Donkere prut

Gestart door j3r03nq, 24-07-2009 15:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

j3r03nq

Citaat van: Oscar op 02-08-2009  17:23 u??? Waarom ?
Dat heb ik gedaan op advies van Frans Schamp, om (vergeef me als ik het nu verkeerd navertel)
snel wat koolzuur te krijgen wat dan als een dekentje het bier afdekt.
Ik had namelijk een mandfles (van 34L) op de groei gekocht :idea: en daar ging ik maar 9 liter in overhevelen.

William

Citaat van: Sonoride op 02-08-2009  17:07 uMet een hoop geklieder (moet de handigheid nog krijgen denk ik) 24 flesjes afgevuld met behulp van een slangetje aan het kraantje en het laatste restje van het redelijk heldere bier met behulp van een maatbeker in nog 2 extra flesjes gegoten. En nou maar weer wachten denk ik ........:

Probeer een bottelhulpje te kopen (Brouwland). Het is de kleinste investering met het grootste gemak.

De-Geert

Citaat van: Sonoride op 02-08-2009  17:39 uDat heb ik gedaan op advies van Frans Schamp, om (vergeef me als ik het nu verkeerd navertel)
snel wat koolzuur te krijgen wat dan als een dekentje het bier afdekt.
Daar is niets mis mee!  :duimop:

j3r03nq

Citaat van: William op 02-08-2009  18:19 uProbeer een bottelhulpje te kopen (Brouwland). Het is de kleinste investering met het grootste gemak.

Wat doet dat ongeveer? Zit daar iets in wat voorkomt dat mijn slangetje leeg loopt als het kraantje dicht gaat?
Want dat was vooral mijn probleem. Ik schatte niet goed in wanneer ik moest stopen, waardoor wanneer het slangetje
leeg loopt of mijn flesje over stroomde, of er te weinig in zat :stom:

William

De foto moet eigenlijk ondersteboven. De bottelslang koppel je aan het transparante uiteinde. In het zwarte puntje zit een afsluitertje dat open gaat als je het op de bodem van een flesje drukt. Als het flesje vol is haal je de hulp omhoog en het afsluitertje sluit de opening weer af.

Drents Hopbier

Citaat van: William op 03-08-2009  13:40 uDe foto moet eigenlijk ondersteboven.

Is dat ding van materiaal gemaakt dat je kunt steriliseren in een hogedrukpan?

Hopbier

Sjakie

Citaat van: Drents Hopbier op 03-08-2009  15:27 uIs dat ding van materiaal gemaakt dat je kunt steriliseren in een hogedrukpan?

Hopbier

Weet niet precies waar het van is gemaakt.
Maar ik durf wel zo te zeggen dat het niet in een snelkookpan kan worden gedaan om te ontsmetten.
Ook past het bottelhulpje er denk ik niet in. Hij is best lang.

j3r03nq

Goeie tip, bedankt.

Heb net snel deze besteld bij Brouwmarkt,

Lijkt me ook wel handig, zo direct op het kraantje

Oscar

Citaat van: Drents Hopbier op 03-08-2009  15:27 uIs dat ding van materiaal gemaakt dat je kunt steriliseren in een hogedrukpan?

Nee, dan zal ie verbuigen of smelten...

William

Citaat van: Oscar op 03-08-2009  17:22 uNee, dan zal ie verbuigen of smelten...

Ervaringsdeskundige?  ;)

Het is een transparant, hard plastic buisje. Ik denk dat je het buisje wel kunt uitkoken als lijkt me het niet praktisch. Ik ontsmet het door het een tijdje in een flesje met schoonmakvloeistof te plaatsen.
Degene die ik heb is van het merk Fermtech.
Typisch een ding waarvan je er eentje extra van op voorraad wilt hebben. Soms hoor je dat het afsluitertje wel eens blijft hangen, meestal doordat er nog troep in het bier zit zoals hoppelletblaadjes.

Albertus


Gewoon na elk gebruik goed schoonmaken.

Wanneer je ondanks dat schoonmaken toch nog bang bent voor beestjes, voor gebruik even in de Chemipro Oxi.

Bert

Derob

Chemipro oxi werkt altijd, afkoken lijkt me onnodig.
Een afvulpijpje valt zeker te verkiezen boven het afknijpen van een slangetje: veel preciezer.

j3r03nq

Vandaag het vul pijpje (en wat andere spulletjes) met de post gekregen.
Heb hem even snel geprobeerd met water, fantastisch hoe zo iets eenvoudigs het leven zo veel makkelijker kan maken  :hoera:
Hij drupt nog wel iets na, maar een kniesoor die daar op let als je het vergelijkt met mijn geklieder van zondag  :verbergen:
Nou moet ik alleen weer iets te bottelen hebben.

Sjakie

Citaat van: Sonoride op 06-08-2009  00:11 uNou moet ik alleen weer iets te bottelen hebben.

Dus, Hup brouwen weer  :brouwen: .

 :degroeten:

j3r03nq

Citaat van: Sjakie op 11-08-2009  22:24 uDus, Hup brouwen weer  :brouwen: .

Hehe ... heb net een tarwebier overgeheveld. Binnen kort kan ik het vulpijpje gaan uitproberen.

jelle

ik heb zelf al 2 van die vulpijpjes om zeep geholpen door te ontsmetten met alcohol.
het plastic zal wel polystyreen zijn.

groet jelle

RobinB

Óf je had een potje aceton te pakken ipv ethanol! ;D

jelle

ik heb geen aceton alleen maar eigengestookte alcohol ;)

j3r03nq

Citaat van: jelle op 13-08-2009  14:36 uik heb zelf al 2 van die vulpijpjes om zeep geholpen door te ontsmetten met alcohol.

Hmm ... sneuvelen je vulpijpjes dan ook tijdens het bottelen, of brouw je buckler :clownsmile:

(sorry ben beetje melig vanavond)

j3r03nq

Heb net het eerste flesje geopend en ben blij verast.
Mijn eerste brouwseltje is nog te drinken ook  ;D
Hij is wat vlak van smaak (zeg je dat zo?), maar verder ben ik wel een beetje trots dat het allemaal gelukt is  :dansen:
Het zit nou 3 weken in de fles, zal de smaak nog veel veranderen of is wat ik nu gedronken heb het eind resultaat?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.