Laat je tap(koel)kast zien

Gestart door Adrie, 05-05-2009 22:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Bedankt.
Ik ben van plan in de koelkast een verdeelpunt voor de koolzuur aan te leggen, er van uitgaande dat ik alle vaten op dezelfde druk wil tappen. Dit kan met of zonder nieuwe manometer. Het lijkt me echter wel praktisch om ze separaat te kunnen afsluiten.

William

Op deze site staat een hele uitgebreide manual over tapinstallaties. Helaas wel in het engels maar volgens mij wel erg compleet. Met dank aan de dagelijkse digests in mijn e-mail box van de usenet groep rec.crafts.brewing

wiwi

Dit is nuttig! Bedankt William. Jammer dat er ook hier geen informatie vermeld staat over de bij ons zeer vaak gebruikte tapkranen van dit type:

Eduard

Hier is mijn tapkoelkast:



Het koffiezetapparaat aan de rechterzijde is onlangs vervangen door een espressomachine, voor 'the day after'. ;D

De tapkranen (met 'Kompensehrhahn und Schaumtaste') die ik gebruik zaten bij de toren, die ik voor ca € 180 nieuw op ebay.de had gekocht, alweer 2-3 jaar geleden. Ze hebben een reduceerkraantje aan de zijkant om de tapstroom in te stellen en om heftig gecarboneerd bier nog redelijk te kunnen tappen. Toch ben ik met deze kranen niet zo tevreden, daar zij na enkele dagen van niet-gebruik gaan kleven. Soms moet er heftig aan 'gesjord' worden om de kraan weer in gebruik te kunnen nemen. Daartoe draai ik dan het reduceerkraantje dicht zodat er niet meteen allemaal bier uit komt. Dat gebeurt regelmatig aangezien ik zeker gedurende examenstijd niet vaak bier drink.

Momenteel heb ik twee Perlick 'Perl'-kranen in bestelling, deze komen in plaats van de huidige Duitse kranen. Perlick-kranen hebben, net zoals Ventmatic-kranen, het sluitmechanisme aan de bier-kant en niet aan de lucht-kant, waardoor dit mechanisme ook niet uitdroogt na langere tijd de tap niet hebben gebruikt.

De volgende fotos zijn van een vriend van mij, hij heeft zich uitgeleefd op een vrieskist. Het is altijd een dolle boel als hij weer een 'help-mij-mijn-bier-opdrinken'-feest geeft! ;D





(Deze foto's laten zich wat lastig downloaden, probeer evt opnieuw).

Oscar

Citaat van: Eduard op 20-07-2009  08:25 u(Deze foto's laten zich wat lastig downloaden, probeer evt opnieuw).


Wij kunnen ze niet zien zonder op jullie forum in te loggen  :-\

Eduard

Ai, daar zeg je me wat. Vandaar dat het niet lukt... Ik zal eens kijken of ik ze op een andere manier kan plaatsen.

Frenky

Ben de laatste planken in de lak aan het zetten     maar me mobile tap (foto) komt eraan ;)

Herman

Zo, gisteren heb ik mijn bestelling van candirect.de ontvangen. Meteen even mijn 'kompensatorschankhan' oftewel tap met compensator gebruikt en het bier even op 1,5 bar gezet. Werkt heel mooi en simpel die compensatie. Het heeft wel invloed op de uitstroomsnelheid, je knijpt zeg maar de toevoer.

Vervolgens ook nog even een normale (kogel) tapkraan aangesloten op nu 2 meter (4mm) leiding, tapt ook prima (maar dan wel bij minder druk). Zaterdag a.s. kan ik dus op ons tuinfeestje een 4 kruisjes Ale en een 4 kruisjes Wit van de tap aanbieden. Vandaag zal ik es even kijken of ik de kraan aan de deur gemonteerd krijg. Of wellicht beide.

Ik heb alleen nog geen verdeelstuk om mijn manometer op meer dan 1 vat aan te sluiten. Ik moet hier nog even een splittertje kopen, of zijn hier wellicht slimmere oplossingen voor? Het liefst heb ik iets dat deels afsluitbaar is, zodat je geen koolzuurdruk hebt staan op een niet aangesloten vat of op een vat dat je toch niet wilt tappen. Ik heb geen zin in lege koolzuurflessen.

Frenky

hadden voor de tap te testen een vatje 30 liter aan gesloten . maar  bier slaat  zelfs met ruim 1,5 CO2 heel snel dood.
weinig  koolzuur.
iemand een id waar dat aan kan liggen  (ook al bij iemand anders andere glazen gehaald , glazen geprobeerd met bier uit fles
en gekeken of dat ook zo snel dood sloeg.. wat het niet deed)

bier was bolle jan (volgens mij komt het van palm af ... zat ook in fust van palm.)

weet iemand misschien een oorzaak van dit  verhaal?
 

Herman

Bij deze dan even wat fotootjes van mijn tapkoelkast. Ik had hier tijdens ons feestje 3 vaatjes (2*9, 1* 19l) in staan. Ik heb nog een kogeltrapkraan die ik ook kan aansluiten, maar laat het eerst even bij deze ene.




Kleine_Schriek

Ja, onze kegerator is klaar! De dubbele tapkraan hebben we via Ebay gekocht, de rest heeft Candirect geleverd en gemonteerd. De druipplaat komt binnenkort per post binnen.

In de keuken gezellig naast de vaatwasser:


Twee kegjes en een 2kg CO2 fles passen er precies in:


Een super trotse Antoinette en Erik  :biersmile:


koffie

Hallo!

Na een tijdje een beetje gelezen te hebben, besloten me te registreren.
Op dit moment ben ik bezig met het in elkaar knutselen van een tapkast. Op dit moment brouw ik nog niets, maar binnenkort ga ik mijn eerste biertje proberen te maken (op basis van blikken).
Omdat ik graag een biertje drink (vooral buiten in de zomer) en ik binnenkort de eerste brouwstapjes neem wilde ik iets bouwen waar ook iets anders in kan dan alleen bier.
Als ik alle setups hier zo zie, zal mijn biertap wat minder spectaculair zijn en de gebruikte onderdelen helemaal als vloeken in de kerk zijn ;)
Ik heb namelijk besloten mijn biertap te basseren op een Beertender :D
De Beertenders behoeven namelijk weinig aanpassingen en hebben eigenlijk alle techniek al in zich.

Ik ben een kast aan het bouwen waar 3 beertenders in komen te staan. De tapkranen heb ik gedemonteerd en komen bovenop de kast te staan.
Op deze manier kan ik 3 verschillende dranken aanbieden (en bijvoorbeeld 1 fustje vullen met dubbelfris voor de kids).

Work in progres:



Frenky

Hier een paar foto's van die tap die ik gemaakt heb






Huub Krekels

Hier mijn tapkast:

http://www.mijnalbum.nl/Album=IJZTEKRK

Voorzien van Gamko koelingen en Gamko biertap (watergekoeld)

Foto van de koelingen zijn van internet gehaald. Zijn reeds ingebouwd en moeilijk te fotograferen op korte afstand. Zijn echter precies hetzelfde.

Lijkt wel een nieuw project te worden voor de hobbyb(r)ouwers onder de forumleden. Na Herms, Rims, enz. enz.  :nut:

Oscar

Citaat van: Huub Krekels op 22-06-2010  16:01 uLijkt wel een nieuw project te worden voor de hobbyb(r)ouwers onder de forumleden.

Tappen van je eigen bier is gewoon erg cool  8)

koffie

Wooooot!!! vandaag mijn custom RVS werkblad opgehaald!  :groots:





Het werkblad bestaat uit 1 stuk RVS, met daar onder een lekbak. De lekbak loopt ook naar het midden toe, om vervolgens via een tuitje de vloeistoffen weg te kunnen leiden.
Nu kan ik eindelijk weer verder knutselen ;)

piele

Gisteren de stoute schoenen aangetrokken en de benodigde spullen gehaald om mijn vergistingskoelkast een parttime job als tapkoelkast te geven.

Hierbij enkele foto's:

Exterieur:

Helemaal happy met de compensatorkraan. Ziet er een stuk sjieker uit dan een kogelkraan, vind ik.
Todo: Lekbakje vouwen uit RVS plaat, kan ik meteen mooi oefenen op mijn tiglassen

het interieur:

CO2 fles en regelaar had ik al, heb nu een splitter zodat ik tevens een 2e fust tegelijk kan carboniseren.
Nu een 10 liter fustje met roggebok, in de achtergrond een fustje met alt voor de hobbybrouwendag in de koude lagering.

Gelukkig is de vrouw ook blij met deze investering:


:degroeten:

Caspar

Laat ik ook maar eens wat foto'tjes posten.



Dit is de koelkast speciaal voor de kegs, twee tapjes in de koelkast en een dubbele regulator zodat ik de twee kegs afzonderlijk van elkaar kan carboniseren. Bovenin een rekje voor bewaarbier.



Dit is mijn tweede koelkast, hierin kan ik ook flesjes (± 2 kratjes) en een keg bewaren.



De tweede koelkast fungeert tevens als vergistingskast, er past een vat van 30 liter in en een mandfles van 20 liter. Daarnaast passen er wederom ± 2 kratjes bewaarbier in.

Voorwaarde voor dit alles was wel dat ik afscheid heb moeten nemen van wat "zooi", kratjes lege flessen en een overbodig gistvat, pan en wat mandflessen ::) .

René K

De tap is inmiddels al meer dan een jaar klaar maar had nog geen plekje in dit topic.
Hieronder een fotoverslag van de bouw van de tapkoelkast.

Ziehier de koelkast:


Uitmeten waar het gat moet komen:

Gat boren met een gatenboor:

De boor komt eraan!


De originele binnenkant van de deur is eruit gehaald. Hier een gelakte plaat ingezet en waarschijnlijk komt hier nog schoolbordverf overheen zodat we erop kunnen krijten wat er in de fusten zit.

Bovenkant met gat erin:

Binnenkant met gat:

Nu nog een beetje bijvijlen:

De dekplaat is verwijderd. Nu nog een beetje piepschuim wegsnijden zodat de plank erin past.

Nu nog een mooie plank die onder de dekplaat komt om de tapzuil te steunen. Deze plank moet even dik zijn als het piepschuim dat ook onder de dekplaat zit:

Hier nog even een gat in boren en de plank kan in de verf.



De zuil plaatsen en aandraaien maar!

En hier het eindresultaat!




Eduard

Citaat van: Eduard op 20-07-2009  08:25 uHier is mijn tapkoelkast:



De tapkranen (met 'Kompensehrhahn Kompensatorhahn und Schaumtaste') die ik gebruik zaten bij de toren, die ik voor ca € 180 nieuw op ebay.de had gekocht, alweer 2-3 jaar geleden. Ze hebben een reduceerkraantje aan de zijkant om de tapstroom in te stellen en om heftig gecarboneerd bier nog redelijk te kunnen tappen. Toch ben ik met deze kranen niet zo tevreden, daar zij na enkele dagen van niet-gebruik gaan kleven. Soms moet er heftig aan 'gesjord' worden om de kraan weer in gebruik te kunnen nemen. Daartoe draai ik dan het reduceerkraantje dicht zodat er niet meteen allemaal bier uit komt. Dat gebeurt regelmatig aangezien ik zeker gedurende examenstijd niet vaak bier drink.

Momenteel heb ik twee Perlick 'Perl'-kranen in bestelling, deze komen in plaats van de huidige Duitse kranen. Perlick-kranen hebben, net zoals Ventmatic-kranen, het sluitmechanisme aan de bier-kant en niet aan de lucht-kant, waardoor dit mechanisme ook niet uitdroogt na langere tijd de tap niet hebben gebruikt.

Ondertussen ben ik verhuisd, heb ik de koelkast vervangen omdat de oude kapot was gegaan, en zijn de Perlick 'Perl'-kranen gemonteerd. De shanks die ik samen met deze kranen had aangeschaft waren nogal lang, en ik heb ze zo kort mogelijk gezaagd zodat de schroefdraad in zijn geheel bedekt is door het verchroomde stukje buis dat origineel al bij de toren hoorde. De slangen zijn ook vervangen, door ca 3 m slang met 4 mm Ø. Nu heb ik een mooie doorstroming van bier, zonder last van schuim, en de kranen blijven nooit meer dichtgeplakt, ook niet bij spaarzaam gebruik! :)

Overigens, in tegenstelling tot in het bericht boven het mijne heb ik geen verstevigende plank gebruikt. Het geheel van plastic en isolatiemateriaal is al dusdanig stevig dat mijn toren amper tot niet meegeeft bij het tappen. Zo was dit ook al bij de eerste koelkast, en ik heb aldus besloten om ook bij de tweede koelkast geen verstevigingsplank te gebruiken. Dit is ook mijn raad aan anderen die eventueel zoiets willen bouwen. Als het dan toch tegenvalt kun je alsnog later een plankje inbouwen.


De tapkoelkast in zijn geheel. Rechtsonder, net buiten beeld, bevindt zich de digitale timer die de koelkast om 23.30 's avonds uitschakelt en 's ochtends om 8.30 weer inschakelt. Op die manier wordt mij 's nachts geluidsoverlast bespaard, en de temperatuurschommeling die daardoor ontstaat is minimaal.


Prima plek voor twee corneliusvaatjes. Bij deze koelkast hoefde ik geen aanpassingen door te voeren. De vorige koelkast had de schakelaar en thermostaat op een ongelukkige plek waardoor ik deze los moest schroeven om achterin de koelkast plaats te nemen.


Zoals netaan te zien is, zijn de slangen gemerkt met 'links' en 'rechts' (of liever gezegd 'venstre' en 'høyre'...). Op die manier weet ik welke gaskraan ik open of dicht moet zetten bij de fles, en weet ik uit welke kraan het bier komt te stromen. Op de vaatjes heb ik merkringen aangebracht in oranje en grijs, die respectievelijk aangeven of de koppelingen bier of CO2 voeren. Een vergissing is anders gauw gemaakt en het is bijzonder vervelend om gasslangen en de gasdrukregelaar helemaal te moeten reinigen en doorspoelen. Die merkringen zijn bij Candirect te koop. Absoluut aanbevolen!!


Een fotootje van achter de vaatjes. Het gat is het gat waardoor condenswater van de achterwand naar buiten drupt, in een opvangbakje boven de compressor. Ik heb het gat wat groter gemaakt met behulp van wat schroevendraaiers en gepast geweld en geduld, zodat de CO2-slangen er doorheen passen. De gasfles staat immers buiten de tapkoelkast. Verder bewaar ik hier wat hop.


De Pearl-kraan van dicht(er)bij. Rechts op de foto is de chromen ringbuis te zien van de andere kraan, deze dekt dus volledig de schroefdraad van de shank af zodat het geheel er netjes uit ziet. Al met al is eigenlijk alleen de taptoren zelf en het lekbakje origineel, al het andere is ondertussen vervangen geweest, en nu zal het wel weer een flinke tijd meegaan.

Adrie

Prachtig! Ziet er mooi uit en is vast een feest om mee te tappen.

Eduard

Citaat van: Adrie op 23-11-2010  13:49 uPrachtig! Ziet er mooi uit en is vast een feest om mee te tappen.

Reken maar, het gaat als een droom! Overigens merkte ik dat ik de slangen sowieso moest aanpassen toen ik van kompensatorkraan naar perlick-kraan ging. De reden hiervoor was dat de oorspronkelijke slang, alhoewel dun, ook wat kort was. Met de kompensator kon ik dan de bierdoorstroom wel goed regelen en zowel bier als schuim onder contrôle krijgen, maar de Perlick-kranen hebben zo'n kompensator niet. Het kwam er dus echt uitgutsen in de vorm van schuim. Toen heb ik een tussentijdse oplossing bedacht. De slang werd vlak achter de kraan doorgesneden en er werd een stuk pex-slang van een meter met nóg kleinere diameter tussengezet. Het schuim werd goed gedempt, maar uiteindelijk werd het debet ook zodanig afgeknepen dat het bier een beetje zielig uit de kraan kwam gesijpeld. Dat is de reden dat ik maar een nieuwe pvc-slang (goedgekeurd voor drinkwaren) heb aangeschaft en niet zuinig ben geweest met het aantal meter. De winkel had maar 6 meter liggen, dus die slang ging in tweeën zodat elke kraan 3 meter kreeg. De slang is netjes opgerold en met straps bijelkaar gehouden. Ik dacht, als de slang dan te lang is dan kan ik die gewoon inkorten. Dit is echter niet nodig gebleken.

Het viel me trouwens ook wel mee om die shanks in te korten. Deze leken van RVS te zijn gemaakt, althans, bij het doorzagen werd geen andere kleur zichtbaar. Ik heb gewoon een ijzerzaagje gebruikt en heb netjes gezaagd. Daarna heb ik de bramen weggevijld en het zaagvlak bijgevijld. De pakking tussen shank en slangenkoppeling achterop kan verder prima uit de voeten met de overgebleven onregelmatigheten in het oppervlak.

EDIT: De shanks werden ingekort om twee redenen. Ten eerste wilde ik geen schroefdraad zien, zoals eerder vermeld. Ten tweede kwamen de kranen ook erg ver van de toren af te staan. Dit zag er niet zo mooi uit, en bovendien is mijn lekbak nogal klein en kan zulke ver uiteende kranen niet dekken. Nu werkt het een stuk beter.

De koelkast was overigens, naar regionale maatstaven, een koopje. Normaal moet je hier voor zo'n koelkast zonder vriesvak 2000 kronen (ca €240) neertellen, maar dit was een aanbieding waarbij ik slechts de helft kwijt was.

koffie

Nu ik mezelf een keg set cadeau heb gedaan, ben ik natuurlijk al aan het zoeken om er een leuke setup van te maken.
Is er een soort standaard met betrekking tot de diameter die het gat moet zijn voor een tapzuil met kraan?
Als ik op MP ga zoeken naar een zuil (met dubbele kraan) zijn er dan nog dingen waar ik op moet letten?

Herman

De overgang van keg naar een 'normale' tapkraan kan lastig zijn. Zie eerdere berichten van Adrie en René K hierover. Je moet dan een overgang bewerkstelligen. Als echter de tapkraan een normale draadaansluiting heeft, kun je via normale koppelingen makkelijk je bierleiding aansluiten.

Biertap.com en candirect.de (en zo zijn er nog wel een paar) kunnen de nodige aansluitingen wel leveren.

Kleine_Schriek

Mooi zeg! Daar ga je super veel plezier van beleven!  :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.