Weg met het Reinheitsgebot!

Gestart door Oscar, 27-04-2009 00:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

EBC

Citaat van: Albertus op 28-04-2009  16:53 uR-klasse=Radical Brewing :weetniet: ;D

Bert

Nee, Radical Brewing is maar gewoon een leuk boek met maffe recepten...

Oscar

Citaat van: Jacques op 28-04-2009  14:07 uWant soms heb ik het gevoel dat niet het geval is, Maar dit is meer een kwestie van gevoel en intuïtie.

Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt. Sommige brouwers zijn gecharmeerd van mout en hop smaken en brouwen dus zonder kruiden en vergisten bij lage temperaturen om deze smaken te accentueren. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze het "R-gebot" hiermee volgen of naleven.  :lessmile:

Jacques

Citaat van: Oscar op 29-04-2009  21:34 uIk denk dat je wat dingen door elkaar haalt. Sommige brouwers zijn gecharmeerd van mout en hop smaken en brouwen dus zonder kruiden en vergisten bij lage temperaturen om deze smaken te accentueren. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze het "R-gebot" hiermee volgen of naleven.  :lessmile:

Hmm, als er gebrouwen wordt met alleen water, gerstemout, hop en gist zit je natuurlijk wel wel heel dicht tegen het Reinheitsgebot. Sommigen vinden dit de enige manier van brouwen om een goed bier te krijgen. Geheel strikt volgens het Reinheitsgebot brouwen, dus zonder melkzuur, bottelsuiker en gistvoeding, doet denk ik niemand op dit forum.

Mijn indruk was dat de aanhangers van het brouwen in de geest van het Reinheitsgebot steeds meer de overhand kregen. Reacties van anderen hebben mij overtuigt dat die indruk onjuist was en dat men toch openstaat voor een andere wijze van brouwen. De meest fantastische recepten zijn dan ook te verwachten.

Johannes

Leve het Reinheitsgebot. Zonder het reinheitsgebot had het biercultuurhistorisch erfgoed van onze oosterburen er beduidend anders uitgezien. Nou kun je er over discussieren hoe dat zou zijn geweest, maar ik ben zeer content over de kwaliteit van Duitse bieren. Het brengt niet een overdaad aan variatie met zich mee, maar daar hebben we dan ook zuiderburen voor.

Zoals bekend ben ik groot tegenstander van kruidenbieren. Dit komt met name omdat er praktisch geen hond is die kruiden met mate gebruikt. De meeste bieren zijn zelfs zo sterk gekruid, dat een wat laffe curry- danwel nasischotel met een paar druppels homebrew weer prima 'op smaak' is. Los van de smaak hebben deze bieren vaak ook een zeer onprettig mondgevoel. De eerder genoemde heilige drie-eenheid kan voor zulke sublieme smaken zorgen. Niks meer aan doen zeg ik dan.

Jacques

Citaat van: Johannes op 29-04-2009  22:21 uDe eerder genoemde heilige drie-eenheid kan voor zulke sublieme smaken zorgen. Niks meer aan doen zeg ik dan.

Tja, smaken verschillen.

Overigens horen kruidenbieren veel meer bij onze oude brouwtraditie dan de strakke bieren van onze oosterburen.
Dat wij daar minder gewend aan zijn geraakt maakt dat niet anders.

Oscar

Citaat van: Jacques op 29-04-2009  21:59 uGeheel strikt volgens het Reinheitsgebot brouwen, dus zonder melkzuur, bottelsuiker en gistvoeding, doet denk ik niemand op dit forum.

Nee! En jij bent de enige die het tegendeel beweert. Dus waar praten we over. :nut:

Citaat van: Jacques op 29-04-2009  22:30 uOverigens horen kruidenbieren veel meer bij onze oude brouwtraditie

Juist je zegt het goed. Oud, als in niet meer van deze tijd, niet modern.... oubollig, uitstervende. ;D ;D

Net als de biertypen is ook de methode van brouwen met kruiden aan mode verschijnselen onderhevig. Dit kun je gewoon niet ontkennen.. :weetbeter:

EBC

Er was vroeger nog een andere wet, het gruitrecht, die brouwers verplichtte met kruiden te brouwen. Je had als brouwer niet eens de vrijheid zelf je kruidenmengsel samen te stellen. Je moest het kopen bij de gruiter, een man die door de overheid was aangewezen.

Tja, toen ontstond het Reinheitsgebot, omdat ze de Beierse brouwers wilden beschermen. Door anders te brouwen, kon je vreemdelingen buiten houden. En eigenlijk was het gewoon een vervanging van een kruidenmengsel door hop. Want van melkzuur, bottelsuiker en de andere toevoegingen waar wij tegenwoordig zo prat op gaan, hadden ze toen nog nooit gehoord.

Later bleek ook buiten Beieren dat bier met hop veel lekkerder was en langer houdbaar bleef. Met hop brouwen was strafbaar. Hoppenbrouwers werden vervolgd. Het woord hoppenbrouwer werd een scheldwoord (en achternaam). Jammer, want het bier was veel beter. Het reinheitsgebot had het wat dat betreft toch bij het rechte eind.

En dit soort situaties zijn nooit houdbaar, dus het gruitrecht werd vervangen door een andere belastingvorm, die de ingredientenkeuze niet beperkte.

Daar zit dan nog het enige nadeel van het reinheitsgebot, je kan er prima bier mee maken, tot in de 21e eeuw, maar het is wel een beperking van vrijheid. Maar ja, het is bij ons nooit een wet geweest, dus niemand heeft zich er ooit aan hoeven houden, daarom heeft het bij ons waarschijnlijk ook nooit iets beperkt.

Jacques

Citaat van: Oscar op 30-04-2009  02:02 uNee! En jij bent de enige die het tegendeel beweert. Dus waar praten we over. :nut:

Juist je zegt het goed. Oud, als in niet meer van deze tijd, niet modern.... oubollig, uitstervende. ;D ;D

Wat ik beweerde was dat het brouwen volgens het principe van het Reinheitsgebot (dus brouwen met alleen mout, hop, gist en water - buiten de uitzonderingen waar we het al over gehad) steeds meer gepropageerd wordt hier op het forum.

Een oude kruidige bieren kunnen weer terugkomen. Kijk maar eens naar het witbier. Dat bierype was helemaal in de vergetelheid verdwenen maar kwam weer zo'n 30 jaar geleden heel sterk terug. Oude bieren (kruidige) bieren kunnen daarom heel goed passen in deze moderne tijd!

Albertus


Het Reinheitsgebot is vooral zo bekend omdat het gebot zo lang heeft bestaan en voor een groot gebied gold.
In Nederland kenden wij vroeger vooral stedelijke wetgeving en daar ging het vaak nog veel harder aan toe. Met name om een fiscale greep op het brouwen te houden was heel veel voorgeschreven. EBC noemde al het gruitrecht maar later, toen ook hier hop gebruikt werd, werd zelfs in sommige steden het recept voorgeschreven. Er werd aangegeven hoeveel gerst, tarwe, haver er gebruikt moest worden. In enkele steden was voorgeschreven wanneer er gebrouwen mocht worden en hoeveel en van welke sterkte, en dat alles werd streng gecontroleerd. De vorming van brouwersgilden werd van overheidswege gestimuleerd om greep te houden op het brouwen.
Steden haalden vaak meer dan de helft van hun inkomsten uit belasting op bier en/of grondstoffen. Vanaf de 17e eeuw, toen de inkomsten uit bier relatief minder belangrijk werden, verdwenen veel voorschriften.

Bert

pincopallino


EBC

Lange leve het Reinheitsgebot! (voor pils)  :groots:

Gisteren heb ik weer wat Belgische pilsen gedronken. Dan weet je weer dat het Reinheitsgebot goed is voor pils. Wat een marginaal drankje is het geworden, zonder de verplichting mout en echte hop te gebruiken.

Davester

En als newbee: zo simpel mogelijk beginnen. Is het Reinheitsgebot dan een goede leidraad?

seed7

Neen. Het is geen leidraad.
Als je een leidraad zoekt kijk dan naar klassieke stijlen en hoe die gebrouwen worden. In Duitsland is dat voor een aantal bieren overeenkomstig het Reinheitsgebot, in Belgie en Engeland voeg je her en der wat suiker toe.
Wat overeenkomt is da men traditioneel relatief eenvoudige bieren brouwt met de basisingrediënten water, mout en ongemout, suiker, hop en gist. 'Gekke' toevoegingen zijn van alle tijden.

Ingo

Koen S

Citaat van: EBC op 11-05-2009  08:31 uLange leve het Reinheitsgebot! (voor pils)  :groots:

Gisteren heb ik weer wat Belgische pilsen gedronken. Dan weet je weer dat het Reinheitsgebot goed is voor pils. Wat een marginaal drankje is het geworden, zonder de verplichting mout en echte hop te gebruiken.
De meeste Duitse pilsen die ik al gedronken heb zijn zeker gebrouwen volgens het Reinheitsgebot en niet te zuipen: fluitjesbier, getapt in 5 keren, zodat er bijna geen koolzuurgas op zit. 'Goeie' ingrediënten zijn geen garantie voor goed bier zoals je wel weet.

chthon

Citaat van: EBC op 11-05-2009  08:31 uLange leve het Reinheitsgebot! (voor pils)  :groots:

Gisteren heb ik weer wat Belgische pilsen gedronken. Dan weet je weer dat het Reinheitsgebot goed is voor pils. Wat een marginaal drankje is het geworden, zonder de verplichting mout en echte hop te gebruiken.
Geldt voor alle niet-Duitse/niet-Tsjechische lagers ter wereld zeker, ook (vooral :P) de Nederlandse? Of zoals een Nederlander eens tegen mij vertelde, rechtstreeks vanuit de Amstel in de fles ;D

Jacques

Citaat van: Davester op 15-12-2018  13:45 uEn als newbee: zo simpel mogelijk beginnen. Is het Reinheitsgebot dan een goede leidraad?

Nee. Volgens het Reinheitsgebot mag je geen bottelsuiker toevoegen. Dat is niet handig...

Heisenberg

Citaat van: Davester op 15-12-2018  13:45 uEn als newbee: zo simpel mogelijk beginnen. Is het Reinheitsgebot dan een goede leidraad?
SMaSH brouwsels in een BIAB is makkelijk brouwen. Kan bijna niet fout gaan. Simpeler kan haast niet...  :brouwen: :brouwen:

 :degroeten:

EBC

Citaat van: Koen S op 15-12-2018  15:05 uCitaat van: EBC op 11-05-2009  08:31 u

Een citaat van bijna 10 jaar geleden ...  :nut:

Koen S

Citaat van: EBC op 16-12-2018  09:46 uEen citaat van bijna 10 jaar geleden ...  :nut:
En het Reinheitsgebot is 502 jaar oud, raar om daar na een halve eeuw nog mee te dwepen  :clownsmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.