Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Was het oudste bier geen duizenden jaren oud?
Het is sowieso interessant om te zien of Finnen ook daadwerkelijk bier kunnen brouwen
Ik was vorig jaar in Helsinki en heb daar toch wel een aantal lekkere Finse bieren gedronken. Dus ik vind van wel.
Waar lees jij dat het Fins beer zou zijn ?
De onderzoekers van het Finse onderzoeklaboratorium VTT bestuderen het gist en andere microbiologische cellen in het oude bier in de hoop dat ze daaruit het recept van de drank kunnen afleiden.Mogelijk kunnen ze daarna het 200 jaar oude bier opnieuw brouwen
Hoi Zweed.Waar lees jij dat het Fins beer zou zijn ?
Maar kan er echt nog levende gist zijn na bijv 200 jaar? In een afgesloten fles bier?Wat zou Pasteur daarvan gedacht hebben?
Iets soortgelijks is al jaren geleden uitgehaald met bier uit een wrak van een Engelse schoener. De gist is opgekweekt en wordt gebruikt om nu commercieel mee te brouwen. De naam van het bier is me even ontschoten, maar kan ik evt. opzoeken.
Autolyse na een paar weekjes?Dacht het dus niet.Na 200 jaar is gist nog springlevend.
Ok het kan dus wel gegeven die Flag Porter gist uit 1825...Maar toch denk ik dat bij de meeste flessen alle gist dood is, maar ja er zijn vele miljoenen gistcellen en er hoeven er maar een paar in leven te blijven.Zodra dat soort oude flessen teveel temperatuurschommelingen ondergaat sterft het vast allemaal.