Ruilbieren Weizenfestijn

Gestart door JWVG, 23-04-2009 19:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: RobinB op 26-04-2009  00:52 uAl die monniken ook... ;D

Ja, monnikenbier waar geen monnik aan te pas komt.  :bokser:

Jacques

Citaat van: Gerb op 26-04-2009  01:08 uOordeel: Een maf bier, de smaak van de havermout geeft het bier een bier-oneigen smaak, maar het is ook weer niet zo vreemd dat het heel uniek is.

In de middeleeuwen werd het merendeel van de bieren gebrouwen met vooral havermout. De smaak van haver was toen heel bier eigen!

Smaken in bier veranderen in de tijd. Ik blijf er bij dat we (hobbybrouwers bedoel ik dan) ons steeds meer richten op de smaak van het Reinheitsgebot. Gerstemout, (veel) hop, geen kruiden en geen suiker. En we willen, ook in navolging van de Duitsers, steeds minder gistingsnevenproducten. Naar mijn idee wordt het tijd dat we ophouden met het imiteren van commercieel bier en moeten we gaan proberen de oude bieren weer nieuw leven in te blazen.

RobinB

Citaat van: Jacques op 26-04-2009  21:12 umoeten we gaan proberen de oude bieren weer nieuw leven in te blazen.

Yeah! Op naar zuur bier zonder koolzuur! :D

Citaat van: Jacques op 26-04-2009  21:02 uJa, monnikenbier waar geen monnik aan te pas komt.  :bokser:

Gelukkig richt je je peilen niet alléén op het Reinheitsgebot ;D

Jacques

Citaat van: RobinB op 26-04-2009  21:21 uYeah! Op naar zuur bier zonder koolzuur! :D

Gelukkig richt je je peilen niet alléén op het Reinheitsgebot ;D

Daar heb ik vandaag behoorlijk van genoten. Zie hier. De Belgische geuzebrouwers brouwen een zeer oud biertype waar geen Reinheitsgebot aan te pas komt!

Oscar

Citaat van: Gerb op 26-04-2009  00:08 uOordeel: De geur is echt goed, in de smaak zitten de meest belangrijke smaakcomponenten, maar het bier is wel droog. Komt een eind in de richting, misschien alleen het maischschema aanpassen en de vergistingtemperatuur een graadje lager.

Bedankt voor het commentaar..ik neem aan dat je ervan genoten hebt, ik vind 'm zelf ook erg lekker, maar zeker nog niet perfect. Ik zelf denk dat de vergisting temperatuur (die niet zo gecontroleerd is als je denkt, maar zeker niet boven de 20°C is uit gekomen) wel goed is geweest...en het maischschema aanpassen zou een optie kunnen zijn. Ik mis een beetje de gewenste body in dit bier, dat mag wel ietsje meer zijn. Ik ben wel gecharmeerd van het idee van beginnen op 40°C en de 52-stap overslaan en meteen doorstoken naar 62°C  :brouwen:

RobinB

Citaat van: Jacques op 26-04-2009  22:54 uDaar heb ik vandaag behoorlijk van genoten. Zie hier.
Toch zou ik het jammer vinden als al mijn bieren vanaf nu zuur en prikloos zouden zijn...  :denken:

EBC

Citaat van: Jacques op 26-04-2009  21:12 uIn de middeleeuwen werd het merendeel van de bieren gebrouwen met vooral havermout. De smaak van haver was toen heel bier eigen!

Smaken in bier veranderen in de tijd. Ik blijf er bij dat we (hobbybrouwers bedoel ik dan) ons steeds meer richten op de smaak van het Reinheitsgebot. Gerstemout, (veel) hop, geen kruiden en geen suiker. En we willen, ook in navolging van de Duitsers, steeds minder gistingsnevenproducten. Naar mijn idee wordt het tijd dat we ophouden met het imiteren van commercieel bier en moeten we gaan proberen de oude bieren weer nieuw leven in te blazen.

Jacques is in de overgang of zo  ;D. Juist hij was altijd aanhanger van Brauwelt, professor Narziss en alle andere ridders van het Reinheitsgebot. Wat was hij altijd fel gekant tegen kritiek op deze vakliteratuur.

Ik heb alleen nog het idee dat hij de invloed van commercie verwart met die van het Reinheitsgebot.

Maar: Goed bezig Jacques  :duimop:

EBC

Wel bij de les blijven jongens...  :lessmile:

Geuze bevat wel degelijk koolzuur. Maar gueuzebrouwers bestaan niet, het zijn lambiekbrouwers en in lambiek zit geen koolzuur.

Zo is dat.  :weetbeter:

JWVG

Jongens, wieber eens even op uit mijn draadje!  ;) Geproefde bieren willen we hier zien!

 :degroeten: JW.

William

Net het havermoutbier van Jacques geproefd (S-33 versie)

uiterlijk: troebel; geel/oranje; een typisch eiwitschuim (wollig) dat relatief snel weg is
geur: clean, heel licht visachtig (afbraakproduct olie; kan dit door de haver komen? - vissig is doorgaans een oxydatieproduct van onverzadigde vetzuren)
smaak: zoetig, licht kruidig, enorme koolzuurprikkeling - bellen in het bier lijken heel klein te blijven waardoor ze sterk prikkelen
nasmaak: samentrekkend; stroef; beetje granig; de lange nasmaak is bitter

Het is een verfrissend bier dat behoorlijk clean overkomt (weinig karakter, beetje saai). De scherpe nasmaak vind ik niet zo prettig. Toch wel een lekker bier.

Jacques

Hoi William,

Bedankt voor het proeven.

Het zeer hoge gehalte aan haver heeft denk ik inderdaad gezorgd voor een hoog vetgehalte waardoor het bier een mindere schuimhoudbaarheid heeft. Bij een volgende poging wil ik het gehalte aan haver wat terugbrengen.

Het saaie karakter is denk ik vooral een gevolg van de gistkeuze. De versie met de Roeselaere gist vind ik helemaal niet saai.

Zelf heb ik geen scherpe nasmaak. Bedoel je misschien bitterheid?  Ik weet nog niet wat ik ga doen qua bitterheid bij de herhaling. Wat hopbitterheid mag toch wel vind ik.

William

Citaat van: Jacques op 29-04-2009  22:09 uZelf heb ik geen scherpe nasmaak. Bedoel je misschien bitterheid?  Ik weet nog niet wat ik ga doen qua bitterheid bij de herhaling. Wat hopbitterheid mag toch wel vind ik.
Ik twijfelde tussen bitterheid of stroefheid als gevolg van de haver. Ik vind het geen "normale" bitterheid, vandaar.

Gerb

Ik zit nu aan de Weizen van Adrie, de eenstapsversie op 67°C.

Uiterlijk: geel, oranje, iets dof, romig inzakkend schuim.
Geur: bananen en licht kruidnagel én weeig van de tarwe.
Smaak: Bananen, weeig, tarwe, iets banaan-esterig.
Mondgevoel: redelijk zoetig, maar niet echt plakkerig.
Oordeel: Dit neigt wel naar een hele goede Weizen. Ik proef hier nog wel het bananen-esterige in, wat iets scherp overkomt in de smaak en op de tong. Met recht de beste Weizen van het Weizenfestijn.

Adrie

Citaat van: Gerb op 07-05-2009  21:45 uDit neigt wel naar een hele goede Weizen.

Hahaha. Dank je.  :D

Gerb

Het was zeker een compliment, maar ik zit nog met mijn Munich Wheat gisttrauma, die Weizen werd door iedereen finaal afgekeurd.

Oscar

Citaat van: Gerb op 07-05-2009  22:12 umaar ik zit nog met mijn Munich Wheat gisttrauma, die Weizen werd door iedereen finaal afgekeurd.

Zou dat puur de gist zijn ..???

Gerb

Hé ouwe trapbenatter, wat insinueer je precies?

William

Citaat van: Gerb op 07-05-2009  22:12 uHet was zeker een compliment, maar ik zit nog met mijn Munich Wheat gisttrauma, die Weizen werd door iedereen finaal afgekeurd.

Als ik deze met je geruild had was ik misschien in staat om je van dit trauma af te helpen, maar helaas.

Wel heb ik nog de Weizen van Dennis: een lichte bananenimpressie, weinig kruidigheid maar wel een beetje een stroeve afdronk. Schuim en koolzuurdruk is wel a la Weizen. Als ik hem nu vergelijk met de keuringsresultaten heb ik het idee dat hij toe te sterng is beoordeeld. Misschien dat dit komt door de Weihenstephan geurbom.

Oscar

Citaat van: Gerb op 07-05-2009  22:20 uwat insinueer je precies?

Zou die gist dan toch niet zo geschikt zijn voor een weizen ? (en nee, ik twijfel niet aan je brouwers capaciteiten, als best brouwers van de wereld 2007 (of was dat 2006?))


Gerb

Citaat van: Oscar op 07-05-2009  22:26 uZou die gist dan toch niet zo geschikt zijn voor een weizen ?

Ik dacht dat je bedoelde dat het misschien aan het maischschema of vergistingstemperatuur lag. Ik vermoed dat de gist gewoon niet zo super is. Het Belgische gistexperiment gaf dit min of meer ook al aan. Het is geen Weizengist.


Citaat van: William op 07-05-2009  22:26 uAls ik deze met je geruild had was ik misschien in staat om je van dit trauma af te helpen, maar helaas.

Als het goed is heeft/had Edwin er nog een paar staan. Er was weinig animo om dit bier mee te nemen, gek genoeg.

Edwin

Citaat van: Anton op 25-04-2009  00:30 uIk proef nu een weizen en kan het volgende vermelden:
Kleur:   Oranje, in het flesje erg helder, in het glas iets tussen tweeschijn en dof, licht troebel. Mooi schuim, zakt langzaam in en een dun laagje blijft liggen.
Geur:   Onmiskenbaar weizen, gist.
Smaak:   Weinig banaan, iets kruidnagel, beetje "strak", niet erg.
Nasmaak:   tarwe, licht bitter.
Best wel lekker!
Alleen, waar is deze van? :weetniet:
Op de goudkleurige dop staat met rode viltstift iets van 54 met een frubbltje eronder???

Die was dus van mij. Dat kringeltje gaf aan of het een WB06 (k) Maizelgist (m) of Wyeastgist (w) was...
Bedankt voor het keuren.
Mijn familie vind mijn bieren nu na deze weizens ineens wel lekker ::), dus de voorraad slinkt snel.

Edwin

Edwin

Citaat van: Gerb op 08-05-2009  08:20 uAls het goed is heeft/had Edwin er nog een paar staan. Er was weinig animo om dit bier mee te nemen, gek genoeg.

Ik zal nog eens kijken of hij erbij staat.

Edwin

Anton

Citaat van: Edwin op 12-05-2009  13:45 uMijn familie vind mijn bieren nu na deze weizens ineens wel lekker ::), dus de voorraad slinkt snel.

Ha ha, ik heb hetzelfde "probleem" en niet alleen de familie vindt ze lekker, het volleybalteam van mijn zoon ook. samenvol

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.