ONK 09 A3 Kölsch

Gestart door Batavier, 07-06-2009 22:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobinB


Henielma

Citaat van: Jacques op 22-06-2012  23:24 uLaten we die discussie niet overdoen. Dat doen we al veel te vaak.

Citaat van: RobinB op 22-06-2012  23:31 uOkidooks!  :biersmile:

Dank u!

12345

Nou ... ik begin steeds meer interesse in korrelgisten te krijgen. Goedkoper, minder werk en minder risico. En smaakt goed.

Maar nu weer on topic: in het recept hierboven staat een rust bij 53 ºC. Ik doe nog niet zo lang mee, maar ik dacht dat die temperaturen tegenwoordig overgeslagen werden. Heeft het feit dat hij hier gebruikt wordt te maken met de tarwemout in het recept? Ik heb wel eens gehoord dat je voor Weizen bij die temperatuur  moet inmaischen en in Weizen zit (veel) tarwemout? Of is dit gevalletje klok en klepel?  :leren:

Batavier

Citaat van: 12345 op 01-07-2012  09:58 uNou ... ik begin steeds meer interesse in korrelgisten te krijgen. Goedkoper, minder werk en minder risico. En smaakt goed.


Ik heb het jaar daarop het zelfde recept maar dan met Kolsch gist gebrouwen.
Deze scoorde duidelijk lager op het ONK terwijl ik het een betere Kolsch vond.  :weetniet:

12345

Citaat van: Batavier op 03-07-2012  21:41 uIk heb het jaar daarop het zelfde recept maar dan met Kolsch gist gebrouwen.
Deze scoorde duidelijk lager op het ONK terwijl ik het een betere Kolsch vond.  :weetniet:

Sorry dat ik zo laat antwoord. Mijn notificatie doet het niet meer. Mijn ervaring met die Kölsch-gist:
1) Slaat bijzonder slecht neer: de erlenmeyer met de starter 72 uur bij 4 ºC was nog niet voldoende. Een dag of 5 - 7 zou beter zijn. En bij de minste beweging dwarrelt het weer op!  >:D
2) Vergist ver uit.

Over het verschil in smaak tussen korrelgist en vloeibare gist durf ik nog niets te zeggen. Wat jouw ervaring met ONK betreft: ik denk dat je op keuringen en wedstrijden natuurlijk met een goed bier moet komen maar dat er zeker ook een portie toeval en geluk of pech meespeelt. Niet voor 100% serieus nemen dus, lijkt me. Desnietemin: gefeliciteerd! Ik zal het over een paar weken wel proeven!  :proost:

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 21-06-2012  20:17 uVolgens mij is dat hetzelfde.

Alleen als de grond en de groei-omstandigheden in de omgeving van Spalt dezelfde zijn als in de Hallertau.

Hopbier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.