Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Dat is mijn Rupert, een soort N'ice Chouffe met thijm en sinasappelschil. Ik hoop dat jij met je Simpelheidsgebod dit ook kan waarderen.
Het valt mij nu pas op hoe laag de fles gevuld is...
Geur: zowel sterk moutig als hoppig. Heeft ook een typisch Engelse geur. Geen enkele smaakafwijking.Een mooi bier. In een cijfer uitgedrukt: 7,5.
Heel licht fruitig (had misschien wat sterker gemogen).
De knoepert van een Rupert van Gerb:Ik heb het gevoel dat de thijm ook bijdraagt aan de bitterheid. De thijm zou misschien iets subtieler aanwezig mogen zijn. Ik heb het idee dat het hele gistkarakter is weggedrukt maar je krijgt er een hop voor terug. Een klasse V bier!
Nog suggesties daarvoor? Iets warmer vergisten? Ik heb het nu heel strak op 17-18 ºC gehouden (gemeten aan het bier, niet de luchttemp in de koelkast).
De ene keer is die lekkerder dan de andere keer en ik vind er over het algemeen te weinig balans in zitten.
Smaak: tarwe, redelijk wat kruidnagel, weinig banaan. Het bier is iets zoet. Er zit een smaakje aan: het lijkt op gistig of trekkerig.
Ik kom nogmaals tot de conclusie dat de Weizens veel beter uit de verf komen zonder die vervelende Weihenstephaner ernaast
Van te voren hadden we wel gediscussieerd over het wel/niet meenemen van een referentie. In geval van een uitgesproken referentie is dat dus niet zo'n goed idee. De verschillen tussen de andere bieren, waar het eigenlijk om gaat, zullen daardoor kleiner worden. Een belangrijk verbeterpunt.
...De Hopfenweisse was geniaal ....
Jullie neigen al weer erg naar hokjesgeest en verafgoding .
De combinatie van de hoeveelheid hop met het de weizensmaakjes is niet ok.
Wel maf dat die eenstapsmaisch dan meer esters geeft. Is dit de WB-06 die gewoon niet zo denderend is?
Nasmaak: lang bitter en hoppig. Oordeel: Een hele goede tripel, die lijkt op een Augustijn. De hogere alcoholen in de geur ben ik geen fan van, maar dit heb ik bij een aantal commerciele Belgische bieren ook geproefd.
Bedankt voor de notities Gerb. Zelf ben ik er iets minder tevreden over en dan met name de bitterheid die ik na verloop van tijd te sterk vind. De eerste paar slokken van dit bier vind ik perfect, daarna is het een beetje werken. Het gaat om Westmalle Tripel kloonpoging
Oordeel: Een maf bier, de smaak van de havermout geeft het bier een bier-oneigen smaak, maar het is ook weer niet zo vreemd dat het heel uniek is. Ik denk dat hier best wel een zuurtje tegenover zou mogen staan.
Beide bieren hebben niet veel banaansmaak, welke je wel zou verwachten met de maischschema's.
Al die monniken ook...
Oordeel: Een maf bier, de smaak van de havermout geeft het bier een bier-oneigen smaak, maar het is ook weer niet zo vreemd dat het heel uniek is.
moeten we gaan proberen de oude bieren weer nieuw leven in te blazen.
Ja, monnikenbier waar geen monnik aan te pas komt.
Yeah! Op naar zuur bier zonder koolzuur! Gelukkig richt je je peilen niet alléén op het Reinheitsgebot
Oordeel: De geur is echt goed, in de smaak zitten de meest belangrijke smaakcomponenten, maar het bier is wel droog. Komt een eind in de richting, misschien alleen het maischschema aanpassen en de vergistingtemperatuur een graadje lager.
Daar heb ik vandaag behoorlijk van genoten. Zie hier.
In de middeleeuwen werd het merendeel van de bieren gebrouwen met vooral havermout. De smaak van haver was toen heel bier eigen! Smaken in bier veranderen in de tijd. Ik blijf er bij dat we (hobbybrouwers bedoel ik dan) ons steeds meer richten op de smaak van het Reinheitsgebot. Gerstemout, (veel) hop, geen kruiden en geen suiker. En we willen, ook in navolging van de Duitsers, steeds minder gistingsnevenproducten. Naar mijn idee wordt het tijd dat we ophouden met het imiteren van commercieel bier en moeten we gaan proberen de oude bieren weer nieuw leven in te blazen.
Zelf heb ik geen scherpe nasmaak. Bedoel je misschien bitterheid? Ik weet nog niet wat ik ga doen qua bitterheid bij de herhaling. Wat hopbitterheid mag toch wel vind ik.
Dit neigt wel naar een hele goede Weizen.
maar ik zit nog met mijn Munich Wheat gisttrauma, die Weizen werd door iedereen finaal afgekeurd.
Het was zeker een compliment, maar ik zit nog met mijn Munich Wheat gisttrauma, die Weizen werd door iedereen finaal afgekeurd.
wat insinueer je precies?
Zou die gist dan toch niet zo geschikt zijn voor een weizen ?
Als ik deze met je geruild had was ik misschien in staat om je van dit trauma af te helpen, maar helaas.
Ik proef nu een weizen en kan het volgende vermelden:Kleur: Oranje, in het flesje erg helder, in het glas iets tussen tweeschijn en dof, licht troebel. Mooi schuim, zakt langzaam in en een dun laagje blijft liggen.Geur: Onmiskenbaar weizen, gist.Smaak: Weinig banaan, iets kruidnagel, beetje "strak", niet erg.Nasmaak: tarwe, licht bitter.Best wel lekker!Alleen, waar is deze van? Op de goudkleurige dop staat met rode viltstift iets van 54 met een frubbltje eronder???
Als het goed is heeft/had Edwin er nog een paar staan. Er was weinig animo om dit bier mee te nemen, gek genoeg.
Mijn familie vind mijn bieren nu na deze weizens ineens wel lekker , dus de voorraad slinkt snel.