Frank Ramon:

Gestart door Frank Ramon, 08-06-2009 00:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Ik heb nooit een effect op mijn rendement gemerkt toen ik overstapte van een schijvenmolen naar een walsenmolen. Mijn rendement was en bleef ergens rond de 80-82%. Pas echter wel op met die schijvenmolen dat je hem niet te strak afstelt, want dan maal je je mout te fijn en krijg je filterproblemen. Ik stelde hem altijd zo af, dat er nét geen hele moutkorrels door de molen kwamen. Dat gaf een goed filterbed en een prima rendement.

Frank Ramon

Citaat van: EBC op 15-06-2009  14:31 uVoor je inox ketel, kijk ook eens hier: http://www.amerikaantje.be/fieldkitchen.htm

Kookketels met sandwich bodem
Specificaties:   Kookketel met deksel.
Perfecte warmtegeleiding door sandwichbodem: laag 18.0 RVS+laag alu+laag 18.8 RVS   
Materiaal:   Roestvrij staal (RVS 18.8 )                                         |
                                                                                            |
                                                                                        aluminium?

Aluminium is toch niet geschikt voor te brouwen, of zit die aluminiumlaag tussen het inox? :weetniet:


EBC

Ja, die alu laag zit tussen het inox in. De laag zorgt voor een goede verdeling van de warmte over de gehele bodem.

JWVG

Ha Ramon,

ik zou, voor je veel aanschaft, echt een keertje bij 1 of meerdere brouwers een dagje meebrouwen. Dat doet echt wonderen voor je overzicht van wat je nodig hebt!

 :degroeten: JW.

Oscar

Citaat van: Frank Ramon op 19-06-2009  00:34 uAluminium is toch niet geschikt voor te brouwen, of zit die aluminiumlaag tussen het inox? :weetniet:

Ik brouw er al jaaren mee..En van mij ruilbiertjes is nog niemand serieus ziek geworden... :biersmile:

Jacques

Citaat van: Oscar op 19-06-2009  07:45 uIk brouw er al jaaren mee..En van mij ruilbiertjes is nog niemand serieus ziek geworden... :biersmile:

Of kan zich niet herinneren dat hij dat is geweest...  :D

JWVG

...of kan het niet navertellen  :clownsmile:

Adrie

Citaat van: Frank Ramon op 19-06-2009  00:34 uAluminium is toch niet geschikt voor te brouwen

Dat is een fabeltje. Op het aluminium komt een oxidatielaagje dat ervoor zorgt dat er geen aluminium in oplossing gaat. Alleen als je je pan elke keer na het brouwen aan de binnenkant blinkend schoon schuurt heb je met aluminium een probleem, anders niet.

Frank Ramon

Citaat van: JWVG op 19-06-2009  07:41 u...voor je overzicht van wat je nodig hebt: JW.

Digitale thermometer, pH-teststrips, jodium, een roerstok, melkzuur,...+:

De schrootmolen is nog afwachten, zelf maken, een pastamolen ombouwen of die worstendraaier...
Inox ketel 25l (met kraantje & filterplaat= zelf maken)
Gistingsvat 30 liter
Lagervaten (2x5liter=>voor mijn experimenten,)
10 liter afkoelen met dompelkoeler (zelf maken) of misschien gewoon lekker ijsbad!
En kroonkurkjes erop! 

:beersmiley:

Goed of niet?



Oscar

Citaat van: Frank Ramon op 22-06-2009  23:30 uGoed of niet?

Ziet er prima uit, maar ik heb twijfels bij die pastamolen.

Citaat van: Frank Ramon op 22-06-2009  23:30 uof misschien gewoon lekker ijsbad!

Niet doen! Gewoon een koeler maken. Een ijsbad koelt niet snel genoeg en kost veel te veel energie..

Frank Ramon

Citaat van: Oscar op 22-06-2009  23:34 uZiet er prima uit, maar ik heb twijfels bij die pasta molen.

Dan maar die vleesmolen van Brouwland van €55! Tenzij die doe-het-zelf-poging toch lukt om een walsenmolen te maken, maar ik heb mijn twijfels...

Citaat van: Oscar op 22-06-2009  23:34 uNiet doen !! gewoon een koeler maken. Een ijsbad koelt niet snel genoeg en kost veel te veel energie.
Het gaat mij toch meer geld kosten (ik had tegen mijn vrouw gezegd: 'voor €100 ben ik aan't brouwen :stom:)

Bedankt voor de tips Oscar! (ps: de etiketten zijn toch al in orde of niet?)



De-Geert

Ik weet niet wat je budget is, maar als je een tientje meer kwijt kan zou ik een ander gistvat aanschaffen. Bijvoorbeeld deze. Die emmer sluit niet goed, en het kraantje wil nog wel eens lekken. Daarnaast heeft'ie een slappe bodem dat zorgt dat je lucht aanzuigt als je 'm optilt.


Oscar

Citaat van: Frank Ramon op 22-06-2009  23:30 uLagervaten (2x5liter=>voor mijn experimenten,)

Van die bolflessen zou ik 1 grote nemen (28 liter ! afhankelijk van je brouwvolume) en voor je eventuele experimenten zou ik er enkele van 10 liter bij doen. % liter is leuk voor giststarters...maar, mijn inziens, niet om serieus in te vergisten...

Frank Ramon

Citaat van: De-Geert op 22-06-2009  23:44 uIk weet niet wat je budget is, maar als je een tientje meer kwijt kan zou ik een ander gistvat aanschaffen. Bijvoorbeeld deze. Die emmer sluit niet goed, en het kraantje wil nog wel eens lekken. Daarnaast heeft'ie een slappe bodem dat zorgt dat je lucht aanzuigt als je 'm optilt.

deze Dat was mijn 2de keus, maar ik dacht het maakt niet veel uit.

En het financiele aspect, tjsa we zijn bezig met de afwerking van onze nieuwbouw (Belgen met hun baksteen in de maag) dus €? Ik heb ze niet meer! :'(

Het gaat dan toch meer kosten dan ik dacht...


Frank Ramon

Citaat van: Oscar op 22-06-2009  23:51 uVan die bolflessen zou ik 1 grote nemen (28 liter ! afhankelijk van je brouwvolume) en voor je eventuele experimenten zou ik er enkele van 10 liter bij doen. % liter is leuk voor giststarters...maar, mijn inziens, niet om serieus in te vergisten...

28 liter?  :weetniet: Ik wil maar 10 liter per keer brouwen, en die dan opsplitsen in 2 kookketels met verschillende hopsoorten, of de gisting met verschillende gistsoorten. Dus daarom 2x5 liter= de grote experiment fase van brouwerij Ramon!
Eventueel nog een 10 liter lagervat achteraf...€'S...pffff

Oscar

Citaat van: Frank Ramon op 23-06-2009  00:00 uIk wil maar 10 liter per keer brouwen, en die dan opsplitsen in 2 kookketels met verschillende hopsoorten, of de gisting met verschillende gistsoorten. Dus daarom 2x5 liter= de grote experiment fase van brouwerij Ramon!

Tip : toch 2 x 10 liter doen ! 5 liter bier kun je niet vergisten in een 5 liter fles !!!!! En houd er rekening mee dat je ongetwijfeld op termijn wilt opschalen naar 15 of 20 of 25 liter...

EBC

Citaat van: Frank Ramon op 22-06-2009  23:57 udeze Dat was mijn 2de keus, maar ik dacht het maakt niet veel uit.

En het financiele aspect, tjsa we zijn bezig met de afwerking van onze nieuwbouw (Belgen met hun baksteen in de maag) dus €? Ik heb ze niet meer! :'(

Het gaat dan toch meer kosten dan ik dacht...


Als je nu een echt goed plastic vat wilt, kijk dan hier: http://www.speidels-hausmosterei.de/index.php/cat/c10_Faesser-RUND.html

Ze zijn nauwelijks duurder dan dat ronde Brouwland ding, maar de kwaliteit is tenminste 10x beter.

Frank Ramon

Citaat van: Oscar op 23-06-2009  06:27 uTip : toch 2 x 10 liter doen ! 5 liter bier kun je niet vergisten in een 5 liter fles !!!!! En houd er rekening mee dat je ongetwijfeld op termijn wilt opschalen naar 15 of 20 of 25 liter...

Die 2 x 5 liter glazen flessen waren lagervaten, en als gistvat dan 2x 30 liter. Wat ik op termijn ga doen zullen we dan wel zien, maar het gaat er mij vooral om dat ik regelmatig verschillende biertypes wil brouwen, en als een recept op punt staat begin ik gewoon aan een ander. Het gaat mij snel vervelen als ik weken na elkaar telkens hetzelfde biertje moet gaan drinken. Een paar flesjes bewaren voor de evolutie, maar eenmaal geproefd wil ik andere bieren brouwen.
 :elifant:

joostdw

Over dat kroonkurkenapparaatopduwding hoor ik alleen maar slechte verhalen. Deze is iets duurder (€ 29,60 bij Brouwland) maar het scheelt je waarschijnlijk een hoop ergernis.


Groeten uit noord limburg.

Adrie

+1. Als je toch gaat investeren, is zo'n staand kroonkurkapparaat echt een veel betere keuze dan dat handding. Scheelt een hoop ergernis en gebroken flessenhalzen.

Dick

Mee eens, ik heb het handding na 1 keer gebruik de deur uit gedaan.

Wat mij betreft zonde van je geld.


Maarten

Citaat van: Adrie op 23-06-2009  09:26 u+1. Als je toch gaat investeren, is zo'n staand kroonkurkapparaat echt een veel betere keuze dan dat handding. Scheelt een hoop ergernis en gebroken flessenhalzen.
-1
Ik ben nog niet overtuigd van die staande. Ik ben zojuist overgestapt, en de handunit werkte zeker de eerste tijd prima, ik was er helemaal niet ontevreden over. Langzaam werd denk ik het plastic wat slapper en na 10 bieren bottelen(dus zeker 500 flesjes) begon hij af en toe verkeerd te sluiten, en zijn er 2 halsjes gebroken. Ik heb direct het tafelmodel besteld. (beide zijn exact die van de plaatjes)
Dat tafelmodelding werkt makkelijk, maar hij sluit de kurkjes wel iets minder ver dan de handunit. Ik moet nog maar zien of dat goed gaat. (zijn er anderen die dit hebben gezien?)
Ik zou zeggen, gezien je financiele situatie zou je best kunnen overwegen nu 20 euro te besparen om er later 30 uit te geven. Als je dat doet, hou wel in gedachte dat het een tijdelijke oplossing is, en je vroeg of laat toch naar iets mooiers moet.

De-Geert

+1
Ik heb beide, maar altijd het tafelmodel gebruikt. Nu kon ik de laatste keer ff het juiste 26mm hulpstuk niet vinden, en heb ik het handmodel gebruikt. Na alle "horrorverhalen" viel het me toch ernstig mee hoe makkelijk dat ging.
Het tafelmodel werkt wel makkelijker, maar met het handding gaat dus ook prima.


Dick

@ Frank: Ik wil vanavond nog wel ff kijken of ik het "handding" nog bewaard heb. Dan mag je je hem tegen verzendkosten wel hebben

Maarten

Oh, ja, ik heb de mijne ook nog, maar gezien die duidelijk steeds minder van kwaliteit werd, leek het me niet zo'n goed idee om die aan een ander aan te smeren. Ook is het wel handig om een reserve achter de hand te hebben, mocht het tafelmodel ineens de pijp aan mij geven...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.