet voldoende gist geweest om de klus te klaren.
Ik zou namelijk een eind SG van 1013 of iets dergelijks verwachten.
Maar ondanks dat zn gistmanagement dus aantoonbaar beter kan, wordt dit hoge eind SG wel gewaardeerd door de keurmeesters. Vandaar mijn opmerking over de hoge vergistingsgraden die hier gewoonlijk worden nagestreefd.
Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is dat we niet met zijn allen kritiek horen te leveren op - dan opmerkingen te plaatsen bij - een recept dat een prijs heeft gewonnen op een ONK met zo veel deelnemende bieren.
Daar ben ik het dus niet mee eens.
Ik vind dat we dat juist wel zoveel mogelijk moeten doen. Een doel hierbij kan zijn: waarom heeft dit bier gewonnen?
Ook kunnen opgemerkte kritiekpunten worden gebruikt voor zelfreflectie.
Let wel: ik trek hiermee het bier noch de capaciteiten van de brouwer in twijfel en dat is ook helemaal niet mijn bedoeling.