Hevelfilter: enkele aanvullende vragen

Gestart door Kleine_Schriek, 31-05-2009 10:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kleine_Schriek

Hoi,

Wij zijn nieuw (zie voorstel topic) en druk bezig met het maken van een hevelfilter. Nu hebben we alles hier al gelezen, maar toch zijn er vragen in de praktijk:

1. Ik las dat je beter geen einddoppen op de gegleufde buisjes kon zetten, maar beter siliconenstoppen of afschroefbare einddoppen. Dit in verband met schoonmaken. Klinkt logisch, maar hoe doe je dat in de praktijk. Ik ben van plan in de keukenafdelingen van de Xenos/Blokker te gaan kijken naar siliconenbakproducten en te kijken of ik iets bruikbaars kan vinden. Hebben jullie soms al iets gevonden?

2. Na 11 gleuven gezaagd te hebben met een ijzerzaagje, zoeken we een andere manier. Een dremel met slijpschijfje (0,75 mm zaagsnede) leek ons handig. Iemand ervaring?

3. We gebruiken 12 mm buis en er moet straks een kraan op en een slang. Hoe dik moet de siliconenslang minimaal zijn? Ik heb geen idee van de doorloopsnelheid/volume die erdoor gaat straks. We brouwen 25 liter en met een 30 cm diameter pan, komt er ongeveer 25-40 cm beslaghoogte in de pan. Zou een siliconenslang 9x13mm voldoen? Zo ja, iemand een idee hoe dat aan een 12 mm buis te bevestigen?

4. Heeft iemand nog een pan van 30 cm diameter en 40 cm hoog? :pan:



 

wilko

Citaat van: Kleine_Schriek op 31-05-2009  10:50 uHoi,

Wij zijn nieuw (zie voorstel topic) en druk bezig met het maken van een hevelfilter. Nu hebben we alles hier al gelezen, maar toch zijn er vragen in de praktijk:

1. Ik las dat je beter geen einddoppen op de gegleufde buisjes kon zetten, maar beter siliconenstoppen of afschroefbare einddoppen. Dit in verband met schoonmaken. Klinkt logisch, maar hoe doe je dat in de praktijk. Ik ben van plan in de keukenafdelingen van de Xenos/Blokker te gaan kijken naar siliconenbakproducten en te kijken of ik iets bruikbaars kan vinden. Hebben jullie soms al iets gevonden?

2. Na 11 gleuven gezaagd te hebben met een ijzerzaagje, zoeken we een andere manier. Een dremel met slijpschijfje (0,75 mm zaagsnede) leek ons handig. Iemand ervaring?

3. We gebruiken 12mm buis en er moet straks een kraan op en een slang. Hoe dik moet de siliconenslang minimaal zijn? Ik heb geen idee van de doorloopsnelheid/volume die erdoor gaat straks. We brouwen 25 liter en met een 30 cm diameter pan, komt er ongeveer 25-40cm beslaghoogte in de pan. Zou een siliconenslang 9x13mm voldoen? Zo ja, iemand een idee hoe dat aan een 12 mm buis te bevestigen?


#1: voor 12 mm waterleidingpijp bestaan knelfitting einddoppen.  Die kun je er voor schoonmaken afhalen.  Zie Gamma/Praxis/etc.
#2: ijzerzaag doet het prima, gewoon doorzetten  ;D Als je er tabak van hebt het spul een uurtje laten liggen en dan vrolijk verder gaan. Het is hobby, geen aangenomen werk.  Ik heb zelf wel een Dremel maar ik vond slijpen minder handig dan gewoon zagen.
#3: 9x13 past op 12 mm pijp, het rekt voldoende om het gewoon over de pijp te schuiven.

Wilko

Muldermans

Het schijnt dat Dremelen te grove snedes oplevert dat op zijn beurt weer zorgt voor slechte filtering, gewoon even doorzetten dat zagen met een lekker (eigen) bier erbij wordt het nog gezellig ook ;D

Kleine_Schriek

Bedankt voor jullie geweldige reacties! Wat is het toch fijn om nu te brouwen, 13 jaar geleden was er geen Internet...

Inderdaad, biertje erbij en zagen maar  :lekkerbier:

wilko

Citaat van: Kleine_Schriek op 31-05-2009  11:55 uBedankt voor jullie geweldige reacties! Wat is het toch fijn om nu te brouwen, 13 jaar geleden was er geen Internet...

Nou.. dat is niet correct.  Het was er zeker wel, en nog veel langer geleden ook.  Maar het was niet zo voor het grote publiek als vandaag de dag.

Wilko
..!mcvax!philapd!wilko   <-  dat is een grapje voor ingewijden  samenvol

stoffel

3/ => Gebruik een slangklem om alles stevig vast te zetten, dan heb je geen onaangename verrassingen van heet wort dat alle kanten opgaat  ;)

Henielma

Een algemene tip. Als je gebuik maakt van koperen koppelingen die je normaal soldeert dan soldeer je ze nu niet en sla je er een keer met een hamer op zodat ze wat knellen. Op die manier kan je ze uit elkaar halen om schoon te maken.

Een voordeel van die soldeerkoppelingen is dat deze net wat lager in de pan liggen waardoor je bij het hopfilteren na het koken meer wort uit je pan haalt.

Als je (een deel) toch soldeert dan loodvrije soldeertin gebruiken.

Met een nieuw scherp ijzerzaagje heb je de sleuven binnen 15 minuten allemaal gezaagd. Zoveel moeite is dat niet. Maar een nieuw zaagje kan het werk veel lichter maken.

Kleine_Schriek

Citaat van: Henielma op 31-05-2009 &nbsp;12:40 uEen algemene tip. Als je gebuik maakt van koperen koppelingen die je normaal soldeert dan soldeer je ze nu niet en sla je er een keer met een hamer op zodat ze wat knellen. Op die manier kan je ze uit elkaar halen om schoon te maken.

Een voordeel van die soldeerkoppelingen is dat deze net wat lager in de pan liggen waardoor je bij het hopfilteren na het koken meer wort uit je pan haalt.

Als je (een deel) toch soldeert dan loodvrije soldeertin gebruiken.

Met een nieuw scherp ijzerzaagje heb je de sleuven binnen 15 minuten allemaal gezaagd. Zoveel moeite is dat niet. Maar een nieuw zaagje kan het werk veel lichter maken.

Dat van dat meppen had ik gelezen, maar ook de einddoppen niet vastzetten leek me wat gevaarlijk. De rest wordt door vaderlief vastgezet door koperlassen.

En over dat zagen, ik doe echt heel lang over het zagen, ook met een nieuw zaagje.....  ??? Ik denk 3 minuten per sleufje, inclusief het pijpje vastzetten met een lijmklem (ik heb geen bankschroef e.d.). Maar ik zal eens een ander type zaagje morgen kopen bij de Gamma, misschien helpt dat. Dit zijn universele zaagjes....

RobinB

De dremel geft inderdaad te brede sleuven, heb ik al eens ondervonden!
Maar het karwei zal al wel klaar zijn?
 :degroeten:

Olnk

Citaat van: Kleine_Schriek op 31-05-2009 &nbsp;10:50 u... druk bezig met het maken van een hevelfilter ... vragen in de praktijk:

1. Ik las dat je beter geen einddoppen op de gegleufde buisjes kon zetten, maar beter siliconenstoppen of afschroefbare einddoppen. Dit in verband met schoonmaken.

Ik had een tijdje geleden dezelfde vraag en toch maar de variant die ik hier een paar keer tegen kwam geprobeerd: soldeerdoppen los erop nadat je de buis iets vervormd hebt (met een waterpomptang of zo) zodat 'ie een beetje ovaal is ipv rond. Werkt prima. Is ook fijn laag (itt knelkoppelingen) zodat je filtergaatje mooi op de bodem van de pan liggen. Ik had ook wat angst voor losschietende doppen, maar in de praktijk (b)lijken ze heel stevig te zitten. (En er komt geen kracht naar buiten op tijdens gebruik!)

Citeer2. Na 11 gleuven gezaagd te hebben met een ijzerzaagje, zoeken we een andere manier. Een dremel met slijpschijfje (0,75 mm zaagsnede) leek ons handig. Iemand ervaring?

In tegenstelling tot de gleufjes die je hier veel ziet (en dus wel zullen werken ;) ) heb ik zo'n 200 gaatjes met een 0.8 boortje geboord. Dat lijkt heel veel werk, maar het was denk in twee keer een goed uur klaar. (Wel even een tik met een centpunt geven!) Dat is toch stukken sneller dan die drie minuten per gleufje!

Citeer3. We gebruiken 12 mm buis en er moet straks een kraan op en een slang. ...  Zou een siliconenslang 9x13mm voldoen? Zo ja, iemand een idee hoe dat aan een 12 mm buis te bevestigen?
Ja, dat werkt. Er zijn in de bouwmarkt standaard onderdelen om slang aan koperbuis je bevestigen. Ik geloof dat het ene ding een puntstuk heet, dan heb je op de koperbuis schroefdraad zitten zoals je ook op buitenkranen hebt voor de tuinslang. En aan de siliconenslang gebruik je dan hetzelfde waarmee je tuinslangen aan een kraan kan schroeven. Ligt ergens bij het waterleidingspul, niet bij de Gardena hoek  ;D

Succes! Olaf


Maarten

Een klein ijzerzaagje is inderdaad vervelend. Je moet zo'n grote zaag kopen, met een zaagblad van een halve meter. dan kun je mooie lange halen maken. Of inderdaad boren, schijnt ook goed te werken. Ik heb zelf in 3 etappes op verschillende dagen gezaagd, het is inderdaad een kloteklus. na de 2e etappe heb ik hem al gebruikt om te brouwen (zaten alleen niet zoveel gaten in). De 4e etappe komt binnenkort, maar wellicht ook niet, hij doet t eiglenlijk prima zo ;)
Ik heb overigens knelkoppelingen, nu blijft er een halve centimeter in de pan liggen. Als die soldeerkoppelingen ook goed werken, is dat wel een goed idee op zich. Scheelt toch steeds weer 1 biertje.

Voor die slang: de dikte maakt niet zo uit, als je het maar aan kan sluiten. Voor het verloop van het filteren is het handig er een kraantje in te hebben, dan kun je de vloeistofstroom regelen.

Kleine_Schriek

Nee, het hevelfilter is nog niet af, maarrrrrrr het gaat nu als een tierelier! Denk nu 5 sec per sleuf. Wat is het verschil dan? Nou, ik heb zaagjes van het merk Bahco (3,99 voor 5 stuks) gekocht bij de Gamma vandaag en die zagen als "een heet mes door boter" door het koper. Gewoon in zo'n klein zaagje. En de zaagsnede is veel dunner. Ik schat nu ongeveer 0,8 mm ipv 1,1 mm.  Ik maak ze nu trouwens om de halve cm ipv 3 per cm. Dat ziet er veel steviger uit en was ook vrij normaal las ik hier op het forum.

Henielma

Het juiste gereedschap is het halve (hele) werk. Fijn dat het zagen nu veel makkelijker gaat.

Kleine_Schriek

Dit is het uiteindelijk geworden:

De hevelpijpen

De constructie op de pan




Albertus


Zie ik het nu goed en komt het filter verticaal te staan in plaats van op de boden te liggen?

Bert

goom

Ik hoop dat je het mis hebt Bert.

 :D

Kleine_Schriek

 :stom:

Nee hoor, ik stel jullie gerust: het hevelfilter ligt gewoon op de bodem, met de sleufjes naar de onderkant. Was anders wel een spannend nieuw ontwerp geweest ha ha.

Albertus

Gelukkig, ik dacht even dat hij liggend zoals op de foto was vastgesoldeerd.

Bert

VEMP

Ik heb gisteren mijn hevelfilter gemaakt zoals in het cursusboek van EBC. Was heel duidelijk. Maar heb toch nog een aantal vragen:
- Ik heb 12 mm buis en de daarbij behorende koppelingen gebruikt. Ze knellen net niet en vallen vrij makkelijk uit elkaar. Hoe kan ik er voor zorgen dat het goed blijft zitten?
- Als ik ga maischen, dan zit de filter neem ik aan al in de pan. Nu las ik ergens dat er gemaischt wordt met de deksel op de pan. Maar dan zou ik een gat moeten maken voor de hevel en de thermometer. Klopt dit?

EBC

Citaat van: VEMP op 25-06-2009 &nbsp;08:02 u- Ik heb 12 mm buis en de daarbij behorende koppelingen gebruikt. Ze knellen net niet en vallen vrij makkelijk uit elkaar. Hoe kan ik er voor zorgen dat het goed blijft zitten?

Knijp met een tang de buisuiteinden ietsjepietsje in, dan worden ze ovaal en klemmen ze zonder problemen.

Citaat van: VEMP op 25-06-2009 &nbsp;08:02 u- Als ik ga maischen, dan zit de filter neem ik aan al in de pan. Nu las ik ergens dat er gemaischt wordt met de deksel op de pan. Maar dan zou ik een gat moeten maken voor de hevel en de thermometer. Klopt dit?

Normaal maisch je zonder het filter. Zodra je de laatste maischstap klaar hebt, dan zet je het in de pan. Lees in mijn cursusboek nog eens na hoe dat te doen zonder spuiters, hoofdstuk 2, Praktisch Brouwen.

VEMP

Bedankt! Ik ga het proberen!

Ik heb er op dit moment geen kraan tussen zitten. Is dit nodig? Als je hevelt blijft het lopen neem ik aan.

EBC

Citaat van: VEMP op 25-06-2009 &nbsp;16:40 uIk heb er op dit moment geen kraan tussen zitten. Is dit nodig? Als je hevelt blijft het lopen neem ik aan.

Ja een kraan of eenvoudiger, een klem op de slang is absoluut noodzakelijk. Het filteren moet erg langzaam gaan. Het totale filter en spoelproces duurt gerust 90 minuten. Dus niet effe snel hevelen! Langzaam. Het is voor je uiteindelijke bier cruciaal dat je wort helder is en dat lukt alleen langzaam.

Zoek eens naar een hoffman klemmetje... ga niet aan de slag met echte kranen in het koper, dat wordt alleen maar vies en krijg je niet schoon.

Kleine_Schriek

Citaat van: EBC op 25-06-2009 &nbsp;17:26 u... ga niet aan de slag met echte kranen in het koper, dat wordt alleen maar vies en krijg je niet schoon.
Heb ik net zo'n mooie kraan ertussen gezet, hoor ik dit weer...... ::)

breebier

Het voordeel van een kraan er tussen is dat je de uitstroomsnelheid in de hand hebt, ik ga dus voor een kraan er tussen.

EBC

Hoffmann klemmetje op je siliconenslang...


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.