Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Corrigeren brouwzaalrendement  (gelezen 9059 keer)

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Land: nl
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
Re: Corrigeren brouwzaalrendement
« Reactie #25 Gepost op: 25-05-2009 16:35 u »
Op zich wel, maar het is natuurlijk wel brouwinstallatie- en brouwwijze-afhankelijk, dus het verband verschilt per brouwer.

Ja, je zult dus voor je eigen installatie een correctiefactor moeten uitrekenen. In de berekening die ik eerder in deze draad plaatste hoef je voor een andere installatie alleen maar een constante te veranderen.

Ik heb nog even nagegaan hoe het bij mijn installatie zit met de relatie tussen het geplandSG en het brouwzaalrendement. De trendlijn verschilt nauwelijks van die tussen begin SG en rendement.
Ik had ook niet anders verwacht, met BrouwHulp kom ik altijd precies uit ;D

Bert

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Wild Chocolate

• Senior lid
  • Can't get enough of that wonderful Duff
« Reactie #26 Gepost op: 25-05-2009 19:31 u »
Om Oscar nog even aan het werk te houden:

In BrouwVisie zit een mogelijkheid om je rendement te bepalen aan de hand van je laatste 10 brouwsels. Met het bovengenoemde moet het mogelijk zijn om BrouwVisie zelf die correctiefactor te laten berekenen, en toepassen natuurlijk!

Groet,

Remco

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #27 Gepost op: 25-05-2009 19:40 u »
Met het bovengenoemde moet het mogelijk zijn om BrouwVisie zelf die correctiefactor te laten berekenen, en toepassen natuurlijk!

Indien dit verhaal klopt en voor iedereen toepasselijk is. Dit verband moet wel voor iedereen toepasselijk zijn, en niet alleen bij 1 brouwer die bij zijn eigen brouwsels wat ontdekt  ;)

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #28 Gepost op: 25-05-2009 20:32 u »
Indien dit verhaal klopt en voor iedereen toepasselijk is. Dit verband moet wel voor iedereen toepasselijk zijn, en niet alleen bij 1 brouwer die bij zijn eigen brouwsels wat ontdekt  ;)

Helemaal mee eens, Oscar moet niet voor elke brouwer die denkt het licht te hebben gezien meteen achter de computer kruipen, daarom deze draad. Wellicht dat nog meer brouwers hun oude data kunnen afstoffen en kijken of ze tot vergelijkbare conclusies kunnen komen.

Bert

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #29 Gepost op: 25-05-2009 20:52 u »
En waarom moet dat nu allemaal geautomatiseerd? Zo'n automatische factor zal het alleen maar ingewikkelder maken en je verliest dan echt alle idee van waar je mee bezig bent.

Nee hoor, gewoon een paar iteraties totdat je recept ok is.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #30 Gepost op: 25-05-2009 21:00 u »
Ik heb mijn rendement helemaal onder controle - altijd 81-83% ongeacht het eind SG.  :clownsmile:

Hierbij spoel ik altijd met dezelfde hoeveelheid water zodat ik dus een dikker beslag heb bij een hoger beoogd eind SG op basis van mout. Ook zorg ik er voor dat ik lang genoeg rond de 72 ºC blijf (15 minuten).

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #31 Gepost op: 25-05-2009 21:07 u »
D'r zit bij mij totaal geen lijn in...'t fluctueert nogal  :brouwen:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #32 Gepost op: 26-05-2009 08:34 u »
De hoeveelheid spoelwater, dat bepaalt je rendement.
Daar heb je een goed punt denk ik. Zie ook onderstaande links waar ik mbv Bierpro en het daarin aanwezige spoelmodel duidelijk kan laten zien hoe je rendement (in dit geval brouwzaalrendement) beinvloedt wordt door het maisch en spoelwater.
HansH

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=dlattach;topic=11606.0;attach=2113

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,11606.msg144493.html#msg144493

Tags: