Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Aangeboden: Bierfusten 50L en 30L  (gelezen 13782 keer)

Offline Mulder

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
Aangeboden: Bierfusten 50L en 30L
« Gepost op: 05-06-2009 20:04 u »
Goedendag,

Ik ben nieuw als lid hier op deze site, ik heb hier wel eens gekeken en er staat veel informatie op, waarvoor dank.
In de brouwerswereld ben ik ook nog niet zo lang aktief, ik heb met minimale middelen wel eens wat gebrouwen. Gewoon met een grote pan op het fornuis, en het resultaat was al best wel aardig vind ik. Maar nu wil ik de boel dan wat anders gaan aanpakken. Ik ben hiervoor bezig een paar fusten te regelen om hiervan een brouwinstallatie te maken. Nu kan ik er een aantal krijgen vanuit België, wat voor mij best een behoorlijke afstand is om ze bij mij te krijgen.

Ik vroeg mij dus af of er hier mensen zijn die ook belang hebben bij een of meerdere fusten. Ze zijn er van 50 L en 30 L, de prijs hiervoor is € 30,- voor de groten en € 20,- voor de kleinere.  

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline wilko

• Super lid
Re: Aangeboden: Bierfusten 50L en 30L
« Reactie #1 Gepost op: 05-06-2009 20:05 u »

Ik vroeg mij dus af of er hier mensen zijn die ook belang hebben bij een of meerdere fusten. Ze zijn er van 50 L en 30 L, de prijs hiervoor is € 30,- voor de groten en € 20,- voor de kleinere.  

Welkom!  Ik denk dat een van de vragen is die je gaat krijgen wat voor fusten het zijn, in verband met de koppeling die erop moet komen.

Wilko

Offline Sjakie

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 05-06-2009 20:16 u »
Inderdaad zou ik graag willen weten wat voor vaten het zijn.
inderdaad ook voor de koppelingen.
Maar ik zou ook nog wel 1 of 2 grote vaten willen hebben om mee te kunnen maischen/koken.

Ik woon vlak bij de grens met België en moet daar ook vaak zijn. Ik kan ze makkelijk ophalen daar ik een busje heb.

Ik hoor het graag van je.

Groeten,
Ronald.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #3 Gepost op: 05-06-2009 20:41 u »
Ik zal even het heilig boontje uithangen: zijn dit zogenaamde statiegeldfusten? Het statiegeld staat niet in verhouding tot de echte waarde van het fust. Deze blijft eigendom van de brouwer en is slechts in bruikleen door degene die er bier uit tapt. Hier mag dus niet mee gefoefeld worden.

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 05-06-2009 20:56 u »
Ik zal even het heilig boontje uithangen: zijn dit zogenaamde statiegeldfusten? Het statiegeld staat niet in verhouding tot de echte waarde van het fust. Deze blijft eigendom van de brouwer en is slechts in bruikleen door degene die er bier uit tapt. Hier mag dus niet mee gefoefeld worden.

Zonder te foefelen zou je er toch wel je zelfbrouw bier in kunnen verpakken denk ik?  Er met de slijper op af gaan om er een HERMS oid van te maken is wat anders denk ik.

Wilko

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #5 Gepost op: 05-06-2009 21:05 u »
Ik ben hiervoor bezig een paar fusten te regelen om hiervan een brouwinstallatie te maken.

Ik lees dat toch anders. Zie boven.

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 05-06-2009 21:07 u »
Ik lees dat toch anders. Zie boven.

Dat is waar.  Mijn goede hart wilde er alleen zelfbrouw in opslaan :-)

Wilko

Offline Nerro

• Super lid
  • Brouwerij de lachende luiaard
« Reactie #7 Gepost op: 05-06-2009 21:12 u »
En wat zou imbev (ik noem er maar eens één) eraan doen als je één van hun fusten befoefeld?

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #8 Gepost op: 05-06-2009 21:19 u »
Jou de werkelijke waarde van de fust laten betalen?

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #9 Gepost op: 05-06-2009 21:36 u »
Tja, als ze je vinden enz...
In de praktijk komt het er natuurlijk op neer dat je niks gebeurt.

Netjes is het niet in ieder geval...

Offline Sjakie

• Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 05-06-2009 21:39 u »
Ik neem aan dat dit fusten zijn die bij een oudijzerboer liggen.
Waarom zou iemand ze anders verkopen??

Als ik ze voor dat geld kan kopen kan ik er toch mee doen wat ik wil?
Als ze voor de brouwerij niet meer van dienst kunnen zijn wil ik ze wel hebben.....

Groeten,
Sjakie.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #11 Gepost op: 05-06-2009 21:43 u »
Of zijn het misschien afgeschreven fusten van de Scheldebrouwerij? Die gaat over op 20 L fusten en key kegs, vandaar.

Offline Mulder

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 06-06-2009 16:53 u »
@Sjakie,

Ik zal eens vragen wat voor koppelingen het precies zijn. En een paar vaten om een maisch- of kookvat van te maken dat kan in elk geval wel.
Als je de vaten op zou willen halen uit belgie dan zou dat heel mooi zijn, scheelt weer in de afstand. Er is mij anders ook aangeboden dat wanneer er meerdere vaten afgenomen worden, ze ook gebracht kunnen worden.
De vaten moeten vanuit Hamme (Oost Vlaanderen) komen. Waar woon je zelf precies? Ik woon in het Noorden van het land dus ik zal ze dan waarschijnlijk nog wel weer bij jou moeten weghalen.

Voor de mensen die zich af vragen of het allemaal wel legaal is: Ik neem aan dat deze vaten voor de brouwerij niet meer bruikbaar zijn, anders konden ze daar wel weer naar terug voor het zelfde geld.

Persoonlijk denk ik ook niet dat brouwerijen zich er druk om maken. Er gaat nog wel veel meer verloren, denk maar eens aan flesjes die kapot gaan. Ik denk dat die schadepost veel groter is dan de paar fusten die bij hobbyisten blijven.

Offline Sjakie

• Senior lid
« Reactie #13 Gepost op: 06-06-2009 18:28 u »
Ik woon vlakbij eindhoven en rijdt maandag 15 -06-2009 naar België (Antwerpen.)
Dan ben ik er dus redelijk dicht bij.

Ik kan ze dan wel mee nemen.
We komen op vrijdag ook vaak in het noorden van het land.
Als je een beetje op de route ligt dan kan ik wel even vragen of ze ze af kunnen droppen.
Maar ik weet niet hoeveel en wat je wil hebben.
Ophalen in Waalre en Veghel behoort ook tot de mogelijkheden.

Groeten,
Sjakie.

Offline Mulder

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 06-06-2009 19:16 u »
@Sjakie

Oke, deze maandag al dat is snel, misschien iets te snel. Ze moeten ook nog betaalt worden he, tenzij je dat eerst wou voorschieten. Ik zelf wou er graag drie hebben van 50L. En het type en de koppeling, wou je dat niet eerst nog weten? Kan je ook ter plaatse bekijken misschien.

Als het nu maandag nog niet rond is, wanneer kom je dan weer daar in de buurt?

Offline Sjakie

• Senior lid
« Reactie #15 Gepost op: 06-06-2009 20:18 u »
Uhm 15-06 is maandag over 2 weken.  :clownsmile:

Dus geen paniek....

Offline Mulder

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 06-06-2009 20:26 u »
Oh ja, klopt ik was even met de datum in de war. Deze maandag is de 8e, het is dan nog een week later dus. Dat moet wel lukken dan.

Offline Mulder

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 08-06-2009 00:02 u »
Ik heb even gevraagd naar het type vaten. Wat voor koppelingen het zijn kon men mij niet precies vertellen en zelf heb ik daar ook geen verstand van, maar ik kan wel zeggen wat er op de vaten staat en dan weet je misschien wel wat voor koppeling die hebben.

Wat er op staat: DE HOORN STEENHUFFEL nr: 1194, CBW thielmann-Luwa D-5920 Bad-Berleburg( met een klever op van: Artois. en nog een ander van 50 lit. staat ALKEN op,de 30 liter Brouwerij Beck en Co Blefa GMBH 5910 Kreuztal en nog een : van Bremen Germany Blefa GMBH 5910 Kreuztal.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #18 Gepost op: 08-06-2009 10:14 u »
20 euro voor een 30 liter fust is niet veel geld. De koppeling is wel belangrijk. Als je het fust aansluit, moet de koppeling er dan ingedraaid worden (Heineken koppeling) of erover heen geschoven worden (Palm koppeling)?

Offline Sjakie

• Senior lid
« Reactie #19 Gepost op: 08-06-2009 11:50 u »
Koppeling is ook wel handig om de druk van het fust af laten.
Ga er niet zomaar in boren en of zagen. Dat kan wel eens fout gaan. Ik ken een kroegeigenaar met verschillende koppelingen. Dus die wil dat wel voor mij doen. Maar gaat om een exotische koppeling dan moet ik (we) een andere oplossing zoeken.

Als de brouwerij ze niet meer wil gebruiken dan kunnen wij dat denk ik ook niet doen. Hoe krijgen we die dingen schoon..

Offline Mulder

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 08-06-2009 23:27 u »
@Sjakie,

Maandag 15-06 is wel goed als je dan langs zou willen gaan. Als het dan nog niet bekend is wat voor koppelingen het zijn kun je dat anders ook ter plaatse wel bekijken.

Offline Sjakie

• Senior lid
« Reactie #21 Gepost op: 09-06-2009 09:50 u »
Prima.

Dan ga ik daar maandag even langs.
Zou je me wel het adres even door kunnen geven. Dat weet ik natuurlijk nog niet.

Ook een oproep aan mensen die graag een fust willen hebben die ik voor hun mee kan nemen. Zoals gezegd kunnen deze bij mij opgehaald worden dan wel dat ik ze op een centraal punt verder naar het noorden breng. Wij komen vrijdag of donderdag weer over deze route. Dan kunnen ze dus bij 1 of meerdere mensen worden af gegeven.

De route die we maken gaat ongeveer van Zwolle naar Alkmaar en dan over Rotterdam of Utrecht terug (naar Eindhoven).

Ik hoor het wel. De betaling kunnen we denk ik het beste in een pb doen. Ik heb natuurlijk niet erg veel zin om een aantal fusten te gaan financieren en dat ik maar moet afwachten of ik hier nog vanaf kom...

Groeten,
Sjakie.

Offline Mulder

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 12-06-2009 13:41 u »
@Sjakie:

Doe me je mailadres maar even anders, dat lijkt me handig. Dan kun je me je bankgegevens sturen en dan regelen we de financien onderling. Ik maak je dan het geld over voor de vaten die voor mij bestemd zijn, en dan kun je bij het afhalen in contanten ter plaatse betalen. Het adres geef ik dan ook wel aan je door. Ik woon in Zuidbroek (Gr) dus kijk maar even of dat op de route ligt, ik moet nog wel even zien of ik dan bij huis ben. Hoe laat kan ik iemand verwachten? Anders kom ik ze wel ophalen.

Offline Mulder

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 12-06-2009 20:54 u »
Hallo,

Ik heb hier een paar foto's van de koppelingen. Waarschijnlijk kunnen jullie dan wel zien welk type het is.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #24 Gepost op: 12-06-2009 21:12 u »
Heineken en Grolsch  ;D ;D

Offline Mulder

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #25 Gepost op: 13-06-2009 14:29 u »
Zo, ik heb mijn email-adres maar even verwijderd voor de zekerheid. Nog geen spam gezien gelukkig. En eigenlijk was het ook wat overbodig te vermelden bedenk ik nu.

Offline DP

• Super lid
  • HERMS zelfbrouwer
    • DP Koeriers
« Reactie #26 Gepost op: 19-06-2009 17:46 u »
Koppeling is ook wel handig om de druk van het fust af laten.
Ga er niet zomaar in boren en of zagen. Dat kan wel eens fout gaan. Ik ken een kroegeigenaar met verschillende koppelingen. Dus die wil dat wel voor mij doen. Maar gaat om een exotische koppeling dan moet ik (we) een andere oplossing zoeken.

Als de brouwerij ze niet meer wil gebruiken dan kunnen wij dat denk ik ook niet doen. Hoe krijgen we die dingen schoon..

Hmmm... had sjakie een Herms in gedachten?
Of wil je ze echt gaan vullen?

DP   :degroeten:

Offline DP

• Super lid
  • HERMS zelfbrouwer
    • DP Koeriers
« Reactie #27 Gepost op: 19-06-2009 17:56 u »
 :stom:

Helaas heb ik deze draad niet gevolgd, maar wij hebben een koeriersbedrijf,
Dus als ik een forumlid kan helpen met een transportje , doen we dat graag. Uiteraard geen kosten.
En geen spoed ed, maar in de loop van een week bestrijken we toch heel Nederland.
Dus bij adressen die echt te ver zijn, informeer dan even bij mij.

groet, DP
 :degroeten:

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 19-06-2009 20:51 u »

Dus als ik een forumlid kan helpen met een transportje , doen we dat graag. Uiteraard geen kosten.
En geen spoed ed, maar in de loop van een week bestrijken we toch heel Nederland.

Kijk, dat zijn nou echte brouwmaten!  :duimop:

Offline Muldermans

• Super lid
  • Bier! Brouw je gewoon zelf.
« Reactie #29 Gepost op: 19-06-2009 21:16 u »

groet, DP

Dat is wel heel galant! Ik zou er minstens een eigen gebrouwen bier tegenover stellen....

Offline Sjakie

• Senior lid
« Reactie #30 Gepost op: 19-06-2009 22:04 u »
Ja DP.

Ik zit toch wel aan een herms te denken.
Maar dit zal nog wel even op zich laten wachten.

Ik wil er graag een maken geheel uit rvs. Dus ook rvs leidingen e.d.
Ik heb al zitten kijken met welke koppelingen ik rechtstreeks naar epdm leidingen kan gaan. Zodat ik alleen in de ketels met rvs buis hoef te werken. Het lijkt mij namelijk lekker makkelijk ontsmetten.
Nu nog het warmtewissel effect bekijken. Koper is dan toch beter.

@ Mulder

De fusten zijn onderweg naar Hengelo.
In een peugeotje 206 gaat niet zoveel in.....

Groeten,
Sjakie.

Tags: