Wat zie je nu eigenlijk onder een microscoop?
Onder de microscoop zie je micro-organismen

.
Je kunt een redelijk beeld van ze (mijn gisten) krijgen, als je een idee hebt hoe ze er in optimale vorm uitzien. Komt dit beeld niet daarmee overeen, dan is de kans groot dat de situatie sub-optimaal is.
Bij gisten kan je verschillende fenomenen zien: of de cellen groepjes/klontjes vormen; deze neiging hebben bovengisters meer dan ondergisters. Ook kan je zien dat er langwerpige "buis"achtige structuren (pseudohyphen genaamd) worden gevormd. Niet alle gisten doen dat, en vaak onder bepaalde omstandigheden. Verder kan je natuurlijk het celdelingsproces waarnemen (budding). Als je dit veel ziet, weet je dat de starter actief aan het vermeerderen is (al hoeft afwezigheid dit niet uit te sluiten)
- Hoe zie je of een gistcel leeft of dood is?
- hoe zie je of een cel ok is, of iets mankeert?
- hoe zie je infecties? Tja, bacteriën, maar hoeveel dan? Welke vergroting heb je eigenlijk nodig voor bacteriën?
1: Alleen met kleuringen: methyleenblauw is de makkelijkste. Er zijn ook speciale fluorescente life/dead kleuringen, maar dan heb je weer een andere microscoop nodig.
2: Door te kijken naar het aspect van de cel en dat vergeleken met een "gezonde" populatie; hiervoor is enige ervaring nodig.
3: Inderdaad, bacteriën. Hoeveel en morfologie (vorm) is belangrijk. Wat de verhouding is bacterie:gist is voor je spreekt van een infectie weet ik niet? Dat heb ik hierboven ook al uiteengezet.
bacteriën zie je mooi bij een vergroting van 1000x. Bij 400x zie je ze ook wel, maar is de beoordeling lastiger.
Voor verdere diagnostiek is een gramkleuring leuk!