Meest neutrale gist

Gestart door toon van den broek, 17-03-2011 11:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

toon van den broek

Hallo collega's

Overmorgen wil ik een lambik gaan brouwen met een gebruik van gekochte kultures, met name de lambik-blend van Wyeast (3278). Maar eerst wil ik het wort vergisten gedurende een week met een gewone neutrale gist. Daarna de blend toevoegen op het vat.
Ik heb 3 korrelgisten in voorraad voor de eerste gisting: Fermentis saftbrew T-58, de Fermentis S-04 en de Danstar Nottingham.
Vraag aan degenen die hier meer van weten: welke is het meest neutraal van smaak?

Groeten, Toon.

MO


Oscar

Citaat van: toon van den broek op 17-03-2011  11:02 uMaar eerst wil ik het wort vergisten gedurende een week met een gewone neutrale gist.

Waarom dat?  :weetniet:

toon van den broek

Hallo Oscar,

Ik wil een keer mijn Wyeast lambiek-blend propagator opmaken en het leek me een goed idee om eens te proberen een lambiek-achtig bier te brouwen met deze blend. Maar omdat ik deze keer in een metalen 50ltr vat vergist/lager wil ik de grootste gistingsactiviteit in mijn gisttankje hebben, waarna na een week overgeheveld wordt en de lambiek-blend erbij gaat als starter.
Wil ook wel dit experiment doen want mijn kleine houten vaten zijn op/al vol. Heb er nu vijf staan met 2x 20 ltr lambiek en 3x20ltr vlaams bruin.
Het ziet er wat heavy uit als je in de vaten kijkt eerlijk gezegd en wil nu dus ook een wat voorzichtiger experiment doen. Eventueel kan ik ze later ook mengen.
Wel wil ik weer met de troebele wortmethode werken, maar nu 55ltr in één keer.
Recept: 7kg pilsmout, 2kg tarwemeel, 2 kg tarwe die enkele uren gekookt heeft (de avond tevoren). Verder 260 gr hop (oud) en dus de Nottingham gist in de vorm van een starter van plm 3ltr. Wel koel ik gewoon in de buitenlucht af, denk ongeveer 5-6 uur, dus er mag wel wat inkomen.
Ik houd jullie op de hoogte.

Ronnie

Oeijejoei... komt maar een klein beetje goed..
Nee, zo niet, serieus...
Je Lambic blend  zal maanden na toevoeging op z'n sokken beginnen aan zijn taak. Zal met veel moeite gaan, want Mr Nottingham heeft al veel opgesoupeerd vóór hem.

Wat ik je aanraad: als je dan toch zo wil werken doe je beter:
Doe 3/4 van je bier met die Nottingham en laat 1/4 ofwel door de natuur infecteren of via een Wyeast blend injecteren.
Voeg beiden als ze goed bezig zijn bij elkaar.

Ik kan je niet meer vertellen nu, wegens wat tijdsgebrek, omdat ik stilaan aan het inpakken ben om een poos naar "Irma" La Douce te gaan, ben benieuwd om dat te volgen als ik terug ben.

RobinB

Hoi Toon,
Heb je ook een beschrijving van die blend?
Als het een gist/bacterie blend is, zou ik geen starter maken.

Ook van de Nottingham zou ik geen starter maken, maar evt 2 zakjes nemen.
Korrelgist is in optimale conditie wanneer ze het zakje in gaan.

Vertrouw je je overige vaten niet? Is misschien nog wel erg vroeg om te beoordelen.
De plaatjes van Oscar zouden mij ook afschrikken, maar z'n uiteindelijke bier was wel erg goed.

SeekingBeer

Die Nottingham gist is best lekker, vorig jaar heb ik één heel zakje aangebroken en daar zes keer mee gebrouwen.
Of het aan het eind bij de zesde keer nog een reincultuur was is een andere vraag.

Maar wat mij opviel waren de enorme gistkoeken, veel meer dan bij andere gist soorten.
Normaal flikker ik de helft weg maar met die Nottingham was het vaak meer dan de helft weggooien en een verse wort erop.

Adrie

Of een gist neutraal is of niet hangt sterk af van de temperatuur tijdens het begin van de vergisting. Houd de temperatuur op 18 graden en veel bovengisten zijn behoorlijk neutraal.

Nottingham gist over het algemeen behoorlijk ver door. De wilde gisten en bacteriën houden dan niet veel voeding meer over. Een goed lambicwort is zeer dextrineus zodat de wilde gisten en bacteriën nog genoeg te snoepen hebben als zij aan de gang gaan. Zorg dus voor een dextrineus wort. Maisch bijvoorbeeld alleen bij 70 graden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.