Favoriete kruiden/specerijen

Gestart door djeetn, 22-04-2009 00:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Welke soort kruid wordt het vaakst gebruikt voor bierbereiding?

Zoethout
Kardemom
Koriander
Curacao/citrusschil
Kruidnagel
komijnzaad
gember
kaneel
vanille
steranijs
ik gebruik geen kruiden/of zo min mogelijk

Adrie

Het valt trouwens reuze mee met die zogenaamde beperktheid van het aantal Duitse biertypen. Als ik de biertypengids erbij pak kom ik om ongeveer 17 Duitse biertypen tegen 13 Engelse biertypen. Sommige biertypen zijn wat moeilijk in te delen (is een stout Iers of Engels), maar het idee is duidelijk: het aantal Duitse biertypen doet niet onder voor het aantal Engelse biertypen. Reinheitsgebot of niet: het maakt voor de diversiteit blijkbaar geen moer uit.

Jacques

Citaat van: Adrie op 24-04-2009  10:49 uHet valt trouwens reuze mee met die zogenaamde beperktheid van het aantal Duitse biertypen. Als ik de biertypengids erbij pak kom ik om ongeveer 17 Duitse biertypen tegen 13 Engelse biertypen. Sommige biertypen zijn wat moeilijk in te delen (is een stout Iers of Engels), maar het idee is duidelijk: het aantal Duitse biertypen doet niet onder voor het aantal Engelse biertypen. Reinheitsgebot of niet: het maakt voor de diversiteit blijkbaar geen moer uit.


De verscheidenheid aan bieren is in Engeland in mijn beleving een stuk groter dan in Duitsland. Binnen een type is het gamma aan smaken veel groter. En verder is het zo dat bij de Real Ales het bier in de ene pub anders smaakt dan in een ander. Hierdoor is veel avontuurlijker om in Engeland een bierreis te maken dan in Duitsland. Nog los van het feit dat we hier maar weinig Engelse bieren tegen komen.

En ook in Engelse bieren worden wel eens kruiden gebruikt...

Hoppeplukkertje

Zelf ben ik  voorstander om kruiden te gebruiken.
Ik ben op zoek naar nieuwe combinaties. Hopelijk krijg we hier nog extra tips op die link :brouwen:
Ik hou wel van extreem brouwen.


wiwi

Jacques, gaat ge nog iets los laten over uw ervaring met kruiden? Ik ben namelijk zeer geïnteresseerd.
Tot op heden heb ik mij nog niet gewaagd aan het gebruik van kruiden  maar tegen volgende winter wil ik iets kruidigs brouwen, Scotch Ale of iets met speculaaskruiden of zo, ook het gebruik van drop of zoethout in een quadrupel zou ik wel zien zitten.

Jacques

Citaat van: wiwi op 25-04-2009  08:02 uJacques, gaat ge nog iets los laten over uw ervaring met kruiden? Ik ben namelijk zeer geïnteresseerd.
Tot op heden heb ik mij nog niet gewaagd aan het gebruik van kruiden  maar tegen volgende winter wil ik iets kruidigs brouwen, Scotch Ale of iets met speculaaskruiden of zo, ook het gebruik van drop of zoethout in een quadrupel zou ik wel zien zitten.

Ik raad je aan mijn artikel over dit onderwerp te lezen.

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 24-04-2009  23:32 uDe verscheidenheid aan bieren is in Engeland in mijn beleving een stuk groter dan in Duitsland. Binnen een type is het gamma aan smaken veel groter.

Als stout als Engels type wordt beschouwd en Vienna als Duits, geeft de BJCP Style Chart 2008 21 Duitse en 24 Engelse biertypen aan.

Hopbier

RobinB

Citaat van: Jacques op 24-04-2009  23:32 uEn verder is het zo dat bij de Real Ales het bier in de ene pub anders smaakt dan in een ander. Hierdoor is veel avontuurlijker om in Engeland een bierreis te maken dan in Duitsland.

Nou, In duitsland heb je natuurlijk ook in ieder stadje één (of meer) lokale brouwerij.
Ik oktober heb ik een week rondgereisd in Thuringen en daar was het in ieder stadje raak!

Overal de Bock gehad (en 1x een Rauchbier) en de verschillen waren aanzienlijk...

Jacques

Citaat van: RobinB op 25-04-2009  22:27 uNou, In Duitsland heb je natuurlijk ook in ieder stadje één (of meer) lokale brouwerij.
Ik oktober heb ik een week rondgereisd in Thuringen en daar was het in ieder stadje raak!

Overal de Bock gehad (en 1x een Rauchbier) en de verschillen waren aanzienlijk...

Toch zijn die verschillen marginaal als je dat vergelijkt met de verschillen die je in Engeland hebt.
De Engelsen hebben een veel groter arsenaal aan grondstoffen tot hun bereik, waaronder ook kruiden.

RobinB

Misschien waar, ik ben nog nooit in Engeland geweest.
Maar het leuke aan al die kleine brouwerijtjes in Duitsland was dat de bieren écht heel verschillend waren.

Meer verschillend dan de verschillende pale ale's / bitters die ik bij van Erp haal...
En dat zonder kruiden! ;)

Overigens heb je voor grotere verschillen niet per se kruiden nodig mijns inziens?
Neem een lambiek en een Doppelbock...

Daarbij komt ook nog dat in de meeste Engelse bieren die ik geproefd heb niet eens kruiden waren gebruikt.

Jacques

Citaat van: RobinB op 26-04-2009  00:49 uMisschien waar, ik ben nog nooit in Engeland geweest.
Maar het leuke aan al die kleine brouwerijtjes in Duitsland was dat de bieren écht heel verschillend waren.

Meer verschillend dan de verschillende pale ale's / bitters die ik bij van Erp haal...
En dat zonder kruiden! ;)

Dan wordt het  eens tijd dat je naar het Great Bitish Beer Festival gaat!
Of gewoon gaat toeren door Engeland.
Ondek dan ook het spannende verschil van dezelfde real ale in een andere pub.

RobinB

Staat nog op het programma, ooit :)

djeetn

Toch wel verassend vind ik hoe koriander er uit schiet! Door deze draad te lezen (en ook door ervaring; lees mijn draad over mijn witbier) weet ik ook hoe moeilijk het is om kruiden te gebruiken! Je moet rekening houden met de versheid en vorm dat je ze toevoegd! Ik vind het intrigerend eigenlijk! ik heb nu een stuk of 10 kruiden gegeven, weet niet of ik een 'vaak gebruikt' kruid ben vergeten die sommige brouwers op dit forum gebruiken? Ik stel deze vraag puur uit nieuwsgierigheid, ben erg benieuwd!!!

Nerro

De grap met koriander is natuurlijk dat de geur heel erg goed past in die van bier. Het voegt een kruidigheid toe zonder overduidelijk een "extra" smaakje toe te voegen.

Misschien moeten we eens gaan experimenteren om een nieuw kruid te vinden wat net zo goed in bier past?

djeetn


Oscar

Is al eens gedaan... Dat wil zeggen een bier gebotteld met een rode peper in het flesje... Na het drinken van dat bier had je een ander bier nodig om te blussen... ;D

Nerro

En zwarte peper tijdens de hopkook?

Jacques

Citaat van: Nerro op 03-05-2009  01:14 uEn zwarte peper tijdens de hopkook?
Dat wordt weet ik gedaan door saison brouwerij a Vapeur in Pipaix. Mogelijk zijn er meer saison brouwers die het gebruiken.

De-Geert

Citaat van: Nerro op 03-05-2009  01:14 uEn zwarte peper tijdens de hopkook?
Als je 'm een keer tegenkomt is de Amarante van brouwerij Millevertus de moeite waard om eens te proeven. Dat is een bier met zwarte peper. En niet eens zo slecht.

Albertus


In mijn Saison van vorig jaar had ik ook peper gebruikt. Het is me zo goed bevallen dat er in de Saison die nu staat te gisten ook weer peper zit.

Bert

djeetn

Verdorie zeg, en ik bedoelde het nog als mopje  :D

Albertus

Citaat van: djeetn op 03-05-2009  11:09 uverdorie zeg, en ik bedoelde het nog als mopje  :D

Tsja, zo zie je maar. Lees vooral "Radical Brewing" van Randy Mosher eens, er is meer tussen hemel en aarde dan pils.

Bert

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.