Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zelf koolzuur maken en comprimeren  (gelezen 36961 keer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Zelf koolzuur maken en comprimeren
« Gepost op: 20-05-2009 09:54 u »
Deze draad is begonnen in:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,10402.msg152195.html#msg152195
mijn idee is om zelf koolzuur te comprimeren onder hoge druk zodat je daarmee je koolzuurfles kunt vullen met gratis koolzuur wat als afval bij het brouwen vrijkomt.

Ik ben nu bezig met een eerste proefopstelling, gemaakt van een koperen buis 15mm met een stang en zelfgemaakt zuigertje van doorzichtige slang, gevormd in de vorm van een fietspomt zuigertje. eea drijf ik aan met een motor met vertraging (van een lopende band) met een hefboompje die het stangetje via een lager aandrijft (soort stoomtrein idee). De smering doe ik met olijfolie, zodat er geen giftige oliedampen of luchtjes in de CO2 komen.  Op dit moment ben ik in staat om daar een druk van 60 bar mee te halen. Binnenkort ga ik proberen om hiermee koolzuur uit een leeggetapte fust mee te comprimeren in een CO2 cylinder die ik in de koelkast leg bij 0grc. Je hebt dan een druk nodig van 35 Bar om het flesje geheel te kunnen vullen. zodra ik meer resultaten heb zal ik dat posten.
HansH   

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: zelf koolzuur maken en comprimeren
« Reactie #1 Gepost op: 20-05-2009 10:03 u »
Foto's zeggen soms meer dan duizend woorden...

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #2 Gepost op: 20-05-2009 10:23 u »

Mooi experiment :duimop:, ik ben heel benieuwd.
Wat voor soort klepje gebruik je bij het terughalen van de zuiger?
En inderdaad:
Foto's zeggen soms meer dan duizend woorden...

Bert

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #3 Gepost op: 20-05-2009 10:26 u »
Het klinkt wel erg leuk!
Ben benieuwd of hier iets praktisch toepasbaars uitkomt!

Offline Anton

• Super lid
  • You're never too old to learn something stupid.
« Reactie #4 Gepost op: 20-05-2009 10:50 u »
Op dit moment ben ik in staat om daar een druk van 60 bar mee te halen. HansH   

60 bar????

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 20-05-2009 11:29 u »
60 bar????
Tja ik vind t ook wat veel. Hij zal het wel gecheckt hebben, toch? ;D

Wat ik me wel afvroeg:
De smering doe ik met olijfolie, zodat er geen giftige oliedampen of luchtjes in de CO2 komen.

Toch vind ik olijfolie best wel stinken, ik hoop dat dat je dat niet kan proeven in je CO2 belletjes...

[edit]Overigens ga ik dit nauwlettend volgen, want dit soort ideeen zijn goud waard. (als je van al je vergistingen al je CO2 opvangt, comprimeert en begraaft ben je nog eens CO2 positief bezig! :dansen:)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #6 Gepost op: 20-05-2009 11:33 u »
Ik zal wat foto's posten als het in een wat meer definitieve staat is. Het hangt nu nog met wat tirewraps en lijmklemmen aan elkaar.
Als klepje gebruik ik een stukje siliconenrubber wat tegen een gaatje van 0.5mm diameter aanligt met een veertje. Dat gaatje zit aan de onderkant van het pompbuisje. Bij 60 bar staat daar maar 100 gram kracht op omdat het zo'n klein gaatje is.
Die 60 bar heb ik gemeten door de uitgang op een reduceerventiel met een hogedrukmanometer erop aan te sluiten. Nog vergeten te vertellen dat de verbinding van het pompje naar de CO2 cilinder bestaat uit 2 messing schroefdopjes verbonden met een buitenremkabeltje met teflon binnenbuis (van een fiets) en gelijmd met 2 componentenlijm. Die teflon binnenbuis in combinatie met de stalen buitenmantel kan zonder problemen de druk hebben en zo kan ik via de flexibele kabel de pompbuis mee laten draaien met de roterende beweging van de motor en blijft de constructie simpel met alleen een lager aan de achterkant van de pompbuis en een lager bij de roterende overbrenging van de hefboom op de zuiger.
HansH

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 20-05-2009 11:46 u »
... een buitenremkabeltje met teflon binnenbuis (van een fiets) en gelijmd met 2 componentenlijm. die teflon binnenbuis in combinatie met de stalen buitenmantel kan zonder problemen de druk hebben ...

heh slim om een remkabelhuls hiervoor te gebruiken. Is dat teflon wel een beetje luchtdicht dan? Ik was nooit op zo'n idee gekomen om op die manier een goedkope hogedrukleiding te maken...

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #8 Gepost op: 20-05-2009 11:50 u »
..... de pompbuis mee laten draaien met de roterende beweging van de motor en blijft de constructie simpel met alleen een lager aan de achterkant van de pompbuis en een lager bij de roterende overbrenging van de hefboom op de zuiger.

De oervorm van de pomp! Ik ben benieuw naar de foto's .

Bert

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #9 Gepost op: 20-05-2009 12:15 u »
Is dat teflon wel een beetje luchtdicht dan?
Ik was ook verbaasd, maar als je een stukje binnenbuis vrijmaakt, dan zie je dat de wand erg sterk is en bijna een mm dik en een heel mooi gelijkmatig buisje. Ik heb een gaatje geboord ter grootte van de binnenmantel en die opgeruwd en vastgelijmd in het messing (Bison combipower). Aan de binnenkant van het messing (de hogedruk kant) nog een beetje lijm rondom het teflon buisje om goed af te dichten en aan de buitenkant de stalen buitenmantel met veel lijm gefixeerd aan het messing, zodat eea niet kan afbreken. Overigens het kabeltje kostte 2,75 euro per meter. Probleem is om aan de koppelingen voor de CO2 cilinder te komen. Mijn broer heeft een draaibank beschikbaar en die heeft de koppeling voor mij gedraaid. (Zelfde draad als 1/2 inch, maar net 1 mm groter) 
HansH 

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
  • Ik brouw geen BierTJES maar BierEN!
    • Preuf & Praotlokaal de Klep
« Reactie #10 Gepost op: 20-05-2009 13:22 u »
Let op!

Je comprimeert niet alleen CO2. De firma Norit-Haffmans in Venlo bouwt professionele CO2 terug win installaties voor de dranken industrie. Haffmans is niet voor niets over genomen door Norit. Die maken actieve kool die ze gebruiken om de CO2 te reinigen. Want je wilt alleen CO2 in je bier en geen oude gistcellen, zuurstof, etc.
Ik heb er ooit een cursus bierbrouwen verzorgt voor het personeel.
Louis

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #11 Gepost op: 20-05-2009 14:38 u »
Om zuurstof te voorkomen moet je denk ik even wachten tot alle zuurstof verdrongen is, dus bijvoorbeeld starten met opvangen 2 dagen nadat de gisting goed op gang is. met betrekking tot gistcellen zou ik verwachten dat er geen gistcellen in het CO2 gas zitten. Er zal ook nog wel water condenseren bij het comprimeren. Ik weet niet of het kwaad kan om dat gewoon te laten zitten, lijkt mij niet omdat water en CO2 goed mengen. Roesten door water lijkt mij ook niet aan de orde omdat er geen zuurstof is en CO2 als beschermgas dient.
Hoe filteren ze? Laten ze het CO2gas door norrit stromen of de vloeibare CO2  door de Norit?
HansH

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 20-05-2009 15:14 u »
Hoe filteren ze? laten ze het Co2gas door norrit stromen of de vloeibare CO2  door de norit?
HansH

Geen idee. Maar ze zuiveren niet voor niets en niet alleen maar zuurstof en water. Er komt nog een hoop meer vrij. Zeker ook gist. Die ruik je niet voor niks als je bier staat te gisten.

Wellicht dat je hier iets vind: http://www.haffmans.nl/

Louis

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 20-05-2009 16:46 u »
Let op!

Je comprimeert niet alleen CO2. De firma Norit-Haffmans in Venlo bouwt professionele CO2 terug win installaties voor de dranken industrie. Haffmans is niet voor niets over genomen door Norit. Die maken actieve kool die ze gebruiken om de CO2 te reinigen. Want je wilt alleen CO2 in je bier en geen oude gistcellen, zuurstof, etc.

En ook geen geurstoffen, die kun je prima binden aan actieve kool (aka Norit).  Als er CO2 voedingsmiddelenkwaliteit uit moet komen zit er uiteraard ook nog eens stuk kwaliteitscontrole achter mbt bacterien etc.

Wilko

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 20-05-2009 17:21 u »
Gisten en bacterien komen niet je vat uit volgens mij?
Of anders in die mate dat het geen probleem vormt in vloeibaar CO2...

Wat ik me wel kan bedenken is inderdaad de hogere alcoholen en andere geur moleculen.
Aangezien je het mengsel gebruikt om bier te tappen, lijkt me dat ook niet zo'n probleem?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #15 Gepost op: 20-05-2009 17:37 u »
Aangezien je het mengsel gebruikt om bier te tappen, lijkt me dat ook niet zo'n probleem?

Hmm een mooi clean bier tappen met CO2 waarin ook hogere alcoholen zitten ? hmm :denken:  Lijkt mij niet... Je pompt het wel in het bier toch?  ;)

Offline Nerro

• Super lid
  • Brouwerij de lachende luiaard
« Reactie #16 Gepost op: 20-05-2009 18:20 u »
Lijkt me dat je door de CO2 eerst door water heen te pompen bijna alle hogere alcoholen er wel uit "wast". Daarna misschien nog eens door norit als je je echt zorgen maakt. Om van de H2S af te komen is misschien een groter probleem.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 20-05-2009 22:07 u »
Hmm een mooi clean bier tappen met CO2 waarin ook hogere alcoholen zitten

Voor pilsen dan misschien maar het "dure" flesje gebruiken en het "gratis" flesje voor de Belgen! ;D
Aan de andere kant, als je alles koel en clean vergist, zal dat ook wel meevallen!

Of gewoon ieder bier tappen met zn eigen CO2, past het er mooi bij! (extra hoparoma's terug in het bier!) ;D

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #18 Gepost op: 20-05-2009 22:19 u »
Of gewoon ieder bier tappen met zn eigen CO2, past het er mooi bij! (extra hoparoma's terug in het bier!) ;D

CO2 verrijkt met hoparoma's .. :nut:  't moet niet gekker worden. Kunnen we de hop bij het brouwen al weglaten  ;D

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
Re: Zelf koolzuur maken en comprimeren
« Reactie #19 Gepost op: 20-05-2009 22:25 u »

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat die paar moleculen die je normaal ruikt en nu meekomen met de CO2 in staat zouden zijn de vele liters bier die je hiermee tapt een bijsmaak te geven.

Al foto's van het wonder?

Bert

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 20-05-2009 22:31 u »
Gisten en bacterien komen niet je vat uit volgens mij?
Of anders in die mate dat het geen probleem vormt in vloeibaar CO2...

Wat ik me wel kan bedenken is inderdaad de hogere alcoholen en andere geur moleculen.

Het was ook meer controle op bacterien dan wat anders he.  In vloeibaar CO2 blijven de bacterien vast lang goed, tot na het opwarmen bedoel ik  ;D

Het lijkt mij persoonlijk toch niet fijn als je CO2 met allerlei onduidelijke (geur)componenten is uitgevoerd.  De mannen van Norit zullen het toch niet voor niets doen denk ik?

Wilko

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 20-05-2009 22:32 u »
Kunnen we de hop bij het brouwen al weglaten  ;D

Tuurlijk niet, dan komt het toch ook niet in het CO2? ;D
Wel blijven nadenken he? :D

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 20-05-2009 22:34 u »
Het lijkt mij persoonlijk toch niet fijn als je CO2 met allerlei onduidelijke (geur)componenten is uitgevoerd.  De mannen van Norit zullen het toch niet voor niets doen denk ik?

Nee, maar de mannen van Norit gaan ook niet hun eigen bier ermee tappen!
Die verkopen het aan een klant die er (mogelijk) heel wat anders mee gaat doen, dán moet het zuiver en neutraal zijn...

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 21-05-2009 11:12 u »
Even voor de duidelijkheid. Die mannen van Norit verkopen hun installaties aan brouwerijen. Die brouwerijen vangen het CO2 af, zuiveren het en vullen er hun cilinders voor café's mee en gebruiken het om flessen en vaten voor te spannen alvorens deze af te vullen met bier en frisdrank.
Die brouwers kopen geen dure reinigings-installatie als deze niet nodig is. Echt niet! Geloof me nu maar. Ze willen inderdaad voedsel veilige kwaliteit CO2.

Reinigen is noodzakelijk!

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #24 Gepost op: 21-05-2009 11:16 u »
Die brouwers kopen geen dure reinigings-installatie als deze niet nodig is. Echt niet! Geloof me nu maar. Ze willen inderdaad voedsel veilige kwaliteit CO2.
Reinigen is noodzakelijk!

Oftewel, dit is net een stapje te ver voor ons...tenzij je iets in elkaar flanst waarmee je CO2 over actieve koolstof kunt leiden ter reiniging o.i.d

Tags: thuistap CO2 koolzuur