Gistslurry hergebruiken

Gestart door Bas G, 12-05-2009 22:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bas G

Ongeveer een maand geleden heb ik +/- 35 cL gistslurry uit het lagervat verdund met zo'n 10 cL 5% suikeroplossing, en het mengsel vervolgens gebotteld en koud weggezet (ongeveer 2 tot 3 graden celsius). Ik wil deze gist dit weekend (zondag) gaan hergebruiken, dus probeer nu te bedenken hoe ik het goedje weer in topconditie ga krijgen.

Ik dacht aan het toevoegen van de gehele fles aan zo'n 2 L vers wort met wat gistvoeding (is dit in dit geval noodzakelijk?), en vervolgens de zaak een dag of anderhalf op een roerplaat te zetten om zo een starter voor een batch van ongeveer 35 L in handen te krijgen.

Is deze procedure voldoende, of zie ik belangrijke dingen over het hoofd? Moet er nog stevig belucht worden bijvoorbeeld?

thibolleke

Die 5% suikeroplossing was zelfs nog niet nodig hoor. Ik bewaar sommige slurry ook gewoon in een bierflesje.
Eerst uit de koelkast nemen, laten ompwarmen tot 20°C. Daarna 0.5 liter startertje maken (kan zonder gistvoeding) en na zichtbare activiteit opschalen tot gewenst starter volume.
Beluchten kan hier goed bij doen. Maar dat staat altijd open voor discussie natuurlijk.

goom

Gebruik de zoekfunctie eens, deze discussie heeft al eerder plaatsgevonden.

Bas G

Ik heb effe gezocht, en de discussie ook eens doorgelezen, maar kwam niet echt tot een eindoordeel. Vandaar dat ik er hier nog eens naar vraag.
Ik verwacht ook geen eenduidig antwoord, maar ik vroeg me af of mensen die hier ervaring mee hebben me kunnen vertellen of dit zo moet lukken.

Ja dus, als ik thibollekes antwoord lees.

Adrie

Ik bewaar regelmatig slurries en die bewaar ik gewoon onder het (uitvergiste) bier in de koelkast. Als ik de slurry binnen twee weken hergebruik, gaat een deel van deze slurry gewoon zo het verse wort in. Bij langer bewaren maak ik op de brouwdag 's morgens vroeg een litertje starterwort van gedroogd moutextract en wat gistvoeding aan en voeg een deel van de slurry daarin toe. Even schudden voor wat lucht en binnen een kwartier staat de boel te gisten. De gist is dan aan het eind van de brouwdag optimaal actief.

Gebruik trouwens het rekeninstrument van Zainasheff om te bepalen hoeveel slurry je nodig hebt. Teveel toevoegen is ook weer niet goed.

Bas G

Ik was inderdaad van plan om (in dit geval) even na te rekenen hoeveel ik nodig heb om te voorkomen dat ik teveel toevoeg, al zal het waarschijnlijk niet zo'n vaart lopen.


OK, een litertje starter gaat het worden.  :)

LAM

Citaat van: Bas G op 12-05-2009  22:58 uOngeveer een maand geleden heb ik +/- 35 cL gistslurry uit het lagervat verdund met zo'n 10 cL 5% suikeroplossing en het mengsel vervolgens gebotteld
Weet iemand of hier een waterslot op is gezet, of is dit gewoon afgesloten met een kroonkurk?
Wat is jullie verwachting?

hansHalberstadt

Citaat van: LAM op 07-04-2021  22:04 uWeet iemand of hier een waterslot op is gezet, of is dit gewoon afgesloten met een kroonkurk?
Wat is jullie verwachting?
Afgesloten gaat het verder gisten. Zo heb ik wel eens spuitwater gemaakt door wat water te bottelen met 8 gram suiker per liter en wat gist. Dus met meer dan 8 gram per liter krijg je bommen.

LAM

Citaat van: hansHalberstadt op 07-04-2021  22:32 umet meer dan 8 gram per liter krijg je bommen.
Aha, bedankt!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.