Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bieren brouwerij de Boei  (gelezen 5175 keer)

Offline JWVG

• Super lid
  • Land: nl
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
Bieren brouwerij de Boei
« Gepost op: 29-04-2009 22:17 u »
Beste mensen,

zoals ik in een andere draad al heb verteld, heb ik gisteren een bezoekje gebracht aan brouwerij de Boei op Texel, die kortgeleden verhuisd is en nu in een spiksplinternieuwe brouwruimte zit in de duinen vlak bij Den Hoorn. Ik heb daar uiteraard het hele assortiment bieren aangeschaft, en vandaag maar eens twee grote (75 CL) flessen opengetrokken om met mijn vrouw en ouders van te genieten.

Eerst het "Hoornder Loods Bier", ook bekend als "Zeeschuimer". Over dit bier is een tijdje geleden veel ophef ontstaan omdat een PINT proeverij er een zeer negatief oordeel over had gegeven. Dit bier is een echt fantasiebier, naast 'diverse soorten gebrande gerstemout, hop en gist' bevat het ook duindoorn- en vlierbessen, en Texelse honing. Het bier loopt al tegen de THT datum (juni 2009), ook al heb ik het bij de brouwerij zelf gekocht:

Uiterlijk: een spuiter! Het schuim blijft er minuten lang uit komen, waardoor er flinke klonten gist in de fles rond gaan dwarrelen. Het bier in het glas is amberig, maar zeer troebel met veel gist. Uiteraard veel schuim dat lang blijft hangen.

Geur: fenolisch, onprettig geurtje dat ik associeer met wat minder gelukt hobbybrouwsels (te hoog vergist, slechte kwaliteit gist, dat soort oorzaken).

Smaak: zurig, droog, sterk metalig, weer dat fenolische smaakje.

Nasmaak: zurig, iets samentrekkig.

Ik heb het bier na een slokje en een check door mijn vrouw en mijn moeder weggespoeld. Ik vond het geen lekker bier, met een aantal duidelijke smaakafwijkingen. Ik ben niet getraind genoeg om ze allemaal te benoemen, maar het bier leek erg op brouwsels van beginnende brouwers die mislukt zijn. Van iets als vlierbessen of duindoornbessen kon ik niets herkennen. Slechte beurt, vind ik  :duimonder:. Als het een paar jaar geleden ook zo smaakte, snap ik dat PINT forum wel.

:degroeten: Jw.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline JWVG

• Super lid
Re: Bieren brouwerij de Boei
« Reactie #1 Gepost op: 29-04-2009 22:24 u »
Nou, toen had ik dus nog genoeg tijd over voor het tweede bier, een 'Dichte Mist' witbier. Ook dit bier zat tegen de THT datum aan, en bevat 'gerst- en tarwemout, hop, kruiden en gist'.

Uiterlijk: lichtblond, iets troebel, heel weinig schuim dat vrijwel meteen wegtrekt. Koolzuur is wel voldoende.

Geur: weinig geur, iets citrus/curacao -ig, weer dat fenolische geurtje.

Smaak: tarwesmaak is duidelijk aanwezig en lekker, maar bier is er droog en mist de body en het zoetige dat ik verwacht bij witbier. Wat aan de bitterige kant.

Nasmaak: weer een raar smaakje. Ook branderig.

Al met al geen lekker bier. Geen enorme fouten, zoals bij het voorgaande bier, maar niet lekker. Het ontbreken van schuim duidt volgens mij, samen met al die bijsmaakjes, op problemen met de vergisting. Of ze slechte gist gebruiken (korrel?) of te warm vergisten of zo weet ik niet. Maar ik vond het zwaar tegenvallen.

Ik heb nog 6 flessen van deze brouwerij staan. Toch maar hopen dat er ergens nog wat lekkers tussen zit. Maar nu eerst maar eens een lekker glaasje wijn  :P

:degroeten: JW.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 30-04-2009 01:57 u »
Ik zal hier dan maar even wat oude proefnotities plaatsen:

---------------------------------
2006
Brouwerij: Bierbrouwerij De Boei
Land van herkomst: Nederland
Type bier: Witbier
Alcohol percentage: 6,0%
Gisting: Bovengistend, hergisting op fles
Kleur: Troebelig Geel
Inhoud Fles: 75 cl

Schuim
Dit bier vormt een goede schuimkraag welke fijn en zeer romig van structuur is. Het schuim is matig tot goed glasplakkend en redelijk stabiel. Inzakkend tot een blijvend laagje.

Koolzuur
Na het inschenken is er slechts af en toe een koolzuur belletje te zien. Bij het proeven is er een heel lichte prikkeling te voelen in de mond, net voldoende voor dit bier..maar persoonlijk zou het iets meer mogen

Geur
De geur van dit bier is lekker hoppig en moutig, geen frisse zurige indruk

Smaak
De smaak van dit bier is vrij bitterig (hop en mout bitter) met een licht fris zurige indruk in het begin welke eigenlijk door de hop weer wordt overstemd. De nasmaak is ook nog iets bitter (hop) en neemt langzaam af. Het bier heeft een matige body en een licht plakkend mondgevoel.
-----------

2006
Brouwerij: Bierbrouwerij De Boei
Land van herkomst: Nederland
Type bier: Quadrupel
Alcohol percentage: 10,0%
Gisting: Bovengistend, hergisting op fles
Kleur: Donkerbruin met roede gloed
Inhoud Fles: 75 cl

Schuim
Dit bier vormt een matige schuimkraag welke iets cola-achtig en licht romig van structuur is. Het schuim is niet glasplakkend en slecht stabiel. Inzakkend tot een dun ringetje.

Koolzuur
Na het inschenken is er in het glas een lichte constante stroom koolzuur te zien. Bij het proeven is er een redelijke prikkeling in de mond te voelen, voldoende voor dit bier

Geur
De geur is zoetig en karamel-achtig met een lichte branderigheid.

Smaak
De smaak van dit bier is enorm zoet en fruitig zuur welke vrij snel weer afneemt. In de nasmaak nog een klein beetje fruit, geen gebrande mouten (zoals in de geur). Het bier heeft een matige body en een plakkend mondgevoel.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 30-04-2009 10:42 u »
Ha Oscar,

interessant om te lezen. Bij jou het het witbier dus ook koolzuur issues. Maar ik mis wel een beetje een eindoordeel over dit bier. Was het nou een lekker bier, of viel het tegen? Hoeveel punten ongeveer?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 30-04-2009 12:09 u »
Was het nou een lekker bier, of viel het tegen? Hoeveel punten ongeveer?

3 jaar geleden... dat weet ik niet meer...

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 30-04-2009 12:10 u »
Dat snap ik  :D. Maar ik nam aan dat je destijds ook wel een algemeen oordeel over dat bier had opgeschreven. Dat is toch vrij gebruikelijk?

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 30-04-2009 16:22 u »
Hmm.... ik zit hier nog eens een tijdje over door te denken, en snap dat toch niet goed. Je moet natuurlijk onderscheid maken tussen lekker/niet lekker (subjectief) en goed/niet goed (objectief). Dat onderscheid zou jij, zeker met je bierkeurmeesters opleiding, toch moeten kunnen maken. Als ik jouw digitale bierencyclopedie zou naslaan op dit bier, zou ik nog niets wijzer zijn. Want is dit nou een bier dat ik een keertje moet gaan kopen, of niet? Dan wordt zo'n bierencyclopedie toch een beetje zinloos? Of, laat ik het anders vragen: wat denk je dat mensen dan hebben aan zo'n beschrijving zonder waarde oordeel?

:degroeten: Jw.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #7 Gepost op: 02-05-2009 23:57 u »
Draad opgeschoond, Oscar uitfoeteren doet men maar ergens anders.

JW, je bent niet de eerste die Oscar beschuldigt van vage bierbeschrijvingen. Maar hij is zo lekker eigenwijs he.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 03-05-2009 00:03 u »
Draad opgeschoond, Oscar uitfoeteren doet men maar ergens anders.

Hmm..juist bij deze draad had ik niet dat gevoel... ;)  Maar goed alsnog bedankt dan maar... :)

JW, je bent niet de eerste die Oscar beschuldigt van vage bierbeschrijvingen. Maar hij is zo lekker eigenwijs he.

Een echte bierbrouwer die jongen... :brouwen:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #9 Gepost op: 03-05-2009 00:13 u »
Maar ik nam aan dat je destijds ook wel een algemeen oordeel over dat bier had opgeschreven. Dat is toch vrij gebruikelijk?

JW, je bent niet de eerste die Oscar beschuldigt van vage bierbeschrijvingen.

Nou dan toch maar ff een reactie. Ik ben in 2003 begonnen met een Digitale Bier encyclopedie die ik later online heb gezet (en nu ff offline is). Het doel van deze encyclopedie was gewoon beschrijvende proefnotities maken zonder er een persoonlijke mening aan te geven. Dus feitelijk datgene wat een keurmeester behoort te doen waarbij ik dan zelf een poging tracht te doen om het bier in een klasse of type hokje te drukken (wat soms nog best wel lastig is, en niet altijd goed gaat). Dus het is bij deze notities nooit mijn doel geweest om een eindoordeel te geven van Lekker of niet lekker.  :weetbeter:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #10 Gepost op: 03-05-2009 00:18 u »
Nutteloze exercitie dus. Maar dat is slechts mijn mening.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #11 Gepost op: 03-05-2009 00:21 u »
Nutteloze exercitie dus.

Och... werd redelijk goed bezocht.... en is zelfs een aantal keren besteld op CD... :) Noem dat dan maar nutteloos... ;D

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #12 Gepost op: 03-05-2009 00:22 u »
Mmh, is er toen mede op grond van dit materiaal toevalligerwijs een bierscheurkalender van gemaakt? >:D

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 03-05-2009 12:38 u »
Oscar, uitfoeteren is natuurlijk niet de bedoeling, maar dat had je al wel begrepen volgens mij. Ik had hier zelf nog nooit van gehoord, dus het was oprechte verbazing  :D.

Back on topic: morgen ga ik de andere bieren de Boei proeven. Eerst alles maar eens proeven voor ik een eindoordeel over deze brouwerij kan geven.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 13-05-2009 17:18 u »
Eerst alles maar eens proeven voor ik een eindoordeel over deze brouwerij kan geven.

Wijze woorden van mezelf  :groots:. Ik heb zojuist nog drie biertjes van de Boei geproefd (ik had hulp), en die waren echt een stuk beter! Om niet te zeggen: goed  :duimop:  :lekkerbier:.

Appelbier:
Een bier met gerstemout, tarwemout, appels, kruiden, hop en gist, 6%. Ondanks het feit dat het flesje 2 weken geleden bij de brouwerij is gekocht, toch al een week over de THT datum heen  :neenee: :police:.
Uiterlijk: kleine sis bij openen, geen schuim, wel genoeg koolzuur. Zeer lichtgeel, vrijwel helder.
Geur: lekker! Beetje hoppig, beetje gistig, geen afwijkingen.
Smaak: erg droog, maar zonder wrang of leeg te zijn, licht bitter, lekker tarwe-frisheid, beetje hop.
Nasmaak: iets waterig, maar zeker niet onprettig
Conclusie: een prima bier! Van de appels en de kruiden proef ik (gelukkig?) helemaal niets! Als ik zou moeten kiezen, zou dit een soort Kolsch zijn geloof ik - beetje hoppig, beetje tarwe, maar verder een vrij strak bier. Jammer van dat afwezige schuim.

Zuidwester dubbel:
Een dubbel met gerstemout, gerooktemout, hop en gist, 7%. THT datum prima in orde (eind 2009).
Uiterlijk: wat schuim (niet veel), vrij veel koolzuur, amberkleur, licht troebel.
Geur: esterig, karamel, eigenlijk precies wat je bij een dubbel verwacht.
Smaak: aangenaam rokerig, niet te veel maar wel heel duidelijk, lichte karamelsmaak, licht zoetig, nergens een hopje te bekennen, licht fruitig.
Nasmaak: zacht, karamel, licht bitterig.
Conclusie: ook een prima bier! Ik zou het geen dubbel noemen, omdat ik de rooksmaak niet bij de stijl vind passen, ik de kleur iets te licht vind en het bier niet zoet genoeg, maar hier zou ik er echt wel een paar van op kunnen!

Windkracht 10
Een bier van 10% met diverse soorten gebrande mout, bruine kandij, hop en gist. THT datum prima in orde
Uiterlijk wat schuim dat snel wegzakt, bruine kleur, tweeschijn
Geur: licht fenolisch (o jee  :rundum:), verder karamel en alcoholisch
Smaak: moutig, karamel, kandij, zoet
Nasmaak: warmend, licht geroosterd
Conclusie: al weer een prima bier, gelukkig was de lichte afwijking in de geur niet terug te vinden in de smaak! Dit is een echt winterbier of quadrupel, vind ik.

Ik heb voor de zekerheid de twee flesjes Dichte Mist en Loodsbier open getrokken die ik ook nog had staan, maar die vind ik echt slecht (zoals hierboven beschreven). Mijn conclusie over de brouwerij: ze maken een paar prima bieren, vooral de Windkracht 10 en de Zuidwester dubbel mogen er zijn! Maar het Loodsbier is echt heel erg niet lekker, en staat volgens mij ook bol van de brouwfouten. Als dat niet zo is, zijn die duindoorns een ontzettend slecht ingredient voor bier! Dumpen dat Loodsbier, dat is geen goede reclame voor de andere goede bieren!

Oh ja: en ik vind het eigenlijk een schandaal dat er in de winkel bij de brouwerij bier te koop is dat op de THT datum zit  :neenee:.

Nu ben ik toch wel benieuwd welk van die bieren waar wordt gebrouwen  >:D

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 13-05-2009 17:34 u »
Het Appelbier ken ik niet, de andere wel. Ik ben van alle bieren niet echt kapot, of afwijkingen (zoals loodsbier) of gewoon niet erg mooi in elkaar gezet (windkracht 10, mist karakter door een teveel aan suiker). Mooi dat ze je toch wel smaken.

:degroeten:
Wesley

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 13-05-2009 17:53 u »
of gewoon niet erg mooi in elkaar gezet (windkracht 10, mist karakter door een teveel aan suiker). Mooi dat ze je toch wel smaken.

Domme ikke het inderdaad best lekkie vinden. Dom amateurtje he, mister de grote prof man?  ;D

Tags: