Weg met het Reinheitsgebot!

Gestart door Oscar, 27-04-2009 00:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Citaat van: Jacques op 26-04-2009  22:54 uwaar geen Reinheitsgebot aan te pas komt!

Dit begint een van je te worden.... ::)

Jacques

Citaat van: Oscar op 27-04-2009  00:14 uDit begint een van je te worden.... ::)

Klopt. Na zo'n 500 jaar Reinheitsgebot wordt het weer eens tijd dat we teruggaan naar de oorsprong van het bier. Bier met allerlei granen en kruiden! Hier in de Nederlanden drinken we eigenlijk pas zo'n 100 jaar bier dat gebrouwen is volgens de principes van het Reinheitsgebot (pils).

De-Geert

Ik snap nog steeds niet waar jouw idee dat iedereen graag het Reinheitsgebot nastreeft vandaan komt.

Citaat van: Jacques op 27-04-2009  08:25 uBier met allerlei granen en kruiden!
Als je naar de peiling over kruiden kijkt, zie je dat de minderheid van de stemmen gaat naar "geen kruiden/zo min mogelijk".
En als je de "discussie over recepten" een beetje volgt komen er een hoop recepten voorbij met suiker, ongemoute gerst/mais/gierst/haver/tarwe etc. voorbij.

Dus Jacques, vertel eens: waar komt dit ineens vandaan? 

Adrie

Citaat van: Jacques op 27-04-2009  08:25 uKlopt. Na zo'n 500 jaar Reinheitsgebot wordt het weer eens tijd dat we teruggaan naar de oorsprong van het bier. Bier met allerlei granen en kruiden! Hier in de Nederlanden drinken we eigenlijk pas zo'n 100 jaar bier dat gebrouwen is volgens de principes van het Reinheitsgebot (pils).

Het wordt tijd dat iedereen gewoon brouwt wat hij/zij lekker vindt. Of dat nou volgens het Reinheitsgebot is of niet, doet er niet toe. Ik vind die hele kruistocht tegen het Reinheitsgebot zwaar overdreven. Geen enkele hobbybrouwer brouwt volgens het Reinheitsgebot, want iedereen voegt bottelsuiker toe en brouw regelmatig met kruiden, suikers, vruchten en ongemoute granen. Ook de kleine Nederlandse professionele brouwers hebben niets met het Reinheitsgebot.

En als mensen niet van kruiden in hun bier houden, laat ze. Als mensen genieten van de smaak van mout en hop in hun bier, uitstekend. We moeten als hobbybrouwers gelukkig niets.

En ik zie ook geen enkele reden waarom we onze smaak zouden moeten aanpassen aan bieren van honderd(en) jaren geleden. Die kruiden zaten erin om zure en andere bijsmaken te maskeren omdat men geen idee had van een goede en gezonde vergisting, net zoals vlees sterk werd gekruid om bederfsmaken weg te moffelen. Die kruiden hadden een functie die zij thans gelukkig niet meer hoeven te hebben. Ook bier had een heel andere functie en plaats in het voedingspatroon dan nu.

RobinB

Citaat van: Adrie op 27-04-2009  09:40 uHet wordt tijd dat iedereen gewoon brouwt wat hij/zij lekker vindt. Of dat nou volgens het Reinheitsgebot is of niet, doet er niet toe. Ik vind die hele kruistocht tegen het Reinheitsgebot zwaar overdreven. Geen enkele hobbybrouwer brouwt volgens het Reinheitsgebot, want iedereen voegt bottelsuiker toe en brouw regelmatig met kruiden, suikers, vruchten en ongemoute granen. Ook de kleine Nederlandse professionele brouwers hebben niets met het Reinheitsgebot.

En als mensen niet van kruiden in hun bier houden, laat ze. Als mensen genieten van de smaak van mout en hop in hun bier, uitstekend. We moeten als hobbybrouwers gelukkig niets.

En ik zie ook geen enkele reden waarom we onze smaak zouden moeten aanpassen aan bieren van honderd(en) jaren geleden. Die kruiden zaten erin om zure en andere bijsmaken te maskeren omdat men geen idee had van een goede en gezonde vergisting, net zoals vlees sterk werd gekruid om bederfsmaken weg te moffelen. Die kruiden hadden een functie die zij thans gelukkig niet meer hoeven te hebben. Ook bier had een heel andere functie en plaats in het voedingspatroon dan nu.

Volledig mee eens!  :groots:
Heb zelf nog nooit volgens het RHGB (;) ) gebrouwen en zie me dat niet snel doen ook.
Maar als mensen dat, om welke reden dan ook, zouden willen ga ik ze geen stroobreedte in de weg liggen!

Maarten

Ik ben het met Adrie eens, in de zin dat iedereen moet brouwen waar hij zelf zin in heeft. Wat mij nog het meest prikkelt is dat bij vrijwel elke discussie het 'RHGB' erbij wordt gesleurd. Het is niet van kracht, hier of waar dan ook. Het is nergens voor nodig om te doen alsof dit door hobbybrouwers in stand gehouden wordt.

Volgens mij heeft niemand last van of hecht enige betekenis aan dit gebot, en het voegt dan ook weinig toe aan discussies over hobbybrouwen. Gooi alsjeblieft in je bier wat je wilt, en als dat betekent dat er nooit kruiden in gaan, dan is dat denk ik eerder vergelijkbaar met mensen die nooit zout bij de rijst doen, dan met het 'RHGB': ze vinden het gewoon lekkerder zonder!

Nerro

Volgens mij valt dit ook meer onder het kopje "onnodig zoeken naar onderliggende patronen". De meeste thuisbrouwers hebben volgens mij helemaal niets met welke regels dan ook en doen gewoon wat ze leuk vinden.

Nu moeten we nog van het stijl-georiënteerde brouwen af.

RobinB

Citaat van: Nerro op 27-04-2009  14:19 uNu moeten we nog van het stijl-georiënteerde brouwen af.

Ook niet mee eens;
laat mensen toch brouwen wat ze willen!
Als dat een bepaalde stijl is, moet dat kunnen.

Sterker nog, als iemand een bepaalde stijl voor ogen heeft, maakt dat de discussie over het recept makkelijker (of hij dat zo wel of niet haalt)

Bas G

Citaat van: Adrie op 27-04-2009  09:40 uHet wordt tijd dat iedereen gewoon brouwt wat hij/zij lekker vindt. Of dat nou volgens het Reinheitsgebot is of niet, doet er niet toe. Ik vind die hele kruistocht tegen het Reinheitsgebot zwaar overdreven. Geen enkele hobbybrouwer brouwt volgens het Reinheitsgebot, want iedereen voegt bottelsuiker toe en brouw regelmatig met kruiden, suikers, vruchten en ongemoute granen. Ook de kleine Nederlandse professionele brouwers hebben niets met het Reinheitsgebot.

En als mensen niet van kruiden in hun bier houden, laat ze. Als mensen genieten van de smaak van mout en hop in hun bier, uitstekend. We moeten als hobbybrouwers gelukkig niets.

En ik zie ook geen enkele reden waarom we onze smaak zouden moeten aanpassen aan bieren van honderd(en) jaren geleden. Die kruiden zaten erin om zure en andere bijsmaken te maskeren omdat men geen idee had van een goede en gezonde vergisting, net zoals vlees sterk werd gekruid om bederfsmaken weg te moffelen. Die kruiden hadden een functie die zij thans gelukkig niet meer hoeven te hebben. Ook bier had een heel andere functie en plaats in het voedingspatroon dan nu.

Zo, dit topic kan dicht.

En dan hoeft inderdaad niemand meer de term Reinheitsgebot uit de kast te trekken in discussies die hier niets mee te maken hebben.

Jacques

Citaat van: Adrie op 27-04-2009  09:40 uHet wordt tijd dat iedereen gewoon brouwt wat hij/zij lekker vindt. Of dat nou volgens het Reinheitsgebot is of niet, doet er niet toe. Ik vind die hele kruistocht tegen het Reinheitsgebot zwaar overdreven. Geen enkele hobbybrouwer brouwt volgens het Reinheitsgebot, want iedereen voegt bottelsuiker toe en brouw regelmatig met kruiden, suikers, vruchten en ongemoute granen. Ook de kleine Nederlandse professionele brouwers hebben niets met het Reinheitsgebot.

En als mensen niet van kruiden in hun bier houden, laat ze. Als mensen genieten van de smaak van mout en hop in hun bier, uitstekend. We moeten als hobbybrouwers gelukkig niets.

En ik zie ook geen enkele reden waarom we onze smaak zouden moeten aanpassen aan bieren van honderd(en) jaren geleden. Die kruiden zaten erin om zure en andere bijsmaken te maskeren omdat men geen idee had van een goede en gezonde vergisting, net zoals vlees sterk werd gekruid om bederfsmaken weg te moffelen. Die kruiden hadden een functie die zij thans gelukkig niet meer hoeven te hebben. Ook bier had een heel andere functie en plaats in het voedingspatroon dan nu.

Ondanks het feit dat we niet brouwen volgens het Reinheitsgebot en het Reinheitsgebot ook in Duitsland zijn gelding verloren heeft, merk ik toch dat hier op het forum heel vaak de uitgangspunten van het Reinheitsgebot aanbevolen worden.

Als het gaat om kruiden wordt meteen gezegd: niet doen.
Gaat het om het toevoegen van suikers wordt dit veroordeeld omdat het de body verminderd.
Bij het gebruik van haver wordt opgemerkt dat dit graan niet bier-eigen is.

Het lijkt er een beetje op dat de voorkeur voor Duitse bieren, die bestaat bij sommigen op dit forum, steeds meer doorklinkt op het forum. En Duitse bieren zijn nog steeds synoniem met het Reinheitsgebot.
En natuurlijk zijn mijn opmerkingen in verschillende draden overdreven. Soms is uitvergroten of het doen van een prikkelend uitspraak noodzakelijk om iets duidelijk te krijgen.

Wat ik vooral probeer te zeggen is dat je open moet staan voor afwijkende smaken in bier. Smijt daarom de gedachte dat bier alleen gebrouwen mag worden met (geste)mout, hop, gist en water radicaal weg.

Met Adrie ben ik het hartgrondig eens dat je een bier hoort te brouwen naar je eigen smaak. Trek je niets aan van die 500-jarige wet die niet meer geldig is. Ontmoedig anderen niet om te experimenteren kruiden. Leren omgaan met kruiden doe door er mee te werken en daarbij fouten te maken. Als heel snel leer je dat de hoeveelheden beperkt horen te zijn en dat je niet te veel kruiden tegelijk moet gebruiken.

Maar ook trek je niet te veel aan van biertypen. Veel commerciële bieren zijn niet in te delen in biertypen simpelweg omdat commerciële niet altijd de intentie hebben te brouwen volgens een biertype. Waarom zouden wij dat dan wel doen?

Citaat van: EBC op 27-04-2009  12:36 uJacques is in de overgang of zo  ;D. Juist hij was altijd aanhanger van Brauwelt, professor Narziss en alle andere ridders van het Reinheitsgebot. Wat was hij altijd fel gekant tegen kritiek op deze vakliteratuur.

Ik heb alleen nog het idee dat hij de invloed van commercie verwart met die van het Reinheitsgebot.

Maar: Goed bezig Jacques  :duimop:

Nog steeds ben ik liefhebber van Brauwelt omdat in dit blad vaak een brug wordt geslagen tussen de brouwwetenschap en de dagelijkse praktijk van de brouwers. Mijn aversie tegen het Reinheitsgebot zou overigens wel eens mede door de inhoud van dat blad kunnen komen omdat men in Brauwelt nog steeds doet voorkomen dat Duits bier gebrouwen moet worden volgens het Reinheitsgebot. We weten dat dit niet het geval is...

Professor Narsiss is voor mij nog steeds een grote held. Als één van de weinige brouwwetenschappers legt duidelijke relaties tussen de manier van werken en de smaak van het bier. Dat hij gelooft in het Reinheitsgebot kan hij ook niet zo aan doen. Per slot van rekening is het een Duitser.

Door mij wordt de invloed van de commercie niet verwart met die van het Reinheitsgebot. De niet Duitse commerciële brouwers hebben niets met het Reinheitsgebot.
Hierboven heb ik aangegeven het met mij gaat om het feit dat de uitgangspunten van het Reinheitsgebot door sommigen hier op het forum gezien wordt als de enige juiste manier om bier te brouwen. Dat is in mijn ogen niet het geval.
Onze voorouderen vonden dat ook niet. We kunnen nog veel van hun leren als het gaat om toevoegingen aan het wort omwille van de smaak. Door hen werden veelvuldig kruiden gebruikt en grondstoffen als haver (meer zelfs dan gerst), tarwe en boekweit.
En natuurlijk hoeven we geen zure geïnfecteerde bieren gaan brouwen zoals in de middeleeuwen gebruikelijk was. De kennis die we in de loop dat jaren hebben opgedaan ten aanzien van gistmanagement en het voorkomen van infecties zal ons daartegen behoeden. Als we zuur bier willen hebben is dat een bewuste keuze.


Overigens doet het mij deugd dat diverse leden van dit forum beweren dat ik spoken zie. Het is nu wachten op de tijd dat we massaal kruidenpils gaan brouwen.

JWVG

Citaat van: Jacques op 27-04-2009  21:24 uHet is nu wachten op de tijd dat we massaal kruidenpils gaan brouwen.

Ik brouw momenteel al bramenpils, Jacques. Ben je trots op me?

 :degroeten: JW.

RobinB

Tsja...
Toch vind ik het overdreven. Kruiden worden niet vaak ontraden, wel gebruik van (te)veel kruiden.
Ongemoute granen, suiker, honing, enz het komt allemaal langs?
Dat er iemand zegt dat een bier mer zoveel haver anders smaakt dan hij gewend is, wil nog niet zeggen dat iedereen vind dat haver "niet-bier-eigen" is? ???

Probleem met zo fanatiek je tegen het RHGB keren is dat het irritatie opwekt (bij mij alhans) en je hierdoor mensen mogelijk júist die kant op drijft?
 :denken:

*geniet nog even verder van mijn strakke, hoppige Eibecker Pils! ;D

EBC

Jacques, 

Ik bedoel te zeggen dat je in Brauwelt weinig onderzoeken zult vinden naar niet-Reinheitsgebot zaken. Alles wat daarin staat is Reinheitsgebot en pils gerelateerd. Als er iets eenzijdig is, is dat het wel.

En ik denk niet dat we in NL alleen pils drinken omdat het uit Duitsland komt.

Pils is geintroduceerd op de wereldtentoonstelling. Het was helder en werd uit glas gedronken en nog gekoeld ook. Dat was in die tijd bijzonder. En mensen gingen massaal aan de pils. Dat was heel trendy. Bier werd toen nog voornamelijk gedronken uit stenen bekers.
Brouwerijen stapten over op pils omdat er vraag naar was én omdat koud gisten veel minder verzuurde brouwsels opleverde. Dat was een flinke besparing. Kleintjes konden die investering niet doen en werden gesloten of opgeslokt. De Inbevven werden geboren.
Dit heeft allemaal niks met Reinheitsgebot te maken. Ik denk zelfs dat de gemiddelde Nederlander pas van het Reinheitsgebot hoorde toen in 1986? de EU regelgeving het Reinheitsgebot onwettig verklaarde.
Niemand in NL drinkt pils omdat het gebrouwen is volgens het Reinheitsgebot, nee, men drinkt pils omdat de markt niet anders produceert (produceerde).

En kijk toch eens hoe Inbevven proberen te marketen...
Witbier, Rose, Newton, Icecold...als kruidenbier lekker gevonden zou worden, dan zou het er heus zijn...maar ja, er is geen markt voor...

Zo en nu hou ik er over op.
Even goede vrienden. Af en toe wat overdrijven kan inderdaad helemaal geen kwaad.

Jacques

Citaat van: JWVG op 27-04-2009  21:37 uIk brouw momenteel al bramenpils, Jacques. Ben je trots op me?
Gelukkig zijn er hobbybrouwers die zich niets van stijlen aantrekken. En daar ben ik natuurlijk heel trots op.
Als het aan mij zou liggen is de Vrije klasse de grootste klasse van het ONK.


Citaat van: EBC op 27-04-2009  22:07 uIk bedoel te zeggen dat je in Brauwelt weinig onderzoeken zult vinden naar niet-RHGB zaken. Alles wat daarin staat is RHGB en pils gerelateerd. Als er iets eenzijdig is, is dat het wel.
Brauwelt is heel wat meer dan alleen het Reinheitsgebot (waarom gaan we een woord van 12 letters afkorten tot een onbegrijpelijke afkorting van 4 letters?). Het gaat over brouwtechniek in zijn algemeenheid en in heel wat artikelen wordt aandacht besteed aan bovengistende bieren (weizen is populair bovengistend bier in Duitsland).


CiteerEn ik denk niet dat we in NL alleen pils drinken omdat het uit Duitsland komt.

Nee, dat zeg ik ook niet. Pils is echter een Duits biertype en Duitse bieren worden gebrouwen volgens het Reinheitsgebot.


Citaat van: RobinB op 27-04-2009  21:54 uProbleem met zo fanatiek je tegen het RHGB keren is dat het irritatie opwekt (bij mij alhans) en je hierdoor mensen mogelijk júist die kant op drijft?
Door het hanteren van het Reinheitsgebot op scherp te stellen probeer ik duidelijk te maken dat er je niets hoeft aan te trekken van dit gebod. Niet dat we dit massaal deden maar toch zie ik dat het Reinheitsgebod onbewust een rol speelt in diverse adviezen die men geeft als het gaat om receptsamenstellingen. Denk buiten de geijkte paden en durf iets bijzonders te brouwen. Soms valt het tegen en soms is het heel geslaagd.

Bas G

Citaat van: Jacques op 27-04-2009  22:35 uDoor het hanteren van het Reinheitsgebot op scherp te stellen probeer ik duidelijk te maken dat er je niets hoeft aan te trekken van dit gebod. Niet dat we dit massaal deden...

Volgens mij trekt niemand op dit forum zich tijdens het brouwen ook maar iets aan van het Reinheitsgebot, dus de scherpe (veroordelende) toon is niet altijd gerechtvaardigd, laat staan functioneel, dunkt me.

Adrie

Als er al Reinheitsadviezen worden gegeven, dan is dat omdat de brouwer zelf aangeeft binnen een stijl te willen brouwen óf niet duidelijk is over zijn doelstellingen met een bier. Als iemand zegt een Oktoberfestbier te willen brouwen, dan is het natuurlijk onzin om te zeggen dat hij er eens koriander in moet gooien of ongemoute tarwe. Als het doel een bier brouwen dat traditioneel met het Reinheitsgebot gebrouwen wordt, dan krijgt hij uiteraard adviezen in de lijn van het Reinheitsgebot. Aan de andere kant, als iemand duidelijk aangeeft eens te willen experimenteren met haver, boekweit en gagel, dan is er hier op dit forum niemand die hem dat afraadt. Maar wel kan het zijn dat er adviezen komen over de hoeveelheden.

En het boek Radical Brewing (niet bepaald een Reinheitsgebot promotieboek) is al heel vaak op dit forum aangehaald en aangeraden als hét beste hobbybrouwboek van de laatste jaren.

Jacques

Citaat van: Adrie op 28-04-2009  09:46 uAls er al Reinheitsadviezen worden gegeven, dan is dat omdat de brouwer zelf aangeeft binnen een stijl te willen brouwen óf niet duidelijk is over zijn doelstellingen met een bier.

De tekst die ik vet heb gezet geeft precies aan hetgeen ik bedoel. Heel vaak wordt onbewust teruggegrepen op de uitgangspunten van het Reinheitsgebot: bier hoort gebrouwen te worden met alleen mout, hop, gist en water. Dat we voor ons zelf uitzonderingen maken voor bottelsuiker en gistvoeding laten we dan even buiten beschouwing.

Maar het is goed te weten dat dit niet bewust gebeurt en dat men open staat voor afwijkende bieren. De berichten hier op het forum laten wel eens een andere tendens zien. Het belang van het brouwen volgens stijl kun je tussen de regels door regelmatig lezen (en ook het brouwen volgens het Reinheitsgebot). Iets meer losser van stijlen brouwen kan geen kwaad mijn inziens. We brouwen toch geen bieren uitsluitend voor bierkeurmeesters of wel toch?

Adrie

Citaat van: Jacques op 28-04-2009  10:29 uWe brouwen toch geen bieren uitsluitend voor bierkeurmeesters of wel toch?

Zeker niet! Maar toch denk ik dat brouwen volgens stijl een heel goede oefening is om het brouwen onder de knie te krijgen en om de smaken van ingrediënten te leren kennen. Vervolgens kun je aan een wedstrijd meedoen om te kijken waar je staat in je brouwersontwikkeling. Brouwen volgens stijl heeft zijn plaats, maar is zeker niet heilig.

RobinB

Citaat van: Jacques op 28-04-2009  10:29 uDe tekst die ik vet heb gezet geeft precies aan hetgeen ik bedoel.

Maar die vette tekst op zichzelf kan je niet zo zien, hij is namelijk verbonden aan de context, dwz het eerste deel vd zin. Jij trekt dingen uit zijn verband en ziet dáárdoor spoken mijnz inziens. Dit geef je ook al aan:

Citaat van: Jacques op 28-04-2009  10:29 ukun je tussen de regels door regelmatig lezen (en ook het brouwen volgens het Reinheitsgebot).

Dit zijn vluchtige aannames en daarop moet je je niet (willen) baseren! (to assume makes an ass out of u and me)
Er ís geen Reinheitsgebot-cultuur, alleen voor degene die erom vraagt!

Citaat van: Adrie op 28-04-2009  10:35 uZeker niet! Maar toch denk ik dat brouwen volgens stijl een heel goede oefening is om het brouwen onder de knie te krijgen en om de smaken van ingrediënten te leren kennen. Vervolgens kun je aan een wedstrijd meedoen om te kijken waar je staat in je brouwersontwikkeling. Brouwen volgens stijl heeft zijn plaats, maar is zeker niet heilig.

Precies! brouwen volgens een stijl, kan je veel leren. Al is het alleen al om te zien of je recept/brouwsel ook datgene brengt wat je ervan verwachtte (met evt referentie).

Adrie

Je kunt het net zo goed omdraaien. Er heerst hier een anti-Reinheitsgebotcultuur. Mensen wordt aangeraden om 10-20% suiker in hun tripels te doen voor een goede vergistbaarheid en doordrinkbaarheid. Er worden Twentse en IJmuidense Geuzes gebrouwen met ongemoute tarwe en wilde gisten en zelfs fruitbieren! Brrrr. En er zijn zelfs mensen die paradijszaad en koriander in hun bier verwerken. Hel en verdoemenis! Het is een complot tegen de enige ware drieëenheid: mout, hop en water.

Jacques

Citaat van: Adrie op 28-04-2009  10:47 uHel en verdoemenis! Het is een complot tegen de enige ware drieëenheid: mout, hop en water.

Het godsdienstige aspect van het Reinheitsgebot hadden we inderdaad nog niet gehad.
Degenen die in Duitsland zijn geweest kennen allemaal de volgende spreuk die je overal kunt tegenkomen in een brouwerij:


Volgens jullie valt het allemaal mee, zie ik spoken en wordt het brouwen volgens het Reinheitsgebot hier op het forum niet gepropageerd. Laten we dit vooral vasthouden. Want soms heb ik het gevoel dat niet het geval is, Maar dit is meer een kwestie van gevoel en intuïtie.
Velen hier op het forum hebben een nuchtere wetenschappelijke benadering en hebben wat minder met intuïtie. Daar is niets op tegen. Zelf reageer ik vaak wel aan de hand van mij mijn intuïtie en zeer regelmatig blijkt achteraf dat mijn gevoel mij niet niet in de steek heeft gelaten. Uit jullie reacties leid ik af dat ik het in dit geval kennelijk niet bij het juiste eind had. Goed zo! Laten we vooral creatief brouwen en ons niets aantrekken van stijlregels. We kunnen dat rustig doen want we brouwen immers voor ons zelf.

Maarten

Het klinkt alsof we het eens zijn. Maling aan het Reinheitsgebot.

Wil ik wel nog iets kwijt over brouwen in stijlen: het kan, lijkt mij, een goede gids zijn om richting te geven aan projecten, met name als je een bepaalde richting op nog nooit hebt gebrouwen, is het goed om te kijken wat al bestaat, een ±standaard recept te plukken in die stijl en domweg te volgen. Het platbetreden pad. Pas als je die gezien hebt, kun je de eigenzinnige twist eraan geven.

Op diezelfde manier ben ik nu bezig mbt kruiden. Eerst ontdekken waar de paden heen leiden door te varieren met mout, gist en hop, (en voorlopig dus steeds eerst binnen de stijlen) ik ga liever pas daarna mijn blik verbreden en verfijnen met kruiden. (tenzij een stijl er standaard om vraagt, zoals witbier) Dat zou nu voor mij alleen mijn blik vertroebelen.

Adrie

Citaat van: Maarten op 28-04-2009  14:35 uWil ik wel nog iets kwijt over brouwen in stijlen: het kan, lijkt mij, een goede gids zijn om richting te geven aan projecten, met name als je een bepaalde richting op nog nooit hebt gebrouwen, is het goed om te kijken wat al bestaat, een ±standaard recept te plukken in die stijl en domweg te volgen. Het platbetreden pad. Pas als je die gezien hebt, kun je de eigenzinnige twist eraan geven.

Op diezelfde manier ben ik nu bezig mbt kruiden. Eerst ontdekken waar de paden heen leiden door te varieren met mout, gist en hop, (en voorlopig dus steeds eerst binnen de stijlen) ik ga liever pas daarna mijn blik verbreden en verfijnen met kruiden. (tenzij een stijl er standaard om vraagt, zoals witbier) Dat zou nu voor mij alleen mijn blik vertroebelen.

Dat vind ik een heel verstandige benadering. Stijlen zijn er niet voor niets en je kunt er een hoop van leren. Brouw vooral binnen een stijl als je dat wilt. Creatief brouwen (dus stijlen loslaten) kun je in mijn optiek alleen als je weet wat je doet en dus behoorlijk wat ervaring hebt met brouwen en de basisingrediënten van bier. Zomaar wat in je bier gooien kan iedereen, maar echt creatief brouwen vereist dat je je van tevoren een goed idee vormt over wat voor smaak, geur, mondgevoel, kleur etc. je wilt bereiken en hoe je dat kunt bereiken. Of je volgt bewezen recepten zoals die uit Radical Brewing.

EBC

Kunnen we naast de ABCDV- en kloonklasse nog niet de R-klasse toevoegen? Dan is alles mooi opgelost.  :clownsmile:

Albertus

Citaat van: EBC op 28-04-2009  16:05 uKunnen we naast de ABCDV- en kloonklasse nog niet de R-klasse toevoegen? Dan is alles mooi opgelost.  :clownsmile:

R-klasse=Radical Brewing :weetniet: ;D

Bert

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.