Nieuwe brouwer uit het noorden

Gestart door Desperado Wim, 22-04-2009 13:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Desperado Wim

Hallo forumleden,

Ben sinds enige tijd bierbrouwen als een nieuwe hobby gaan uitoefenen en heb veel informatie van dit forum gehaald hiervoor alvast mijn dank.
Even iets over mijzelf, Ben een man van 44 jaar en woon in het noorden des lands vlakbij een vestingdorpje genaamd Bourtange.
Ben als hobbywijnmaker begonnen en nu dus ook aan het bierbrouwen verknocht een geweldige hobby en lekkere bezigheid.
Hoop op dit forum leuke bijdrages te kunnen doen en discussies te kunnen voeren.
Met vriendelijke groet,
Wim  :proost2:

JeroenCV

Welkom Wim,

Veel plezier hier.

Groet
Jeroen  :brouwen:

Adrie

Welkom Wim,

Wat heb je tot nu toe gebrouwen? Waren dat moutbrouwsels, blikbrouwsels of moutextractbrouwsels?

Desperado Wim

Hallo Adrie,

Tot nu toe heb ik gebrouwen, tripeltjes, en verschillende pilsners en op het ogenblik ben ik bezig om een desperado kloon uit te proberen voor de komende zomer.
Hier is onze zoon dol op, dus een goede reden lijkt mij om het te proberen.
Brouw alleen moutbrouwsels.

Met vriendelijke groet,
Wim

JWVG

Ha Wim,

ook welkom namens mij! Het klinkt alsof je al aardig wat ervaring hebt - als je een fatsoenlijke volmouts pils kunt maken dan heb je bepaald recht van spreken! Hopelijk heb je wat aan het forum en vice versa. Vast wel!

 :degroeten: JW.

Oscar

Wim ook welkom namens mij. Je woon lekker dicht tegen de grens aan. Makkelijk voor Duitse biertjes... :D

Desperado Wim

Hallo JW en Oscar,

Ja heb al enige ervaring met het brouwen en ben tot nu toe tevreden over mijn brouwsels, maar het is altijd leuk om bij te leren en ervaringen te delen met anderen.
Ja woon lekker dicht tegen de Duitse grens en koop daar dus ook regelmatig Duitse biertjes en andere drankjes voordelig in.

Groet,
Wim

RobinB

Hey Wim!
Het is een eindje uit de buurt, maar misschien vind je het eens leuk om een kijkje te nemen bij het Groningsch Biergilde?
We hebben elke 2e woensdag van de maand een bijeenkomst in het Heerdenhoes in Beijum (Groningen)!

Vanaf Borger kan er (afhankelijk van Herman) evt ge-carpooled worden, scheelt weer :)

Jij haalt je spullen bij Van Rein?

Muldermans

Hallo Wim,
Welkom! Leuk een buurman brouwer aan te treffen. Ook vanuit Stadskanaal kan er gepooled worden robin :)

Groeten Muldermans

aldo

Citaat van: RobinB op 22-04-2009  21:58 uHey Wim!
Het is een eindje uit de buurt, maar misschien vind je het eens leuk om een kijkje te nemen bij het Groningsch Biergilde?
We hebben elke 2e woensdag van de maand een bijeenkomst in het Heerdenhoes in Beijum (Groningen)!

Vanaf Borger kan er (afhankelijk van Herman) evt ge-carpooled worden, scheelt weer :)

Jij haalt je spullen bij Van Reijn?

Dat wordt gezellig in de auto... als dat maar in me 5je past als het me b.o.b.-beurt wordt ;-)


Desperado Wim

Hey Hallo Heren Brouwers,

Ja lijkt me best leuk eens een keertje een kijkje te nemen bij het Groningsch Biergilde, en leuk te weten een buurman brouwer in stadskannaal te hebben.
Op jouw vraag Robin waar ik mijn spullen haal, het meeste haal ik bij Van der Kooy, en nog een aardig eindje verder uit de buurt haal ik jaarlijks mijn spullen bij Pevec in Pula Croatie.

Met vriendelijke groeten,
Wim

RobinB

Hmmm, ik dacht aan Vlagtwedde, maar Van Rein zit in Valthermond.
Toch een stuk dichterbij dan Jubbega ;)

SeekingBeer

Hallo Wim,

Het Grunniger wijn & bier gilde is wel een aanbeveling; ik woon vlak om de hoek en ga ook niet naar elke vergadering maar je kunt er leuke dingen opsteken. Het voordeel van het gilde is nogal simpel: De één weet dit en de ander weet dat.

Zelf ben ik net als jij ooit begonnen met wijn maken, later volgt sterke drank en bier vanzelf.

Vreemd genoeg is het maken van bier ongeveer net zo ingewikkeld als het maken van een perfecte likeur; alleen als je het meerdere jaren doet krijg je zuipbare resultaten.

Succes met het spul!


Muldermans

Citaat van: SeekingBeer op 20-05-2009  00:31 uVreemd genoeg is het maken van bier ongeveer net zo ingewikkeld als het maken van een perfecte likeur; alleen als je het meerdere jaren doet krijg je zuipbare resultaten.


Of je moet gewoon veel brouwen, kleine hoeveelheden. Inmiddels heb ik sinds augustus 13 brouwsels erop zitten en nummer 14 zit eraan te komen. De laatste 5 bieren zijn eigenlijk pas te drinken. Moet wel zeggen dat je met zo'n 6 liter per keer ook weer zo door je voorraad heen bent. De volgende wordt dan ook een grotere hoeveelheid +/- 20 liter.

Sinds ik bij het gilde ben heb ik vooral veel geleerd door bieren van anderen te proeven, echt leerzaam dat proeven :)

Groeten
Muldermans

Oscar

Citaat van: Muldermans op 20-05-2009  00:39 uMoet wel zeggen dat je met zo'n 6 liter per keer ook weer zo door je voorraad heen bent.

Ja, dan zou ik vrijwel iedere week brouwen... :o  ;D

Menno

Infuusslangetje doorknippen, Ozzie... :neenee:

 ;D :degroeten:

Maarten

(een beetje laat) Hoi Wim!  :biersmile:

Citaat van: Oscar op 20-05-2009  01:36 uJa, dan zou ik vrijwel iedere week brouwen... :o  ;D
Inderdaad. Ik moest strak elke 3 weken brouwen, anders zat ik zonder, toen ik per 16 liter brouwde. Het heeft bij mij geduurd tot ik opgeschaald ben van 16 naar 24 liter per keer brouwen, voordat mijn bier rijp was vóór de laatste 3 flesjes. Geen geduld, veel dorst, en daar ga je. Die extra 8 liter zijn best prima.

Desperado Wim

Hallo Forumleden,

Allemaal bedankt forumleden voor de tips en de uitnodigingen, ga er zeker wat mee doen.  :degroeten:


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.