VEMP stelt zich voor

Gestart door VEMP, 07-06-2009 16:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Gerb

Er worden geen ijskristallen gevormd, dus het wordt geen blok ijs. Met een beetje duwen en trekken vallen er makkelijk stukjes af.

VEMP

Vandaag voor de eerste keer gebrouwen, ben net klaar. Het was een leuke ervaring moet ik zeggen. Ik ben blij dat ik het in de keuken heb gedaan, de afzuigkap in de keuken kon het vocht zelfs niet aan. Op zolder zou het echt een bende zijn geworden. Ik heb vandaag een tripel gebrouwen uit het cursusboek van EBC (waarvoor dank!).
Wat ik lastig vond is het op een goede temperatuur houden van de maischketel. Bijverwarmen zorgde al snel voor een veel te hoge temperatuur. Dat wordt dus oefenen.

Volgens het cursusboek zou ik uitkomen op SG 1074. Helaas is mij dit niet gelukt. Ik kwam uit op SG 1038. Ik heb er geen suiker bij gedaan, maar heb het bier met deze SG in de gistingsfles gedaan. Volgens mij weet ik waar het probleem zit. De moutmolen van Brewferm kreeg ik niet goed in elkaar gezet. Ik kon de afstand niet afstellen en de schijven zwabberde. Daardoor is niet alle mout goed gekneusd geworden. Bij deze een foto. Zit hij goed in elkaar?


Hier nog wat andere foto's:






wiwi

Citaat van: VEMP op 12-07-2009  16:44 uDe moutmolen van Brewferm kreeg ik niet goed in elkaar gezet. Ik kon de afstand niet afstellen en de schijven zwabberde. Daardoor is niet alle mout goed gekneusd geworden. Bij deze een foto. Zit hij goed in elkaar?

Ik denk dat uw moutmolentje inderdaad niet goed gemonteerd is. De centrale stelschroef lijk helemaal te zijn uitgedraaid m.a.w. ge krijgt de schijven niet korter bij elkaar, of zie ik dat mis?
Links en rechts van de molen zitten vleugelmoeren, ter hoogte van die vleugelmoeren zie ik rondellen die tussen de beugel en de sleufgaten zitten. Bij mijn molentje steek ik die rondellen tussen de vleugelmoer en de sleufgaten waardoor de schijven wel korter bij elkaar kunnen komen.

Dus,
-   draai de stelschroef weer een paar centimetertjes uit
-   maak de vleugelmoeren los
-   steek de rondellen aan de kant van de vleugelmoeren
-   monteer de molen terug
-   stel de stelschroef opnieuw af zodat ge mooi schrootsel krijg

VEMP

Aha, dat is het dus. Dank je wel. Er zouden 4 rondellen bij zitten, maar er zaten er maar 2 bij. Ik ga het meteen even proberen.

henk-jan

Hoi,
En zet ff dat plastic afschermkapje er tussen (boven die maalschijven) dan valt al het schrootsel netjes naar beneden. ;)

VEMP

Helaas, niet gelukt. Wat is de functie van de stelschroef? Deze krijg ik niet goed volgens mij. Hij blijft zwabberen.

Tja, de klep kreeg ik er dus niet tussen gezet. Ik heb helaas 2 linker handen, maar ik blijf het proberen tot ik het onder de knie heb!  :lessmile:

henk-jan

Daarmee regel je hoe grof of fijn je schroot. Ik doe altijd eerst de mout er in, dan zet ik de stelschroef een beetje vast, dan draaien aan de zwengel, kijken hoe de mout eruit komt. Dan de stelschroef steeds een beetje losser draaien tijdens het malen totdat je mooi zo grof mogenlijk schrootsel eruit komt net geen hele mout korrels ). Dan stelschroef vastzetten.

henk-jan

Bij mij zitten die ringetjes trouwens (net als bij wiwi ?) ook tegen de vleugelmoertjes.

wiwi

Citaat van: VEMP op 12-07-2009  18:15 uHelaas, niet gelukt. Wat is de functie van de stelschroef? Deze krijg ik niet goed volgens mij. Hij blijft zwabberen.

Zwabbert enkel de schijf of wiebelt de hele beugel?

joostdw

Zo zit de molen van mij in elkaar. Misschien dat het iets helpt.

Grt Joost



Maarten

Citaat van: joostdw op 12-07-2009  21:30 u

Ook hier zitten de ringetjes (is dat rondellen in het Vlaams? lache :D) ertussen. Bij mij zitten ze bij de vleugelmoertjes.

Om die grijze plastic unit ertussen te doen, moet je die hele beugel eraf halen, dat plastic ertussen zetten, en hem weer vastzetten met die jetsers met die vleugelmoertjes.

Je moet ook even opletten, soms valt de as van de molen niet mooi in het gaatje van die beugel. Dan kun je niks met de stelschroef, en is het lastig monteren omdat het allemaal even niet dicht past. Wat rammelen en schudden tot ie erin valt helpt dan vaak. Dan kun je die vleugelmoertjes vaak weer een paar slagen aandraaien, en spelen met die stelschroef.

[edit] Niks kunnen met de stelschroef is misschien vaag en wekt verwarring op. Ik bedoel, dat je er dan makkelijk(zonder weerstand) aan kan draaien, maar dat het niks met het apparaat doet. hij duwt dan nergens tegenaan. [/edit]

Succes!

joostdw

Citaat van: Maarten op 13-07-2009  08:21 uOok hier zitten de ringetjes (is dat rondellen in het vlaams? lache :D) ertussen. Bij mij zitten ze bij de vleugelmoertjes.

[edit] niks kunnen met de stelschroef is misschien vaag en wekt verwarring op. Ik bedoel, dat je er dan makkelijk(zonder weerstand) aan kan draaien, maar dat het niks met het apparaat doet. hij duwt dan nergens tegenaan. [/edit]

Succes!

Bij de molen zat destijds een aanvulling op de orginele handleiding waarop een fotootje stond van hoe de ringetjes, rondellen of revetten geplaatst moeten worden. De kwaliteit van die (zwart-wit) kopie is echter zo slecht dat ik hem niet kan scannen. Maar neem maar van mij aan dat ze zo moeten zitten. (vlgs de handleiding dan) Als het op jouw manier ook goed werkt is dat prima. Misschien kan VEMP dat eens proberen.

Citaat van: Maarten op 13-07-2009  08:21 uJe moet ook even opletten, soms valt de as van de molen niet mooi in het gaatje van die beugel. Dan kun je niks met de stelschroef, en is het lastig monteren omdat het allemaal even niet dicht past. Wat rammelen en schudden tot ie erin valt helpt dan vaak. Dan kun je die vleugelmoertjes vaak weer een paar slagen aandraaien, en spelen met die stelschroef.
Die "stelschroef" is inderdaad een lastig ding.

Grt Joost

Maarten

Die handleiding moet ik ook nog hebben, ik zal daar eens in kijken of ik m niet zelf verkeerd heb zitten. Het werkt in ieder geval wel op de manier zoals ik m heb...

joostdw

Citaat van: Maarten op 13-07-2009  10:21 uDie handleiding moet ik ook nog hebben, ik zal daar eens in kijken of ik m niet zelf verkeerd heb zitten. Het werkt in ieder geval wel op de manier zoals ik m heb...

Er zat bij mij een los a4tje bij.

Grt Joost

EBC

Je kan ook online chatten met de fabrikant om een en ander na te vragen:  :biersmile:

http://zhengtaimachine.en.alibaba.com/product/225806036-200875007/corn_muller.html

bazje

Als ik de foto's vergelijk lijkt het mij dat VEMP de stelschroef (die grote, middelste met de borgvleugelmoer) los moet draaien, best wel een stuk!
(Losdraaien is tegen de klok in!)
Dan de ringetjes op de juiste plaats erin aan de twee zijkanten en de kleine vleugelmoertjes aandraaien (niet strak aandraaien, maar zo dat het net vastzit)
Vervolgens kun je dan met de middelste stelschroef fijnafstellen en met die grote vleugelmoer borgen.
Eenmaal gesteld hoef je er niet meer aan te komen!

Maarten

Citaat van: EBC op 13-07-2009  12:50 uJe kan ook online chatten met de fabrikant om een en ander na te vragen:  :biersmile:

http://zhengtaimachine.en.alibaba.com/product/225806036-200875007/corn_muller.html

Ah, kijk, nuttig!

Als je die link volgt, staat er een plaatje waar je de ringen bij de vleugelmoertjes ziet zitten. Of althans, er zit iets tussen de vleugelmoer en het gietijzeren ding. Het zou ook een ander soort ring, of een andere vleugelmoer of zoiets kunnen zijn. Er zitten geen ringen tussen de beugel en het 'hoofdonderdeel'.

Je ziet hier overigens ook hoe de as in het gat in de beugel is verdwenen. bij de foto van VEMP zie je daar nog een stuk van. @bazje: Dat is niet de stelschroef die je daar ziet, maar de as. Volgens mij kan de stelschroef niet zover uit steken naar binnen toe. De stelschroef voor het in elkaar zetten goed los (of eruit) draaien is op zich geen rare gedachte, dan zit ie in ieder geval niet in de weg. :degroeten:

Wild Chocolate

Ik heb de ringetjes ook zoals VEMP zitten. Volgens mij inderdaad omdat er zoiets op een blaadje stond. Dit werkt bij mij prima. Volgens mij is dit juist omdat je anders de schijven niet ver genoeg uit elkaar kan zetten om er mout in te schroten. Is de molen oorspronkelijk niet bedoeld om meel mee te malen?

Maar misschien maakt het wel helemaal niets uit, ik heb nou niet echt het idee dat het apparaat is geproduceerd door een instrumentmaker...

Groet,

Remco

VEMP

Merci. Ik heb de molen gisteren met iemand bekeken en we zijn volgens mij achter het probleem gekomen. De schijf die je ronddraait zit op de stang, maar hij zit er wat los op zodat hij zwabbert. Hoort deze schijf (de buitenste dus) los te zitten of moet ik zorgen dat hij vast komt te zitten?

HansW

Bij mij zit die schijf ook een beetje los en zwabbert ook en beetje. Maar ik stel hem zo grof mogelijk in en laat de mout er 2 keer na elkaar doorgaan... Nooit echt problemen mee gehad...

groeten

Hans

Erick

Bij mij zit hij goed vast, er zwabbert niets  :D
De ringen horen inderdaad te zitten zoals op de foto van VEMP.
(Net even gecheckd op het bijbehorende blaadje  ;D)

VEMP

Ben samen met iemand gaan kijken. Het blad wordt vastgezet en de stelschroef functioneerde niet omdat het balletje de as niet raakt. Het ringtje zat verkeerd erin. Deze heb ik nu verwijdert en nu werkt de stelschroef prima.

Bedankt voor de hulp!

joostdw

Citaat van: VEMP op 26-07-2009  19:19 uBen samen met iemand gaan kijken. Het blad wordt vastgezet en de stelschroef functioneerde niet omdat het balletje de as niet raakt. Het ringtje zat verkeerd erin. Deze heb ik nu verwijdert en nu werkt de stelschroef prima.

Bedankt voor de hulp!

Mooi dat het opgelost is. Een vraag nog. Hoe heb je nu de revetten, rondellen, ringetjes zitten?


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.