Ruilbieren Weizenfestijn

Gestart door JWVG, 23-04-2009 19:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

JW: ik ben het met je eens als we er vanuitgaan dat de Weihenstephan hét voorbeeld van een Weizen is. Als er ook andere soorten binnen de stijl vallen die een heel ander karakter hebben zou deze referentie een verkeerd beeld kunnen geven.

JWVG

En dat ben ik weer met jou eens  :D. Maar ik vind dat te verdedigen.

Gisteravond een Erdinger op - dat is toch eigenlijk ook een niveau minder..... De Hopfenweisse was geniaal  :proost:. Die paar Fat Tire Snake Dog IPA's van de tap trouwens ook   :proost: :proost:

Nu koffie  :ziek:

 :degroeten: JW.

EBC

Citaat van: JWVG op 25-04-2009  09:44 u...De Hopfenweisse was geniaal  :proost:....

Laatst ook zo'n Hopfenweisse gedronken in Maastricht bij ' Pothuiske. Op zich een leuk bier, de hoppige geur was inderdaad geniaal, maar het smaakte naar zeep. De combinatie van de hoeveelheid hop met het de weizensmaakjes is niet ok.  :duimonder:

EBC

Jullie neigen al weer erg naar hokjesgeest en verafgoding  ;).

Wat betekent de term referentie? Is dat 'de hoogste klasse' of  'een goed voorbeeld van stijl'. Ik neem aan het laatste.

Alle commercieel verkrijgbare Weizens zijn referenties. Dat je de ene lekkerder vindt dan de ander, maakt het nog niet dé referentie. Als Weihenstephan zo veel beter is, dan is het een klasse apart en daarmee geen referentie.

Neem nou Tripel. Over het algemeen wordt Westmalle gezien als de referentie. Maar bijna geen enkele andere tripel smaakt ernaar. Eigenlijk is Westmalle dus helemaal geen goede referentie.

Een Rolls Royce is ook dan ook geen referentie auto, daarvoor moet je meer aan een Volkswagen Golf of Opel Astra denken.

JWVG

Je kunt heel lang over termen praten, maar uiteindelijk gaat het hierom: ik vind Weihenstephan heel lekker, en wil het nabrouwen. Als andere mensen het daar niet mee eens zijn, moeten ze dat zeggen en kiezen we in overleg wat anders. Ik heb echt he-le-maal geen zin in een een stijl/referentie discussie. Te vaak gedaan. En met het weizenfestijn kunnen we zelf de regels maken!

Citaat van: EBC op 25-04-2009  09:58 uJullie neigen al weer erg naar hokjesgeest en verafgoding  ;).

Je kent me, he!  :D

Citaat van: EBC op 25-04-2009  09:50 uDe combinatie van de hoeveelheid hop met het de weizensmaakjes is niet ok.  :duimonder:

Dat ben ik dus niet met je eens. Ik vind die combi van hop met weizen, waarvan ik altijd gedacht heb dat die heel slecht was, enorm goed uitgevallen. Totaal anders dan ander bier dat ik ken. En dat vind ik dan dus (uiteraard met een knipoog) geniaal bier.

 :degroeten: JW.


Henielma

De Weistephaner als 5e bier bij de proefsessie was voor mij een eye-opener. Heel fijn dat die er bij was naar mijn idee. Daarom weet ik dat ik er nog lang niet ben met mijn weizen.

Helaas viel daarnaast veel van de zelfgebrouwen weizens in het niet. Maar toch wil ik liever een lekkere weizen met smaak nabrouwen dan bijvoorbeeld een Erdinger die ik al vaker gedronken heb maar wat ik weinig smaak vind hebben.

We moeten gewoon nog een stap maken naar mijn idee. En dat gaat ons lukken al duurt het nog 4 jaar.  :leren:

Gerb

Ik heb hier de W43 en W44 van Herman (Henielma) voor me.

bier           W43            W44
Uiterlijk:licht gelig, dof licht gelig dof
schuim: dikker en stabieler schuim dan W44 trekt weg na 2 min.
Geur: tarwe,lijkt wel appelmoes, esterig, neigt naar banaanweeig, tarwe, bananig, esterig
Smaak:een erge solvent smaak, esterig, droog, geen banaan of kruidnagel te onderscheiden  veel minder esterig, kruidnagel, misschien iets banaan
Oordeel: niet zo lekker bier, ik vermoed dat dit bier bij een hogere temp. is vergist? best een goede Weizen, mist wel banaan en misschien wat zoet

Ik zal even zoeken wat hier het verschil was.







Henielma

Fijn dat je ze naast elkaar hebt geproefd. De vergistingstemperatuur was van beide bieren 17 ºC.

Ik ben het helemaal eens met je oordeel.

De W43 is de eenstapsmaischuitvoering en de W44 is de meerstapsmaisch. Een duidelijk verschil.

Gerb

Wel maf dat die eenstapsmaisch dan meer esters geeft. Is dit de WB-06 die gewoon niet zo denderend is?

Henielma

Ik heb verder geen ervaring met deze gist. De gist voor beide brouwsels van 13 liter komt uit 1 zakje. In ieder geval is het dus dezelfde gist.

RobinB

Citaat van: Gerb op 25-04-2009  16:48 uWel maf dat die eenstapsmaisch dan meer esters geeft. Is dit de WB-06 die gewoon niet zo denderend is?

Wat bedoel je precies met esterig?
Banaan (isoamyl-acetaat) is ook een ester (Zuur + Alcohol), Appelig dacht ik ook (ethyl-ester?)

Of bedoel je oplosmiddel-achtig?

Wat zou kunnen is dat door het verschillende substraat (door de verschillende maischschema's) de verhoudingen van bepaalde esters en andere smaakstoffen (4VG bijvoorbeeld) anders is.
Hierdoor kunnen sommige smaken meer of minder naar voren komen.

Gerb

Ik bedoelde velpon/oplosmiddelachtig.

RobinB

Aha, wel handig te weten, aangezien ik esterig meer/vooral met banaan en dergelijke smaken associeer.
Maar ehtyl-acetaat is ook een ester, dus oplosmiddel kan ook, maar wel handiger het beestje bij zijn naam (oplosmiddel voldoet ;) ) te noemen ;D

Gerb

Ik zit nu aan de Weizen van Oscar. Wyeast - 40/10 52/15 62/35 72/25 78/5 - 19°C vergisting

Uiterlijk: dof geel, weinig schuim.
Geur: Weeig, tarwe, banaan. Zoetig. Esterig (ethyl-acetaat)
Smaak:  bananig, iets kruidnagel, tarwe.
Nasmaak: droog en kruidig, tarwe.
Oordeel: De geur is echt goed, in de smaak zitten de meest belangrijke smaakcomponenten, maar het bier is wel droog. Komt een eind in de richting, misschien alleen het maischschema aanpassen en de vergistingtemperatuur een graadje lager.


Gerb

Ik zit nu aan een Tripel van William:

Uiterlijk: helder, oranje, heel veel vrijkomend koolzuur. Dik schuim, romig, glasplakkend.
Geur:  een heerlijke 'Belgische' geur, lijkt een beetje op een Augustijn. Fruitig. Hogere alcoholen, iets oplosmiddel.
Smaak: in de smaak komen de hogere alcoholen niet zo terug. Een milde fruitigheid gecombineerd met een Duits-aandoende hoppigheid, wat kruidig, maar ook licht citrus. De bitterheid bouwt op. Bij de eerste slok proefde ik een moutigheid die een beetje koekjes/biscuit-achtig vind smaken.
Body: redelijk dun, niet heel droog.
Nasmaak: lang bitter en hoppig.
Oordeel: Een hele goede tripel, die lijkt op een Augustijn. De hogere alcoholen in de geur ben ik geen fan van, maar dit heb ik bij een aantal commerciele Belgische bieren ook geproefd.

RobinB

De Kruisheren/(Grunn) Augustijn?
Of zijn er meerdere? (vast wel)

Gerb

Grunn heeft Augustinus bieren, ik bedoel de het bier Augustijn van Van Steenberge.


RobinB

Ah! klopt!
Al die monniken ook... ;D

Zit er in die Augustijn niet enorm veel metaalsmaak?

William

Citaat van: Gerb op 26-04-2009  00:35 uNasmaak: lang bitter en hoppig.
Oordeel: Een hele goede tripel, die lijkt op een Augustijn. De hogere alcoholen in de geur ben ik geen fan van, maar dit heb ik bij een aantal commerciele Belgische bieren ook geproefd.

Bedankt voor de notities Gerb. Zelf ben ik er iets minder tevreden over en dan met name de bitterheid die ik na verloop van tijd te sterk vind. De eerste paar slokken van dit bier vind ik perfect, daarna is het een beetje werken. Het gaat om Westmalle Tripel kloonpoging

Gerb

Ik ben goed op gang, nu even het Jacques Havermout bier (S-33):

Uiterlijk: dof , oranje, geel, inzakkend schuim.
Geur:  fruitig, kruidig, roggebrood.
Smaak: fruitig, granig, parfummig, iets vanille?, limoen?
Oordeel: Een maf bier, de smaak van de havermout geeft het bier een bier-oneigen smaak, maar het is ook weer niet zo vreemd dat het heel uniek is. Ik denk dat hier best wel een zuurtje tegenover zou mogen staan.


Gerb

Citaat van: William op 26-04-2009  01:03 uBedankt voor de notities Gerb. Zelf ben ik er iets minder tevreden over en dan met name de bitterheid die ik na verloop van tijd te sterk vind. De eerste paar slokken van dit bier vind ik perfect, daarna is het een beetje werken. Het gaat om Westmalle Tripel kloonpoging

Ik vond de bitterheid eigenlijk wel goed, het was meer het gistprofiel wat mij niet zo beviel.

Gerb

De Weizen van Stefan:  Wyeast 3068 -  45/10 52/15 60/30 70/30 78/10 - 15-21

Uiterlijk: oranje, dof weinig schuim.
Geur: weeig, tarwe, banaan, weinig kruidnagel.
Smaak: gistig, weeig van tarwe, weinig banaan, iets kruidnagel.
Nasmaak: weeig, minder droog dan die van Oscar, die toch bijna hetzelfde heeft gedaan, maar beter de temperatuur onder controle. Beide bieren hebben niet veel banaankruidnagelsmaak, welke je wel zou verwachten met de maischschema's.

Gerb

Citaat van: Gerb op 26-04-2009  01:08 uOordeel: Een maf bier, de smaak van de havermout geeft het bier een bier-oneigen smaak, maar het is ook weer niet zo vreemd dat het heel uniek is. Ik denk dat hier best wel een zuurtje tegenover zou mogen staan.


Ik zie dat ik hier misschien wat onsubtiel gezegd heb dat het geen goed bier was. Ik bedoelde dat de havermout, ondanks het grote aandeel in de stort, het bier toch gewoon een drinkbaar en "echt" bier is geworden. Ok, nog niet heel duidelijk, maar het was niet negatief bedoeld, Jacques.

RobinB

Citaat van: Gerb op 26-04-2009  16:30 uBeide bieren hebben niet veel banaansmaak, welke je wel zou verwachten met de maischschema's.

?
Vergis je je niet met kruidnagel?
Voor banaan lijkt me de gisting temperatuur veel meer van belang. Hoe het maischschema dat zou beinvloeden...?

Gerb

Kruidnagel inderdaad, sorry ik was aan het brouwen en drinken tegelijk.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.