American IPA

Gestart door De-Geert, 26-05-2009 12:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

Citaat van: De-Geert op 16-02-2010  14:15 uHet jongbier ruikt overigens heerlijk en smaakt stevig bitter. Dit wordt echt een bier voor de hopheads. Dat is mooi, gaat'ie ook niet zo snel op.

Niet als je een kratje meeneemt tijdens de ESB proeverij ;D .

De-Geert

Citaat van: RobinB op 16-02-2010  14:18 uLigt aan je publiek?  ::)
Ik had laatst een vriend uit Amsterdam naar de Beer Temple gestuurd, zo van: dan zie je eens een andere bierwereld (dan de Belgische). Had'ie een Ragin Bitch van Flying Dog gedronken. Dat vond hij echt maar niks. Ik heb 'm onlangs ook gehad en vond 'm echt geweldig. Om kort te gaan: ik denk niet dat mijn niet-bierbrouwende vrienden er iets van moeten hebben.

Citaat van: Caspar op 16-02-2010  14:25 uNiet als je een kratje meeneemt tijdens de ESB proeverij ;D .
Een kratje lijkt me onwaarschijnlijk, maar misschien kan ik voor de IPA-expert wel een flesje regelen.  ;)


RobinB

yeah!
Dan noem ik mezelf (voor de gelegenheid) ook een IPA-Expert! :D  :biersmile:

De-Geert

 ;D
Ik zal zien wat ik kan doen.

De-Geert

Ik ben in dubio. Zal ik het bier overhevelen en dan pas koudhoppen, of in het hoofdvat koudhoppen?  :weetniet:

Argumenten voor hevelen:
- meer hoparoma, doordat er minder gist in het vat zit
- kan beter zien of het bier helder wordt (en bij MO-mout is dat misschien wel relevant)

Argumenten tegen hevelen:
- zoveel hop in zakjes in een mandfles krijg ik er nauwelijks in, en al helemaal niet uit.
- mijn gistvat is makkelijker op temperatuur te houden
- hoparoma krijg ik toch wel genoeg met 2g/l koudhop
- minder kans op infecties
- het bier gist sneller compleet uit, doordat het op de gist staat



Caspar

Ik heb een makkelijkere oplossing. Je hevelt over, voegt de hop toe en je gebruikt geen hopzakjes. Zo doe ik het al 5 jaar en het werkt prima ;D . Temperatuur is in de secundaire vergisting niet meer zo relevant naar mijn mening.

De-Geert

Hoe zorg jij dat de hop je hevel niet verstopt als het jongbier richting bottelvat gaat? Ik heb dit 'vroeger' wel eens zo gedaan, maar dat beviel niet zo goed.

Citaat van: Caspar op 17-02-2010  09:30 uTemperatuur is in de secundaire vergisting niet meer zo relevant naar mijn mening.
Ben ik met je eens, maar als ik ga hevelen voordat het bier helemaal is uitgegist moet het toch niet afkoelen naar 5 graden. En zo koud is het wel in het gisthok. Ik kan natuurlijk ook gewoon een paar dagen wachten, tot het wel helemaal is uitgegist.


Adrie

Citaat van: De-Geert op 17-02-2010  09:33 uHoe zorg jij dat de hop je hevel niet verstopt als het jongbier richting bottelvat gaat? Ik heb dit 'vroeger' wel eens zo gedaan, maar dat beviel niet zo goed.

Ik koudhop altijd met losse bloemen in de fles en heb nog nooit last gehad van een verstopte hevel. Hoe zorg jij dat je hevel wel verstopt?

De-Geert

Lol, dat is een vaardigheid die ik heb. Hevels laten verstoppen.  ;D

Maar serieus, doen jullie er iets voor? Of niet?

Adrie


De-Geert

Ok, ik probeer het gewoon. Het idee dat de hop vrij rondzwemt vind ik wel een fijne gedachte.  :D

Oscar

Citaat van: De-Geert op 17-02-2010  08:25 uof in het hoofdvat koudhoppen?  :weetniet:

Gewoon in het hoofdvat, heb ik van de week ook gedaan. Gewoon die bloemetjes in de fles proppen. Ik moest vandaag wel ff schudden om de blaadjes wat sneller te laten weken... Wat een hopgeur kwam er uit zeg... hmm... een volle neus vol met Saaz... Jummie...

De-Geert

Vandaag even een echt SG-monster genomen. Het is 1017/1018. De activiteit is er bijna uit. Wel grappig dat het bier in 2 dagen heel sterk verandert van smaak. 2 Dagen geleden was het echt nog hard bitter, nu al een stuk milder.


De-Geert

De koudhop heeft de hele tijd als een dikke koek op het jongbier gedreven, nu het een dag in de koelkast staat is de meeste hop al naar de bodem gezakt. Ik denk dat dat wel flink helpt bij het hopvrij houden van het bier in de flessen.


De-Geert

Deze zit nu anderhalve week op fles, en er zit al een beetje prik in al mag'ie nog wel even. Wel wordt me al duidelijk dat'ie erg lekker gaat worden. Flink wat hoparoma en -bitterheid, maar genoeg mout en body om de boel in balans te houden.

Lekkerrrrrrrr.  :proost:

De-Geert

Ik moet trouwens toevoegen dat het los toevoegen van de hop niet tot hop in de fles heeft geleid. Bij het hevelen naar de bottelfles heb ik een stukje rvs-gaas in de hevel gestoken en er is niets mee gekomen.


De-Geert

Dit bier is compleet mislukt, zelfs niet hobby-brouwende bierliefhebbers kunnen 'm erg waarderen. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.  :nut:

Caspar

Aj Aj, niet hoppig genoeg he ;D .

De-Geert

Daar lijkt het op, ja. Of ik ben mijn vrienden zo langzaamaan aan het leren bierdrinken.  :D

JWVG

Ik ben heel benieuwd naar dit bier, Geert! Klinkt perfect eigenlijk  :biersmile:.

 :degroeten: JW.

De-Geert

Binnenkort kan je het zelf beoordelen.   :degroeten:

William

Ik heb de eer gehad om dit lekker bier van Geert te proeven:

uiterlijk: helder, mooi koper, veel schuim en redelijk koolzuur
geur: grapefruit, tropische vruchten, lekker
smaak: weer die hele mooie tropisch fruitige hopsmaken overgaand in een prettige maar stevige bitterheid
nasmaak: bitter

Een zeer geslaagde IPA. Eigenlijk geen enkel commentaar behalve dat ie erg lekker is.

Is dit recept naar een kloon uit "can you brew it"? Daar hebben ze deze volgens mij ook een keer gekloond.

De-Geert

Hey William,
De moutstort is van de Lagunitas IPA die ze bij "can you brew it" hebben gekloond. De hopstort is een eigen creatie.

Vind 'm zelf ook erg geslaagd, misschien een tikkie teveel koolzuur.

Citaat van: William op 14-05-2010  22:25 uuiterlijk: helder
En dat met Maris Otter.  ;D



De-Geert

Ik denk dat ik volgende week zaterdag de volgende versie ga maken. Als gist wil ik de Wyeast Rogue Pacman gebruiken, die ik in mijn gistbank heb. De moutstort blijft ongeveer hetzelfde, enigzins afhankelijk van de voorraad.
Het grote vraagteken is de hopstort.

Ik weet al wel dat ik 'm zo'n 10 UBI minder bitter wil maken.
Ik heb aan Amerikaans:
- Amarillo
- Chinook

Engels:
- Northdown
- Challenger
- Progress
- EKG

Ik zit te denken om te bitteren met Northdown en/of Challenger en dan bijvoorbeeld 50/50 Amarillo/Chinook laat in de kook en koudhop.
Is dat een beetje een goede combinatie?


De-Geert

Gisteren gebrouwen, staat nu te gisten bij 19 graden. Recept als volgt:


Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptLaguniettes II
KenmerkGB62
Brouwdatum30-7-2010
BiertypeIndia Pale Ale
Aantal liters20
Begin SG1060

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater31,8 liter
Maischdikte3,1 l/kg
Maischwater18,0 liter
Spoelwater13,8 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur29 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid69 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
crystal 3,5 %200 gr125 EBC
Carahell5,9 %340 gr22 EBC
MO Pale80,1 %4600 gr4 EBC
Tarwemout5,2 %300 gr3 EBC
Ambermout 50 EBC5,2 %300 gr49 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Simcoe14,0 %18 grKoud hop II0 EBU
Amarillo9,5 %10 grKoud hop II0 EBU
Chinook12,7 %10 grKoud hop II0 EBU
Amarillo9,5 %15 grKoud hop I0 EBU
Chinook12,7 %15 grKoud hop I0 EBU
Amarillo9,5 %20 gr0 minuten0 EBU
Chinook12,7 %20 gr0 minuten0 EBU
Chinook12,7 %10 gr30 minuten10 EBU
Amarillo9,5 %10 gr30 minuten8 EBU
Northdown8,0 %50 gr90 minuten46 EBU

Het is een belachelijke hopstort, maar ik heb het concept van "Can You Brew It - Union Jack" gejat. In 2 fases koudhoppen voor een "efficientere extractie". Koudhop I gaat in het hoofdvat als de grootste piek voorbij is en koudhop II gaat er na het hevelen bij.
Het wort smaakte niet eens heel bitter.

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortWyeast 1764 Rogue Pacman Ale
Gist toegevoegd alsGist slurry
Volume starter1500 ml
Beluchtingstijd24 uur
Opmerkingen


maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
167°C90 minuten3,1 l/kg

Water
Ionconcentratie (mg/l)
Calcium150
Magnesium15
Natrium25
Bicarbonaat92
Sulfaat244
Chloride122


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.