Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoelang kan een hoofdvergisting duren?  (gelezen 8268 keer)

Offline Busters

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Hey Ho Lets Go
Hoelang kan een hoofdvergisting duren?
« Gepost op: 16-02-2009 22:29 u »
Ik heb een lentebock gebrouwen met een SG van 1062 deze ligt nu al 3 weken te gisten. Hij bubbelt nog steeds langzaam en de SG is nu 1024.
De gist die ik gebruikt heb is Wyeast 2206 Bavarian lager XL (geen starter gemaakt). Eerste 2 weken bij een tempratuur van 8 graden en deze week bij 12.5 graden laten vergisten.

Dit is mijn eerste brouwsel met een ondergist. Is het normaal dat de vergisting zolang duurt :slaperig:
Het zal wel geen lentebock maar een  :dansen: zomerbock  :dansen: worden.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
Re: Hoelang kan een hoofdvergisting duren?
« Reactie #1 Gepost op: 16-02-2009 22:45 u »
61% schijnbare vergistingsgraad is niet om naar huis te schrijven. Edoch, als de activiteit nog goed is, zou ik zeker nog een week wachten voordat je de truckendoos opentrekt. Niets moeilijkers dan een gestokte vergisting weer op gang te brengen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 16-02-2009 22:47 u »
Dit is mijn eerste brouwsel met een ondergist. Is het normaal dat de vergisting zolang duurt :slaperig:

Zo te lezen heb je denk ik te weinig gist toegevoegd (Hoeveel liter wordt had je ?) waardoor de gist het moeilijk heeft. Een ondergister heeft meer gist nodig dan een bovengister. Maar de hoofdvergisting isal voorbij, je bent nu aan het lageren... :)

Offline Busters

• Junior lid
  • **
  • Hey Ho Lets Go
« Reactie #3 Gepost op: 17-02-2009 10:23 u »
Zo te lezen heb je denk ik te weinig gist toegevoegd (Hoeveel liter wordt had je ?) waardoor de gist het moeilijk heeft. Een ondergister heeft meer gist nodig dan een bovengister. Maar de hoofdvergisting isal voorbij, je bent nu aan het lageren... :)

Het brouwsel zit nog in de hoofdvergisting en het is 10 liter.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #4 Gepost op: 17-02-2009 10:30 u »
Dat zou op zich voldoende gist moeten zijn. Heb je je wort wel flink belucht?

Toch vind ik drie weken niet gek voor een toch redelijk zware ondergister. Ondergisters vragen nu eenmaal meer geduld dan bovengisters. Laat nog maar rustig een paar weken staan en zie dan maar hoe het er voor staat. En ga nou niet elke week een SG monster nemen, want dan introduceer je alleen maar risico op infectie.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #5 Gepost op: 17-02-2009 10:32 u »
P.S. Was het misschien een oud smackpack?

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #6 Gepost op: 17-02-2009 10:37 u »
Uit allerlei gegevens die ik binnen kreeg duurt een amateurbier lagergisting gemiddeld 14 dagen, dus 2 tot 3 x zo lang als en bovengisting. Zeer afhankelijk van de gehanteerde temperatuur en stamwort SG natuurlijk.

Hier is de W34/70 al 12 dagen bezig @ 10,3C, doet gestadig verder, rustig, maar niet als bij stilvallen. Vanaf vandaag ga ik de bubbelfrequentie opvolgen.

Ik denk niet dat uw vergisting echt fout loopt, het duurt wel wat langer door die lagere temperatuur bij hoger SG. Misschien ietwat te weinig starter, gelet op de genoemde parameters SG & T ?

Probeer gewoon verder @ 12C te vergisten (het voornaamste werk is al gedaan) en wacht nog even af.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #7 Gepost op: 17-02-2009 10:49 u »

Drie weken geleden heb ik een (tarwe)bock gebrouwen met de 2206. Hierbij heb ik een behoorlijke starter gemaakt (drie maal opgeschaald) en de vergisting verliep vanaf SG 1064 voorspoedig. Bij SG 1026 was de vaart er uit en nu "blubt" het waterslot af en toe een keertje.

Vergelijkbaar met jouw ervaring, heeft kennelijk niet te maken met je XL-pack.
Ik wacht nog een weekje en dan ga ik bottelen.

Bert

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 17-02-2009 12:12 u »
De WB-06 is ook zeer traag.
Het is een bovengister, maar de hooftgisting heeft bijna 2 weken geduurd.

:degroeten:

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 17-02-2009 21:15 u »
De WB-06 is ook zeer traag.
Het is een bovengister, maar de hoofdgisting heeft bijna 2 weken geduurd.

Dan moet ie behoorlijk koud gestaan hebben, met een week of 1.5 was het hier echt wel bekeken.  Na 1 week werd het al heel erg
rustig in het waterslot.

In mijn keuken is het zo tegen de 20 graden bij de verwarmingsradiator in de buurt.

Wilko

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 17-02-2009 22:20 u »
Klopt.
Op het begin wat koeler als later in het traject.
Ik heb een zakje korrel gebruikt direct in het wort, dus ik was als de dood voor korrel/kaugum/schuimpjes-smaak.
Morgen ga ik de boel bottelen.
Het heeft 3,5 weken in mijn CCT gezeten (dat is lang voor mijn doen  ;D ).

Offline Busters

• Junior lid
  • **
  • Hey Ho Lets Go
« Reactie #11 Gepost op: 21-02-2009 22:13 u »
Het is nu de vierde week dat mijn biertje in de hoofdvergisting staat en de SG is nu 9 Brix dus volgens BrouwVisie 1018. Vergisting 71%.
De gist is nog steeds actief :bokser: dus hij mag van mij nog een weekje gisten.

Mijn volgende brouwsel word een Mrzen-Oktoberfest kan ik de gistslurry van deze langzame vergister gebruiken hiervoor?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #12 Gepost op: 21-02-2009 22:28 u »
Ja hoor. Maar pep hem wel een beetje op in een nieuwe starter met gistvoeding en wellicht wat olijfolie.

Offline Busters

• Junior lid
  • **
  • Hey Ho Lets Go
« Reactie #13 Gepost op: 21-02-2009 22:48 u »
Ja hoor. Maar pep hem wel een beetje op in een nieuwe starter met gistvoeding en wellicht wat olijfolie.

Ik was van plan om 25 liter bier te brouwen. Hoe groot moet dan de giststarter zijn  2 of 4 liter?
En waarom (en hoeveel) olijfolie?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #14 Gepost op: 21-02-2009 22:59 u »
Zoek maar eens op olijfolie op dit forum. Een starter maken van een liter of twee met een paar druppels olijfolie. Ongeveer een kwart van je gistkoek lijkt me zat gist.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #15 Gepost op: 22-02-2009 01:05 u »
en de SG is nu 9 Brix dus volgens BrouwVisie 1018. Vergisting 71%.

Meetwaarden van Brix tijdens de vergisting zijn niet betrouwbaar! De berekening in bijvoorbeeld ook niet. Deze wijkt af!

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #16 Gepost op: 22-02-2009 09:28 u »
Het is nu de vierde week dat mijn biertje in de hoofdvergisting staat en de SG is nu 9 Brix dus volgens BrouwVisie 1018. Vergisting 71%.

Meetwaarden van Brix tijdens de vergisting zijn niet betrouwbaar! De berekening in bijvoorbeeld ook niet. Deze wijkt af!

Inderdaad niet volledig exact maar je weet in ieder geval wel dat het werkelijke sg nog hoger zal zijn dat je op basis van de gemeten Brix nu uitrekent :P . Toch zal de gemeten Brix wel de relatieve verschillen goed aangeven.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #17 Gepost op: 22-02-2009 09:53 u »
Toevallig ben ik net bezig met het volgens van de gisting via de refractometer, zie ook http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,11135.100.html
Mijn conclusie is dat je heel goed de vergisting kunt volgen met de refractometer, zelfs nauwkeuriger en makkelijker dan met de hydrometer, mits je de paar druppeltjes die je daar voor nodig het eerst filtert (bv via injectiespuitje opzuigen door slangetje met opgerold en licht aangedrukt stukje keukenrol erin, de gist moet eruit).
In jouw geval (begin SG=1062, huidige Brix=9) kom ik op de volgende resultaten:

begin SG=1062 (15.7 Brix berekend)
(huidig SG=1019 berekend (9 Brix gemeten)
Dit levert 90% van je vergistbare suiker daadwerkelijk vergist. (SVG=69%, WVG=57%, alcohol=5.6 vol%)
als alle vergistbare suiker vergist zou worden dan kom je op:
8.25 Brix, SG=1014, SVG=77%, WVG=63%  alc=6.3 vol%.

HansH

ps deze resultaten heb ik berekend met een tooltje wat gebruik maakt van de gedetaileerde berekeningen uit mijn reken demo. Dit tooltje komt eerdaags voor iedereen beschikbaar

Offline henri87

• Junior lid
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 25-05-2009 21:46 u »
Ik heb 1.5 week geleden mijn eerste biertje gebrouwen. Ik gebruikte daarvoor Brewferm top bovengist. Ik heb het zakje (6 gram) in 10 liter wort gestrooid en weggezet bij 20 graden Celsius. De vergisting verliep zeer heftig, maar leek binnen 24 uur al bijna ten einde. Een week later was er geen activiteit meer waarneembaar waarop ik tot bottelen over ben gegaan. Ik miste een lange maatcylinder om mijn dichtheidsmeter in te laten drijven, daarom kon ik de dichtheid niet controleren. Het jongbier smaakte droog (weinig restsuiker) dus ik neem aan dat de vergisting terecht beindigd is. Is het naar jullie mening realistisch om binnen n week te vergisten. En was het wel zo verstandig om nu al te bottelen?

ps: beschrijving van het gist volgens Brewferm:

Bovengist die het best tot zijn recht komt bij amberkleurige en donkere bieren. Snelle vergisting met weinig restsuiker. Vorming van fruitige esters. Sedimentatie: middelmatige tot hoog. Einddensiteit: laag. Gistingstemperatuur: 18-25C.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 25-05-2009 22:05 u »
Hoeveel wort heb je laten vergisten?

Als je in verhouding veel gist gebruikt kan de vergisting ongekend heftig zijn. Om deze te temperen hoor je te koelen. Als je dat niet gedaan hebt dan zal de temperatuur van het jongbier veel verder zijn opgelopen dan de door jou genoemde 20 C.
Bij dergelijke hoge vergistingstemperaturen gaat het snel en krijg je veel vergistingsproducten (esters en hogere alcoholen). Je hebt Brewferm bovengist gebruikt en die geeft so wie so meer gistingsproducten.

Jammer dat je het SG niet hebt kunnen meten maar ik vermoed dat het bier helemaal uitgegist was en dat je rustig kon gaan bottelen. Als je gelagerd hebt bij kamertemperatuur (dat wil zeggen niet gekoeld) dan heb je met de huidige buitentemperaturen vrij warm gelagerd. Hierdoor is maar een korte lagertijd vereist.

Offline henri87

• Junior lid
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 25-05-2009 22:23 u »
Ik heb 10 liter wort laten vergisten. Door wat te rekenen kom ik op een begindichtheid van 1050-1055g/l. Heeft de de hoge temperatuur en de daarmee gepaarde snelle vergisting negatieve invloed op de smaak? Ik kan altijd een koelere plek opzoeken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #21 Gepost op: 25-05-2009 22:48 u »
Een hoge vergistingstemperatuur geeft meer gistingsproducten en vooral meer esters en hogere alcoholen. Hierdoor gaat de mout- en hopsmaak meer naar de achtergrond.

Bij welke temperatuur vindt de vergisting plaats?

Offline henri87

• Junior lid
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 26-05-2009 00:36 u »
Het vat stond constant bij 20 C. Tijdens de heftige vergisting aan het begin werd het vat voelbaar warmer. Moet ik deze warme en snelle vergisting voortaan voorkomen of is het een kwestie van smaak?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #23 Gepost op: 26-05-2009 00:59 u »
Tijdens de heftige vergisting aan het begin werd het vat voelbaar warmer. Moet ik deze warme en snelle vergisting voortaan voorkomen of is het een kwestie van smaak?

Ervaar, neem waar, proef en leer  :brouwen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #24 Gepost op: 26-05-2009 07:13 u »
Het vat stond constant bij 20 C. Tijdens de heftige vergisting aan het begin werd het vat voelbaar warmer. Moet ik deze warme en snelle vergisting voortaan voorkomen of is het een kwestie van smaak?

Dan is de vergisting dik boven de 20 C geweest!

Voor een stuk is een kwestie van smaak, maar een overvloed aan esters en hogere alcoholen wordt vaak niet gewaardeerd.
Beter is het een koeling te regelen. Voor een paar tientjes kun je die kopen via Markplaats. Als je dan ook nog een Conrad UT-100 bijkoopt kun je gecontroleerd vergisten. Je moet er natuurlijk wel de ruimte voor hebben.

Tags: