VEMP stelt zich voor

Gestart door VEMP, 07-06-2009 16:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

VEMP

Ondanks dat ik al een paar berichten heb geplaatst, wil ik me even voorstellen. Ik woon in Weert (L) en net verhuisd naar een huis met veel meer ruimte. Ik werk in de zorg en in mijn vrije tijd houd ik me bezig met politiek, tuinieren (groentetuin), muziek, festivals bezoeken, wijn maken en natuurlijk speciaalbier. Ik heb een tijdje gebrouwen met de Brewferm brouwkit uit een blik. Nu ben ik alles bij elkaar aan het verzamelen om "echt" te gaan brouwen. Vind het best nog lastig om precies uit te vinden waar ik voor moet kiezen, alles heeft z'n voor- en nadelen en er is een hoop informatie op deze website te vinden.. Ik hoop snel mijn eerste bier te gaan brouwen.

Jacques

Hoi VEMP (wat is je voornaam?)

Welkom,

Als je vragen hebt over apparatuur dan kun je deze altijd stellen.
Verder kun je veel zaken makkelijker vinden via zogenaam de tags. Zie de menubalk die je aan de bovenkant van elke pagina kunt vinden.

VEMP

Dank je wel! Mijn voornaam is Rudy.

Nerro

Een handige gedachte is om even te bedenken op welke schaal je wilt gaan brouwen, het kost veel geld om klein te beginnen en dan steeds groter te worden als je alles moet kopen.

Klein: Weckketel, forse bolflessen en schrootmolentje

Groot: HERMS of RIMS, groot dik-plastic vat met groot waterslot en walsenmolen.

Zoiets.

VEMP

Ik wil klein beginnen. Op dit moment heb ik:

27 liter weckketel elektrisch (voor maichen)
27 liter weckketel elektrisch voor het koken (van de Lidl)
Gistvaten
Gistflessen (25 liter)
Weegschaal
Thermometer

Ik zoek nog:

Moutmolen
Hevelfilter en koelspiraal (die wil iemand voor mijn maken)

EBC

Hi VEMP,

Weert is niet zo heel ver weg van waar ik woon... als je eens wilt komen kijken tijdens een brouwsel, geen probleem.

Misschien dat het je kan helpen. Ik brouw nu wel iets groter, maar ben ook klein begonnen.  ;)

VEMP

Dat lijkt me zeker leuk!

Menno

In Weert heb je ook Kefee de Preuveri~j, deze zit aan de Maasstraat 4. :proost:

Pascal, de uitbater, is ook betrokken bij amateurbierbrouwen. :idea:

Kleine_Schriek

Welkom! Altijd leuk om medebeginners op het forum welkom te heten.
Voor een koelspiraal is het heel handig om gebogen koper (koper op rol) te kopen (ligt meestal bij de koperspullen zoals elleboogjes, knietjes, kranen, etc). Dat is echt binnen 5 minuten om een emmer op maat gebogen. Scheelt misschien 4 euro in prijs, maar dat is het zeker waard tov recht koper.
Veel plezier met de voorbereidingen!

bazje

Citaat van: EBC op 07-06-2009  19:23 uHi VEMP,

Weert is niet zo heel ver weg van waar ik woon... als je eens wilt komen kijken tijdens een brouwsel, geen probleem.

Misschien dat het je kan helpen. Ik brouw nu wel iets groter, maar ben ook klein begonnen.  ;)

Welkom VEMP!
Als je dan via Roermond kunt rijden mag ik dan ook mee!

EBC

Citaat van: bazje op 08-06-2009  14:37 uWelkom VEMP!
Als je dan via Roermond kunt rijden mag ik dan ook mee!

Tuurlijk, van mij wel!

VEMP

De Preuverij, die is al een tijdje failiet... en niet voor niets...  ;)

Goede tip van het gebogen koper!

Van mij mag je mee, ligt er wel aan of Roermond op de route ligt.

Bedankt voor jullie reacties!

EBC

Citaat van: VEMP op 07-06-2009  16:32 u...tuinieren (groentetuin)...

Daar hoort een hopplant in  8)

Stekken kan je gemakkelijk via het forum verkrijgen.

Menno

Citaat van: VEMP op 08-06-2009  17:54 uDe Preuverij, die is al een tijdje failiet... en niet voor niets...  ;)
O? Dit wist ik niet? Wat sneu... :'(
Ik ben er 'n keer geweest (tijdens 'n vakantie op Weerterberg of iets dergelijks). Vond het een leuke vent met een gezellige tent! Mooie bierkaart ook. ;)

 :degroeten:

VEMP

Heeft er iemand misschien een duidelijk (cursus)filmpje over bierbrouwen? Dat maakt het mij wat makkelijker om te zien hoe zaken in z'n werk gaan. Bv het spoelen (hoeveel water gebruik je en waarom?) en het maischen (de rustperiode, blijft daarin de temp constant?) zijn mij niet duidelijk geworden uit de de cursus op deze site.

Oscar

Citaat van: VEMP op 09-06-2009  16:55 uHeeft er iemand misschien een duidelijk (cursus)filmpje over bierbrouwen?

Zoek op youtube op bierbrouwen, thuisbrouw of brouwTV  :)

VEMP

Heb ik gedaan, krijg veel filmpjes, maar ze zijn niet allemaal bruikbaar, ook vind ik niet de specifieke info die ik zoek.

Albertus


Probeer eens wat Engelse zoektermen. In Amerika zijn veel hobbybrouwers die hun proces op film hebben gezet.
Met het woord "homebrewing" krijg je al 33600 treffers.

Bert

Oscar

Citaat van: VEMP op 09-06-2009  19:01 uHeb ik gedaan, krijg veel filmpjes, maar ze zijn niet allemaal bruikbaar, ook vind ik niet de specifieke info die ik zoek.






Tip : Kijk ook ff bij de filmpjes van de personen die deze gepost hebben... vind je vast meer wat je interessant vindt... :) ;)

VEMP

Merci! Ik heb inmiddels ook de brouwcursus van EBC gevonden, erg handig! Er is gewoon heel veel informatie, ik moet er echt even mijn weg in vinden.

Ronnie

Ha in NL-Limburg!
Ik dacht eerst ha!, weer iemand uit onze contreien! (het groene Weert aan de Schelde, bij Bornem, tussen St-Niklaas en Mechelen.)

Wist niet dat er nog een Weert was, nu weet jij het ook... Welkom!

EBC

Je moet gewoon eens komen kijken, dan valt alles op zijn plek.

VEMP

Vandaag mijn bestelling binnen gekregen van Brouwland  :dansen:
Kan ik de gist en hopbloemen het best in de koelkast bewaren?
Het is droge gist.

William

De gist in de koelkast en de hop bij voorkeur in de vriezer.

VEMP

Ok, dank je wel. Kan ik ze dan wel nog makkelijk uit elkaar krijgen? Ze zitten vacuum verpakt en volgens mij flink op elkaar gepakt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.