Spuiters na een jaar

Gestart door Ko, 02-06-2009 13:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ko

Beste Brouwers,

Ondanks dat ik nog niet zo'n ervaren brouwer ben heb ik al verschillende brouwsels op mijn naam staan. Nu is mij gisteren iet aparts gebeurd. Een weizen die ik ongeveer een jaar geleden heb gebrouwen is in mijn kast ontploft. Dit vind ik nogal opvallend aangezien het eerst een jaar in mijn kast heeft moeten staan voordat dit gebeurde. Wat nog gekker is, is dat op dit bier in eerste instantie veel te weinig koolzuur werd gevormd, ik wilde het eigenlijk al weggieten maar had het toch een paar maanden laten staan in de schuur (met de vorst van afgelopen winter er overheen). Enkele maanden geleden kwam ik er achter dat er nu wel bubbeltjes in dit bier zaten en dat het ook nog best lekker was.

Gisteren toen ik van mijn geboorte/brouwplaats terug naar mijn studentenkamer ging heb ik nog zo'n flesje met weizen meegenomen. Toen ik vanochtend mijn koelkast opendeed zag ik ook dat deze een beetje gelekt had, maar gelukkig was hier ipv de fles ontploft, het kroonkurkje een beetje omhoog gekomen.

Zou iemand weten hoe dit nu ineens komt? Ik moet wel zeggen dat ik deze flessen afgelopen weekend wel even snel in een andere krat heb gedaan waardoor het misschien weer "tot leven" is gekomen.

gr. Ko

Adrie

Het komt wel eens voor dat een bier op fles heel langzaam doorgist. Zolang er suikers in zitten, is er voedsel voor de gist. Omdat hij langzaam op gang kwam vermoed ik dat er niet veel voedingsstoffen meer voor de gist waren (anders dan suikers), maar dat er na een tijd weer wat is vrijgekomen uit dode gistcellen. De nog levende cellen kunnen daar gebruik van maken en het karwei afmaken.

Is de smaak nog OK? Het kan namelijk ook zijn dat het andere organismen zijn dan gist die zich tegoed doen aan de suikers die nog in het bier zitten.

Ko

Citaat van: Adrie op 02-06-2009  13:38 uIs de smaak nog OK? Het kan namelijk ook zijn dat het andere organismen zijn dan gist die zich tegoed doen aan de suikers die nog in het bier zitten.

De smaak van de fles waarvan de kurk omhoog is gekomen ga ik vanavond eens proeven, ik ben benieuwd wat ik ga proeven....

RobinB

Als hij zurig is, zou ik het eerder daar in zoeken, tenzij het originele bier een gestokte vergisting betrof?

Wat was destijds het begin en eind SG?

hansHalberstadt

Als het bier warm wordt dan zal een hoger koolzuurpercentage tot ontploffende flesjes kunnen leiden. Ik heb dat ook wel eens gehad. ging een jaar goed en toen ik thuis kwam na een warme rook het hele huis ineens naar bier. Jet kan dus zijn dat die hoge koolzuurconcentratie al een tijdje aanwezig was.
HansH

Maarten

Een langzame vergisting is zeker een optie, maar zoals jij het beschrijft lijkt het eerder alsof de suikers niet goed verdeeld waren over de flesjes. Heb je toevallig de suiker in het vat bij het bier gedaan, en daarna gaan bottelen? of heb je met een schepje elke fles een beetje suiker gegeven? Had je de suiker opgelost in water vantevoren?

De-Geert

Citaat van: Ko op 02-06-2009  14:04 uDe smaak van de fles waarvan de kurk omhoog is gekomen ga ik vanavond eens proeven, ik ben benieuwd wat ik ga proeven....
En? Heb je nog geproefd?

RobinB

Citaat van: Maarten op 03-06-2009  09:19 uEen langzame vergisting is zeker een optie, maar zoals jij het beschrijft lijkt het eerder alsof de suikers niet goed verdeeld waren over de flesjes. Heb je toevallig de suiker in het vat bij het bier gedaan, en daarna gaan bottelen? of heb je met een schepje elke fles een beetje suiker gegeven? Had je de suiker opgelost in water vantevoren?

Het is wel bier van een jaar geleden he?

Maarten

Citaat van: RobinB op 03-06-2009  09:46 uHet is wel bier van een jaar geleden he?
Ja, en daarom is een langzame doorvergisting best wel waarschijnlijk. Maar ik denk dat je de optie van een ongelijke suikerverdeling niet zomaar moet uitsluiten. Als Ko z'n minder-suiker biertjes eerst heeft gedronken, kan wat extra suiker hier ook aan bijgedragen hebben.

RobinB

Citaat van: Maarten op 03-06-2009  10:22 uAls Ko z'n minder-suiker biertjes eerst heeft gedronken, kan wat extra suiker hier ook aan bijgedragen hebben.

Zou wel erg toevallig zijn niet?

Ko

Ik heb het bier met bottelen eerst in een grote pan gedaan en daar de suiker bijgedaan die al in kokend water was opgelost. Dus ik neem aan dat de suikerverdeling wel redelijk goed is verlopen.

Citaat van: De-Geert op 03-06-2009  09:21 uEn? Heb je nog geproefd?
Het bier heb ik nog niet geproefd, maar ik was van plan om dit donderdag te proeven als jij je bestelling komt ophalen zodat jij er evt ook je mening over kan geven.

gr. Ko

De-Geert


bazje

Citaat van: Ko op 03-06-2009  14:03 uIk heb het bier met bottelen eerst in een grote pan gedaan en daar de suiker bijgedaan die al in kokend water was opgelost. Dus ik neem aan dat de suikerverdeling wel redelijk goed is verlopen.

Ik begrijp dat ook niet zo goed dat van die verkeerde suikerverdeling.

Zoals Ko het hierboven beschrijft is het toch ok en zou zoiets toch niet kunnen ontstaan door een "suikerverdeling"?


Henielma

Als je gekookte suikeroplossing dik (zwaar) is zakt deze in het bottelvat direct naar de bodem zonder zich mooi te mengen.

Normaal kook ik een dikke suikeroplossing en voeg ik daarbij wat te bottelen bier om de oplossing wat dunner te maken. Dit goed roeren en dan aan het bottelvat toevoegen en dan dat vat nog een keer goed roeren zodat het zich goed mengt.

bazje

Een dikke suikeroplossing is relatief  ;D

Ik gebruik altijd een royaal desertkom(metje) vol met water en ergens tussen de 100 en 150 gram suiker.
Is dat dik of dun?

Henielma

Een dessertkom is ook relatief.  :D

Ik gebruik denk ik ongeveer 150 ml water op 150 gram suiker. Dat vind ik dik.

Adrie

Ik gebruik meestal twee keer zoveel water als suiker, dus op 100 gram suiker 200 ml water.

bazje

Citaat van: Henielma op 03-06-2009  16:41 uEen dessertkom is ook relatief.  :D

1-1 ! ::)

CiteerIk gebruik denk ik ongeveer 150 ml water op 150 gram suiker. Dat vind ik dik.

Ik zal vanavond eens meten hoeveel water in zo'n kommetje past.

Jacques

De dikte van de oplossing is inderdaad van belang voor een goede verdeling. Daarom maak ik mijn oplossing ook niet te dik. Net als Adrie ongeveer 100 gram suiker op 200 ml water.
Ik maak eerst de oplossing en giet deze in mijn bottelvat. Vervolgens hevel ik het te bottelen bier in het vat. Hierdoor krijg ik een prima vermenging en merk ik geen verschil in koolzuurgehalte.

Ko

Citaat van: Jacques op 03-06-2009  20:39 uDe dikte van de oplossing is inderdaad van belang voor een goede verdeling. Daarom maak ik mijn oplossing ook niet te dik. Net als Adrie ongeveer 100 gram suiker op 200 ml water.
Ik maak eerst de oplossing en giet deze in mijn bottelvat. Vervolgens hevel ik het te bottelen bier in het vat. Hierdoor krijg ik een prima vermenging en merk ik geen verschil in koolzuurgehalte.

Ja, dit is in feite ook precies mijn manier van werken. Al heb ik de laatste keer direct uit het lagervat gebotteld en het opgeloste suiker met een doseerspuitje in ieder fles gedoseerd. Dit bier schuimt vooralsnog erg goed.

gr. Ko

bazje

Als mijn bier geen koolzuur heeft weet ik vanaf nu zeker dat het dan dus niet aan de suikeroplossing in het bottelvat heeft gelegen.

Onze desertkommetjes, noem ze gerust kommen, zijn 400 ml !
 ::)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.