Aantasting laboratorium glas

Gestart door Gio, 01-05-2004 18:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gio

Hoi,

Tot mijn verbazing is mijn laboratorium glaswerk aangestast door Chemipro-oxi  >:(

Wat is er gebeurd:

Ik heb een 4 L. kookkolf van Pyrex laboratorium glas, welke ik altijd gebruik voor mijn giststarter. Voordeel van pyrexglas is dat het sterk en hittebestendig is. Je kunt het gewoon uitkoken en direct afkoelen. Het is dan ook redelijk prijzig.
Onlangs heb ik de kolf enkele dagen gevuld gehad met Chemipro-Oxi(natriumcarbonaat Peroxyhydraat) wat ik over had na een schoonmaak actie.
Dit spul heeft echter mijn hele kolf aan de binnenkant aangestast !
Het lijkt wel of het glas 'ge-etst is'. Allemaal kleine pikkeltjes in het glas. Ik weet niet zeker of de pikkeltjes 'in' of 'op' het glas zitten. Ik krijg het er i.i.g. niet af met warm water en flink schudden. Met een borstel kan ik er niet bij vanwege de smalle hals. De verpakking van Chemipro-oxi geeft hier geen info over.

Mijn hele kolf is aangestast en daar baal ik flink van  :huilen:

Advies: Geen chempro-oxi in je glaswerk laten staan!
Vraag : Hoe krijg ik deze aantasting er uit ???

Vr gr Johan

wim

In één van mijn 15l  (heldere) glazengistfles had ik ook eens een witte aanslag na het gebruik met Chempro Oxi (1 dag laten staan).

"Naspoelen niet nodig" staat er op. Nou wel dus, maar zelf het naspoelen deed het niet verdwijnen. Flink met de borstel erover wel. Maar goed die borstel past er zonder problemen in.  

Een kookkolf is een erlemeyer toch?
Wellicht dat een dunnere borstel helpt, een recht model dat je koopt met de juiste lengte en dan buigt in de gewenste vorm.
OF zou een schoonmaakmiddel als azijn niet uitkomst kunnen bieden? (heb je reeds andere schoonmaakmiddelen geprobeerd?)

Nou succes ermee,

:degroeten:

Wim

MO

Ik denk dat het met een licht zuur, bv (huishoudschoonmaak) azijnzuur wel oplost. Toch opmerkelijk, ik maak hier nu al dik een jaar mijn glazen flesjes mee schoon en ik heb nog nooit problemen gehad. Maar deze flesjes staan er niet langer dan een paar uur in.
gr
MO

Gio

Bedankt voor jullie oplossing :)

De aanslag is gelukkig verwijderd met schoonmaakazijn.
En ik ben weer van de schrik bekomen 8)
Dit betekend m.i. dat het natriumcarbonaat (soort kalk, toch?) gedeelte uit de Cemipro-oxy, gereageert met glas!
Azijnzuur doet het weer oplossen!

misschien belangrijk voor degene die Chemipro-oxi gebruiken in hun flessen, om altijd na te spoelen met een licht zure oplossing. Anders lost de aanslag (veel of weinig) wellicht op in je (licht zure ) bier !

Gr Johan

wim

Citaat van: Gio op 03-05-2004  21:46 uBedankt voor jullie oplossing :)

De aanslag is gelukkig verwijderd met schoonmaakazijn.
En ik ben weer van de schrik bekomen 8)
Dit betekend m.i. dat het natriumcarbonaat (soort kalk, toch?) gedeelte uit de Cemipro-oxy, gereageert met glas!
Azijnzuur doet het weer oplossen!

misschien belangrijk voor degene die Chemipro-oxi gebruiken in hun flessen, om altijd na te spoelen met een licht zure oplossing. Anders lost de aanslag (veel of weinig) wellicht op in je (licht zure ) bier !

Gr Johan

Bedankt voor de tip.
En mooi dat het gelukt is.

:degroeten:

Wim

Jacques

In reactie op deze ervaring wil ik nog even kwijt dat professionele brouwers vaak reinigingsschema's hanteren waar zowel met basische als zure reinigers gewerkt wordt. Sommige aanslagen (vooral anorganische)  zoals biersteen zijn niet te verwijderen met een basische reiniging terwijl basische reinigers effectiever zijn bij het verwijderen van organische verontreinigingen.

Goed reinigingen is een vak apart!

:degroeten: Jacques

wim

In dit kader wil ik toch even kombucha noemen, de zeer zure drank.
Wel erg gevaarlijk om in dezelfde ruimte te maken als bier omdat kombucha een SCOBY is (Symbiotic Coexistence Of Bacteria and Yeast) je kweekt het zelf en creert een gezonde drank mouserend. Gezond wegens het ontgiftende effect, er zitten allerlei zuren in de pH is bij mij meestal 2.8. Er zitten in de SCOBY oa azijnzuur en melkzuur bacterien, niet de grootste vrienden van de brouwer, vandaar dus het devies bier/wijn en Kombucha nooit in dezelfde ruimte te laten rijpen.
Persoonlijk heb ik dus ook verschillende hevels en potten (a 6 liter) voor de kombucha, maar als het gistvat eenmaal dicht is zet ik het wel bij elkar. Net zoals Kefir trouwens, alles staat op 24GrdC en 1 ruimte op die temp houden vind ik meer dan genoeg. (Als ik terug ben uit Zuid Amerika ga ik een mooie plek zoekn voor de gistkast en hoef ik geeneen ruimte van ons huis zo warm te stoken jippie, daar ben ik wel blij mee.

Gebruikelijk wordt Kombucha in 0.75L flessen met metalen schroefdop gedaan, doch ik bottel het in bierflesjes met een stukje gember, dan krijg je een heerlijke resultaat, (een Amerikaan noemt het Chambucha of Kompagne)
Door het zuur worden alle resten uit de bierflessen verwijderd Zorgvuldig zorg ik ervoor dat elk flesje een keer aan de beurt komt zodat het verschijnsel biersteen bij mij niet op zal treden.
Soinant detail is dat een arts aanraad om schoongekookte eierschalen in de drank te leggen (deze lossen dan volledig op) om het kalk gehalte toe te laten nemen, dus biersteen dat opgebouwd is verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Volgens mij zouden alle regelmatigebierdrinkers Kombucha moeten drinekn om de kans op jicht (zie andere thread) te minimaliseren, maar dat terzijde.

Mijn experimenten om een alcoholvrij  bier te brouwen mbv de SCOBY kombucha heb ik wegens Peru stopgezet, doch die zal ik na de zomer hervatten, houd jullie op de hoogte.

:degroeten:

Wim

PS ik heb nu drie potten met een groot stuk SCOBY in de vriezer staan. Als iemand interesse heeft moet hij/zij me maar even mailen, bij van Gelder kost een kleiner stuk €7.50 geleverd in een plastic bakje (Dat is heel erg, het zuur tast het plastic van slechte kwaliteit aan waardoor je minimaal twee keer door moet kweken alvorens een goede SCOBY te verkrijgen) Als ik terug ben en de Kombucha kwekerij draait weer op volle toeren heb ik veel over, bij elk brouwesel groeit er namelijk weer een nieuwe "zwam" bovenop de nieuwe en 1/2/4/8/16/enz gaat snel hoor.  (Nu gebruiken we het overtolige en de zwammen met een infectie, om ons haar mee te wassen en het groeit goed en is roosvrij en lekker zacht. Ook de aanslag in ons ligbad is met een stuk zwam als spons zo verdwenen en het bad is in een wip weer schoon). Mail maar dan ben ik ten alle tijden bereid je een stuk te doen toekomen.

Edwin

(even adverteren) :proost:

Bij de komende ONK zal er een lezing over reinigen gehouden worden. Daar wordt dieper ingegaan op de korte bloemlezing die Jacques net heeft gegeven. -Ik zal me nu weer richten op de thread die over het ONK gaat en niet elke thread bevuilen-

Edwin

wim

Helaas kan ik er niet bij zijn, dan zit ik in Peru om een brouwerij te helpen oprichten, wat ik eigenlijk ook wel cool vind.  ;D

:degroeten:

Wim

theta_pinch

Mensen,
sta mij toe toch één en ander te verduidelijken. Ik ga het zo eenvoudig mogelijk uitleggen.
De echte naam van OXI-pro is in feite Natriumpercarbonaat.
Als dit in water gebracht wordt zal het dissociëren (uiteenvallen) in waterstofperoxide, koolzuurgas wat zal ontsnappen, natrium en zuurstofgas wat eveneens ontsnapt.
Het vrijgekomen natrium zal echter onmiddelijk reageren met water tot natriumhydroxide en waterstofgas. Het ontstaan van natriumhydroxide in waterig midden zal de pH van de oplossing gevoelig doen stijgen. Ik vermoed tot rond de 11.
Dit aldus ontstane alkalische milieu zal er voor zorgen dat de eerder gevormde waterstofperoxide zal dissociëren tot water en zuurstofgas (opnieuw opborelend).
Dit alles onder utopische omstandigheden.
Vermoedelijk is er bij de persoon die de eerste vraag stelde gewoon leidingwater gebruikt. Zoals we allen weten zitten hier een hoop ionen in. Met name ook calcium. In basis milieu zal dit calcium gaan neerslaan tot CaCO3, kalk. Dit zou de witte neerslag kunnen zijn in de kolf. Kunnen, want in leidingwater zit veel meer dan calciumionen alleen. Wat er allemaal ontstaat en neerslaat is moeilijk te zeggen.
Wanneer nu deze neerslag in waterig ZUUR midden gebracht wordt, slaat de reactie om en lost de kalk weer op. De oplossing van uw probleem.
Even terzijde, het ontstane Natriumhydroxide tast in hoge concentraties rechtstreeks glas aan, maar zulke concentraties zijn bij het bierbrouwen (of althans het ontsmetten) nooit aanwezig.

MO

Theta,

ik denk dat ik het niet helemaal kan volgen. Natriumpercarbonaat bestaat uit een natrium kation en een percarbonaat anion. Als dit dissocieert in water krijg je dus natrium plus en niet natrium nul. Ik zou niet weten hoe je onder oxidatieve condities natrium plus tot natrium nul zou moeten reduceren. Ik ben er dus zeker van dat er geen waterstof gas ontstaat. Maar goed ook, want dit is ontzettend brandbaar! Een klein vonkje (dit kan al uit een statisch oplaadbaar plastic zakje komen) en de juiste hoeveelheid zuurstof (>8% is al genoeg) en boem!

Maar: ik ben het wel met je eens dat de aanslag bestaat uit natrium carbonaat of calcium carbonaat vanuit het leidingwater.

gr
MO

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.