Het gisten is nog volop aan de gang, amper 2 uur nadat ik het gistvat in de woonkamer had gezet begon ik activiteit zien in het waterslot en nu is het flink aan het borrelen.
Een tweede vat heb ik niet, maar gezien de prijs van een startpakket (met niet alleen een gistvat en waterslot, maar ook nog 100 kroonkurkjes, een kroonkurktoestel, flessenborsteltje, spatel, ontsmetspul en wat documentatie), kan zo een los gistvat met deksel en waterslot niet veel kosten, dus als dit lekkerder bier oplevert koop ik me gewoon een vat bij.
Een slangetje bevestigen aan het aftapkraantje moet volgens mij wel lukken, kwestie van een slangetje met een geschikte diameter en een spanring halen.
Bijkomende vraag: Het gistvat dat tegelijkertijd ook als 'brouw'vat gebruikt wordt dat ik nu heb, heeft een inhoud van ongeveer 30 liter, maar ik merk dat het waterslot al flink tekeer gaat als er ongeveer 12 liter 'Oud Vlaams Bruin' in staat te gisten. Aangezien het niet echt extra werk lijkt om 2 blikken Brewferm in 1 keer te 'brouwen', zou ik dit dan de volgende keer ook doen, maar hoeveel % ruimte dient er eigenlijk minimaal overgehouden te worden in het gistvat om te voorkomen dat het schuim/gist/bier er langs het waterslot uit spuit? (Ik dacht door zoeken en lezen begrepen te hebben dat een lagervat niet echt veel ruimer hoeft te zijn dan het aantal bier dat er in moet kunnen?)
Mocht blijken dat mijn huidige gistvat wat aan de krappe kant is om 2 blikken te 'brouwen', zou ik eerder neigen om een groter vat te kopen en het huidige dan voortaan te gebruiken als lager- en bottelvat, wat toekomstgericht misschien ook handiger zou zijn mocht ik beginnen werken met moutextract en aparte hop, of zelfs het hele proces helemaal zelf doen...
Edit: Eduard: De stroop had zeker geen 80° toen ik het in het vat kieperde, verder heb ik een twintigtal minuutjes gewacht (wat toch wel een voelbaar lagere temperatuur opleverde) vooraleer ik het gist er bij gedaan heb. Daar maak ik me dus niet meteen zorgen om, aangezien het waterslot ook vrolijk staat te borrelen op een manier waarvan ik me zelfs afvraag of het waterslot eigenlijk wel voldoende groot is (het 'kamertje' dat in verbinding staat met het vat is constant leeg, terwijl het kamertje dat in verbinding staat met de buitenwereld helemaal vol is en zelfs borrelt tot tegen het dopje).