Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Frank Ramon:  (gelezen 18415 keer)

Offline Frank Ramon

• Junior lid
  • **
Frank Ramon:
« Gepost op: 08-06-2009 00:05 u »
Ik ben Frank Ramon 33 jaar uit Heers (Z-Limburg, België).
Ik ga binnen enkele maanden beginnen met het brouwen van bier.
Via deze website heb ik zeer veel informatie kunnen halen (waarvoor dank aan de mensen die hiervoor zorgen).
Al enkele maanden ben ik volop bezig met de bierbrouw-theorie, het is nu wel tijd voor de praktijk!
Mijn bedoeling is om de eerste jaren zo veel mogelijk verschillende bieren te brouwen, niet zozeer om bestaande bieren exact te kopiëren, maar creatief zijn met recepten, recepten verbeteren totdat ze goed zijn en dan weer nieuwe brouwsels maken...
Om deze reden wil ik ook nog geen grote volumes brouwen. Is het af te raden om bv. maar 5 liter te brouwen, omdat dit misschien zorgt voor een minder stabiele gisting of andere redenen?

Ik wil de volgende materialen aanschaffen:

. Inox maisch en kookketel van +- 20l (met inox filterplaat en kraantje)
. Gistingsvat 30 liter in kunststof
. Lagervat 5 of 10 liter in glas
. Beluchtingsset
. ...

Groetjes

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Frank Ramon:
« Reactie #1 Gepost op: 08-06-2009 08:08 u »
Om deze reden wil ik ook nog geen grote volumes brouwen. Is het af te raden om bv. maar 5 liter te brouwen, omdat dit misschien zorgt voor een minder stabiele gisting of andere redenen?

Nou niet om die reden, maar 5 liter brouwen in een 20 liter pan lijkt mij niet echt praktisch (Ongetwijfeld zal het best wel kunnen). Ik zou aanraden om dan toch 10 - 15 liter te gaan brouwen. Dan heb je 1,5 - 2 kratjes. Dat is wel prettig als het bier plotseling erg lekker blijkt ;)

Offline Kleine_Schriek

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #2 Gepost op: 08-06-2009 09:27 u »
Ik zou ook zeker niet te klein gaan brouwen. Een brouwdag ben je toch kwijt en qua grondstoffen scheelt het maar een paar euro of je nu 10L of 20L brouwt. De arbeid is vrijwel hetzelfde... Daarnaast, als je te klein brouwt in een grote pan, dan is je borstelhoogte (hoeveelheid moutprut) te laag om een goed filterbed te hebben, dus nog een goede reden  om meer te brouwen :proost:

Veel plezier met de voorbereidingen!

Offline Frank Ramon

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 08-06-2009 10:11 u »
Allez dan brouwen we wel 10 liter, dan heb ik meer bier om vrienden te laten proeven of voor mezelf om de smaakevolutie te volgen.
Alvast bedankt voor de tips. :duimop:

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 14-06-2009 23:52 u »
Welkom Frank!

Bouw eens aan je installatie, en zodra je je er klaar voor voelt, gaan met die banaan! Zo te zien heb je inspiratie genoeg...

Bij je installatie zou ik ook alvast nadenken over (in volgorde van aflopen belang) een wortkoeler, meten aan je brouwsels: goeie thermometer (hoeft niet digitaal te zijn om goed te zijn), densimeter&maatcylinder, pH papier&melk-/fosforzuur, en je kan aandacht besteden aan het bottelen: met een hevel gaat het mooi, een afvulpijpje maakt het wel mooier (ff geen puf om op te zoeken, afvulpijpje in de zoekfunctie van dit forum levert vast wel wat plaatjes en links op), kroonkurker (alhoewel beugelflessen een kleinere investering betekenen aan het begin).

Verder kom je met een pan, filter en vat al een heel eind! ik zou zeker de koeler, thermometer en densimeter regelen voor je eerste brouwsessie, de rest kan altijd nog.

Offline Frank Ramon

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 15-06-2009 00:09 u »
Hey Maarten!

Ik ben momenteel bezig met het verzamelen van al de info die ik nodig heb voor het starten van deze fijne hobby.
Verzamelen kost namelijk niet veel hé. Ik wil een inox kookketel kopen bij een horecagroothandel (23 l = ±€ 80).
Daar wil ik een inox filterplaat in maken en een kraantje op de ketel zetten. Ik zal deze ketel ook moeten gebruiken als kookketel.
Ik heb nog een inox ketel van 8 liter, die ik kan gebruiken als kookketel voor het spoelwater. Wat ik ga gebruiken als wortkoeler weet ik nog niet zeker, in ieder geval ga ik zeker niet meer bier brouwen dan 10 liter. (het gaat mij niet om de hoeveelheid maar om zo veel mogenlijk recepten te kunnen uitproberen in het begin) Een thermometer heb ik al, zo'n algemene digitaal klein kookthermometertje (gebruik ik om karamel te maken en dergelijke) De rest (densimeter, pH-papier, melkzuur,... haal ik bij Brouwland in Beverlo. Ik ga voor flesjes van 33 cl met kroonkurkjes.  

Het doet me veel plezier om tips te krijgen!!!

Schol, voorlopig nog met lekkere Belgische biertjes :proost2: (mmm Alvinne Melchior juist geproefd)

Offline Frank Ramon

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 15-06-2009 12:33 u »
Bouw eens aan je installatie,... (in volgorde van aflopen belang)...

Op welke plaats komt de schrootmolen? Ik heb niet veel zin om te prullen met een deegroller. Ik ga een poging wagen om die zelf te maken.
Hopen dat het gaat lukken, met een metalen buis die ik ga krijgen van +-1,5 mm dikte en een diameter van +- 4 cm.
Hoe ik alles ga monteren is nog maar de vraag, het geheel moet stabiel zijn...

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #7 Gepost op: 15-06-2009 14:31 u »
Ramon,

Voor je inox ketel, kijk ook eens hier: http://www.amerikaantje.be/fieldkitchen.htm

Offline Frank Ramon

• Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 15-06-2009 16:40 u »
Bij het Amerikaantje zijn ze inderdaad goedkoper en meer brouwvolume voor evenveel geld! :biersmile:
Bedankt voor de tip!

:degroeten:

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 15-06-2009 18:37 u »
Goed punt, die schrootmolen, ik zou hem bijna vergeten. Lijkt me essentieel als je met mout wilt brouwen, ik denk niet dat het goed gaat met een deegroller, en ik denk dat het heeeel veel werk is. (extreem slechte arbeid/kwaliteit verhouding)  ;D

Offline Nerro

• Super lid
  • Brouwerij de lachende luiaard
« Reactie #10 Gepost op: 15-06-2009 18:52 u »
Ik zag laatst op één of andere website een Porkert schrootmolen (volgens mij is er maar 1 merk) voor rond de € 45, inclusief verzendkosten zit je dan rond de € 50. Hij gaat de rest van je leven (en die van je kinderen en kleinkinderen) mee dus het is een goede investering. Somige brouwers besteden > € 200 voor een walsenmolen maar in alle eerlijkheid moet je wel flink opschalen wil dat echt de investering waard blijken.

Offline Frank Ramon

• Junior lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 15-06-2009 19:35 u »
... een Porkert schrootmolen...

Ik vind die Porkert schrootmolen niet op het internet, alleen maar vleesmolens en die bedoel je waarschijnlijk. Dan  kan ik ook nog worsten gaan draaien.
Binnenkort: www.hobbyworstendraaien.nl ?  :nut: Ik ga me eerst aan die doe-het-zelf poging wagen en als dat niet moest lukken zoeken we verder...

Offline Nerro

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 15-06-2009 19:36 u »
Nee hoor ik bedoel weldegelijk een schrootmolen.

En dat was 'm.

Offline Frank Ramon

• Junior lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 15-06-2009 19:50 u »
Ah toch die, ik aanzag ze als vleesmolens. Deze werken met een schijfmolen geloof ik, zijn hier goede ervaringen mee?
En qua rendement, iets lager dan een walsenmolen waarschijnlijk?

Bij Brouwland te verkrijgen:

moutmolen gietijzer   € 56,95      

Budgetvriendelijke schrootmolen in vertind gietijzer, zeer geschikt voor het schroten van mout voor bierbrouwers, maar kan ook gebruikt worden voor het vermalen van mais, granen, zaden...
grote graantrechter
grote capaciteit : tot 30 kg / uur
regelbare fijnheid
5 Jaar garantie

Offline Nerro

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 15-06-2009 20:11 u »
Volgens mij kun je hier prima efficiencies mee hebben hoor.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #15 Gepost op: 15-06-2009 21:07 u »
Ik zag laatst op één of andere website een Porkert schrootmolen

Zoiets :

Link

Offline Nerro

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 15-06-2009 21:25 u »
Wow in de states mogen ze echt flink over de tafel bukken voor die dingen... $100!

Hoe dan ook, het zijn schijvenmolens, ze werken goed als je ze niet al te strak afstelt.

Offline ed

• Senior lid
  • Brouwerij "D'n Dijckstoel" 2013-3 HL
    • Brouwerij D'n Dijckstoel
« Reactie #17 Gepost op: 15-06-2009 22:12 u »
Allez dan brouwen we wel 10 liter, dan heb ik meer bier om vrienden te laten proeven of voor mezelf om de smaakevolutie te volgen.
Alvast bedankt voor de tips. :duimop:

Als je een beetje wil experimenteren met b.v. gist, hop of temperaturen dan kun je natuurlijk ook 20 liter brouwen en dan splitsen naar 2 x 10 liter. Zo heb je in 1 keer brouwen twee brouwsels.

Succes met brouwen en laat wetenhoe het brouwen verloopt. Zet eerst je recept op het forum zodat andere hun mening hierover kunnen geven. Dan kun je altijd zelf beslissen wat je gaat doen, maar je hebt dan al wel een heleboel tips waar je rekenig mee kunt houden.

Ed

Offline Frank Ramon

• Junior lid
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 15-06-2009 22:32 u »
... 20 liter brouwen en dan splitsen naar 2 x 10 liter...

Ik wil gaan beginnen met 10 liter brouwsels, en inderdaad wil ik die wel opsplitsen in 2 x 5l. Het brouwproces wil ik zo goed mogelijk onder controle hebben.
De smaak/kleur invloeden van diverse soorten mout,ongemoute granen en hop wil ik eerst ondervinden voor ik begin aan recepten met 101 soorten.
Voor mijn eerste recept wil ik dan (hoe saai het bier dan ook zou kunnen worden) 100% pilsmout gebruiken en alleen maar een bitterhop.
Die wil ik dan in 2 splitsen en laten gisten met elk een andere gist. Het 2de recept idem maar bij het koken dan verschillende hopsoorten gebruiken.
En zo maar verder...
Dit lijkt me leerrijker dan bv gewoon maar een tripel recept van het forum nemen en eroplos beginnen brouwen.
Of heb ik het hier bij het verkeerde eind?

:denken:

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 18-06-2009 08:44 u »
Voor mijn eerste recept wil ik dan (hoe saai het bier dan ook zou kunnen worden) 100% pilsmout gebruiken en alleen maar een bitterhop.
Die wil ik dan in 2 splitsen en laten gisten met elk een andere gist. Het 2de recept idem maar bij het koken dan verschillende hopsoorten gebruiken.
En zo maar verder...
Dit lijkt me leerrijker dan bv gewoon maar een tripel recept van het forum nemen en eroplos beginnen brouwen.

Dit klinkt inderdaad wat saai, maar zal je ongetwijfeld het snelst de effecten van de ingredienten laten ervaren! Ik ben meteen begonnen met een tripel, die was erg lekker, en ik zou dat zo nog een keer doen. Maar 'saai' beginnen is veel leerzamer, denk ik...

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 18-06-2009 09:10 u »
Zo'n schijvenmolen werkt prima, er zijn er veel die zo'n ding gebruiken (oa. ik). Naar verluidt is je rendement en filtering wat beter als je een walsenmolen gebruikt.

Het is zeker een goed idee om simpele recepten te brouwen om zo je ingredienten te leren kennen, maar laat dat je er niet van weerhouden om af en toe eens gewoon iets te maken wat je lekker lijkt. Er is niets mis met een recept van het internet te plukken en deze na te brouwen. Door zo'n recept wat vaker te brouwen met kleine aanpassingen leer je net zo veel als door een 100% pilsmout-bier te maken, en daar wat aan te veranderen.
Maar ook 100% palemout, of 100% munchenermout is goed mogelijk. Of een bier met 1 hopsoort. Ik kook zo nu en dan 5L wort apart met 1 hop. Een makkelijke manier om je hop te leren kennen, en de rest van het wort gaat volgens een "normaal" recept.

Leuk, lekker en leerzaam kunnen prima samen gaan.  :biersmile:

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #21 Gepost op: 18-06-2009 09:20 u »

Ik denk van wel ja...

Je eerste brouwsels zijn simpelweg niet perfect. Ik zou eerst gewoon een tripeltje brouwen en dan nog eens. Als je het brouwen dan onder de knie hebt, dan is het tijd om te gaan experimenteren en leren. Anders word je op het verkeerde been gezet.

Offline Frank Ramon

• Junior lid
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 18-06-2009 09:46 u »
Daar gaat mijn groots plan :(
Maar je zal wel gelijk hebben!
Dan ga ik voor een Westmalle tripel! ;)

Leuk, lekker en leerzaam kunnen prima samen gaan.
:proost2:

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #23 Gepost op: 18-06-2009 09:55 u »
Nee joh, dat plan is prima, dit is slechts even uitstel, of noem het inzwieren, ijken, warmlopen, ... ;)

Offline Frank Ramon

• Junior lid
  • **
« Reactie #24 Gepost op: 18-06-2009 10:03 u »
Ik snap het nu, eerst even een lekker tripeltje brouwen om het brouwproces wat te leren kennen, een eerste keer gisten, lageren,...
en dan er tegenaan met mijn groots plan! :hoera:

Zo'n schijvenmolen werkt prima, er zijn er veel die zo'n ding gebruiken (oa. ik). Naar verluidt is je rendement en filtering wat beter als je een walsenmolen gebruikt.

Moet ik hiermee rekening houden als ik een recept gebruikt van brouwers die een walsenmolen hebben of is het rendementsverschil verwaarloosbaar?

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #25 Gepost op: 18-06-2009 10:21 u »
Ik heb nooit een effect op mijn rendement gemerkt toen ik overstapte van een schijvenmolen naar een walsenmolen. Mijn rendement was en bleef ergens rond de 80-82%. Pas echter wel op met die schijvenmolen dat je hem niet te strak afstelt, want dan maal je je mout te fijn en krijg je filterproblemen. Ik stelde hem altijd zo af, dat er nét geen hele moutkorrels door de molen kwamen. Dat gaf een goed filterbed en een prima rendement.

Offline Frank Ramon

• Junior lid
  • **
« Reactie #26 Gepost op: 19-06-2009 00:34 u »
Voor je inox ketel, kijk ook eens hier: http://www.amerikaantje.be/fieldkitchen.htm

Kookketels met sandwich bodem
Specificaties:   Kookketel met deksel.
Perfecte warmtegeleiding door sandwichbodem: laag 18.0 RVS+laag alu+laag 18.8 RVS   
Materiaal:   Roestvrij staal (RVS 18.8 )                                         |
                                                                                            |
                                                                                        aluminium?

Aluminium is toch niet geschikt voor te brouwen, of zit die aluminiumlaag tussen het inox? :weetniet:

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #27 Gepost op: 19-06-2009 03:07 u »
Ja, die alu laag zit tussen het inox in. De laag zorgt voor een goede verdeling van de warmte over de gehele bodem.

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #28 Gepost op: 19-06-2009 07:41 u »
Ha Ramon,

ik zou, voor je veel aanschaft, echt een keertje bij 1 of meerdere brouwers een dagje meebrouwen. Dat doet echt wonderen voor je overzicht van wat je nodig hebt!

:degroeten: JW.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #29 Gepost op: 19-06-2009 07:45 u »
Aluminium is toch niet geschikt voor te brouwen, of zit die aluminiumlaag tussen het inox? :weetniet:

Ik brouw er al jaaren mee..En van mij ruilbiertjes is nog niemand serieus ziek geworden... :biersmile:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #30 Gepost op: 19-06-2009 08:16 u »
Ik brouw er al jaaren mee..En van mij ruilbiertjes is nog niemand serieus ziek geworden... :biersmile:

Of kan zich niet herinneren dat hij dat is geweest...  :D

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #31 Gepost op: 19-06-2009 08:51 u »
...of kan het niet navertellen  :clownsmile:

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 19-06-2009 09:07 u »
Aluminium is toch niet geschikt voor te brouwen

Dat is een fabeltje. Op het aluminium komt een oxidatielaagje dat ervoor zorgt dat er geen aluminium in oplossing gaat. Alleen als je je pan elke keer na het brouwen aan de binnenkant blinkend schoon schuurt heb je met aluminium een probleem, anders niet.

Offline Frank Ramon

• Junior lid
  • **
« Reactie #33 Gepost op: 22-06-2009 23:30 u »
...voor je overzicht van wat je nodig hebt: JW.

Digitale thermometer, pH-teststrips, jodium, een roerstok, melkzuur,...+:

De schrootmolen is nog afwachten, zelf maken, een pastamolen ombouwen of die worstendraaier...
Inox ketel 25l (met kraantje & filterplaat= zelf maken)
Gistingsvat 30 liter
Lagervaten (2x5liter=>voor mijn experimenten,)
10 liter afkoelen met dompelkoeler (zelf maken) of misschien gewoon lekker ijsbad!
En kroonkurkjes erop! 

:beersmiley:

Goed of niet?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #34 Gepost op: 22-06-2009 23:34 u »
Goed of niet?

Ziet er prima uit, maar ik heb twijfels bij die pastamolen.

of misschien gewoon lekker ijsbad!

Niet doen! Gewoon een koeler maken. Een ijsbad koelt niet snel genoeg en kost veel te veel energie..

Offline Frank Ramon

• Junior lid
  • **
« Reactie #35 Gepost op: 22-06-2009 23:43 u »
Ziet er prima uit, maar ik heb twijfels bij die pasta molen.

Dan maar die vleesmolen van Brouwland van €55! Tenzij die doe-het-zelf-poging toch lukt om een walsenmolen te maken, maar ik heb mijn twijfels...

Niet doen !! gewoon een koeler maken. Een ijsbad koelt niet snel genoeg en kost veel te veel energie.
Het gaat mij toch meer geld kosten (ik had tegen mijn vrouw gezegd: 'voor €100 ben ik aan't brouwen :stom:)

Bedankt voor de tips Oscar! (ps: de etiketten zijn toch al in orde of niet?)

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 22-06-2009 23:44 u »
Ik weet niet wat je budget is, maar als je een tientje meer kwijt kan zou ik een ander gistvat aanschaffen. Bijvoorbeeld deze. Die emmer sluit niet goed, en het kraantje wil nog wel eens lekken. Daarnaast heeft'ie een slappe bodem dat zorgt dat je lucht aanzuigt als je 'm optilt.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #37 Gepost op: 22-06-2009 23:51 u »
Lagervaten (2x5liter=>voor mijn experimenten,)

Van die bolflessen zou ik 1 grote nemen (28 liter ! afhankelijk van je brouwvolume) en voor je eventuele experimenten zou ik er enkele van 10 liter bij doen. % liter is leuk voor giststarters...maar, mijn inziens, niet om serieus in te vergisten...

Offline Frank Ramon

• Junior lid
  • **
« Reactie #38 Gepost op: 22-06-2009 23:57 u »
Ik weet niet wat je budget is, maar als je een tientje meer kwijt kan zou ik een ander gistvat aanschaffen. Bijvoorbeeld deze. Die emmer sluit niet goed, en het kraantje wil nog wel eens lekken. Daarnaast heeft'ie een slappe bodem dat zorgt dat je lucht aanzuigt als je 'm optilt.

deze Dat was mijn 2de keus, maar ik dacht het maakt niet veel uit.

En het financiele aspect, tjsa we zijn bezig met de afwerking van onze nieuwbouw (Belgen met hun baksteen in de maag) dus €? Ik heb ze niet meer! :'(

Het gaat dan toch meer kosten dan ik dacht...

Offline Frank Ramon

• Junior lid
  • **
« Reactie #39 Gepost op: 23-06-2009 00:00 u »
Van die bolflessen zou ik 1 grote nemen (28 liter ! afhankelijk van je brouwvolume) en voor je eventuele experimenten zou ik er enkele van 10 liter bij doen. % liter is leuk voor giststarters...maar, mijn inziens, niet om serieus in te vergisten...

28 liter?  :weetniet: Ik wil maar 10 liter per keer brouwen, en die dan opsplitsen in 2 kookketels met verschillende hopsoorten, of de gisting met verschillende gistsoorten. Dus daarom 2x5 liter= de grote experiment fase van brouwerij Ramon!
Eventueel nog een 10 liter lagervat achteraf...€'S...pffff

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #40 Gepost op: 23-06-2009 06:27 u »
Ik wil maar 10 liter per keer brouwen, en die dan opsplitsen in 2 kookketels met verschillende hopsoorten, of de gisting met verschillende gistsoorten. Dus daarom 2x5 liter= de grote experiment fase van brouwerij Ramon!

Tip : toch 2 x 10 liter doen ! 5 liter bier kun je niet vergisten in een 5 liter fles !!!!! En houd er rekening mee dat je ongetwijfeld op termijn wilt opschalen naar 15 of 20 of 25 liter...

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #41 Gepost op: 23-06-2009 08:12 u »
deze Dat was mijn 2de keus, maar ik dacht het maakt niet veel uit.

En het financiele aspect, tjsa we zijn bezig met de afwerking van onze nieuwbouw (Belgen met hun baksteen in de maag) dus €? Ik heb ze niet meer! :'(

Het gaat dan toch meer kosten dan ik dacht...

Als je nu een echt goed plastic vat wilt, kijk dan hier: http://www.speidels-hausmosterei.de/index.php/cat/c10_Faesser-RUND.html

Ze zijn nauwelijks duurder dan dat ronde Brouwland ding, maar de kwaliteit is tenminste 10x beter.

Offline Frank Ramon

• Junior lid
  • **
« Reactie #42 Gepost op: 23-06-2009 08:29 u »
Tip : toch 2 x 10 liter doen ! 5 liter bier kun je niet vergisten in een 5 liter fles !!!!! En houd er rekening mee dat je ongetwijfeld op termijn wilt opschalen naar 15 of 20 of 25 liter...

Die 2 x 5 liter glazen flessen waren lagervaten, en als gistvat dan 2x 30 liter. Wat ik op termijn ga doen zullen we dan wel zien, maar het gaat er mij vooral om dat ik regelmatig verschillende biertypes wil brouwen, en als een recept op punt staat begin ik gewoon aan een ander. Het gaat mij snel vervelen als ik weken na elkaar telkens hetzelfde biertje moet gaan drinken. Een paar flesjes bewaren voor de evolutie, maar eenmaal geproefd wil ik andere bieren brouwen.
 :elifant:

Offline joostdw

• Junior lid
  • **
« Reactie #43 Gepost op: 23-06-2009 09:24 u »
Over dat kroonkurkenapparaatopduwding hoor ik alleen maar slechte verhalen. Deze is iets duurder (€ 29,60 bij Brouwland) maar het scheelt je waarschijnlijk een hoop ergernis.

Groeten uit noord limburg.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #44 Gepost op: 23-06-2009 09:26 u »
+1. Als je toch gaat investeren, is zo'n staand kroonkurkapparaat echt een veel betere keuze dan dat handding. Scheelt een hoop ergernis en gebroken flessenhalzen.

Offline Dick

• Vol lid
« Reactie #45 Gepost op: 23-06-2009 09:33 u »
Mee eens, ik heb het handding na 1 keer gebruik de deur uit gedaan.

Wat mij betreft zonde van je geld.

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 23-06-2009 09:40 u »
+1. Als je toch gaat investeren, is zo'n staand kroonkurkapparaat echt een veel betere keuze dan dat handding. Scheelt een hoop ergernis en gebroken flessenhalzen.
-1
Ik ben nog niet overtuigd van die staande. Ik ben zojuist overgestapt, en de handunit werkte zeker de eerste tijd prima, ik was er helemaal niet ontevreden over. Langzaam werd denk ik het plastic wat slapper en na 10 bieren bottelen(dus zeker 500 flesjes) begon hij af en toe verkeerd te sluiten, en zijn er 2 halsjes gebroken. Ik heb direct het tafelmodel besteld. (beide zijn exact die van de plaatjes)
Dat tafelmodelding werkt makkelijk, maar hij sluit de kurkjes wel iets minder ver dan de handunit. Ik moet nog maar zien of dat goed gaat. (zijn er anderen die dit hebben gezien?)
Ik zou zeggen, gezien je financiele situatie zou je best kunnen overwegen nu 20 euro te besparen om er later 30 uit te geven. Als je dat doet, hou wel in gedachte dat het een tijdelijke oplossing is, en je vroeg of laat toch naar iets mooiers moet.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #47 Gepost op: 23-06-2009 09:46 u »
+1
Ik heb beide, maar altijd het tafelmodel gebruikt. Nu kon ik de laatste keer ff het juiste 26mm hulpstuk niet vinden, en heb ik het handmodel gebruikt. Na alle "horrorverhalen" viel het me toch ernstig mee hoe makkelijk dat ging.
Het tafelmodel werkt wel makkelijker, maar met het handding gaat dus ook prima.

Offline Dick

• Vol lid
« Reactie #48 Gepost op: 23-06-2009 09:51 u »
@ Frank: Ik wil vanavond nog wel ff kijken of ik het "handding" nog bewaard heb. Dan mag je je hem tegen verzendkosten wel hebben

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #49 Gepost op: 23-06-2009 10:35 u »
Oh, ja, ik heb de mijne ook nog, maar gezien die duidelijk steeds minder van kwaliteit werd, leek het me niet zo'n goed idee om die aan een ander aan te smeren. Ook is het wel handig om een reserve achter de hand te hebben, mocht het tafelmodel ineens de pijp aan mij geven...

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #50 Gepost op: 23-06-2009 10:37 u »

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #51 Gepost op: 23-06-2009 11:13 u »
Hee Jan willem, heb je die prijzen gezien ?  :D :D  ;)

Hey Oscar, heb je die vaten gezien? Ik wel én vergeleken.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #52 Gepost op: 23-06-2009 11:16 u »
Ik wel én vergeleken.

Wat zijn de significante verschillen? Ik heb inderdaad gezien dat je er ff een keurende blik op geworpen hebt... :)

Offline joostdw

• Junior lid
  • **
« Reactie #53 Gepost op: 23-06-2009 12:49 u »
-1

Dat tafelmodelding werkt makkelijk, maar hij sluit de kurkjes wel iets minder ver dan de handunit. Ik moet nog maar zien of dat goed gaat. (zijn er anderen die dit hebben gezien?)
Ik zou zeggen, gezien je financiele situatie zou je best kunnen overwegen nu 20 euro te besparen om er later 30 uit te geven. Als je dat doet, hou wel in gedachte dat het een tijdelijke oplossing is, en je vroeg of laat toch naar iets mooiers moet.
Heb geen last van een mindere sluiting. Heb gisteravond toevallig een blonde opgetrokken dit ik 1.5 jaar geleden heb gebotteld. Smaakte heerlijk. Nog steeds meer dan genoeg koolzuur erin.
De financieele afweging kan ik echter niet voor je maken.

Groeten Joost

Offline Frank Ramon

• Junior lid
  • **
« Reactie #54 Gepost op: 23-06-2009 20:19 u »
...Deze is iets duurder (€ 29,60 bij Brouwland) maar het scheelt je waarschijnlijk een hoop ergernis.

Dan hier mij bankrekening nummer: Fortis 001/*******/**  ;)

Ik zou ook beugelflesjes kunnen kopen, maar thuis al leeggoed zat...

Offline joostdw

• Junior lid
  • **
« Reactie #55 Gepost op: 23-06-2009 20:37 u »
Digitale thermometer, pH-teststrips, jodium, een roerstok, melkzuur,...+:

En kroonkurkjes erop! 

:beersmiley:

Goed of niet vraag je. Ik zeg dus niet. Deze antwoorden kun je verwachten als je vraagt om een mening.

Grt Joost

Offline Frank Ramon

• Junior lid
  • **
« Reactie #56 Gepost op: 23-06-2009 20:57 u »
...als je vraagt om een mening...

= actie => +1

..antwoorden...

=reactie => +1

En het forum deed zijn plicht... :hoera:

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #57 Gepost op: 23-06-2009 21:48 u »
Wat zijn de significante verschillen ? 'k heb inderdaad gezien dat je er ff een keurende blik op geworpen hebt.. :)

De dikte van het plastic, de gladheid van de binnenkant, de afwerking van de naden en randen, de kwaliteit van de dichting van het deksel, ... Gewoon een behoorlijk verschil, maar ja, de prijs is er dan ook naar.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #58 Gepost op: 23-06-2009 22:24 u »
= actie => +1

=reactie => +1

En het forum deed zijn plicht... :hoera:

Dit begint een beetje op geheimtaal te lijken.
Wat meer woorden om aan te geven wat je bedoelt kan maken dat je beter begrepen wordt.

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #59 Gepost op: 24-06-2009 08:01 u »
Heb geen last van een mindere sluiting. Heb gisteravond toevallig een blonde opgetrokken dit ik 1.5 jaar geleden heb gebotteld. Smaakte heerlijk. Nog steeds meer dan genoeg koolzuur erin.

Goed om dat te horen, als hij goed functioneert is die tafelunit z'n extra geld echt wel waard. :duimop:

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #60 Gepost op: 24-06-2009 11:16 u »
Onderschrift:
Iedereen tegen elkaar opbieden voor mijn brouwspullen? Ze worden hier elke dag duurder!...

Waar aan het opbieden?
Ebay? Marktplaats?
Wie zegt dat dát jouw brouwspullen zijn?

in de winkel blijft de prijs vrij constant...

Offline Frank Ramon

• Junior lid
  • **
« Reactie #61 Gepost op: 24-06-2009 17:15 u »
Ik wil maar zeggen dat ze mij steeds maar aanraden om het betere en dus duurdere materiaal te kopen ipv de goedkopere die ik in gedachten had.
De kosten lopen op, maar ja dat is het uiteindelijk ook waard. Zeker als je kan werken met degelijke brouwspullen!
Ik hou van de tips maar niet van prijskaartje!  ;)

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #62 Gepost op: 24-06-2009 17:44 u »
Waar je gemakkelijk op kan besparen volgens mij zijn de inox ketels.

Brouwen met tweedehandse weckketels gaat prima. Zoek hiervoor op sites waar ze tweedehands spullen aanbieden. Vaak kosten deze maar EUR 10 tot 15 per stuk. Koop er direct twee dan werkt veel gemakkelijker. Met behulp van deze ketels kan je prima brouwen tot ongeveer 20 liter per keer.

Let wel op dat je geen gegalvaniseerde uitvoeringen maar geemailleerde weck ketels koopt.

Offline Hans VH

• Vol lid
« Reactie #63 Gepost op: 24-06-2009 18:47 u »
Als je toch gaat investeren, is zo'n staand kroonkurkapparaat echt een veel betere keuze dan dat handding. Scheelt een hoop ergernis en gebroken flessenhalzen.

Niet akkoord. Ik heb beide systemen, staand model en handmodel. Ik gebruik alleen het handmodel. Met het staand model moet het flesje exact op de juiste plaats onder de "drukpers" staan, met kroonkurje erop. Is dat niet precies het geval, dan vliegt het kroonkurkje in het rond, dus herbeginnen maar. Met het handmodel leg je de kroonkurkjes erop en kan je gemakkelijk op de juiste plaats mikken, zodat het dichtknijpen (bijna) altijd meteen lukt.

Offline joostdw

• Junior lid
  • **
« Reactie #64 Gepost op: 24-06-2009 21:32 u »
Ik wil maar zeggen dat ze mij steeds maar aanraden om het betere en dus duurdere materiaal te kopen ipv de goedkopere die ik in gedachten had.
De kosten lopen op, maar ja dat is het uiteindelijk ook waard. Zeker als je kan werken met degelijke brouwspullen!
Ik hou van de tips maar niet van prijskaartje!  ;)

En dan zeggen ze dat de Hollanders zuinig zijn.  :weetniet:  Zonder gekheid. Goedkoop is soms duurkoop en daar wil ik je voor behoeden. Uit ervaring weet ik dat werken met spullen van een mindere kwaliteit erg frustrerend kan werken. Zeker met een eerste brouwsel heb je het toch al druk zat. Ik heb de fout gemaakt om zonder degelijk boodschappenlijstje Brouwland binnen te stappen. Dat niet zo'n goed idee. Het is het luilekkerland voor de brouwer. Zoiets heb ik ook altijd in een bouwmarkt. Kom eruit met meer dan waarvoor ik er naar toe ging. Jij doet het duidelijk beter.  :duimop: Toch zul je er gaanderweg achter komen dat een aantal dingen niet goed werken voor jou. Als je navraag doet blijken meer mensen dat probleem te hebben.
Jij bent de baas over je eigen bankrekening. Koop de dingen die je nodig hebt en probeer een aantal zaken zelf te maken.
Ik heb nog een tip. Vergeet de digitale thermometers van Brouwland en zoek hier op het forum naar een goed alternatief.

Suc6 met de afwegingen.

Grt Joost

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #65 Gepost op: 24-06-2009 21:43 u »
Als je een beetje geduld hebt kom je ook vaak hobbybrouwers tegen die de roerstok aan de wilgen hangen. Je kunt dan voordelig veel spulletjes overnemen.

Offline Frank Ramon

• Junior lid
  • **
« Reactie #66 Gepost op: 24-06-2009 21:45 u »
Vergeet de digitale thermometers van Brouwland en zoek hier op het forum

Ziehier een nieuwe draad: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,12905.new.html#new

Tags: