Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: UV-C sterilisatielamp te koop  (gelezen 5389 keer)

Offline wilko

• Super lid
  • Land: nl
UV-C sterilisatielamp te koop
« Gepost op: 28-05-2009 22:31 u »
Ik heb naast die UV-C TLbuis ingebouwd-in-doos nog een klein Philips UV-C sterilisatie lampje gevonden.  Deze draai je gewoon in een E27 fitting, dus zonder voorschakelapparaat.

Een foto zegt meer dan 1000 woorden:

Stuur me aub een PB als je geinteresseerd bent.

Wilko

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Muldermans

• Super lid
  • Bier! Brouw je gewoon zelf.
Re: UV-C sterilisatielamp te koop
« Reactie #1 Gepost op: 28-05-2009 22:34 u »
Wat is het vermogen van de lamp?

Offline Broeder Tuk

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 28-05-2009 22:45 u »
Hoeveel plantjes kunnen daar onder? ;D

Offline Muldermans

• Super lid
  • Bier! Brouw je gewoon zelf.
« Reactie #3 Gepost op: 28-05-2009 22:48 u »
Hoeveel plantjes kunnen daar onder? ;D

Heb jij nog meer hobbies dan brouwen ;D ;D Maar ik vermoed dat je daar geen uv-c voor moet gebruiken, dat verandert de genetische structuur van een plant..

Offline Broeder Tuk

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 28-05-2009 22:54 u »
Maar ik vermoed dat je daar geen uv-c voor moet gebruiken, dat verandert de genetische structuur van een plant..

Nee dat zijn natrium lampen maar ze lijken wel op elkaar.

Maar hoe gebruik je zon lamp als hier boven staat dan?

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 28-05-2009 22:57 u »
Wat is het vermogen van de lamp?

6 Watt

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 28-05-2009 22:58 u »
Heb jij nog meer hobbies dan brouwen ;D ;D Maar ik vermoed dat je daar geen uv-c voor moet gebruiken, dat verandert de genetische structuur van een plant..

Zie het optimistisch: misschien krijg je er wel planten door die mega-veel THC produceren...  :verbergen:

Wilko

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 28-05-2009 23:00 u »

UV-C wordt gebruikt om spullen te steriliseren, de UV straling is 'gemeen' genoeg om een hoop organismen te doden.  O.a. waterleidingmaatschappijen gebruiken tegenwoordig UV sterilisatie (wel met aanzienlijk hoger vermogen lampen dan dit kleintje uiteraard  :lessmile: )

Wilko

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 28-05-2009 23:04 u »

Natrium lampen?  Geen kwiklampen?  Ik dacht dat ze die gebruiken, natrium is maar een enkele (overigens hele mooie gele) spectraallijn. Volgens mij wil een chlorofyl fotosynthese licht wat ruwweg in de richting komt van zonlicht.  Immers, evolutionair gezien wil je als plant toch een goede energieopname uit het licht waar onze zon ons zo prettig mee verlicht?

(en nou wordt het link.. er zijn hier mensen op dit forum die hier veeeel meer verstand van hebben dan ik..  ;D )

Wilko

Offline Broeder Tuk

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 28-05-2009 23:12 u »
Natrium lampen?  Geen kwiklampen?  Ik dacht dat ze die gebruiken, natrium is maar een enkele (overigens hele mooie gele) spectraallijn. Volgens mij wil een chlorofyl fotosynthese licht wat ruwweg in de richting komt van zonlicht.  Immers, evolutionair gezien wil je als plant toch een goede energieopname uit het licht waar onze zon ons zo prettig mee verlicht?

(en nou wordt het link.. er zijn hier mensen op dit forum die hier veeeel meer verstand van hebben dan ik..  ;D )

Wilko

Het zijn zeker natriumlampen, als je dr op googeld dan kom ik alleen maar groeilampen tegen. http://images.google.nl/images?q=natriumlamp&oe=utf-8&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&sa=N&hl=nl&tab=wi

Het gaat om dit soort lampen dan

Voor de rest heb ik er weinig verstand van.

En wat betreft die sterilisatie lamp dat is dus hetzelfde idee als wat gebruikt word in een vijver?

Offline Nerro

• Super lid
  • Brouwerij de lachende luiaard
« Reactie #10 Gepost op: 28-05-2009 23:25 u »
Natriumlampen zenden twee golflengtes uit die redelijk kunnen worden opgenomen door een plant.

Waar we het hier over hebben zijn lampen die sterk UV licht uitzenden. UV licht doet ongezonde dingen met DNA en sloopt dus vieze organismen. (en schone als je niet oppast!)

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 29-05-2009 09:58 u »
Natriumlampen zenden twee golflengtes uit die redelijk kunnen worden opgenomen door een plant.

Waar we het hier over hebben zijn lampen die sterk UV licht uitzenden. UV licht doet ongezonde dingen met DNA en sloopt dus vieze organismen. (en schone als je niet oppast!)

Klopt, ik weet dat we het over UV-C hebben :)  Het verhaal over Na-lampen kwam er later tussendoor. 

UV-C sloopt inderdaad vieze & schone organismen, dat is inclusief hobbybrouwers.

Wilko

Offline basterd-brewer

• Super lid
  • Wageningse Hobbybrouwer in Overleg
    • Brouwerij Wageningen: brouwen zonder grenzen
« Reactie #12 Gepost op: 29-05-2009 14:43 u »
Ik heb naast die UV-C TLbuis ingebouwd-in-doos nog een klein Philips UV-C sterilisatie lampje gevonden.  Deze draai je gewoon in een E27 fitting, dus zonder voorschakelapparaat.

Hoi Wilko,

Dat je de lamp in een E27 fitting kan draaien is toch geen garantie dat er geen voorschakelapparaat nodig is? Voor zover ik weet zijn alle gasontladingslampen instabiel en hebben ze daarom een smoorspoel nodig.

Grtz, Stefan

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 29-05-2009 20:48 u »
Hoi Wilko,

dat je de lamp in een E27 fitting kan draaien is toch geen garantie dat er geen voorschakelapparaat nodig is? Voor zover ik weet zijn alle gasontladingslampen instabiel en hebben ze daarom een smoorspoel nodig.

Grtz, Stefan

Op zich zegt een fitting inderdaad uiteraard niks over het al dan niet noodzakelijk zijn van een voorschakelapparaat.  Maar deze specifieke lamp doet het zonder.  Ik heb er in het verleden de nodige EPROMs mee gewist.  Zal even kijken of ik een spec van Philips kan vinden van dit ding.

Wilko

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 29-05-2009 21:01 u »

hier is de spec.  Zie onder TUV6W-E: directly on 220V

Wilko