Troebel? Hete trub of witbier?

Gestart door Silvester, 02-06-2009 12:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Silvester

Tripel gebrouwen afgelopen zaterdag. 19 liter. 5.5 kg pilsmout, 250 tarwemout, 250 tarwevlokken, 250 gram maisvlokken. De vlokken hebben 10 minuten gekookt daarna toegevoegd aan brouwwater en op temperatuur gebracht om de eerste maisch op 63C te krijgen. Hooikist gebruikt, daarna 100C water toegevoegd om te maischen op 72C en daarna koken en met hevelfilter naar gistingsvat gebracht.

Er bleef ca. 2 liter wort achter in de kookpan. Het volgens mij nu achteraf gezien een beetje domme actie is dat we vervolgens het restant door een schone theedoek hebben gefilterd en erin hebben lopen roeren.

Het bier is nu voor het eerst troebel en ik weet nu niet of ik een soort Witte Tripel heb gebrouwen of dat er door mijn filteractie er nu hete trub is meegekomen. Heeft iemand hier een idee over?

Indien er teveel eiwitten zijn meegekomen moet ik dan iets doen met vislijm?

RobinB

Als het na het maischen wel helder was en je nu meer eiwitten in je vat hebt, zakken die tijdens de vergisting waarschijnlijk nog wel uit.

De-Geert

Afgelopen zaterdag gebrouwen, en het is nu troebel? Dat mag ik wel hopen, ja.  ;D

Hoe snel kwam de vergisting op gang?

Silvester

Na het maischen of na het koken, hier zat niet zoveel verschil wat betreft de helderheid. Natuurlijk is het nog maar kort gebrouwen en ben ik in tegenstelling tot vorig jaar alleen gaan maischen op 63 en 72C. Hierdoor wordt de helderheid wellicht ook al minder, echter ik vind het bier nu wel heel troebel en het lijkt gewoon sprekend op een witbier. Op zich niets mis natuurlijk alleen ik baal dat ik de laatste 2 litertjes uit de kookpan heb geprobeerd te krijgen, via de theedoek en daarmee wellicht alsnog (door het roeren met een lepel over de theedoek waar het laatste beetje prut of trub in zat) er voor gezorgd heb dat de grote eiwitvlokken weer in de gefilterde wort zijn gekomen. De gist kwam gelijk op gang, zowel het wort met gist als de giststarter heb ik belucht. Zaterdag tegen 19.00 uur gist erbij gedaan begin stand op SG 1083 en maandagavond SG 1018. Heb ik nog nooit zo snel mee gemaakt!! Ik laat het natuurlijk eerst nog maar eens goed rusten.. eventueel na een aantal weken wil ik wellicht toch een klein gedeelte behandelen met een klaringsmiddel om te kijken wat het effect is en wat het doet met de smaak. Op zich heb ik natuurlijk niets tegen een lekker en troebel biertje! Mijn twijfel ligt in het feit dat ik nu niet weet of het aan de filtering of aan de vlokken (tarwe en mais) ligt! Wat is het leven toch zwaar  :weetniet:

Ik lees trouwens niets over vislijm terwijl dit wel wordt aangeboden bij Brouwland/markt wat zijn hiervan de voors en tegens?

De-Geert

Ik snap er niets van, je zit toch nog midden in de vergisting? Er is toch (nog) geen enkele reden om aan te nemen dat je bier troebel blijft, of dat de troebeling door iets anders veroorzaakt wordt dan gist?  :weetniet:

Tsjerk

Geen paniek, je hebt al een hele mooie vergisting.
Nog even een dag of 2-3 laten staan dan overhevelen (zonder de gistbodem) in een schoon vat/fles en kouder wegzetten voor 1-2 weken.
Het bier wordt dan wel helder.

Oscar

Citaat van: Silvester op 02-06-2009  14:45 uIk lees trouwens niets over vislijm

En dat is ook nergens voor nodig...je bier trekt vanzelf wel helder ! Daar heb je geen vislijm of andere Hulpmiddelen voor nodig ! En bedenk je zelf nu maar eens dat een gistend bier niet helder is.  Helderheid is pas "belangrijk" na het bottelen (en/of tijdens lageren).  :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.