Laat je tap(koel)kast zien

Gestart door Adrie, 05-05-2009 22:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Albertus

De CO2 fles stond in mijn tapkoelkast bij de kegs.
De fles neemt ruimte in waardoor er maar drie kegs in de koelkast pasten, en al die leidingen maakten van het wisselen van de vaten een moeizaam karwei. Daarbij paste de CO2 fles met drukregelaar eigenlijk maar net in de hoogte van de kast.

De CO2 fles staat nu buiten de kast en in de kast heb ik een verdeler voor de CO2 met enkele korte leidingen zodat ik van al die CO2-spaghetti verlost ben.

Bert

foto van de verdeler

Raymond293

Citaat van: Adrie op 05-05-2009  22:18 uAfgelopen dagen ben ik druk bezig geweest met het maken van een gekoelde tapkast. De kast is gebouwd aan een koelkast waar ik de deur uit heb gehaald. Uiteraard is de kast goed geïsoleerd om het verlies van kou zoveel mogelijk te voorkomen. In de winter is het koud genoeg in de kelder om de koeling uit te zetten, maar nu begint de temperatuur naar de 15 graden te kruipen en wordt het voor de meeste bieren toch te warm. Hier het resultaat:


De gesloten kast. Rechts (onder de glazen) staat de koelkast.



Adrie, bevalt deze setup nog steeds na al die jaren?
Ik ben van plan dezelfde constructie te maken als vergistingskast, voornamelijk omdat ik dan een lage drempel heb om de cct/vaten in te schuiven.
Tillen met veel liters is niet echt ideaal :)

Uiteindelijk wil ik twee variaties maken, één met koelkast voor vergisting tussen 9 en 21 graden.
De andere gaat er één worden met een vriezer voor crash cooling onder 0.

Overigens wordt mijn ombouw ongeveer de helft zo groot als jou setup, dus qua koelcapaciteit moet dat wel lukken?


Raymond293

Nou, ik ben er maar van uit gegaan dat dit allemaal probleemloos is gegaan.
Een nieuwe koelkast en diepvries besteld om in te bouwen. Het geheel ga ik bekleden met pir platen (als ik ze kan vinden op internet) :)

koffie

PIR is de opvolger van PUR toch?
Zou het te berekenen zijn, hoever je een koelkast kunt extenden?

BierHenk

Citaat van: Raymond293 op 20-07-2012  16:50 uNou, ik ben er maar van uit gegaan dat dit allemaal probleemloos is gegaan.
Een nieuwe koelkast en diepvries besteld om in te bouwen. Het geheel ga ik bekleden met pir platen (als ik ze kan vinden op internet) :)
Hier?

Caspar

Zo, mijn nieuwe (grotere) koelkast is binnen.. Gezien ik mijn huidige tapkoelkasten ga gebruiken als vergistingskast had ik een alternatief nodig.

In deze koelkast kan ik mooi mijn bier voorraad bewaren :D . Er passen 4 fusten, 1 CO2 tank en +/- 24 flesjes in. Dat is precies voldoende voor mijn voorraad op fust en eventuele wedstrijdbieren.


John

Niet bang dat glasplaat breekt?

Albertus

Citaat van: John op 21-09-2012  16:59 uNiet bang dat glasplaat breekt?

Ik werk al ruim een jaar met een vergelijkbare opstelling (twee vaten of een vat en een CO2-fles) op een glasplaat.
Gaat prima.

Bert

hansm

Bij mij is de glasplaat een keer gebroken. Bij het aanslaan van de compressor begon het vat te schudden en... pats!

Hai

Ik heb de glasplaten vervangen door watervaste betonplex.

Gerb

Citaat van: hansm op 21-09-2012  17:38 uBij mij is de glasplaat een keer gebroken. Bij het aanslaan van de compressor begon het vat te schudden en... pats!

Dan vraag ik me nu wel half hoe jij aan de naam van de brouwerij bent gekomen? Het huis begon te schudden...?

Caspar

Citaat van: John op 21-09-2012  16:59 uNiet bang dat glasplaat breekt?

De fusten staan op elkaar gestapeld... er staat dus weinig kracht op het glas. Volgens mij houdt het wel  :weetniet: .

hansm

Citaat van: Gerb op 21-09-2012  18:05 uDan vraag ik me nu wel half hoe jij aan de naam van de brouwerij bent gekomen? Het huis begon te schudden...?

 :)
Het huis is nog heel, alleen de koelkast trilde even en het vaatje trilde mee. Het is ook al een vrij oude koelkast, maar hij doet het nog prima :biersmile:

Adrie

Ik had een paar tapkranen uit een kroeg, maar die waren me eigenlijk te groot. Dus heb ik drie tapkranen met kompensatorkraan gekocht en geïnstalleerd. Veel compacter en bovendien heb ik nu drie tapkranen in plaats van twee.







Vanavond de eerste biertjes tappen...  :biersmile:

Albertus

Citaat van: Adrie op 20-02-2013  15:20 u... bovendien heb ik nu drie tapkranen in plaats van twee.

Dat is precies genoeg voor het bestuur van de Roode Toren. ;D

Bert

Caspar

Netjes Adrie, dat ziet er een stuk chiquer uit dan mijn volgestapelde koelkast ;) .

koffie

Ik kom er net achter dat ik nooit echt mijn zelfgebouwde tapkast in zijn uiteindelijke staat heb gepost hier:





In de kast zelf staat een droogkoeler die 2 bierleidingen aan kan.
De aansluitingen zijn zo geregeld dat ik zowel mijn 5 liter partyvaatjes als normale corny kegs aan kan, beide gebruik ik door elkaar heen.

foz

Citaat van: koffie op 20-02-2013  16:01 uDe aansluitingen zijn zo geregeld dat ik zowel mijn 5 liter partyvaatjes als normale corny kegs aan kan, beide gebruik ik door elkaar heen.

Geweldig hoe je die partyvaatjes hebt aangesloten. Hoe heb je de aansluingen gemaakt?

koffie

Candirect.de -> 76220956
Zorgen dat de bier (5/8) en CO2 (3/4) aansluiting overeenkomen met de rest van je setup .

foz


broeder

Ai ai ai,

Ik begin nu toch wel een beetje jaloers te worden. :huilen:
Mooie spullen mannen :petje-af:

groet,
broeder Willem

heijligers


sander_123

Hieronder 2 foto's van mijn taps. In het tonnetje zit een droogkoeler. De linkertapzuil gaat de koelkast in (die trouwens ook als gistkast dient, dus daar kan alleen koud bier getapt worden als er niet iets staat te vergisten..).




koffie


Henielma

Citaat van: Adrie op 20-02-2013  15:20 uIk had een paar tapkranen uit een kroeg, maar die waren me eigenlijk te groot. Dus heb ik drie tapkranen met kompensatorkraan gekocht en geïnstalleerd. Veel compacter en bovendien heb ik nu drie tapkranen in plaats van twee.

Vanavond de eerste biertjes tappen...  :biersmile:

Dat ziet er goed uit. Dergelijke compensatorkranen gebruik ik ook. Ze zijn goed in te stellen. Veel plezier ermee.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.