Laat je tap(koel)kast zien

Gestart door Adrie, 05-05-2009 22:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

seed7

Aftikken! Boot er uit, bar er in ;)

Ingo

jank

ik heb hem gekocht[/IMG][/URL]

tdp

Mooi bar Jan, ziet er puik uit!

Groet,
de TDP

hans100w

Jan, mooi ding. Komt ie in het tuinhuis?  :biersmile:

jank

 Ha Hans die komt in het tuinhuis als je de volgende opname maakt voor BrouwTV kun je aan de bar zitten.

hans100w

Citaat van: jank op 31-05-2016  19:05 uHa Hans die komt in het tuinhuis als je de volgende opname maakt voor BrouwTV kun je aan de bar zitten.

 :duimop: :duimop: :duimop:

Rich

Vandaag een blogje ingericht, eerste post over mijn tapvriezertje: http://www.homebrewer.nl/

Tweede deel van het verhaal komt zodra candirect zin heeft om mijn order uit te leveren :)

Thamerdal

Citaat van: Rich op 09-11-2016  21:19 uVandaag een blogje ingericht, eerste post over mijn tapvriezertje: http://www.homebrewer.nl/

Tweede deel van het verhaal komt zodra candirect zin heeft om mijn order uit te leveren :)
Komt er nog een vervolg Rich?

Rich

Hehe, ja dat is wel de bedoeling. Eens even een uurtje gaan zitten om even wat te tikken, tot nu toe niet van gekomen. Heb inmiddels twee tapjes en heel erg veel session IPA :)


Hans Anton

Om vooral lekker aan de gang te blijven ook maar een tapkoelkast (keezer) gebouwd. Alleen de slangen moeten nog binnenkomen, dan zal ik nog een foto maken van de binnenkant. Hij is verrijdbaar (op grote wielen, ik heb grind om het huis  ;) ) en kan dus binnen en buiten ingezet worden.





En voor de oplettenden: er komt ook nog een afdruiprek aan natuurlijk!

Jacques


Knobby

Mooi ding. Ben wel benieuwd hoe je de STC-1000 hebt aangesloten aan de binnenkant.

Hans Anton

Citaat van: Knobby op 28-06-2017  11:39 uMooi ding. Ben wel benieuwd hoe je de STC-1000 hebt aangesloten aan de binnenkant.

Dank je. Dat is betrekkelijk eenvoudig. De originele thermostaat verwijderd, de schakeldraden van die thermostaat losgemaakt van het connectorblok en daar de [cool] aansluiting van de stc1000 op aangesloten. Uiteraard eerst (voorzichtig!) geprobeerd met een los draadje.

Inmiddels proefgedraaid en de kist was binnen 15 minuten van 24°C gekoeld naar 3°C (maar er stond natuurlijk nog geen bier in).

Citaat van: Jacques op 27-06-2017  20:05 uZiet er gelikt uit!

Dank je Jacques!

Hans Anton

Nog even aanvullend Knobby: de meeste koelcompressors zijn 'domme' dingen. Als je ze op 220 V aansluit, werken ze. Dus als je die bedrading volgt naar de connector, komt je er vast wel uit!

Dirtbag

Vandaag zijn de laatste onderdelen binnen gekomen voor mijn tapkastje en heb ik dus de rest van de aansluiting afgemaakt.

De basis is een Liebherr Profi line 360 liter koelkast, aangezien deze alleen maar in saai wit te koop zijn, en de apparatuur waar die op en naast komt te staan allemaal een soort van metaal look hebben. Heb ik er voor gekozen om de koelkast met geborsteld aluminium vinyl autowrap te bekleden.
De tapkranen zijn aliexpress compensatorkranen met lengte van 100 Chinese mm.
Aan de binnen en de buitenkant zit een stevige RVS plaat om de klemkracht van de doorvoeren te verdelen en voor de looks heb ik de voorkant enigszins gepolijst.
De CO2 cilinder staat in de coulissen (achter het gordijn dus) en de CO2 gaat via een slang door een gaatje aan de achterkant de koelkast in en naar het verdeel blok.
Ik kan de CO2 eenvoudig per fust aan en uit zetten, ik kan echter niet per fust de druk regelen.
Ik heb geen lekbak, ik zet simpelweg de vaatwasser op een kier :)
Boven in de koelkast en onderin kan ik nog wat andere dingetjes plaatsen.

Nu het belangrijkste: PLOATIES :)
(als je last van je nek krijgt: rechtmuisklik en dan "afbeelding bekijken, of hoe je browser het ook noemt, dan staan de afbeeldingen wel recht overeind)

db





Mocht iemand zich het nog afvragen, ja ik ben single ;)

Dirtbag

Voor het spoelen van de bierleidingen wil ik trouwens een el cheapo vijverpompje en deze koppeling gebruiken:



db

TimW

Ik gebruik voor het spoelen een klein dompelpompje dat bij de kampeermarkt te koop is en soortgelijke aansluitingen. Dit werkt erg prettig. Overigens kun je met deze aansluitingen ook een tuinslang op de tap aansluiten en met water naspoelen.

Knobby

Mooi hoor. En ik heb gelijk ook weer wat ideetjes opgedaan. Had er zelf nog niet aan gedacht dat als je de kranen in de deur maakt ipv een pilaar bovenop, dat je je kegerator dan gewoon ergens bovenop kan zetten!

Dirtbag

Citaat van: Knobby op 15-11-2017  18:53 uMooi hoor. En ik heb gelijk ook weer wat ideetjes opgedaan. Had er zelf nog niet aan gedacht dat als je de kranen in de deur maakt ipv een pilaar bovenop, dat je je kegerator dan gewoon ergens bovenop kan zetten!

Hiervoor moest ik de kranen wel ietsje hoger zetten dan de fusten in de koelkast staan, anders zouden de kranen tegen de voorste fusten slaan en zou ik waarschijnlijk de koelkast niet meer dicht krijgen. :)

Als ik in de diepte net iets meer ruimte zou hebben gehad dan had ik de kranen ook iets lager gezet.

db

tdp

Mooi projectje dirtbag! Netjes gemaakt!

hans100w

Heel mooi, vooral die oplossing van de vaatwasser als lekbak.  :groots:

Easywoods

Onder het mom eenvoudig (easy ;)) maar doeltreffend de kleinste maat vriezer omgebouwd tot Keezer. 3 kegjes van 9,5 liter of 1 van 19 en 1 van 9,5 liter kunnen er in. Nog even zoeken naar een lekbakje...  :biersmile:

Hij mocht liever niet in de woonkamer dus uitgeweken naar de trapkast  :weetniet:


HJvK[nl]

Heren klussers...
Ben nu een bar aan het bouwen met een koelkast met tap erin.
Ik loop tegen 2 vragen aan:
- Ik las ergens een tijdje geleden iets over de ideale lengte van de bierslang? In hoeverre is dit van belang en weet iemand hoe dit in elkaar steekt?
- Ik zie een hele boel temperatuur vs druk tabellen voorbij komen; en ik snap het principe dat CO2 opname en temperatuur elkaar beïnvloeden. Maar vaak gaat staat de omgevingstemperatuur vermeld. Is dit met de gedachte dat veel fusten/bieropslag ongekoeld is en dat dit door een koelspiraal naar de tap gaat? En moet ik met een fust in de koelkast dus eigenlijk rekening houden met de temperatuur in de koelkast en dus te temperatuur van het bier?

Binnenkort een paar fototjes!

Knobby

Citaat van: HJvK[nl] op 13-12-2018  14:19 uHeren klussers...
Ben nu een bar aan het bouwen met een koelkast met tap erin.
Ik loop tegen 2 vragen aan:
- Ik las ergens een tijdje geleden iets over de ideale lengte van de bierslang? In hoeverre is dit van belang en weet iemand hoe dit in elkaar steekt?
- Ik zie een hele boel temperatuur vs druk tabellen voorbij komen; en ik snap het principe dat CO2 opname en temperatuur elkaar beïnvloeden. Maar vaak gaat staat de omgevingstemperatuur vermeld. Is dit met de gedachte dat veel fusten/bieropslag ongekoeld is en dat dit door een koelspiraal naar de tap gaat? En moet ik met een fust in de koelkast dus eigenlijk rekening houden met de temperatuur in de koelkast en dus te temperatuur van het bier?

Binnenkort een paar fototjes!
De juiste lengte en diameter van de bierleiding kan het verschil betekenen tussen een glas schuim tappen of een mooi biertje tappen. Hier een heel topic er over. Als je een compensatorkraan gebruikt is de exacte lengte minder belangrijk.

Die carbonisatietabel gaat over de temperatuur van het bier tijdens het verzadigen, dus de omgevingstemperatuur als je met een droogkoeler werkt, of de temperatuur van de koelkast waar het fust in staat.

Mattijs

Bovenste koelkast / kegerator:
- 4 x 5 liter minikeg
- CO2 verdeler 4x
- CO2 tank 6 kg naast koelkast
- Bierleiding naar deur-doorvoer
- Glasplaat vervangen door multiplex



Onderste koelkast:
Opslag voor nog eens 6 x 5 liter minikeg



Deur voorzien van compensator tapkraan en lekbak.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.