Laat je tap(koel)kast zien

Gestart door Adrie, 05-05-2009 22:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: Brusteph op 01-09-2015  12:28 uVoilà, mijn eerste post op dit forum maar ik moest hoognodig ergens kunnen pronken.
Dit is geïnspireerd op de 'Keezer' die zo populair is in de VS. Ik heb hem enkele maanden geleden met de hulp van een vriend gebouwd. De diepvries (een Whirlpool A++) kocht ik tweedehands voor € 115.  Hoewel hij redelijk klein is (een goede 200 liter) passen er toch 5 vaten in. Mijn eerste 5 vaten kocht ik via Malzmuehle maar inmiddels kocht ik extra vaten via een Ierse webwinkel.De tijdswinst t.o.v. bottelen is enorm en het is net omdat ik het bottelen zo beu was dat ik hier ben naar overgeschakeld. Binnen een maand zal hij erg nuttig zijn voor mijn volgende discofeestje :-)

Hier kunt inderdaad mee pronken. Als je je zelf zou willen voorstellen op de daarvoor bestemde plek en iets meer over jouw achtergronden zou willen vertellen, zou ik dat op prijs stellen. Een eerste post op het forum en meteen zo iets laten zien doet vermoeden dat je al de nodige ervaring hebt.

Erick

Mijn beurt, mijn trots: 8)








Sander van Dijk

Citaat van: Erick op 03-09-2015  23:10 uMijn beurt, mijn trots: 8)

Daar mag je met recht trots op zijn! :duimop:

RienP


Erick

Een oude koelkast maar mbv schoolbordverf lijkt het heel wat :-)
Magical stuff!

jwestra

Heeft het wat betreft voor of naspoelen nog voordelen om de tapkraan in de koelkast te houden? Omdat je dan de kraan zelf ook koel houdt? En is hierbij verschil tussen een zuil of een kraan door de deur (zuil langer stuk buiten koelkast)
Denk dat ik regelmatig slechts 1 biertje wil tappen, en wil dit een beetje praktisch houden.

Henielma

Wanneer je regelmatig 1 glas bier wil gaan tappen (zoals ik) is het heel verstandig wanneer je de tapkraan in de koelkast houdt. Op die manier is ook je eerste bier koel en is deze met een normale hoeveelheid schuim te tappen.

bultje76

Vandaag ook mijn tapkoelkast in de schuur gebruiksklaar gemaakt. Een nette driptray mist nog, nu een simpele plantenbak, werkt ook ;)

Vier kegs in een oude inbouwkoelkast, CO2 lijn van buiten de kast naar binnen geleid. Heel erg fijn zo.

Proost!







Henielma

Mooi hoor en direct met vier compensatorkranen!  :proost:

bultje76

Ja, die compensatorkranen zijn fijn! Scheelt een hoop gedoe met lange bierlijnen etc. Nu kan ik aansluiten zonder problemen.

Hoor wel vaker dat ik dingen niet half kan doen ;) Ik dacht, als ik het dan toch doe, dan maar meteen goed.

Henielma

Verstandig. Jaren geleden heb ik eerst kranen gekocht zonder compensatorfunctie. Deze liggen nu op zolder en heb alweer een paar jaar compensatorkranen. Die zijn ontzettend handig. Dus verstandig om het direct goed te doen.

Sander van Dijk


Mijn tapinstallatie is ook soort van klaar. De deur naar de kelder zit bij ons in de woonkamer. Achter de deur had ik een mooi plekje gevonden om mijn tapkranen te plaatsen. Wel lekker in de buurt, maar niet direct in het zicht, wat mijn vrouw dan wel beter kon waarderen. De koelkast staat onderin de kelder. Ik heb dus een tapleiding van iets meer dan 2 meter. Ik had van te voren al bedacht dat het een groot nadeel zou zijn dat het bier in de leiding zou opwarmen, wat weer een hoop schuim geeft. Dat was inderdaad ook zo :)  Het eerste beetje tappen was alleen maar schuim. Ik had van te voren al bedacht om iets te gaan fabrieken met een koelleiding langs de tapleidingen en dat heb ik vandaag even in elkaar geflanst.

Ik heb een koelkast met een vriesvak erboven. In het vriesvak heb ik een emmer met 5 liter water gedaan met 2 liter spiritus erbij. (zodat de boel niet bevriest) Daarin heb ik een pompje gedaan met aan de uitgaande kant een slang naar de koperen pijp. Nu pomp ik de koude vloeistof door de 12 mm koperen pijpje naar boven tot het tappunt en dan gewoon weer met een pvc slang retour naar de emmer in het vriesvak. De 2 tapleidingen (4mm binnen dia) heb ik langs de koperen pijp vast gesnoerd. In eerste instantie was ik nog van plan om daar omheen nog buisisolatie te doen, maar ik heb het eerst nog even zonder geprobeerd en het wordt al goed koud. Ik wil ook weer geen bevroren bierleidingen :) 

Edit: misschien moet ik toch nog andere oplossing voor de spiritus verzinnen. Het stinkt in de kelder toch wel een beetje naar spiritus :)

Zie de foto's









Amateurke

Bier in koperen leiding?  ???
Spiritus kun je vervangen door koelmiddel auto?

Sander van Dijk

Citaat van: Amateurke op 19-04-2016  00:00 uBier in koperen leiding?  ???
Spiritus kun je vervangen door koelmiddel auto?


Nee, het bier gaat door de tap slangen van 4 mm binnen diameter. Die zitten langs de koperen pijp gesnoerd, waardoor ze worden gekoeld. Door de koperen pijp gaat alleen de koelvloeistof. Koper heeft een betere koude overdracht dan pvc, vandaar dat ik voor koper als koelleiding heb gekozen.

Sander van Dijk

Citaat van: Amateurke op 19-04-2016  00:00 uSpiritus kun je vervangen door koelmiddel auto?


Dat is inderdaad wel een idee. Maar dat moet ik dan wel puur gebruiken denk ik.


Sander van Dijk

Ik wil het sowieso nog een beetje knap afwerken. Het is nu nog een beetje houtje touwtje. Maar eerst moet alles even een beetje stabiel werken. Ik zal eerst eens even kijken naar gewone koelvloeistof. Als ik gewoon een 5 Liter kan haal is dat al prima. Dan krijg ik de leidingen heus wel koel.

mbroek

Citaat van: Sander van Dijk op 19-04-2016  12:28 uIk wil het sowieso nog een beetje knap afwerken. Het is nu nog een beetje houtje touwtje. Maar eerst moet alles even een beetje stabiel werken. Ik zal eerst eens even kijken naar gewone koelvloeistof. Als ik gewoon een 5 Liter kan haal is dat al prima. Dan krijg ik de leidingen heust wel koel.

De echte leidingkoelers die ik gezien heb pompen vloeistof van een graad of 5 langs de leidingen en eventueel door een tapzuil. Alles is dan wel goed geïsoleerd. Kun je jouw vriezer niet warmer zetten?
Voor de retour zou ik ook een koperen buis nemen en een mooi pakket met isolatie eromheen maken.

Sander van Dijk

Citaat van: mbroek op 19-04-2016  13:16 uDe echte leidingkoelers die ik gezien heb pompen vloeistof van een graad of 5 langs de leidingen en eventueel door een tapzuil. Alles is dan wel goed geïsoleerd. Kun je jouw vriezer niet warmer zetten?
Voor de retour zou ik ook een koperen buis nemen en een mooi pakket met isolatie eromheen maken.

Deze koelvloeistof is ca -16 / -18ºC uit de vriezer, is inderdaad iets te koud voor het mooi denk ik. Maar nu zonder isolatie blijven de bierleidingen wel mooi op temperatuur. Alleen de vriezer kan ik niet warmer zetten, omdat de koel / vries combi maar één thermostaat en compressor heeft. Dus ik stuur nu de temperatuur van de koelkast aan en op de temperatuur van de vriezer heb ik nu geen invloed. Verder heb ik in de koelkast niet echt ruimte om een emmer met koelkwater neer te zetten en in de vriezer wel.
 
En de leiding is ook best lang. Veel langer dan bij een standaard tapzuil. Mijn koelkast heb ik nu op ca 8ºC staan en je zal best wel wat koude verliezen, dus je koelt dan wel minder goed. En veel meer stroom kost het volgens mij niet (behalve het pompje) want de vriezer slaat toch mee aan als de koeling van de koelkast ingeschakeld wordt. 

DJ

De meeste spullen heb ik al, nu nog een tweede koelkast ritselen en ik kan m gaan maken naast mijn bbq in de tuin.
Maar Adrie bedankt voor de info.

jank


seed7

Je dacht, "ik heb nog een barretje, laat ik er eens een cafe omheen bouwen ...?"

Ingo

jank


seed7


jank

Hij is compleet met koelkast, koeler, tapblad en tapkraan.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.