Het wordt tijd dat iedereen gewoon brouwt wat hij/zij lekker vindt. Of dat nou volgens het Reinheitsgebot is of niet, doet er niet toe. Ik vind die hele kruistocht tegen het Reinheitsgebot zwaar overdreven. Geen enkele hobbybrouwer brouwt volgens het Reinheitsgebot, want iedereen voegt bottelsuiker toe en brouw regelmatig met kruiden, suikers, vruchten en ongemoute granen. Ook de kleine Nederlandse professionele brouwers hebben niets met het Reinheitsgebot.
En als mensen niet van kruiden in hun bier houden, laat ze. Als mensen genieten van de smaak van mout en hop in hun bier, uitstekend. We moeten als hobbybrouwers gelukkig niets.
En ik zie ook geen enkele reden waarom we onze smaak zouden moeten aanpassen aan bieren van honderd(en) jaren geleden. Die kruiden zaten erin om zure en andere bijsmaken te maskeren omdat men geen idee had van een goede en gezonde vergisting, net zoals vlees sterk werd gekruid om bederfsmaken weg te moffelen. Die kruiden hadden een functie die zij thans gelukkig niet meer hoeven te hebben. Ook bier had een heel andere functie en plaats in het voedingspatroon dan nu.
Ondanks het feit dat we niet brouwen volgens het Reinheitsgebot en het Reinheitsgebot ook in Duitsland zijn gelding verloren heeft, merk ik toch dat hier op het forum heel vaak de uitgangspunten van het Reinheitsgebot aanbevolen worden.
Als het gaat om kruiden wordt meteen gezegd: niet doen.
Gaat het om het toevoegen van suikers wordt dit veroordeeld omdat het de body verminderd.
Bij het gebruik van haver wordt opgemerkt dat dit graan niet bier-eigen is.
Het lijkt er een beetje op dat de voorkeur voor Duitse bieren, die bestaat bij sommigen op dit forum, steeds meer doorklinkt op het forum. En Duitse bieren zijn nog steeds synoniem met het Reinheitsgebot.
En natuurlijk zijn mijn opmerkingen in verschillende draden overdreven. Soms is uitvergroten of het doen van een prikkelend uitspraak noodzakelijk om iets duidelijk te krijgen.
Wat ik vooral probeer te zeggen is dat je open moet staan voor afwijkende smaken in bier. Smijt daarom de gedachte dat bier alleen gebrouwen mag worden met (geste)mout, hop, gist en water radicaal weg.
Met Adrie ben ik het hartgrondig eens dat je een bier hoort te brouwen naar je eigen smaak. Trek je niets aan van die 500-jarige wet die niet meer geldig is. Ontmoedig anderen niet om te experimenteren kruiden. Leren omgaan met kruiden doe door er mee te werken en daarbij fouten te maken. Als heel snel leer je dat de hoeveelheden beperkt horen te zijn en dat je niet te veel kruiden tegelijk moet gebruiken.
Maar ook trek je niet te veel aan van biertypen. Veel commerciële bieren zijn niet in te delen in biertypen simpelweg omdat commerciële niet altijd de intentie hebben te brouwen volgens een biertype. Waarom zouden wij dat dan wel doen?
Jacques is in de overgang of zo
. Juist hij was altijd aanhanger van Brauwelt, professor Narziss en alle andere ridders van het Reinheitsgebot. Wat was hij altijd fel gekant tegen kritiek op deze vakliteratuur.
Ik heb alleen nog het idee dat hij de invloed van commercie verwart met die van het Reinheitsgebot.
Maar: Goed bezig Jacques 
Nog steeds ben ik liefhebber van Brauwelt omdat in dit blad vaak een brug wordt geslagen tussen de brouwwetenschap en de dagelijkse praktijk van de brouwers. Mijn aversie tegen het Reinheitsgebot zou overigens wel eens mede door de inhoud van dat blad kunnen komen omdat men in Brauwelt nog steeds doet voorkomen dat Duits bier gebrouwen moet worden volgens het Reinheitsgebot. We weten dat dit niet het geval is...
Professor Narsiss is voor mij nog steeds een grote held. Als één van de weinige brouwwetenschappers legt duidelijke relaties tussen de manier van werken en de smaak van het bier. Dat hij gelooft in het Reinheitsgebot kan hij ook niet zo aan doen. Per slot van rekening is het een Duitser.
Door mij wordt de invloed van de commercie niet verwart met die van het Reinheitsgebot. De niet Duitse commerciële brouwers hebben niets met het Reinheitsgebot.
Hierboven heb ik aangegeven het met mij gaat om het feit dat de uitgangspunten van het Reinheitsgebot door sommigen hier op het forum gezien wordt als de enige juiste manier om bier te brouwen. Dat is in mijn ogen niet het geval.
Onze voorouderen vonden dat ook niet. We kunnen nog veel van hun leren als het gaat om toevoegingen aan het wort omwille van de smaak. Door hen werden veelvuldig kruiden gebruikt en grondstoffen als haver (meer zelfs dan gerst), tarwe en boekweit.
En natuurlijk hoeven we geen zure geïnfecteerde bieren gaan brouwen zoals in de middeleeuwen gebruikelijk was. De kennis die we in de loop dat jaren hebben opgedaan ten aanzien van gistmanagement en het voorkomen van infecties zal ons daartegen behoeden. Als we zuur bier willen hebben is dat een bewuste keuze.
Overigens doet het mij deugd dat diverse leden van dit forum beweren dat ik spoken zie. Het is nu wachten op de tijd dat we massaal kruidenpils gaan brouwen.