Ruilbieren Weizenfestijn

Gestart door JWVG, 23-04-2009 19:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

Ha mensen,

voor de overzicht maar even dit draadje, dat voor zichzelf spreekt!

Ik moet even beginnen met een vraag: ik heb twee biertjes, en ik weet niet meer van wie ze zijn. Ze zijn niet van Jacques (daar heb ik twee andere biertjes van gekregen, waar ik naar uitkijk  :lekkerbier:), ook niet van William, Stefan of Dennis. Het kunnen dus Anton, Edwin, Gerb of Herman zijn. Het zijn twee flesjes zonder sticker, en met alleen rode viltstift op de dop. Op de ene staat OF 'SSM' OF 'WSS', de andere is wat moeilijker leesbaar.

Wie oh wie? Stom dat ik het niet heb onthouden....  :verbergen:

 :degroeten: Jw.

Henielma

Ik denk dat die van mij zijn.

Met een beetje geluk kan je W43 Weizen I (eenstaps)
en W44 Weizen II ontcijferen (meerstaps)

Dit staat in roze (rood) op de dop van een euroflesje met een dikke stift geschreven en goudkleurige doppen.

JWVG

Haha, dat zijn ze inderdaad! Stom!

Zelf op kamertemp zie ik door het glas al dat de eenstaps een stuk troebeler is.

 :degroeten: JW.

JWVG

Nou heb ik ook nog een flesje met een 'R' er bovenop. Die is volgens mij van Gerb. Welke is dat ook alweer, Gerb?

 :degroeten: Jw.

Gerb

Dat is mijn Rupert, een soort N'ice Chouffe met thijm en sinasappelschil. Ik hoop dat jij met je Simpelheidsgebod dit ook kan waarderen.

William

Citaat van: Gerb op 23-04-2009  20:38 uDat is mijn Rupert, een soort N'ice Chouffe met thijm en sinasappelschil. Ik hoop dat jij met je Simpelheidsgebod dit ook kan waarderen.

Dat wilde ik ook graag weten want over een half uurtje gaat de dop er af

JWVG

Dat red ik niet, William - hij is net de koelkast in. Dat wordt morgen of zo. Jammer, een paralelle proef was leuk geweest.

Ik ga straks voor een Duckstein. Proost!

 :degroeten: JW.


Henielma

Ik ben nu het S-33 Havermoutbier van Jacques aan het proeven.

Geur: Zacht hoppig

Kleur: Amber, troebel

Schuim: Wit, blijvend laagje

Smaak: Zacht bitter, mooi hoppig met een medium body. De havermout komt volgens mij terug in de zachte smaak.

Van mij had de hoppige smaak wat minder gemogen waardoor de havermout beter uitgekomen zou zijn. Het bier smaakt goed uitvergist.

Het is een lekker hoppig doordrinkbaar bier.

JWVG

Hee, dat is grappig - ik heb mijn plannen gewijzigd, en zit net ook achter een haverbier.

Uiterlijk: koper, zeer troebel. Aardig wat koolzuur, maar vrijwel geen schuim dat heel snel wegtrekt
Geur: fruitig/zurig - doet erg denken aan de Saison gist die ik laatst heb gebruikt
Smaak: licht zoet, vooral heel zacht, citrus.
Nasmaak: licht zurig, licht wrangig. Fris.

Kortom: een verassend lekker biertje  :proost:. Toen ik het inschonk schrok ik even, want laten we wel wezen: het ziet er niet uit. Maar het smaakt wel heel lekker! Ik proef en ruik, itt Herman, heel weinig hop.

Het kan dus, zoveel havermout! Leuke proefervaring! Ik had graag de Roeselaere versie ook geproefd. Erna vindt hem ook lekker.

 :degroeten: JW.

William

De knoepert van een Rupert van Gerb:

uiterlijk: mooi koper / amber; lichte tweeschijn
schuim: veel schuim dat behoorlijk stabiel is
geur: moutig, gebrand, beetje typische geur wat later de kruidigheid blijkt te zijn
smaak: de eerste impressie is bitter, moutig en zoet. Daarna blijft er heel lang een kruidigheid hangen die ook in de geur zat. Later lees ik dat dit de thijm moet zijn.
nasmaak: bitterzoet, plakkend.

Ik vind dit een heel verrassend en lekker bier. Toen ik het bier rook deed het me in eerste instantie gistig aan, later bleek dat de kruidigheid van de thijm te zijn die behoorlijk sterk aanwezig is. Ik heb het gevoel dat de thijm ook bijdraagt aan de bitterheid. De thijm zou misschien iets subtieler aanwezig mogen zijn. Ik heb het idee dat het hele gistkarakter is weggedrukt maar je krijgt er een hop voor terug. Een klasse V bier!

Jacques

Heren,

Bedankt voor het proeven van mijn havermoutbier. Ook ik vind het een bijzonder bier. De Roeselaere versie is eerlijk gezegd een stuk spannender dan de S-33 versie. Het zurige past prima bij de havermout.

De hopgifte was lastig. Ik heb uiteindelijk er voor gekozen om niet al te weinig hop te gebruiken omdat ik het bier een echt karakter wou geven. Gelukkig maar want anders zou het bier helemaal geen schuim hebben gehad ben ik bang.

Bij een volgende keer ga ik de hoeveelheid havermout terugbrengen naar 40%.De tarwemout wil ik dan op 20% zetten en de pilsmout op 40%. De hopgifte blijft een lastige...

Wel staat vast dat ik geen S-33 meer zal gebruiken. Het gehele brouwsel zal vergist worden met de Roeselaere gist.

Jacques

Ik drink nu de EBS van Jan Willem.

Bij het openen een flinke sis.
Het valt mij nu pas op hoe laag de fles gevuld is...

Veel koolzuur en schuimvorming bij het inschenken.
Kleur: koperkleurig een mooie kleur voor een ESB.
Helderheid: lichte tweeschijn.
Dikke laag schuim die inzakt tot een kleine blijvende laag.
Constante koolzuurstroom.

Geur: zowel sterk moutig als hoppig. Heeft ook een typisch Engelse geur.

In de smaak overheerst de moutigheid. Licht zoetig dat overgaat naar bitterig (maar niet hoppig). Heel licht fruitig (had misschien wat sterker gemogen). Pas in de nasmaak komt de bitterheid echt naar voren. Geen enkele smaakafwijking.
Stevige body.


Een mooi bier. In een cijfer uitgedrukt: 7,5.

JWVG

Citaat van: Jacques op 23-04-2009  22:44 uHet valt mij nu pas op hoe laag de fles gevuld is...

Haha! De bieren die ik instuur voor competitie zijn fatsoenlijk gevuld, hoor! Gelukkig heb je je ogen nog....  ::)

Tja, dat koolzuur: ik heb gebotteld met 5.5 g suiker per liter, dat is volgens mij wel o.k. Maar de einddichtheid was 1.018 g cm-3, en ik heb in mijn bottelnotities al geschreven dat ik het bier nog erg vond schuimen, en me afvroeg of het echt wel goed uitvergist was. Ook de evolutie in de fles doet mij denken dat het nog een paar puntjes gedaald is. Ik zal het SG nog eens meten. Het blijft een rare gist - ik had waarschijnlijk nog een keer goed moeten schudden in het nagistvat.

Citaat van: Jacques op 23-04-2009  22:44 uGeur: zowel sterk moutig als hoppig. Heeft ook een typisch Engelse geur.
Geen enkele smaakafwijking.
Een mooi bier. In een cijfer uitgedrukt: 7,5.

Kijk - dat horen we graag!

Citaat van: Jacques op 23-04-2009  22:44 uHeel licht fruitig (had misschien wat sterker gemogen).

Nog suggesties daarvoor? Iets warmer vergisten? Ik heb het nu heel strak op 17-18 ºC gehouden (gemeten aan het bier, niet de luchttemp in de koelkast).

Bedankt voor het proeven! Dat is toch de beste feedback die je kunt hebben als brouwer!

 :degroeten: JW.

Gerb

Citaat van: William op 23-04-2009  22:12 uDe knoepert van een Rupert van Gerb:

Ik heb het gevoel dat de thijm ook bijdraagt aan de bitterheid. De thijm zou misschien iets subtieler aanwezig mogen zijn. Ik heb het idee dat het hele gistkarakter is weggedrukt maar je krijgt er een hop voor terug. Een klasse V bier!

Bedankt voor het proeven! Ik heb ook het idee dat de thijm en vooral de verse sinasappelschil iets bitter afgeven. Ik heb dit bier ook niet ingeleverd voor het ONK. De ene keer is die lekkerder dan de andere keer en ik vind er over het algemeen te weinig balans in zitten.

Jacques

Citaat van: JWVG op 24-04-2009  08:01 uNog suggesties daarvoor? Iets warmer vergisten? Ik heb het nu heel strak op 17-18 ºC gehouden (gemeten aan het bier, niet de luchttemp in de koelkast).

Misschien 1 à 2 ºC hoger vergisten.
Mijn eigen bovengistende bieren zijn voor mij soms ook te strak van smaak. Ook ik ga de temperatuur iets verhogen. Sommige biertypen mogen best wel meer esters hebben.

Jacques

Citaat van: Gerb op 24-04-2009  08:13 uDe ene keer is die lekkerder dan de andere keer en ik vind er over het algemeen te weinig balans in zitten.

Dat heb je vaak met wat jong bier. Na een paar weken is de smaak veel evenwichtiger. Je hebt nog de tijd om hem in de loop van de week te proeven en alsnog naar het ONK te sturen als je wilt.

Gerb

Dat weet ik, maar dit bier zit al sinds 25 januari op de fles, dus die is echt wel al over die eerste hobbels heen. De thijmsmaak was zeker de eerste 2-3 maanden te heftig.

Gerb

Zullen we de Weizens hier dan ook maar vermelden?

Ik heb hier de Weizen van Anton met de WB-06, uitgebreid maischschema met 40/50/64/72/78°C, waarbij de 72°C-stap 20 min duurde, 1050-1015.

Uiterlijk: dof, oranje, romig schuim, zakt wel iets in, maar blijft staan.
Geur: lekker banaan en kruidnagel. Tarwe, gistig.
Smaak: tarwe, redelijk wat kruidnagel, weinig banaan. Het bier is iets zoet. Er zit een smaakje aan: het lijkt op gistig of trekkerig. Het verlaagd de doordrinkbaarheid zeker. Dit is ook het smaakje wat aan mijn Munich wheat korrelgist-Weizen zit. Geen typische korrelgistsmaak. Zou het misschien de hop kunnen zijn? Welke hop heb je gebruikt? Er zit een bepaald soort kruidigheid en bittertje aan dit bier.

Ik kom nogmaals tot de conclusie dat de Weizens veel beter uit de verf komen zonder die vervelende Weihenstephaner ernaast  :D

Anton

Fijn Gerb dat je mijn weizen niet te min vond. De hop was Tsjechische Saaz, 4,2% bloem.
Ik ga dit weekend ook nog het e.e.a. proeven maar moet eerst even aklimatiseren, net terug uit Letland.

Anton

William

Citaat van: Gerb op 24-04-2009  17:06 uSmaak: tarwe, redelijk wat kruidnagel, weinig banaan. Het bier is iets zoet. Er zit een smaakje aan: het lijkt op gistig of trekkerig.

Gerb, jij kunt goed reproduceerbaar keuren. Dezelfde samentrekkendheid had je ook op het formulier van de proefsessie vermeld.

William

Citaat van: Gerb op 24-04-2009  17:06 uIk kom nogmaals tot de conclusie dat de Weizens veel beter uit de verf komen zonder die vervelende Weihenstephaner ernaast  :D

Van te voren hadden we wel gediscussieerd over het wel/niet meenemen van een referentie. In geval van een uitgesproken referentie is dat dus niet zo'n goed idee. De verschillen tussen de andere bieren, waar het eigenlijk om gaat, zullen daardoor kleiner worden. Een belangrijk verbeterpunt.

Anton

Ik proef nu een weizen en kan het volgende vermelden:
Kleur:   Oranje, in het flesje erg helder, in het glas iets tussen tweeschijn en dof, licht troebel. Mooi schuim, zakt langzaam in en een dun laagje blijft liggen.
Geur:   Onmiskenbaar weizen, gist.
Smaak:   Weinig banaan, iets kruidnagel, beetje "strak", niet erg.
Nasmaak:   tarwe, licht bitter.
Best wel lekker!
Alleen, waar is deze van? :weetniet:
Op de goudkleurige dop staat met rode viltstift iets van 54 met een frubbltje eronder???

Anton

Citaat van: William op 24-04-2009  22:31 uVan te voren hadden we wel gediscussieerd over het wel/niet meenemen van een referentie. In geval van een uitgesproken referentie is dat dus niet zo'n goed idee. De verschillen tussen de andere bieren, waar het eigenlijk om gaat, zullen daardoor kleiner worden. Een belangrijk verbeterpunt.

Daar ben ik het met eens, maar het was wel lekker :lekkerbier:

Anton

JWVG

Citaat van: William op 24-04-2009  22:31 uVan te voren hadden we wel gediscussieerd over het wel/niet meenemen van een referentie. In geval van een uitgesproken referentie is dat dus niet zo'n goed idee. De verschillen tussen de andere bieren, waar het eigenlijk om gaat, zullen daardoor kleiner worden. Een belangrijk verbeterpunt.

Daar moeten we het nog eens over hebben, William, ik weet niet of ik het daar mee eens ben. Gerb heeft natuurlijk groot gelijk dat die weizens lekkerder over komen als de Weihenstephan er niet naast staat. Maar voor een formele proeverij (zoals afgelopen weekend) vraag ik me af of we elkaar dan niet voor de gek houden. Ik vond het heel goed om te realiseren dat er allemaal nog dik vet naast zaten. Houdt je nederig.... Anders hadden we misschien wel geroepen dat x de perfecte weizen had gebrouwen. Terwijl we nu weten dat het nog beter kan. En dat is volgens mij winst!

 :degroeten: JW.

Gerb

Je hebt natuurlijk gelijk, de Weizens zitten nog te ver van een commercieel voorbeeld. Een referentie is denk ik ook de beste oplossing. Ik had er een smiley achter gezet. Wat ik me dan wel afvraag: hoe doen keurmeesters dit? Het lijkt me heel lastig om een referentie in het hoofd te hebben. 

William: gelukkig proef ik inderdaad hetzelfde als vorige week. Misschien moet ik ook maar keurmeester worden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.