Zwavelzuur

Gestart door Adrie, 01-06-2009 21:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Omdat mijn water aardig wat (bi)carbonaat bevat, moet ik mijn beslag bij de meeste bieren aanzuren en dat doe ik met melkzuur. Maar soms denk ik een melkzure smaak te proeven in mijn bier. Aanzuren met fosforzuur zou kunnen, maar dan verlies ik calcium en dat wil ik liever niet. Als alternatief zou ik het liefst aanzuren met (verdund) zwavelzuur, omdat ik bij de meeste bieren toch al sulfaat moet toevoegen omdat mijn water veel chloride bevat. Weten jullie waar ik verdund, voedselveilige zwavelzuur kan kopen?

William

Ik zit met hezelfde probleem. De laatste keer heb ik mijn water verdund 1:1 verdund met demi en daarna met calciumsulfaat gecorrigeerd. Wat betreft pH kwam ik al direct heel erg in de goede richting. Je hoeft dan minder fosforzuur of melkzuur te gebruiken.

Ik heb wel toegang tot zwavelzuur dat in levensmiddelenproductie wordt gebruikt maar ik weet eigenlijk niet of dit ook voor privepersonen te koop is. Ik zal het eens navragen.

Nerro

Calciumsulfaat is nou ook niet bijzonder oplosbaar. Dat verlies van calcium als je fosforzuur toevoegt valt volgens mij wel mee hoor. Je maakt zure calciumfosfaten (Dingen als Ca(HPO4) en Ca(H2PO4)2) en die zijn helemaal niet zo onoplosbaar.

Volgens mij wordt zwavelzuur niet echt veel gebruikt in voedingsmiddelen, wel in die industrie maar niet echt in voedsel zelf. Het is natuurlijk ook echt enorm zuur. Veel effectiever dan melkzuur. Persoonlijk twijfel ik aan de noodzaak van aanzuren maar als je het dan toch gaat doen waarom dan niet met citroenzuur? Of misschien een oplossing van citroenzuur in melkzuur om de smaken van beiden wat te beperken?

William

Citaat van: Nerro op 01-06-2009  21:54 uCalciumsulfaat is nou ook niet bijzonder oplosbaar.
In spoelwater zal dit weinig doen maar in een maisch schijnen deze zouten door de aanwezigheid van complexe fosfaten in de zetmeel (en in de phytaten in de kafdeeltjes) toch wel weer oplosbaar te worden

Jacques

Citaat van: Nerro op 01-06-2009  21:54 uPersoonlijk twijfel ik aan de noodzaak van aanzuren maar als je het dan toch gaat doen waarom dan niet met citroenzuur? Of misschien een oplossing van citroenzuur in melkzuur om de smaken van beiden wat te beperken?

Of je moet aanzuren of niet ligt heel sterk aan de samenstelling van het water. Als het water zeer rijk is aan bicarbonaten kun je er haast niet aan ontkomen.

Citroenzuur is een bier eigen zuur maar toch wordt het niet gebruikt voor het aanzuren van het beslag. Ik heb wel eens begrepen dat citroenzuur bepaalde complexen vormt die je niet wilt hebben. Verder zou het een ontkleurende werking hebben. Hoe het een en ander precies zit weet ik niet. Wel weet ik dat citroenzuur niet wordt gebruikt in commerciële brouwerijen.

Nerro

Ik ga binnenkort verhuizen maar als ik daarmee klaar ben zal ik eens een kleine batch (2x 5L of zo) maken en dan de ene met melkzuur aanzuren en de andere met citroenzuur. Ik ben dan toch wel benieuwd naar het verschil ik kleur en smaak.

Iets in de trant van:

90% Pilsmout 3 EBC
10% Münchener 17 EBC

Magnum bellen als FWH en dan verder geen hop meer om het een beetje simpel te houden (iets van 25 EBU, gewoon, niet te veel).

Dan de ene bijstellen naar pH 5 met melkzuur en de andere helft met citroenzuur.

-edit-
Nou... misschien heb ik daar wel geen zin in ;) Misschien toch maar mijn studentenhaver ideetje. Goedkoop bier met veel havermout als goedkope bron van suikers ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.