Frank Ramon:

Gestart door Frank Ramon, 08-06-2009 00:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frank Ramon

Ik ben Frank Ramon 33 jaar uit Heers (Z-Limburg, België).
Ik ga binnen enkele maanden beginnen met het brouwen van bier.
Via deze website heb ik zeer veel informatie kunnen halen (waarvoor dank aan de mensen die hiervoor zorgen).
Al enkele maanden ben ik volop bezig met de bierbrouw-theorie, het is nu wel tijd voor de praktijk!
Mijn bedoeling is om de eerste jaren zo veel mogelijk verschillende bieren te brouwen, niet zozeer om bestaande bieren exact te kopiëren, maar creatief zijn met recepten, recepten verbeteren totdat ze goed zijn en dan weer nieuwe brouwsels maken...
Om deze reden wil ik ook nog geen grote volumes brouwen. Is het af te raden om bv. maar 5 liter te brouwen, omdat dit misschien zorgt voor een minder stabiele gisting of andere redenen?

Ik wil de volgende materialen aanschaffen:

. Inox maisch en kookketel van +- 20l (met inox filterplaat en kraantje)
. Gistingsvat 30 liter in kunststof
. Lagervat 5 of 10 liter in glas
. Beluchtingsset
. ...

Groetjes

Oscar

Citaat van: Frank Ramon op 08-06-2009  00:05 uOm deze reden wil ik ook nog geen grote volumes brouwen. Is het af te raden om bv. maar 5 liter te brouwen, omdat dit misschien zorgt voor een minder stabiele gisting of andere redenen?

Nou niet om die reden, maar 5 liter brouwen in een 20 liter pan lijkt mij niet echt praktisch (Ongetwijfeld zal het best wel kunnen). Ik zou aanraden om dan toch 10 - 15 liter te gaan brouwen. Dan heb je 1,5 - 2 kratjes. Dat is wel prettig als het bier plotseling erg lekker blijkt ;)

Kleine_Schriek

Ik zou ook zeker niet te klein gaan brouwen. Een brouwdag ben je toch kwijt en qua grondstoffen scheelt het maar een paar euro of je nu 10L of 20L brouwt. De arbeid is vrijwel hetzelfde... Daarnaast, als je te klein brouwt in een grote pan, dan is je borstelhoogte (hoeveelheid moutprut) te laag om een goed filterbed te hebben, dus nog een goede reden  om meer te brouwen :proost:

Veel plezier met de voorbereidingen!

Frank Ramon

Allez dan brouwen we wel 10 liter, dan heb ik meer bier om vrienden te laten proeven of voor mezelf om de smaakevolutie te volgen.
Alvast bedankt voor de tips. :duimop:

Maarten

Welkom Frank!

Bouw eens aan je installatie, en zodra je je er klaar voor voelt, gaan met die banaan! Zo te zien heb je inspiratie genoeg...

Bij je installatie zou ik ook alvast nadenken over (in volgorde van aflopen belang) een wortkoeler, meten aan je brouwsels: goeie thermometer (hoeft niet digitaal te zijn om goed te zijn), densimeter&maatcylinder, pH papier&melk-/fosforzuur, en je kan aandacht besteden aan het bottelen: met een hevel gaat het mooi, een afvulpijpje maakt het wel mooier (ff geen puf om op te zoeken, afvulpijpje in de zoekfunctie van dit forum levert vast wel wat plaatjes en links op), kroonkurker (alhoewel beugelflessen een kleinere investering betekenen aan het begin).

Verder kom je met een pan, filter en vat al een heel eind! ik zou zeker de koeler, thermometer en densimeter regelen voor je eerste brouwsessie, de rest kan altijd nog.

Frank Ramon

Hey Maarten!

Ik ben momenteel bezig met het verzamelen van al de info die ik nodig heb voor het starten van deze fijne hobby.
Verzamelen kost namelijk niet veel hé. Ik wil een inox kookketel kopen bij een horecagroothandel (23 l = ±€ 80).
Daar wil ik een inox filterplaat in maken en een kraantje op de ketel zetten. Ik zal deze ketel ook moeten gebruiken als kookketel.
Ik heb nog een inox ketel van 8 liter, die ik kan gebruiken als kookketel voor het spoelwater. Wat ik ga gebruiken als wortkoeler weet ik nog niet zeker, in ieder geval ga ik zeker niet meer bier brouwen dan 10 liter. (het gaat mij niet om de hoeveelheid maar om zo veel mogenlijk recepten te kunnen uitproberen in het begin) Een thermometer heb ik al, zo'n algemene digitaal klein kookthermometertje (gebruik ik om karamel te maken en dergelijke) De rest (densimeter, pH-papier, melkzuur,... haal ik bij Brouwland in Beverlo. Ik ga voor flesjes van 33 cl met kroonkurkjes.  

Het doet me veel plezier om tips te krijgen!!!

Schol, voorlopig nog met lekkere Belgische biertjes :proost2: (mmm Alvinne Melchior juist geproefd)

Frank Ramon

Citaat van: Maarten op 14-06-2009  23:52 uBouw eens aan je installatie,... (in volgorde van aflopen belang)...

Op welke plaats komt de schrootmolen? Ik heb niet veel zin om te prullen met een deegroller. Ik ga een poging wagen om die zelf te maken.
Hopen dat het gaat lukken, met een metalen buis die ik ga krijgen van +-1,5 mm dikte en een diameter van +- 4 cm.
Hoe ik alles ga monteren is nog maar de vraag, het geheel moet stabiel zijn...



EBC

Ramon,

Voor je inox ketel, kijk ook eens hier: http://www.amerikaantje.be/fieldkitchen.htm

Frank Ramon

Bij het Amerikaantje zijn ze inderdaad goedkoper en meer brouwvolume voor evenveel geld! :biersmile:
Bedankt voor de tip!

 :degroeten:

Maarten

Goed punt, die schrootmolen, ik zou hem bijna vergeten. Lijkt me essentieel als je met mout wilt brouwen, ik denk niet dat het goed gaat met een deegroller, en ik denk dat het heeeel veel werk is. (extreem slechte arbeid/kwaliteit verhouding)  ;D

Nerro

Ik zag laatst op één of andere website een Porkert schrootmolen (volgens mij is er maar 1 merk) voor rond de € 45, inclusief verzendkosten zit je dan rond de € 50. Hij gaat de rest van je leven (en die van je kinderen en kleinkinderen) mee dus het is een goede investering. Somige brouwers besteden > € 200 voor een walsenmolen maar in alle eerlijkheid moet je wel flink opschalen wil dat echt de investering waard blijken.

Frank Ramon

Citaat van: Nerro op 15-06-2009  18:52 u... een Porkert schrootmolen...

Ik vind die Porkert schrootmolen niet op het internet, alleen maar vleesmolens en die bedoel je waarschijnlijk. Dan  kan ik ook nog worsten gaan draaien.
Binnenkort: www.hobbyworstendraaien.nl ?  :nut: Ik ga me eerst aan die doe-het-zelf poging wagen en als dat niet moest lukken zoeken we verder...



Nerro

Nee hoor ik bedoel weldegelijk een schrootmolen.



En dat was 'm.

Frank Ramon

Ah toch die, ik aanzag ze als vleesmolens. Deze werken met een schijfmolen geloof ik, zijn hier goede ervaringen mee?
En qua rendement, iets lager dan een walsenmolen waarschijnlijk?

Bij Brouwland te verkrijgen:

moutmolen gietijzer   € 56,95      

Budgetvriendelijke schrootmolen in vertind gietijzer, zeer geschikt voor het schroten van mout voor bierbrouwers, maar kan ook gebruikt worden voor het vermalen van mais, granen, zaden...
grote graantrechter
grote capaciteit : tot 30 kg / uur
regelbare fijnheid
5 Jaar garantie


Nerro

Volgens mij kun je hier prima efficiencies mee hebben hoor.

Oscar

Citaat van: Nerro op 15-06-2009  18:52 uIk zag laatst op één of andere website een Porkert schrootmolen

Zoiets :



Link

Nerro

Wow in de states mogen ze echt flink over de tafel bukken voor die dingen... $100!

Hoe dan ook, het zijn schijvenmolens, ze werken goed als je ze niet al te strak afstelt.

ed

Citaat van: Frank Ramon op 08-06-2009  10:11 uAllez dan brouwen we wel 10 liter, dan heb ik meer bier om vrienden te laten proeven of voor mezelf om de smaakevolutie te volgen.
Alvast bedankt voor de tips. :duimop:

Als je een beetje wil experimenteren met b.v. gist, hop of temperaturen dan kun je natuurlijk ook 20 liter brouwen en dan splitsen naar 2 x 10 liter. Zo heb je in 1 keer brouwen twee brouwsels.

Succes met brouwen en laat wetenhoe het brouwen verloopt. Zet eerst je recept op het forum zodat andere hun mening hierover kunnen geven. Dan kun je altijd zelf beslissen wat je gaat doen, maar je hebt dan al wel een heleboel tips waar je rekenig mee kunt houden.

Ed

Frank Ramon

Citaat van: ed op 15-06-2009  22:12 u... 20 liter brouwen en dan splitsen naar 2 x 10 liter...

Ik wil gaan beginnen met 10 liter brouwsels, en inderdaad wil ik die wel opsplitsen in 2 x 5l. Het brouwproces wil ik zo goed mogelijk onder controle hebben.
De smaak/kleur invloeden van diverse soorten mout,ongemoute granen en hop wil ik eerst ondervinden voor ik begin aan recepten met 101 soorten.
Voor mijn eerste recept wil ik dan (hoe saai het bier dan ook zou kunnen worden) 100% pilsmout gebruiken en alleen maar een bitterhop.
Die wil ik dan in 2 splitsen en laten gisten met elk een andere gist. Het 2de recept idem maar bij het koken dan verschillende hopsoorten gebruiken.
En zo maar verder...
Dit lijkt me leerrijker dan bv gewoon maar een tripel recept van het forum nemen en eroplos beginnen brouwen.
Of heb ik het hier bij het verkeerde eind?

:denken:

Maarten

Citaat van: Frank Ramon op 15-06-2009  22:32 uVoor mijn eerste recept wil ik dan (hoe saai het bier dan ook zou kunnen worden) 100% pilsmout gebruiken en alleen maar een bitterhop.
Die wil ik dan in 2 splitsen en laten gisten met elk een andere gist. Het 2de recept idem maar bij het koken dan verschillende hopsoorten gebruiken.
En zo maar verder...
Dit lijkt me leerrijker dan bv gewoon maar een tripel recept van het forum nemen en eroplos beginnen brouwen.
Of heb ik het hier bij het verkeerde eind?

Dit klinkt inderdaad wat saai, maar zal je ongetwijfeld het snelst de effecten van de ingredienten laten ervaren! Ik ben meteen begonnen met een tripel, die was erg lekker, en ik zou dat zo nog een keer doen. Maar 'saai' beginnen is veel leerzamer, denk ik...

De-Geert

Zo'n schijvenmolen werkt prima, er zijn er veel die zo'n ding gebruiken (oa. ik). Naar verluidt is je rendement en filtering wat beter als je een walsenmolen gebruikt.

Het is zeker een goed idee om simpele recepten te brouwen om zo je ingredienten te leren kennen, maar laat dat je er niet van weerhouden om af en toe eens gewoon iets te maken wat je lekker lijkt. Er is niets mis met een recept van het internet te plukken en deze na te brouwen. Door zo'n recept wat vaker te brouwen met kleine aanpassingen leer je net zo veel als door een 100% pilsmout-bier te maken, en daar wat aan te veranderen.
Maar ook 100% palemout, of 100% munchenermout is goed mogelijk. Of een bier met 1 hopsoort. Ik kook zo nu en dan 5L wort apart met 1 hop. Een makkelijke manier om je hop te leren kennen, en de rest van het wort gaat volgens een "normaal" recept.

Leuk, lekker en leerzaam kunnen prima samen gaan.  :biersmile:


EBC

Citaat van: Frank Ramon op 15-06-2009  22:32 uDit lijkt me leerrijker dan bv gewoon maar een tripel recept van het forum nemen en eroplos beginnen brouwen.
Of heb ik het hier bij het verkeerde eind?

Ik denk van wel ja...

Je eerste brouwsels zijn simpelweg niet perfect. Ik zou eerst gewoon een tripeltje brouwen en dan nog eens. Als je het brouwen dan onder de knie hebt, dan is het tijd om te gaan experimenteren en leren. Anders word je op het verkeerde been gezet.

Frank Ramon

Daar gaat mijn groots plan :(
Maar je zal wel gelijk hebben!
Dan ga ik voor een Westmalle tripel! ;)

Citaat van: De-Geert op 18-06-2009  09:10 uLeuk, lekker en leerzaam kunnen prima samen gaan.
:proost2:

EBC

Nee joh, dat plan is prima, dit is slechts even uitstel, of noem het inzwieren, ijken, warmlopen, ... ;)

Frank Ramon

Ik snap het nu, eerst even een lekker tripeltje brouwen om het brouwproces wat te leren kennen, een eerste keer gisten, lageren,...
en dan er tegenaan met mijn groots plan! :hoera:


Citaat van: De-Geert op 18-06-2009  09:10 uZo'n schijvenmolen werkt prima, er zijn er veel die zo'n ding gebruiken (oa. ik). Naar verluidt is je rendement en filtering wat beter als je een walsenmolen gebruikt.

Moet ik hiermee rekening houden als ik een recept gebruikt van brouwers die een walsenmolen hebben of is het rendementsverschil verwaarloosbaar?



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.