Brewferm pakket al dan niet lageren en hoe?

Gestart door Candisa, 09-06-2009 14:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Mee eens. Bovendien is voor de meeste bieren 10 dagen veel te kort om veilig te kunnen bottelen. Volgens mij heeft de zaakvoerder zelf nog nooit de roerstok vastgehouden.

Candisa

In de instructies van Brewferm staat ook dat het vergisten bij een temperatuur van 20 à 25°C dient te gebeuren. Bij mij staat het in de woonkamer waar de temperatuur constant tussen de 20 en 22°C gehouden wordt.

Ik moet er sowieso nog eens langs voor ik ga bottelen, want ik denk dat een extra vat sowieso wel handig kan zijn en dan misschien ook ineens een vulpijpje halen, wat me toch makkelijker lijkt dan puur met het aftapkraantje de flesjes vullen.
Met 2 vaten kan ik dan het volgende doen:
Vat 1: Gisten
Vat 2: Het (grotendeels) uitgegiste bier overhevelen hierin
Vat 1: schoonmaken en heet water + desinfecteerspul in doen
Schone flesjes vullen met het hete water + desinfecteerspul, een paar uur zo laten staan en vervolgens uitgieten en op het druiprekje zetten
Suiker toevoegen aan het bier dat nu in Vat 2 zit
Bottelen vanuit Vat 2
Ondertussen kan ik al een volgende hoeveelheid laten gisten in Vat 1, bovendien kan ik na het overhevelen van Vat 1 naar Vat 2 het jongbier verplaatsen naar bijvoorbeeld de keuken zonder schrik te moeten hebben dat het bezonken gist weer door het bier geschud wordt, aangezien dit op de bodem van Vat 1 blijft liggen.

henri87


Candisa

Nog 1 vraagje dat me te binnen schiet:
Voor het bottelen dient er nog suiker toegevoegd te worden aan het jongbier. Dit kan zowel door in ieder flesje een weinig suiker toe te voegen, of nauwkeuriger en homogener door suiker toe te voegen aan het jongbier vlak voor het bottelen.
Die laatste methode lijkt me goed doenbaar als het jongbier eerst overgegeveld wordt naar een tweede vat, zodat er nog nauwelijks bezinksel in het vat zit en er dus gewoon geroerd kan worden, maar:
 - Dat jongbier zonder bezinksel zal ongeveer 20°C hebben, lost het suiker hierin wel goed genoeg op, of zal het meteen naar de bodem zakken, waardoor ik een aantal flesjes plat bier heb en een aantal bommetjes?
 - Stel dat ik het jongbier nog een paar dagen in dat tweede vat laat zitten om uit te klaren, dan zal er vermoedelijk weer een beetje bezinksel ontstaan, hoe meng je dan de suiker er doorheen zonder dit bezinksel door het jongbier te roeren of het jongbier nóg eens te moeten overhevelen (per keer dat ik het bier overhevel om het bezinksel achter te laten zal er ook wel wat jongbier weggegooid worden, het is natuurlijk wel de bedoeling dat ik nog een mooie hoeveelheid bier overhou...)?

Henielma

Als je de suiker door een vat wil roeren moet je deze eerst oplossen in een beetje heet water. Dit water met de suiker even aan de kook brengen helpt met oplossen.
Hierna deze suikeroplossing toevoegen aan het vat waar je zojuist in overgehevelt hebt en even goed roeren. Ook van boven naar onderen roeren zodat het zich goed mengt.

Als je na het overhevelen een paar dagen wacht om de gist te laten uitzakken moet je inderdaad nog een keer overhevelen vlak voor het bottelen. Dit wordt vaak gedaan.

Candisa

Ok, dan ga ik het jongbier lang genoeg in Vat 1 laten zitten, zodat het goed uitgegist is vooraleer het naar Vat 2 gaat en ik daar dus meteen de suiker kan aan toevoegen en bottelen zonder nóg eens te moeten overhevelen (en dus weer wat bier verliezen).
Hoeveel water mag ik gebruiken om de suiker in op te lossen voor ongeveer 11 liter bier (na overhevelen van Vat1 naar Vat2), en hoeveel suiker voeg ik hieraan best toe (ik heb namelijk gelezen dat de hoeveelheid die Brewferm opgeeft nogal aan de hoge kant is, wat het risico op bommetjes vergroot)?

Sjakie

Ik heb in totaal 3 keer naar een ander vat geheveld en gewoon de suiker in de gebruiksaanwijzing gevolgd.
Dit gaat tot nu toe gewoon goed. Zeker als je 2 weken wacht voordat je botteld. Wacht echter niet korter. Bij was na 8 dagen het sg nog aan de hoge kant.
Het water en suiker heb ik 1op1 opgelost. 100 gram suiker op 100 ml water. Dit is redelijk dik. Ik denk de volgende keer 150 ml per 100 gram te doen. Dan mengt het wat makkelijker en beter.

henri87

Er wordt meestal tussen de 6 en 8g/l suiker toegevoegd. Gebruik zo min mogelijk water omdat dat je bier dunner maakt. Als je 7g/l wil toevoegen is dat 77gram suiker. Bij 20 ºC lost er ongeveer 2kg suiker op in 1 liter water. Dat betekend dat je slechts 4ml water nodig hebt om je suiker in het vat te brengen. Als je het dan ook nog verwarmt lost het helemaal makkelijk op.
Wees niet bang voor een klein beetje bezinksel. Na de hoofdvergisting zal er maar weinig gist bij groeien.

Sjakie

Citaat van: henri87 op 10-06-2009  15:13 uNa de hoofdvergisting zal er maar weinig gist bij groeien.

Dat dacht ik ook.
Maar ben blij dat ik die laag achter kon laten.

 :degroeten:

Adrie

Citaat van: henri87 op 10-06-2009  15:13 uEr wordt meestal tussen de 6 en 8g/l suiker toegevoegd. Gebruik zo min mogelijk water omdat dat je bier dunner maakt. Als je 7g/l wil toevoegen is dat 77gram suiker. Bij 20 ºC lost er ongeveer 2kg suiker op in 1 liter water. Dat betekend dat je slechts 4ml water nodig hebt om je suiker in het vat te brengen.

4 ml?? Velen van ons gebruiken 2 keer zoveel water als suiker voor het bottelen om een niet te dikke stroop te krijgen die op de bodem van je bottelvat gaat liggen zodat het niet goed mengt met het te bottelen bier. Het resultaat daarvan is dat de ene fles veel teveel en de andere veel te weinig suiker bevat. Gebruik op 77 gram suiker dus 154 gram (ml) water en kook dat eventjes om eventuele bacteriën te doden. Koel snel af tot 20 graden en giet dat in je bottelvat. Hevel je bier op de suikeroplossing (leg het slangetje op de bodem, zodat het bier goed mengt en er zo min mogelijk zuurstof in het bier komt). Na afloop van het hevelen kun je eventueel nog even roeren om echt goed te mengen.

Candisa

Aangezien het waterslot deze morgen al maar weinig meer reageerde en vanavond zo goed als stilgevallen is (wel nog druk op het vat: deksel staat bol en het water in het waterslot staat niet pas), heb ik maar eens een half colaglaasje geproefd (eerst het waterslot er uit om te vermijden dat het water dat al 4 dagen er in staat het vat in gezogen wordt).
Zichtbare kenmerken:
 - Kraag: mooie kraag van 1.5 à 2cm
 - Kleur: iets bleker dan verwacht, niet echt bruin, eerder lichtbruin met een amber tintje
 - Helderheid: vrij troebel
Proefbare kenmerken:
 - Smaak: Guinness-achtig
 - Koolzuurgas: ik smaak koolzuurgas, maar geen bubbeltjes (ook logisch, moet nog uitvergisten, na-vergisten op de fles en gekoeld worden)
 - 'Stevigheid': eten en drinken tegelijk, als dat zo blijft ga je er zeker niet meer dan 5 flesjes op een avond van naar binnen werken
Geur:
  Ruikt gewoon naar plat lauw bier, geen 'appeltjesgeur' of dergelijke (wat blijkbaar al eens durft voorvallen met blikbier pakketten)

Van zodra ik het waterslot er terug op zette begon het deksel van het gistvat al vrij vlug terug lichtjes bol staan. Nog bij lange na niet uitvergist dus.

Tenzij er iets fout loopt bij het overhevelen naar het bottelvat of bij het bottelen, verwacht ik een geslaagde eerste stap naar het brouwen van eigen bier.
De plannen zijn om hierna nog een paar blikbiertjes te 'brouwen' en als dit blijft goed uitdraaien breid ik mijn installatie uit om pakketten met moutextract en aparte hop te kunnen brouwen...

Candisa

Ik heb ondertussen een tweede vat gehaald, het jongbier van het gistvat naar dat nieuwe vat overgeheveld (niet met het kraantje op aanraden van de zaakvoerder, maar achteraf gezien was er niet zo veel bezinksel en kon het dus prima met het kraantje). Daar heb ik 100 gram suiker (12 liter bier) opgelost in 150ml warm water bij gedaan en goed doorgeroerd en meteen op flesjes beginnen steken.

Ik heb moeten bottelen met het kraantje, want het vulpijpje dat ik gehaald heb sluit blijkbaar niet goed af en in een 25cl flesje moet je al gaan vullen tot het flesje net niet overloopt, om niet té veel lucht in de fles over te hebben na het uithalen van het vulpijpje. Binnenkort eens gaan klagen over dat vulpijpje dat niet goed afdicht, en voortaan flesjes van minstens 33cl gebruiken als ik werk met dat vulpijpje dus...

Ondertussen staat er 15 liter 'Ambiorix' te gisten. Mijn moeder heeft vorig weekend op een terrasje 2 pakjes van 20 gram kandijsuiker bij haar pannenkoeken gekregen, en niet gebruikt, dus heb ik dat maar bij mijn bier gegooid. Ik denk niet dat het veel zal uithalen op de kleur of smaak, aangezien er nog meer dan een kilogram normale suiker bij zit.

Ik hoop dat het klaar is om te bottelen tegen volgende week dinsdagavond, want woensdag moet ik naar het ziekenhuis voor minstens een week.

Jacques

Als je werkt met het vulpijpje kun jet beste het pijpje schuin tegen de binnenkant van hals van fles houden. Op die manier zorg je dat er nog bier door het pijpje kan lopen. Als de fles de gewenste vullingsgraad heeft hou je het pijpje weer recht en haal je het uit de fles.


jharens

Misschien een stomme vraag, maar het bier is dus nog een beetje troebel als je gaat bottelen?
(Brewferm pakket Tripel, staat stil na 10 dagen gisten. SG heb ik nog niet gemeten, maar ga ik uiteraard doen voor ik ga bottelen).
Groet;

Nieuwkomer Jan-Hein

Hopmans

Citaat van: jharens op 19-03-2011  15:45 uMisschien een stomme vraag, maar het bier is dus nog een beetje troebel als je gaat bottelen?

Is geen stomme vraag.
Het klopt dat bier nog wat troebel kan zijn bij het bottelen.
In het flesje klaart het nog.
 :biersmile:

Jacques

Het is zelfs goed als het bier niet kraakhelder is bij het bottelen. Er zit dan nog voldoende gist in voor de hergisting.

jharens

Dank voor de snelle reacties. Net gemeten, en het SG is nog 1017. Nog even geduld dus. Ik zag in het maatglas ook nog koolzuurbelletjes, dus de hoofdgisting is nog niet helemaal voorbij. Dan nog maar even genieten van eigen appelwijn (of is dat vloeken in de kerk hier?).


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.