Hoploos

Gestart door wim, 06-05-2004 21:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

aldo

Citaat van: aldo op 31-08-2009  12:00 u.
Wanneer bloeit de gagel eigelijk?

Oh kijk dorilea van de wederik heeft het antwoord zelf al op de site staan:
http://www.dewederik.nl/?qsn=53
De gagel is een tweehuizige struik,die in het voorjaar bloeit en darna komt het blad. Eeuwenlang diende gagel om bier te kruiden. Bladeren worden gebruikt in thee en staat bekent onder de naam Drentse thee.

Dat wordt dus wachten op  de volgende lente...

Heeft iemand enig idee welke hoeveelheden ik aan moet houden bij het gebruik van gagel?





Adrie

Ik denk dat je ook best de bladeren kunt gebruiken en niet per sé hoeft te brouwen als er katjes zijn. De bladeren hebben namelijk hetzelfde aroma, maar zijn alleen wat minder sterk. Ik heb een gagelstruik in de tuin (als die het tenminste overleeft, hij houdt van vocht en onze tuin is nogal droog) en wil ook eens een gagelbier gaan maken. Helaas ben ik er ook nog niet achter hoeveel je gebruiken moet.

Jacques

Citaat van: aldo op 31-08-2009  12:05 uHeeft iemand enig idee welke hoeveelheden ik aan moet houden bij het gebruik van gagel?

Zoals dat bijna altijd het geval is bij kruiden hangt dat van de aromatische kracht af van de gagel.
Richtlijn is dat je altijd moet beginnen met zeer lage concentraties.
Mijn (beperkte) ervaring met gagel is dat je maar heel weinig nodig hebt.

JWVG

Ik moet zeggen dat ik deze discussie echt vele malen enger vind dan die (eerder vandaag) over het gebruik van regenwater en/of verkeerde dosering van brouwzouten. Omdat kruiden uit de natuur komen voelt het misschien alsof het minder kwaad kan, maar dat is natuurlijk compleet flauwe kul. Nergens zo veel gif als in de natuur. Als je dan toch paniek wilt zaaien, doe het dan hier zou ik zeggen!

 :degroeten: JW.

Adrie

Citaat van: JWVG op 31-08-2009  14:53 uAls je dan toch paniek wilt zaaien, doe het dan hier zou ik zeggen!

Nou, daar ben je dan hard mee bezig. Gagel is dacht ik een bekend kruid dat al eeuwenlang in bier wordt gebruikt.

JWVG

Nou ja, ik had het meer over de natuur in lopen en daar wat plukken. Als je zeker weet dat het gagel is, lijkt het me geen probleem (behalve dat het vies kan worden bij hogere dosering). Maar ik ben natuurlijk altijd tegen paniek zaaien, hier en elders, dus dat had ik er misschien even bij moeten zetten.

 :degroeten: JW.

Jacques

Het is inderdaad zo dat je met sommige kruiden heel voorzichtig moet zijn.

In dit verband verwijs ik naar een artikel dat ik al weer de nodige jaren terug heb geschreven.

Huub Krekels

Citaat van: JWVG op 31-08-2009  14:53 uAls je dan toch paniek wilt zaaien, doe het dan hier zou ik zeggen!

Hoezo paniek WILT zaaien.  ??? Mag ik mijn mening ook even ventileren.

Het is absoluut niet mijn doel paniek te zaaien.!

Adrie

Citaat van: aldo op 31-08-2009  12:05 uHeeft iemand enig idee welke hoeveelheden ik aan moet houden bij het gebruik van gagel?

Bekijk eens DIT recept: 2 gram katjes per 10 liter wort
of de VERBETERDE VERSIE: ook 2 gram per 10 liter wort
of een recept van Gelfling: 5 gram katjes per 15 liter wort of 50 gram blaadjes per 15 liter wort.

JWVG

Citaat van: Huub Krekels op 31-08-2009  15:25 uHoezo paniek WILT zaaien.  ??? Mag ik mijn mening ook even ventileren.

Het is absoluut niet mijn mening paniek te zaaien.!

Kom op Huub, niet zo lichtgeraakt. Ik bedoelde dat dit, naar mijn mening, iets is om je serieuzer zorgen over te maken dan regenwater en brouwzouten. De term paniek zaaien kwam in de andere draad op een gegeven momente opduiken dus die heb ik overgenomen.

Ik drink liever water van welk willekeurig dak van Nederland dan dat jij me 1 plantje uit de natuur blind voorzet om op te eten  :)

 :degroeten: JW.

JWVG

Citaat van: JWVG op 31-08-2009  15:31 uIk drink liever water van welk willekeurig dak van Nederland dan dat jij me 1 plantje uit de natuur blind voorzet om op te eten  :)

Nou ja - met uitzonderig van het dak van de kerncentrale in Borssele dan  :D

:degroeten: JW.

Huub Krekels

Oke zand erover.  >:D

JWVG

Citaat van: Huub Krekels op 31-08-2009  15:34 uOke zand erover.

In Wageningen prefereren wij de term 'bodem'  ;)

On topic: benieuwd hoe zulk bier smaakt. Ik heb 1 keer dat Jopen bier geproefd, en ik vond het verschrikkelijk.

 :degroeten: JW.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.