Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Nabeschouwingen en foto's ONK 2009 bij de Koningshoeven te Tilburg  (gelezen 28507 keer)

Offline djeetn

• Senior lid
  • Land: be
  • hoe minder zielen, hoe meer bier!!!
Allé, de spanning zit erop  :D mijn allereerste deelname en 6e plaats in de A-klasse  ;) (mijn andere 4 bieren scoorden niet zo schitterend)  :D :D :D

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • Land: nl
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Nabeschouwingen ONK 2009 bij de Koningshoeven te Tilburg
« Reactie #1 Gepost op: 06-06-2009 20:44 u »
Er zit weer een zeer geslaagd ONK op! Goed georganiseerd, weer leuke mensen ontmoet en een mooie voorraad bier om thuis na te genieten.

En gelukkig ook weer wat forumleden die prijzen hebben gehaald zoals Henielma (A1 en V2), Caspar (D3) en Theo (B3 - ja ja geen 4e plaats) (mensen waarvan ik me bewust ben dat ze actief zijn). Hier staan de prijswinnaars en hier de totaaluitslagen

Over het geheel genomen vonden de keurmeesters het niveau minder dan andere jaren. Mijn bieren zijn redelijk gekeurd zoals ik had verwacht; SgtD met slechts 64 punten (was veels te bitter), de cacoa-bosbes porter met 79 punten en de brown porter met 64 punten (had ik meer van verwacht). Met de detailbeoordelingen kan ik goed leven

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 06-06-2009 22:00 u »
Een milkstout, van een (voor mij) onbekende brouwer. Honderden bieren geproefd, en nog nooit een milkstout gehad. Curieus biertype, maar dat zal wel aan mij liggen. Was het nog een beetje gezellig mannen? Ik had er graag bij willen zijn.

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 06-06-2009 23:07 u »
Ik heb mijn setje ONK2009 fotos hier online gezet.

De fotos worden "gehost" op mijn servertje thuis, dus enig geduld met de 1Mb/s netwerkverbinding aub..

:degroeten:

Wilko

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 06-06-2009 23:28 u »
Zo, dat waren heel veel foto's. Bedankt. Heb ik het toch nog een beetje mogen zien.

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 06-06-2009 23:36 u »
Zo, dat waren heel veel foto's. Bedankt. Heb ik het toch nog een beetje mogen zien.

Klopt, ik heb niet geselecteerd maar alles "as-is" op de machine gezet.  We hadden je al gemist (heus waar!).

Wilko

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #6 Gepost op: 06-06-2009 23:36 u »
Ik ben ook weer thuis gearriveerd. Het was weer een gezellig ONK. Ondanks de bedroevende puntentelling waarbij de IPA een tekort aan drooghop, de stout, te weinig gebrande mout en rookporter te veel rook in zich had, ben ik toch weer blij. De afwezigheid van bieren van andere kleine brouwerijen heb ik gemist, maar verder vond ik de locatie wel goed.

Offline djeetn

• Senior lid
  • hoe minder zielen, hoe meer bier!!!
« Reactie #7 Gepost op: 06-06-2009 23:37 u »
ja, inderdaad... bedankt voor de foto's (heel fijn om te mogen zien hoe het daar allemaal in z' n werk gaat)!

Nu het toch allemaal voorbij is, ik heb een vraagje. De bierflesjes die mochten meedoen aan het ONK moesten standaard euroflesjes zijn van 0,3 L zijn hé? Wel, waar halen jullie die nu toch? Bij Brouwland denk ik niet dat die in hun assortiment staan hoor, en ook in de Belgische winkelrekken heb ik nog geen zo'n bierflesjes tegengekomen! Ik vraag dit nu omdat ik op de foto's die gepost waren in deze draad enkele weken geleden, denk ik mijn flesjes heb gezien  ;) (ben het vrij zeker!!!). Kijk maar naar de foto's van Oscar die het bier keurt, die grote flesjes zijn de mijne  :) volgend jaar zou ik toch flesjes willen hebben zoals de rest dus... help me!!  ;) (oscar, ik hoop dat ze te zuipen waren  :D :D :D :D )

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 06-06-2009 23:42 u »
ja, inderdaad... bedankt voor de foto's (heel fijn om te mogen zien hoe het daar allemaal in z' n werk gaat)!

Om eerlijk te zijn (en nu spreek ik als iemand die voor het eerst een ONK heeft meegemaakt!): ik had graag ook een blik in het keur/proeflokaal geworpen (en daar fotos gemaakt).  Kan zijn dat dat "not done" is?  Geen idee.  Het was voor iemand die niet bekend is/was met de gang van zaken redelijk lastig om inzicht te krijgen in wat er allemaal aan het gebeuren was.  Als verbeterpuntjes zou het denk ik handig zijn om het dagprogramma aan te plakken en bijv. de locaties van de lezingenruimte te "bewegwijzeren". 

Wilko

Offline basterd-brewer

• Super lid
  • Wageningse Hobbybrouwer in Overleg
    • Brouwerij Wageningen: brouwen zonder grenzen
« Reactie #9 Gepost op: 06-06-2009 23:48 u »
De eerste paar foto's staat iemand met een flessen spoel en bottel opstelling? probeerde die iets te verkopen of een goed concept met mede brouwers te delen...

Een dergelijk systeem met schoonmaakmiddel dat terugloopt in een vat en door de flessen gespoeld word met een pomp had ik ook eens bedacht maar de pomp die ik op het oog had op marktplaats was me net iets te duur (€600  :o )

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 07-06-2009 00:04 u »
De eerste paar foto's staat iemand met een flessen spoel en bottel opstelling? probeerde die iets te verkopen of een goed concept met mede brouwers te delen...

Een dergelijk systeem met schoonmaakmiddel dat terugloopt in een vat en door de flessen gespoeld word met een pomp had ik ook eens bedacht maar de pomp die ik op het oog had op marktplaats was me net iets te duur (€600  :o )

Hij liet allerlei handige dingen zien die ie geconstrueerd had. 

Wilko

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #11 Gepost op: 07-06-2009 10:39 u »
Op zich was de voorbereiding, inleveren e.d. allemaal in orde. Ook het meekrijgen van de formulieren was prima geregeld.

Ik heb echter de nodige kritiek op het volgende:
- De locatie: er stonden een paar brouwers met een eigen installatie. Verder was er helemaal NIETS. Geen kraampjes, geen stands, gewoon niets.
- Er was NIETS te eten. Dit is toch echt ongelooflijk. De keuken was dicht, uiteindelijk is iedereen de kazen maar gaan plunderen in het winkeltje.
- Geen bewegwijzering, geen reclame voor evt. lezingen.
- Parkeerplaatsen die om half 2 al helemaal vol waren.
- De meeste deelnemers hebben noodgedwongen tot 17 uur in de banken moeten hangen.
- Er waren 3 (!) toiletten voor alle deelnemers.
- Tijdens de prijsuitreiking liepen nog 40 bejaarden er even dwars doorheen. Alsof het lastig was dat we daar buiten een prijsuitreiking deden, terwijl dat toch het hoogtepunt van de dag had moeten zijn
- Een mobiel versterkertje was alles wat er was. Waarom geen professionele omroepinstallatie voor zoiets, die niet continu begint te piepen als je een halve meter naar voren loopt?
- Commentaar over het niveau van het bier dit jaar, tot drie keer toe. Ik begrijp best dat niet iedereen een geboren presentator is, maar ik verwacht op zo'n moment wel iets meer dan dat iemand wat tekst van een briefje afleest.

Is dit nu een Nederlands kampioenschap??? De locatie was er overduidelijk niet op ingericht. Ik vond het knullig. Vergelijk 2 jaar geleden Emelisse, dat was een prima locatie, met leuke stands, taps, eigen gebrouwen bier en een uitstekende sfeer.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Nabeschouwingen en foto's ONK 2009 bij de Koningshoeven te Tilburg
« Reactie #12 Gepost op: 07-06-2009 11:19 u »
De foto's die ik gisteren gemaakt heb staan online.

Hier alvast een paar foto's.

Jan van Schaik, de nestor van het Hobbybrouwen in Nederland.

De eerste lezing werd verzorgd door Theo Sonnemans. Het onderwerp was het koken van het wort.

Hopplantjes en Jasper (EBC)

Reclame maken voor een softwarepakket.

Het woord is aan de jury.

De eerste prijswinnaars op een rijtje.

De Algemeen kampioen is bekend: Hay en Lei Staaks.

Teruggave forumulieren.

Het bekijken van de resultaten.

De flessen voor de teruggave keurig netjes gesorteerd.

Voor het bekijken van alle foto's die ik gemaakt hebt. zie hier.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #13 Gepost op: 07-06-2009 12:07 u »
Zojuist terug van een prachtig weekend in Moergestel op de Onk camping.

Het was erg leuk en gezellig. Voor diegene die op de camping waren had ik mijn winnende saison op beertender tap bij me. Op het PrOnk (de avond voor het Onk) is deze al door verschillende mensen geproefd en iedereen was er enthousiast over. Dat was leuk om te horen.
Temperatuur gecontroleerd vergisten en maischen is zo gek nog niet.  :weetbeter:

Ik vind het leuk om eens een keer prijs te hebben op het Onk. Eindelijk wat erkenning als brouwer.  :dansen:

Het uitdelen van de formulieren liep gesmeerd en het was geweldig te ervaren dat je van 6 verschillende bieren in vier minuten alle resterende flesjes terug hebt gevonden. Ze stonden keurig op nummervolgorde gesorteerd.  :hoera:

Online William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #14 Gepost op: 07-06-2009 12:14 u »
Henielma, nogmaals van harte gefeliciteerd met jouw succes! Gecontrolleerd bouwen en brouwen is zo gek nog niet ;) .

Ik moet zeggen dat ik maar weinig heb gemerkt van de aandachtspunten die Emile noemt. Het hangt er waarschijnlijk vanaf wat je er van verwacht. Ik heb me vooral prima vermaakt met "in de banken" hangen. Alleen de hobbybieren heb ik gemist.

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 07-06-2009 12:51 u »
Ik moet zeggen dat ik maar weinig heb gemerkt van de aandachtspunten die Emile noemt. Het hangt er waarschijnlijk vanaf wat je er van verwacht. Ik heb me vooral prima vermaakt met "in de banken" hangen. Alleen de hobbybieren heb ik gemist.

Ook Brouwland heeft verstek laten gaan als ik de agenda zo bekijk?  Vond ik wel jammer, al kan de organisatie daar uiteraard weer weinig of niets aan doen naar ik aanneem.

Wilko

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 07-06-2009 13:57 u »
Veilig thuis na wat NS-gerommel. Nu even goed lunchen, want het naONK heeft mij flink geraakt. Ik vond eigenlijk het geheel op de camping het leukste, heel gezellig, en leuk om iedereen zo eens te zien. Samen barbequen onder genot van een hele berg heel goed bier is echt geweldig!  :elifant:
Ik had eigenlijk ook wel uitgezien naar de prijsuitreiking, om van elk podiumbier een verhaal van de keurmeesters en/of een verhaal van de brouwer te horen. Van sommige bieren weet ik nu niet wat het precies was. Dat wordt dan wellicht wat langduriger, maar zou de volgende keer zeker wat toevoegen aan de uitreiking.
Jammer van de Koningshoeve dat het volgen van een rondleiding lastig was.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 07-06-2009 14:02 u »

Hulde voor de Sietze K (symphatieke vent).  :proost2:
Ik heb me prima vermaakt gisteren.

En Herman: Gefeliciteerd met je 2 prijzen!
Jij hebt je brouwproces goed op een rijtje.
 ;) :duimop:

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #18 Gepost op: 07-06-2009 14:11 u »
Ik heb het ook weer super naar mijn zin gehad deze ONK! Altijd weer een leuke groep om een week-endje mee op de camping te staan. Ben wel een beetje gaar, maar dat gaat wel weer over ;D. Volgend jaar wordt het ONK een thuiswedstrijd voor mij, maar misschien blijf ik alsnog gewoon kamperen samenvol.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #19 Gepost op: 07-06-2009 14:23 u »
Ik moet Emile overigens wel een beetje gelijk geven. Ondanks dat ik een prima dag heb gehad, vond ik wel dat er weinig hobbybrouwen activiteiten waren en ik mistte andere brouwerijen / bieren. Op een gegeven moment zijn we maar gewoon ruil-bieren op gaan drinken bij gebrek aan beter :-\ .

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #20 Gepost op: 07-06-2009 15:25 u »
Hier mijn bescheiden fotookes.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #21 Gepost op: 07-06-2009 16:55 u »
Het was inderdaad weer een prima weekend, maar vooral op de camping dan. Ik geef Emile wel gelijk: op het ONK zelf was bar weinig te beleven en het meest storend vond ik inderdaad het gebrek aan eten en het feit dat je een half uur in de rij moest staan voor een bier. Maar het is toch wel gezellig met zoveel bierfanaten bij elkaar.

Mijn bieren hadden het wel ongeveer gedaan zoals ik had verwacht: de Vier Broeders Tripel scoorde het hoogst met 82 punten, de Märzen was tweede met 78 punten. Van de zwarte bessen/frambozenweizen had ik meer verwacht, die scoorde slechts 69 punten. Mijn Rauchbier scoorde 77 punten (niet bitter genoeg, daar ben ik het mee eens) en mijn Weizen scoorde 76 punten. De keurmeester vond hem te fenolig. Van de Weizen had ik trouwens ook wel wat meer verwacht. Maar goed, het is niet anders. Ik vind dat de keurmeesters een uitstekende klus hebben geklaard met het keuren van 467 bieren!

Alle prijswinnaars heb ik al gefeliciteerd, maar bij deze nogmaals.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Nabeschouwingen ONK 2009 bij de Koningshoeven te Tilburg
« Reactie #22 Gepost op: 07-06-2009 17:25 u »
Wel, waar halen jullie die nu toch?

Alle grote (en kleine) Nederlandse brouwerijen gebruiken deze flesjes, dus we halen ze gewoon bij de supermarkt.

Kijk maar naar de foto's van Oscar die het bier keurt, die grote flesjes zijn de mijne  :) volgend jaar zou ik toch flesjes willen hebben zoals de rest dus... help me!!  ;) (oscar, ik hoop dat ze te zuipen waren  :D :D :D :D )

Aha dat was jij dus.... Dan mag je volgend jaar wel wat beter bier inleveren om de keurmeester te plezieren... :brouwen:

- De locatie: er stonden een paar brouwers met een eigen installatie. Verder was er helemaal NIETS. Geen kraampjes, geen stands, gewoon niets.

Ja dat viel mij ook wel wat tegen..

- Er was NIETS te eten. Dit is toch echt ongelooflijk.

Dat is zeker een punt van aandacht, maar de organisatie is toch ook wel een beetje overgeleverd aan de brouwerij waar ze te gast zijn.

- De meeste deelnemers hebben noodgedwongen tot 17 uur in de banken moeten hangen.

Ik geloof niet dat iedereen dat erg vond... Ikke niet  :proost2:

- Er waren 3 (!) toiletten voor alle deelnemers.

Er was ook nog een vrouwen toilet... ;D ;D  (en een hoop bomen... ;))

- Een mobiel versterkertje was alles wat er was. Waarom geen professionele omroepinstallatie voor zoiets, die niet continu begint te piepen als je een halve meter naar voren loopt?

Kostenplaatje denk ik... Maar ik heb mij daar niet aan gestoord..

Is dit nu een Nederlands kampioenschap???

Voor dit jaar wel... volgend jaar zal het weer compleet anders zijn.... :biersmile:

De locatie was er overduidelijk niet op ingericht.

De locatie wel.... maar het had wat meer benut mogen worden.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #23 Gepost op: 07-06-2009 17:51 u »

Mijn eerste ONK zit erop. Dank aan de organisatie, de kritiek die ook ik heb op het middaggebeuren komt vooral op rekening van de Koningshoeven.
Na alle enge verhalen over verloren gegane keuringsformulieren en zoekgeraakte flesjes, moet ik zeggen dat dat bijzonder soepel ging. Keurige enveloppe met je formulieren, flesjes netjes op nummer, prima geregeld.

Over de uitslag van mijn bieren wordt niet gecorrespondeerd. ;D

Bert

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #24 Gepost op: 07-06-2009 18:03 u »
Tja, het is denk ik wel duidelijk dat de organisatie zich dit jaar zich helemaal had toegelegd op de organisatie van de wedstrijd.
Dat liep dit jaar helemaal op rolletjes. Zowel bij de jurering als bij de prijsuitreiking en de teruggave van formulieren en flessen. Andere jaren hebben we daar behoorlijke chaotische tafereeltjes bij gezien.
De problemen die er in de aanloop waren bij het inschrijven waren veroorzaakt door het uitvallen van de server van de Labo-site. Deze problemen waren niet toe te schrijven aan De Roerstok. Men heeft er van alles aan gedaan om de problemen zo goed mogelijk op te lossen.

Maar bij andere ONK's van de afgelopen jaren was er wel wat meer er om heen georganiseerd. Dat is waar. Dat er vanaf 15.00 uur geen eten te krijgen was omdat de kok weg was inderdaad ongelofelijk, net zoals de lange rij voor de tap. Het is duidelijk dat dit anders had gemoeten. Kennelijk was bij De Schaapskooi niet helemaal duidelijk dat ze een hele middag lang een grote groep in huis zouden hebben die hongerig is en wat meer drinkt dan de doorsnee bezoeker. Een misser in de communicatie lijkt mij.
Overigens is het mij al meer opgevallen dat in een gewoon doorsnee weekend je ook heel lang moet wachten voordat je binnen iets kunt bestellen.

Gelukkig heeft elk nadeel zijn voordeel. Er was nu volop gelegenheid om gezellig bij te kletsen met hobbybrouwers die je al een tijdje niet gezien had. Het spreekt voor zich dat ik mij geen moment verveeld heb.

Tags: