Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Jos  (gelezen 5761 keer)

Offline YOz

• Vol lid
  • Land: nl
Jos
« Gepost op: 19-05-2009 22:42 u »
Hallo ik ben Jos,
Gebruik het forum al een tijdje voor informatie, dacht dat het maar eens tijd werd om mij aan te melden. Heb al een paar batches gemaakt samen met een vriend. Helaas is het laatste project geeindigd in 60 liter azijn.... >:(
Denk zelf dat het door een vies kraantje kwam, las hier ook het een en ander over zuurdesem. Wij maken hier namelijk om de dag ons eigen brood en heb dus praktisch altijd een verse cultuur staan.
Daarnaast ook verschillende wijn/mede projecten, binnenkort weer vlierbloessem tijd, dus zeker weer de vlierbloessem wijn van vorig jaar na proberen te maken.

Zal wel niet helemaal de goede plaats zijn voor een vraag, maar over zuurdesem: de een verband het uit de keuken na 1 zure batch iemand anders kweekt er zijn eigen wilde gist mee op. Is er niet een mooie midden weg, waar ik lekker kan brouwen thuis en we toch nog zuurdesem brood kunnen eten/maken? Iemand een goede middenweg gevonden?

p.s. alvast iedereen bedankt voor de berg aan informatie die we hier al gevonden hebben!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Wild Chocolate

• Senior lid
  • Can't get enough of that wonderful Duff
Re: Jos
« Reactie #1 Gepost op: 19-05-2009 22:54 u »
Hey Jos,

Welkom op het forum. Heb je je laten verleiden door het draadje van Oscar over de drempel tussen meelezen en meediscussiëren?

Voor wat betreft het zuurdesem probleem, micro organismen die in de lucht zitten kun je niet even wegsturen als je gaat brouwen. Wellicht ben je er als je alles na het koken in een andere ruimte doet (gebruik bijvoorbeeld de badkamer om te koelen en je gistvaten te desinfecteren. Ook het bottelen zou je dan daar kunnen doen.) Tot en met het koken hoef je je niet echt zorgen te maken om infectie (wel gewoon schoon werken natuurlijk).

Succes met brouwen!

Groet,

Remco

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #2 Gepost op: 19-05-2009 22:56 u »
Ha Jos,

je vergeet het allerbelangrijkste: je woont in Wageningen!  ;)

A3 zal vast wel wat te melden hebben over die zuurdesem, zelf weet ik daar weinig van. Maar kom snel een keertje langs in Wageningen bij het WHO - dat zure bier, daar moet iets aan te doen zijn!

O ja - en welkom op het forum natuurlijk!

:degroeten: JW.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 19-05-2009 23:13 u »
Jos,

Van harte welkom, ondanks de kleine valse start.

(Jos werd direct na zijn aanmelding geband in verband omdat zijn gebruikersnaam YOz op andere fora gebruikt is door spammers. Nieuwe leden worden door de beheerders sinds kort gecontroleerd op spamgedrag op andere fora.)

Offline YOz

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 19-05-2009 23:26 u »
Na het koken naar een andere ruimte verplaatsen is een goede tip. En waarschijnlijk kan ik het ook nog wel voor elkaar krijgen bij mijn huisgenoten dat ik de zuurdesem verplaats enkele dagen voordat ik ga brouwen, wie weet helpt dat ook nog (Deze ga ik meteen verplaatsen, wil donderdag brouwen)

Inderdaad vergeten te melden: Ik woon tegenwoordig in Wageningen (import).
@JWVG  Door de infectie kan ik helaas geen lekker bier meenemen, maar ik kan wel langskomen om kennis te maken.

Jos

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 20-05-2009 01:03 u »
maar ik kan wel langskomen om kennis te maken.

Zou ik doen, schijnt een gezellig cluppie te zijn  :biersmile:

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
    • Stadsbrouwerij Wageningen
« Reactie #6 Gepost op: 20-05-2009 06:49 u »
Hey Jos,

Gelukt! :elifant:
Klinkt als veel activiteit bij jullie in de keuken, leuk hoor.  Over zuurdesem en bierbrouwen is al eens vaker geschreven hier.
Met vlierbloesems wil ik zelf ook aan de slag, siroop voor in een bier maken.

Gr,
  Dennis.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 20-05-2009 07:36 u »
Zou ik doen, schijnt een gezellig cluppie te zijn  :biersmile:

Jazeker!  :proost2: samenvol. Maar we beginnen nu wel tegen logistieke beperkingen aan te lopen. Als iedereen komt, zijn we al met z'n achten! Dat gaat maar net in een huiskamer. We zullen op termijn ook een lokatie moeten vinden om bij elkaar te komen, als er nog meer mensen bij komen. Maar goed - dat is een luxe probleem!

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #8 Gepost op: 20-05-2009 08:45 u »
A3 zal vast wel wat te melden hebben over die zuurdesem, zelf weet ik daar weinig van.

Zuurdesem en bier mixen slecht, dat blijkt ook bij jou maar weer eens. De enige remedie is om bier en zuurdesemkweken strikt te scheiden: andere ruimtes andere lepels, bakken en wat al niet. En natuurlijk niet eerst lekker in het deeg kneden en zonder je handen te ontsmetten daarna bier over gaan hevelen.

Het kan dus wel, maar je moet de boel strikt scheiden en heel zorgvuldig zijn met schoonmaken en ontsmetten.

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #9 Gepost op: 20-05-2009 08:50 u »
Jazeker!  :proost2: samenvol. Maar we beginnen nu wel tegen logistieke beperkingen aan te lopen. Als iedereen komt, zijn we al met z'n achten! Dat gaat maar net in een huiskamer. We zullen op termijn ook een lokatie moeten vinden om bij elkaar te komen, als er nog meer mensen bij komen. Maar goed - dat is een luxe probleem!

JWVG, kan je niet een stamtafel clubtafel in een café doen? Of 'gewoon' een club opzetten? Is Adrie ook gelukt... :duimop:

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 20-05-2009 09:23 u »
Een gilde oprichten druist in tegen alles waar het WHO voor staat  :D. Bovendien hebben we vrij dicht bij nog het Edes biergilde zitten, dus als we echt behoefte zouden hebben aan een gilde, kunnen we daar altijd nog naar toe. Maar we willen het eigenlijk graag simpel houden, en het forum is gilde genoeg.

Een kroegtafel zou leuk zijn, maar dan moet je nog wel even een kroeg vinden die die tafel beschikbaar stelt (als je je eigen bier meeneemt). Verkennende bewegingen richting Onder de Linden zijn op niets uitgelopen.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 20-05-2009 09:26 u »
Hey Jos!
Ook hier welkom.
Ik zou inderdaad proberen om een "hygienische zone" proberen te creeren waar je het koelen van het wort, het enten van de gist en het bottelen doet. Een badkamer is over het algemeen makkelijk omdat dat makkelijk schoon te maken is, en je hebt er (koel-)water. Maar daar zullen we het op een volgende WHO-meeting ook wel over hebben.
Neem vooral je mislukte bier ook mee, doe ik ook wel eens  ;D.

JWVG, kan je niet een stamtafel clubtafel in een café doen? Of 'gewoon' een club opzetten? Is Adrie ook gelukt... :duimop:
Adrie en z'n club werden volgens mij iets enthousiaster ontvangen door de plaatselijke brouwer, maar het valt best nog eens te proberen. Misschien helpt het als iemand anders (dan ik) het vraagt.   :engel:
Een kroeg heb ik mijn twijfels over aangezien die het over het algemeen niet zo leuk vinden als je zelf bier meeneemt, en eigen bier drinken is toch wel het enige vaste agendapunt.  :beersmiley:

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #12 Gepost op: 20-05-2009 11:48 u »
De uitbater dient wél alcoholist te zijn. Handig met omkopen...  >:D

Offline basterd-brewer

• Super lid
  • Wageningse Hobbybrouwer in Overleg
    • Brouwerij Wageningen: brouwen zonder grenzen
« Reactie #13 Gepost op: 20-05-2009 12:14 u »
Hallo Jos,

Ik had nog niet gereageerd op je mail dus laat ik je hier maar welkom heten. Nog een forum/who lid erbij daar ben ik alleen maar blij mee. De logistiek heb ik een vrije kijk op, met verjaardagen komen er wel meer mensen over de vloer, maar ik heb makkelijk praten omdat ik in een studentenhuis woon.
Brouwen met vlierbloesemsiroop heb ik ook al een paar keer gedaan en dat is me goed bevallen, hopelijk staan er voldoende vlieren in de omgeving om ons alle drie te voorzien.  :clownsmile:

We hebben niet zo'n probleem met zure bieren trouwens hoor; ik ben er speciaal voor naar Brussel geweest. Zoals Geert al aangeeft hebben we zo al een paar keer expres vreemd smakende bieren meegenomen.
Voor de rest gaat het alleen maar om bier en plezier zoals je aan de andere reacties wel kunt aflezen  samenvol  :lekkerbier:  :proost:  :proost2:  :biersmile:

Grtz, Stefan

Offline YOz

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 20-05-2009 12:21 u »
Juist het thuis bij elkaar langskomen lijkt mij een stuk gezelliger.
Mocht het echt niet meer passen: Ik heb wel eens gehoord dat op Maastricht na we hier in Wageningen de meeste kroegen per inwoner hebben. Mocht dat waar zijn moet er toch wel wat mogelijk zijn.

@ Geert ik zal zeker wat meenemen (heb toch meer dan genoeg)

@ Dennis & Stefan Vlierbloessem als smaak toevoegen? Als je er bij bent maandag de 1e hoor ik graag meer van je.  :idea: rabarber ook mogelijk?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #15 Gepost op: 20-05-2009 12:34 u »
:idea: rabarber ook mogelijk?

Vast wel, of het lekker is weet ik niet...Als je dat toevoegt bij het maisschen is dat gelijk aan aanzuren met oxaalzuur  ;D  Zou je dit bij het koken toevoegen, dan zou ik niet teveel gebruiken. zie ook  : http://nl.wikipedia.org/wiki/Rabarber

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #16 Gepost op: 20-05-2009 12:35 u »
Ik heb wel eens gehoord dat op Maastricht na we hier in Wageningen de meeste kroegen per inwoner hebben.

Ah, er valt nu een puzzel op zijn plaats...  >:D

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
    • Stadsbrouwerij Wageningen
« Reactie #17 Gepost op: 20-05-2009 16:51 u »
Hadden we de Zaaier al geprobeerd?  Ik kan me voorstellen dat die het nog zou overwegen..

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 20-05-2009 18:45 u »
Hoi Jos, welkom op het forum. Geniet van de wijsheden!

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 20-05-2009 19:53 u »
Hadden we de Zaaier al geprobeerd?  Ik kan me voorstellen dat die het nog zou overwegen..

Zou kunnen - ze zijn er a-commercieel genoeg voor  ;).

Tags: