Hoploos

Gestart door wim, 06-05-2004 21:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wim

Citaat van: wim op 05-05-2004  17:32 uMerkte je verschil in vergisitngssnelheid?

Koriander is trouwens een zogenaamde "antischimmel" kruid, dit betekent dat het licht antibiotisch werkt (wel veel minder dan Gember, dus echt licht.) Er zit natuurlijk veel koriander is La Chouffe, wat ook zou kunnen verklaren waarom de vergisting trager verloopt dan met andere bieren.

:degroeten:

Wim


Citaat van: MO op 05-05-2004  22:41 uWim,
een gist is geen schimmel dus ik denk dat je geen gelijk hebt.
gr
MO

Citaat van: wim op 05-05-2004  22:58 uAntibiotisch/ antischimmel wil niet enkel zeggen dat schimmels er onder lijden, zwavel kan je ook omschrijven als antischimmel/ antibiotisch, maar dan VELE malen sterker dan bijvoorbeeld gember en dat dood ook gisten.

Ik ben op zoek naar de reden van de genoemde trage vergisting en zit daar een betje over te brainstormen, na de zomer zal ik eens een chouffegist opkweken en dan gebruiken in een brouwsel zonder koriander, kijken wat er gebeuren gaat.

:degroeten:

WIm

wim

Citaat van: Herman Holtrop op 06-05-2004  00:11 uHoi Wim,

Ik heb meer dan eens een variatie van dit recept gebrouwen, steeds dus met veel koriander. Ik heb echter niet eerder deze vergistingsproblemen gehad, m.i. is het een temperatuurkwestie (MO: lekker warm, bij mij: omgeving 20gr of minder).

Gisten en schimmels zijn dan wel niet synoniem (fungus vs faex) maar hebben ook wel veel overeenkomsten. Echter ook hop is antiseptisch, dus...

Herman

Citaat van: wim op 06-05-2004  00:34 uHop is inderdaad meer antiseptisch dan gember. Heb wel eens een leuk experiment gedaan met het toevoegen van verschillende zaken bij het bereiden van kombucha, na 14 dagen kun je heel goed zien aan de dikte van de zwam die bovenop is gaan groeien hoe de uitwerking ervan was, omdat ik begonnen was met dezelfde startersthee.
Zonder kruiden 2 cm
met gember 1.5 cm
en met hop 0.5cm (deze wilde ook niet echt meer opstarten bij een nieuw brouwsel.

Maar goed de hop beschermd ons bier van ongewenste organismen enhet gist schijnt het aardig te trekken. (iemand ooit bier gebrouwen zonder hop tijdens het koken en hoofdgisting enkel via drooghoppen bij het lageren?Is ook wel eens een experimentje waard)

Fijn om te weten dat het aan de temp ligt bij de chouffe, ik lees zoiets en wil dan toch weten hoe het komt, bedankt Herman.

Wim

Citaat van: MO op 06-05-2004  08:25 uTen overvloede: mijn tweede versie was met de helft van de koriander en het vergistingsgedrag was nagenoeg identiek. Ik ben het met Herman eens dat Chouffe gist een hoge vergistingstemperatuur lekker vindt.

Ik heb nog het vage plan om een keer hoploos bier te brouwen. Wel veel moeite voor een "vies" of niet-bierig bier. Volgens mij krijg je dan ook geen schuim op je bier.

gr
MO

Citaat van: wim op 06-05-2004  21:49 uKen je Jopen Koyt, gebrouwen met gagel zonder hop, wel schuim. Vroeger kenden we helemaal geen hop hoor, wel veel vreemde gruiten (kruidenmengsels met meestal een aantal vrij giftige kruiden zoals vingerhoedkruid) Mijn wens is het om in de lijn ook nog eens een brouwsel of wat te gaan maken.
Op deze lijn geacht zijn we dus helemaal niet traditioneel bezig, maar eigenlijk nieuwerwets. (OKE OKE een paar honderd jaar is natuurlijk niet echt nieuw maar toch)

:degroeten:

Wim

PS vinden de chouffebrouwers die niet irritant? Anders open ik een nieuwe thread. Sorry, de vraag zegt eigenlijk al genoeg.

wim

Zo die eerste twee berichten zijn de aanleiding voor deze thread.
Heeft iemand wel eens bier gebrouwen op "echt traditionele" wijze?
Zo ja welke kruiden gebruikte je dan? En natuurlijk hoe?

:degroeten:

Wim

wim

"Voor die tijd (van het brouwen met hop red. Wim) brouwde men bier met allerlei andere toevoegingen, zoals kruiden en planten. Gagel, jeneverbessen, slangekruid, koriander, duizendblad, engelwortel, brandnetels en brandnetelzaad zijn hier voorbeelden van. Veelal werd er een bepaalde combinatie gebruikt van bepaalde kruiden en hars en stonden in onze streken bekend onder de naam Gruyt.
Uit oude optekeningen is b.v het zwearcruyt omschreven als een combinatie van slangekruid, vruchten van de laurier en hars.
Volgens de inzichten uit die tijd hadden deze kruiden en planten een sterk negatieve invloed op het gedrag van de bierdrinkende bevolking. Het bracht de mensen in een roes, en vooral op mannen hadden zulke toevoegingen een sterke uitwerking op hun seksueel gedrag. Mannen raakten er opgewonden van! De fytochemie ofwel de scheikunde van de planten heeft veel later de verantwoordelijke verbindingen hiervoor kunnen identificeren. Herhaaldelijk werd het gebruik van deze toevoegingen door de kerkelijke en wereldlijke overheden uit die tijd veroordeeld."

Mannen werden er seksueel opgewonden van! Hop doet precies het tegenovergestelde, alleen hierom zeer interessant om hier een wat mee te experimenteren :)

:degroeten:

Wim

Johannes

Wim,

Je stelt een vraag en beantwoord 'm zelf das handig heb je ook geen forum nodig ;D Op zich ben ik geinteresseerd in dit onderwerp alleen werken met kruiden heeft het nadeel dat het heel lastig is om een goed gruitmengsel samen te stellen.
-het is lastig om een smaakvolle combinatie vast te stellen
-hoeveel kruiden per x liter bier
-reproduceerbaarheid, kruiden zijn per 'oogst' aan smaakveranderingen onderhevig ook de ouderdom speelt een rol.

Dit alles weerhoud mij ervan om hiermee te experimenteren, en hou ik t gewoon bij de zeldzame gelegenheid om ergens 's een Jopen Koyt te kunnen drinken. smaaksensatie!

:degroeten:

Johannes

wim

De vraag staat nog, dat is gewoon een stukje tekst dat ergens tussen mijn bierfiles zit, wellicht hebben mensen hier echt ervaring mee en er zijn nog veel meer kruiden te bedenken natuurlijk.
(ik moet nog ergens een lange lijst met gruitkruiden hebben, met hun smaak en wat ze doen, kan die alleen zo snel niet vinden.

Die Koyt is lekker, bij de Wildeman hadden ze hem een keer op tap, echt smullen :elifant:

:degroeten:

Wim

MO

Ik bedoelde met hoploos bier eigenlijk geen gruyt of ander kruiden bier maar echt hop- en kruidloos bier. Gek experiment natuurlijk, maar zo leer je wel echt mout- en gistsmaken kennen en wat meer over de invloed van hop op je bier. Ik denk dat ik Hermans advies maar ter harte neem en een keer een liter of 3 of 5 of zo apart neem, uurtje kook en vergist. Zonder hop & zonder kruiden. Maar aangezien ik nu ca 370 flessen bier (waarvan vele halve liters) in de kelder heb staan, ga ik pas over een tijdje weer brouwen.
gr
MO

fritz

Citaat van: MO op 07-05-2004  08:23 uMaar aangezien ik nu ca 370 flessen bier (waarvan vele halve liters) in de kelder heb staan, ga ik pas over een tijdje weer brouwen.
gr
MO

lol, Martin ... da's een mooie collectie :)



Ik heb onlangs (op de dag van de aarde) ook een hoploos bier gedronken.  Hier was ook gagel aan toegevoegd, vandaar de naam Gageleer.  Ik ben benieuwd wat een bier zonder anti-septische toevoegingen zoals hop of andere kruiden zou opleveren.
Oh, ja, je kan Gageleer bestellen via de website van Natuurpunt (afdeling Wielewaal)

:degroeten:

fritz

wim

Dit is inderdaad een leuk experiment.
In deze lijn heb ik wel eens gedacht om suikerwater door verschillende gisten te laten omzetten puur om de gistsmaken te leren. Heb het maar laten varen, want ik bedacht me dat deze smaken juist gevormd zullen worden door wat de gist doet met verschillende ingrediƫnten van het wort.
Jouw idee is zeker wel te doen, volgens mij is de smaak voor ons erg vreemd. Zouden we het herkennen als bier?

:degroeten:

WIm

Jacques

Citaat van: fritz op 07-05-2004  09:05 uIk heb onlangs (op de dag van de aarde) ook een hoploos bier gedronken.  Hier was ook gagel aan toegevoegd, vandaar de naam Gageleer.  Ik ben benieuwd wat een bier zonder anti-septische toevoegingen zoals hop of andere kruiden zou opleveren.

Hoi Fritz,

Ik heb de Gageleer diverse keren gedronken en vind het een bijzonder bier. Volgens mij is het bier niet hoploos gebrouwen. Meer info zou je kunnen krijgen bij Louis Meulders (zie http://home.pi.be/~brouwen/thuisbrouwen_mail.html)

:degroeten: Jacques

wim

Ik dacht dat Koyt van Jopen het enige bier is dat zonder hop gebrouwen wordt en commercieel te krijgen is. Er wordt wel gagel gebruikt in het brouwproces.

:degroeten:

Wim

PS toch in het najaar eens wat experimenteren als daar dan tijd voor is tenminste :)

fritz

Citaat van: jacbier op 09-05-2004  23:28 uHoi Fritz,

Ik heb de Gageleer diverse keren gedronken en vind het een bijzonder bier. Volgens mij is het bier niet hoploos gebrouwen. Meer info zou je kunnen krijgen bij Louis Meulders (zie http://home.pi.be/~brouwen/thuisbrouwen_mail.html)

:degroeten: Jacques

Bedankt voor de info, Jacques!  Ik zal hem eens wat meer uitleg vragen!  Ook ik vond het een zeer aantrekkelijk bier.

:degroeten:

fritz

Jos Groen

Waar is gagel verkrijgbaar en hoeveel per liter bier?

Jacques

Gagel is een beschermde plan en niet zo te koop als kruid.

Soms kun je echter gagel tegen komen bij bloemschikkerijen en tuincentra.

De hoeveelheid is afhankelijk van de aromatische kracht. Deze is weer afhankelijk van de standplaats van de gagel en de tijd van het jaar.

Appotus

Citaat van: wim op 10-05-2004  00:29 uIk dacht dat Koyt van Jopen het enige bier is dat zonder hop gebrouwen word en commercieel te krijgen is. Er wordt wel gagel gebruikt in het brouwproces.

:degroeten:

Wim

PS toch in het najaar eens wat experimenteren als daar dan tijd voor is tenminste :)

Adriaan van Jopen is ook een bier wat met gruit is gebrouwen.

Groetjes Roel

Jos Groen

Citaat van: Jacques op 15-04-2007  19:11 uGagel is een beschermde plant en niet zo te koop als kruid.

Soms kun je echter gagel tegen komen bij bloemschikkerijen en tuincentra.

De hoeveelheid is afhankelijk van de aromatische kracht. Deze is weer afhankelijk van de standplaats van de gagel en de tijd van het jaar.

Jammer.... ik ben benieuwd hoe het smaakt, ik ben vandaag nogal gagel minded volgens oscar namelijk :D
tuincentra?

EBC

Gewoon een wandeling in Belgisch Limburg. Daar heb ik het op diverse plaatsen zien groeien, wel op het juiste moment gaan wandelen natuurlijk!

Jacques

Gagel staat er ook volop in Nederland als je de plekken weet. Tip: ga eens bij de vennen in Oisterwijk en Boxtel wandelen.

Jos Groen

Iemand wel eens gagel gebruikt?
Weet iemand de hoeveelheid per liter?
Weet iemand hoe het smaakt en wel deel je van de plant nodig hebt?
En wanneer je het toevoegd?


Oscar

Citaat van: Jos Groen op 16-04-2007  06:56 uIemand wel eens gagel gebruikt ?

Jos..??  >:(  :D ;D  Kijk hier ff

JeroenCV

@jacques en EBC: Als de gagel een beschermde plant is, is het niet verstandig om een wandeling te maken om het te gaan plukken toch?   :verbergen:

Jacques

Wie had het over plukken? Je kunt het aroma van gagel waarnemen als je er in de bloeitijd langs loopt.

JeroenCV

Ok, ik ging er vanuit dat men bier wou gaan maken....

EBC


aldo

Citaat van: Jacques op 09-05-2004  23:28 uHoi Fritz,

Ik heb de Gageleer diverse keren gedronken en vind het een bijzonder bier. Volgens mij is het bier niet hoploos gebrouwen. Meer info zou je kunnen krijgen bij Louis Meulders (zie http://home.pi.be/~brouwen/thuisbrouwen_mail.html)

:degroeten: Jacques

Volgens de ingredienten zit in gageleer inderdaad ook (bio)hop, heb net gister een flesje leeggemaakt en heb het nu voor me staan.
Ik vond het een verrassend lekker bier.
Wanneer bloeit de gagel eigelijk? dit gezien dat bij http://www.dewederik.nl/ een gagel struik staat en aldootje wel es een gagelbiertje zou willen brouwen


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.