Favoriete kruiden/specerijen

Gestart door djeetn, 22-04-2009 00:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Welke soort kruid wordt het vaakst gebruikt voor bierbereiding?

Zoethout
Kardemom
Koriander
Curacao/citrusschil
Kruidnagel
komijnzaad
gember
kaneel
vanille
steranijs
ik gebruik geen kruiden/of zo min mogelijk

djeetn

Ik zat even met deze vraag en wou nu toch eens weten welk soort kruid het meest gebruikt wordt voor bierbereiding! Heb even dit forum afgezocht naar de meest voorkomende kruiden (heb een top 10 gekozen) maar nu moet er nog een 'topfavoriet' gekozen worden!!

Voor mij persoonlijk is het wel koriander.

Oscar

Ik mis de optie... ik gebruik nooit kruiden of zo min mogelijk.

djeetn

Kan die er nog bij? had maar 5 Mogelijke antwoorden dacht ik?

djeetn

Maar je kan de peiling natuurlijk bewerken.  :stom:      ;)

MO

Geen kruiden voor mij. 't Is niet mijn ding.

JWVG

Ik gebruik ze ook zelden. Ik overweeg koriander in mijn quadrupel te gaan stoppen volgende week, maar waarschijnlijk komt het er niet van. Als ik ooit weer een witbier ga brouwen, zal ik wel weer koreander en citrusschil gebruiken. Dat is de enige echte uitzondering voor mij.

 :degroeten: JW.

William

Snufje kaneel als antioxydant tijdens het maischen maar daarnaast geen kruiden voor mijn tenzij de stijl er om vraagt. Maar zelfs dan met mate.

EBC

Geen kruiden. Witbier is de enige uitzondering.

Adrie

Weinig kruiden. Af en toe wat koriander in een witbier, blond of fantasiebier.

Caspar

Naast koriander en sinaasappelschil in witbier gebruik ik geen kruiden, zonde van die mooie pure mout, hop en gistsmaken. Witbier heb ik overigens ook nog maar één keer gebrouwen ;D.

basterd-brewer

Hmmmm, hop valt toch ook onder de kruiden? Anders toch wel onder de kruidachtige planten.

Na een fiasco met zoethout en gember in een bier ben ik sterk terug gekomen van het gebruik van kruiden en specerijen, hoewel de laatste tripel die brouwde  een Karmeliet achtige was met wel wat sinasappelschil en koriander.

djeetn

Citaat van: basterd-brewer op 22-04-2009  09:32 uHmmmm, hop valt toch ook onder de kruiden? Anders toch wel onder de kruidachtige planten.


Ik had wel gedacht dat iemand dat zou zeggen  :D (hop ligt natuurlijk ZOOOO voor de hand dat ik het niet heb opgenomen natuurlijk)

Albertus


In principe weinig of geen kruiden. Maar bij een Kerstbier laat ik me graag gaan ;D
Ik probeer, als ik kruiden gebruik, de dosering zo laag te houden dat een kruid wel bijdraagt aan de smaak maar niet "los" te proeven is.

Bert

Adrie

Citaat van: basterd-brewer op 22-04-2009  09:32 uNa een fiasco met zoethout en gember in een bier ben ik sterk terug gekomen van het gebruik van kruiden en specerijen, hoewel de laatste tripel die brouwde  een Karmeliet achtige was met wel wat sinasappelschil en koriander.

Brouwen met kruiden is een kunst. Met hop hebben wij hobbybrouwers al snel de insteek: "hoe meer hoe beter" en dat pakt vaak goed uit. Met kruiden moet de insteek eerder: "hoe minder hoe beter" zijn en dat valt blijkbaar niet mee. In bier is de ideale kruidenhoeveelheid meestal een zodanige hoeveelheid dat je als proever nét niet kan bepalen welk kruid of welke kruiden er gebruikt zijn. Gebruik je iets teveel, dan is het bier al uit balans. Koriander is zo'n populair kruid omdat dat, als een van de weinige kruiden, niet zo heel kritisch is. Een grammetje meer maakt het bier niet ondrinkbaar. Maar iets teveel gember en het bier is echt niet meer lekker. Iets teveel zoethout en het bier is meer een zoethoutthee.

RobinB

Ik gebruik (behalve hop) ook bijna geen kruiden behalve in witbier. Heb er wel eens wat mee gespeeld natuurlijk, maar in de meeste types vind ik het niet thuishoren!
Een aantal Belgische klonen en scotch-ales zal je waarschijnlijk wel (met beleid) moeten, omdat je zonder er niet komt.
Verder komt ook een groot deel van de "Fruit, kruiden, specerijen en bloemen"-achtige smaken uit het gistprofiel.

Maarten

Ik heb 'geen kruiden' aangegeven, maar dat is niet echt uit principe of overtuiging. Natuurlijk leveren gist/mout/hop combi's al bergen smaken op, maar ik kan me voorstellen dat andere kruiden en specerijen wel degelijk iets toe kunnen voegen. Ik ben echter nog druk met het uitvogelen hoe bier brouwen werkt, en ga me nog niet aan kruiden wagen. Waarschijnlijk inderdaad als eerste in een witbier of zo.

djeetn

Heb ondertussen al ("nog maar") twaalf brouwsels achter de rug en heb eigenlijk altijd met kruiden gewerkt, behalve mijn voorlaatste dan. Die viel heel goed mee en ik heb dan ook het besluit genomen om veel minder kruiden te gaan gebruiken! Zo kan je inderdaad het best de verschillende smaakaspecten van: hop, mout, gist,... het best leren kennen! Mijn laatste was een witbiertje dus moest ik wel koriander en citrusschil gebruiken hé  :D

Oscar

Citaat van: djeetn op 22-04-2009  12:20 umijn laatste was een witbiertje dus moest ik wel koriander en citrusschil gebruiken hé  :D

Van wie? De Stijlpolitie? :police:  Als je 't zelf brouwt hoef je niets... lekker toch?

djeetn

Das waar, maar citrus en koriander horen gewoon in een witbiertje hé  ;)

Jacques

Grappig om te lezen dat men tegenwoordig zo weinig op heeft met kruiden in bier. Dat was zo'n 100 jaar geleden wel anders. Bijna alle bovengistende bieren waren toen aangekruid. Onder invloed van de opkomst van pils is dat veranderd.

Nu hebben veel hobbybrouwers het idee dat je moeten brouwen volgens het Reinheitsgebot maar dat is gewoon onzin. Dat doen we simpelweg niet. We zuren aan, gebruiken gistvoeding en voegen suiker toe voor de hergisting op fles om maar wat te noemen. Waarom dan geen kruiden?

En ja, je moet voorzichtig zijn met kruiden. Subtiel gebruik is aanbevolen. Maar niet als in de keuken kun je interessante effecten krijgen met kruiden. Een goede kok gaat het gebruik van kruiden niet uit de weg maar weet ook dat de smaak van de kruiden niet mag overheersen en ook dat je niet te veel kruiden door elkaar moet gebruiken. Creativieit en durf kunnen je onderscheiden van de bulk. Het niet bewandelen van de plat betreden paden (lees brouwen volgens bestaande biertypen) kan zeer interessant zijn. Houd wel de hoofdweg in de gaten (een goed smakend biertje) want als je verdwaald ben je veel tijd kwijt.

De-Geert

Citaat van: Jacques op 22-04-2009  13:50 uNu hebben veel hobbybrouwers het idee dat je moeten brouwen volgens het Reinheitsgebot maar dat is gewoon onzin.
Ik vind de conclusie dat veel hobbybrouwers vinden dat je volgens het Reinheitsgebot moet brouwen, puur omdat er veel niet zo fan zijn van het gebruik van kruiden, een beetje kort door de bocht.

Ik ben zelf ook niet meer zo'n enorme voorstander van het gebruik van allerlei kruiden omdat ik vind dat het snel de smaak domineert en de smaak van mout, hop en gist in de weg zit. Daarnaast vind ik dat met name het gebruik van koriander van veel bieren eenheidsworst maakt.
Maar om nu te zeggen dat ik vind dat iedereen het Reinheitsgebot moet handhaven? Dacht het niet! Ik heb niets tegen het gebruik van suiker, ongemoute granen, melkzuur, en wat je nog meer kan verzinnen.
Ook vind ik de eeuwige vergelijkingen met bieren van vroeger een beetje krom. Niemand van ons heeft een bier van 100 jaar geleden geproefd, en ik durf te gokken dat de kwaliteit van bier in de afgelopen eeuwen eerder vooruit dan achteruit gegaan is. En dat ondanks (of mede dankzij?) het mindere gebruik van kruiden, en dan met name de vervanging van gruit door hop.

Dat gezegd hebbende weet ik dat je graag dingen scherp formuleert om reacties uit te lokken, en dat is wederom gelukt.  ;)


Adrie

Daarbij zijn we hobbybrouwers geworden (om bier te brouwen met mout- en hop- en gistsmaken) en geen kruidendrankjesmixers. Bijna niemand propageert hier het Reinheitsgebot en zeker niet om het Reinheitsgebot. Ik denk ook dat er gewoon niet zoveel mensen zijn met positieve ervaringen met kruidengebruik.

Zelf gaan bieren met veel kruiden (zoals de Tripel Karmeliet en de Carolusbieren) mij heel snel tegenstaan. Bij de eerste slok denk ik nog "Lekker!", maar dat is na drie slokken over en dan heb ik genoeg ervan gehad. Dat heeft te maken met smaak en niet met principes.

Oscar

Citaat van: Jacques op 22-04-2009  13:50 uWaarom dan geen kruiden?

Omdat het vaak niet eens lekker is, en omdat (ik in ieder geval) veel meer geniet van de smaken van mout en hop. Daar valt al genoeg mee te variëren. En het Reinheitsgebot heeft hier natuurlijk niets mee te maken.

djeetn

Citaat van: Jacques op 22-04-2009  13:50 uDat was zo'n 100 jaar geleden wel anders. Bijna alle bovengistende bieren waren toen aangekruid.

ik citeer nu een stukje dat ik op internet heb gevonden:

Kruiden werden rond de Gouden Eeuw vooral gebruikt als geneesmiddel en als smaakverbeteraar van voedsel en dranken. De kwaliteit van bv. het bier was vroeger veel minder dan nu. Je kunt er vanuit gaan dat het meeste bier in die tijd in het gunstigste geval zurig was. Men is in bier kruiden gaan gebruiken om de soms beroerde smaak van het bier wat te maskeren, om een deel van de hop te vervangen en om het bier sterker te doen lijken dan het eigenlijk was.

djeetn

Hehe, dus wat doe je als je een slecht biertje hebt gebrouwen... kruiden indoen  ;)

Even nog verder citeren, dit moet je ook gelezen hebben:

Om het bier of drankje krachtiger te maken werden ook een aantal zeer giftige specerijen niet geschuwd. Twee voorbeelden hiervan zijn de bessen van de Cocculus indicus en de pitten van de Nux vomica (braaknoten). De eerste werd gebruikt om vissen te vangen. Indianen gooide een handje bessen in het water en de vissen kwamen rugzwemmend bovendrijven; van dit spul werd ongeveer 0,5 gram per 10 liter gebruikt. De braaknoten bevatte strychnine, ook niet echt gezond.

Het "duizendbladkruid" is één van de oudste bekende geneeskruiden, en werd al in een midden-paläolithisch graf in Irak aangetoond (60.000 jaar oud....!). Grote hoeveelheden ervan, zoals die toen gebruikt werden door de "bierbrouwers", kunnen duizelingen en zelfs krankzinnigheid veroorzaken (ik heb mij waarschijnlijk ook eens vergist van kruid...haha!).
Een ander "kruidje" dat veel gebruikt werd door de meestal "Clericale giftmengers" was het zg,. dolkruid of bilzenkruid. Het is giftig, zwaar roesverwekkend en bedwelmend. Dit "soepje" werd gebruikt, om de meestal horribele smaak van het brouwsel te verdoezelen. Het bilzenkruid werdt zelfs onder en na de tweede wereldoorlog nog gebruikt, zij het met andere bedoelingen. Ook nu worden er door commerciële brouwerijen en stokerijen nog kruiden bij het brouwen gebruikt, maar dan natuurlijk vooral voor het lekkere ervan.
Door het toenemend aantal kleine brouwerijtjes (en "Moonshining"...!) is de laatste tijd het gebruik van kruiden weer fors toegenomen. Hoeveel men van een bepaald soort kruid kan gebruiken hangt vooral af van het kruid zelf maar ook van de wijze waarop dit toegevoegd wordt en de kwaliteit ervan.



Kruiden kun je het beste kort meekoken met het beslag en/of toevoegen op het einde van het kookproces. Sommige kruiden kun je ook goed bij het lageren (rijpen) toevoegen. Meestal wordt echter van de kruiden of kruiden-mengelingen eerst een essence of aftreksel aangemaakt (of gekocht...). Deze wordt dan bij het op fles trekken van de drank of likeur in de juiste hoeveelheid aan de drank toegevoegd. Bedenk dan wel dat verschillende kruiden niet altijd goed samenwerken en bij een verkeerde mengeling ervan de drank gewoon om zeep helpen. Houd de gebruikte kruidenmengsels bij het aanmaken van eigen dranken en likeuren dan ook zo beperkt mogelijk en gebruik alleen deze, die strikt noodzakelijk zijn voor het verkrijgen van het gewenste aroma en geur.

EBC

Ach er is een tijd geweest dat je zonder kruiden niet kon brouwen, dat was verboden. Kruiden leverden immers belastingcenten op.
Hop heeft toch de kruiden vervangen. Hop leverde nu eenmaal een beter bier op en daar was zelfs de belastingdienst niet tegen opgewassen.

Tegenwoordig wordt er vooral vanwege nostalgie weer met kruiden gebrouwen. Laatst was ik in Maastricht bij de voormalige brouwerij De Keyzer. Men schonk er onder andere Maastrichts Blond, gebrouwen ergens bij Luik (MO, alstublieft). In eerste instantie dacht ik aan zwaar geoxideerd, vlak daarna aan een infectie. Het bier had zeer veel koolzuur. Toen dat koolzuur minder werd, bleken het kruiden te zijn. Maastrichts Blond is een gruitbier, er zit een waslijst aan kruiden in. Ik kan het wel eens posten indien men het wil weten...

Elke keer dat ik een bier met kruiden drink, op witbier na, valt het me tegen. Nee, voor mij geen kruiden.

Ronnie

Citaat van: djeetn op 22-04-2009  16:36 uhehe, dus wat doe je als je een slecht biertje hebt gebrouwen.. kruiden indoen

Net zoals de goedkope restaurantjes op maandag, (overschotjesdag) dan is het kip-curry. Met curry kan je zelfs bedorven vis kwijt..

Jacques

Net zoals de slogan Heerlijk Helder Heineken heeft denk ik het Reinheitsgebot een veel grotere invloed op de huidige brouwtraditie dan wel eens gedacht wordt. Pils was bij uitstek een Duits biertype. Dat moest dus gebrouwen worden volgens het Reinheitsgebot. De opkomst van het pils heeft het gebruik van kruiden in bier verdrongen.

Het verhaal dat kruiden diende om slechte smaken te maskeren is een bekend verhaal. We mogen echter niet vergeten dat alle voedingsstoffen flink gekruid waren. Het hoorde bij de smaak van toen. Veel koks hebben het nu over het gebruik van eerlijke grondstoffen. Daarmee bedoelen ze het gebruik van zo min mogelijk smaakmakers (kruden) mee. Een modeverschijnsel volgens mij dus. Het zal wel over een tijd wel weer veranderen. Het is net zo iets als de lengte van de rokken, alhoewel veel dames tegenwoordig continu de broek aan hebben.

Oscar

Citaat van: Jacques op 22-04-2009  21:07 ualhoewel veel dames tegenwoordig continu de broek aan hebben.

In vele huishoudens denk ik  :D :D :D

EBC

Citaat van: Jacques op 22-04-2009  21:07 uNet zoals de slogan Heerlijk Helder Heineken heeft denk ik het Reinheitsgebot een veel grotere invloed op de huidige brouwtraditie dan wel eens gedacht wordt. Pils was bij uitstek een Duits biertype. Dat moest dus gebrouwen worden volgens het Reinheitsgebot. De opkomst van het pils heeft het gebruik van kruiden in bier verdrongen.

Toch werd in Nederland pils niet volgens het Reinheitsgebot gebrouwen. Jarenlang is er veel mais gebruikt... pas de laatste jaren is het gebruik van mais gestopt, allemaal vanwege exportmogelijkheden en reclamedoeleinden.

Pils heeft niet zozeer het gebruik van kruiden verdrongen, maar het bovengistende bier. Dat had veel meer te maken met minder mislukte brouwsels door het gebruik van koeling (en dus meer winst), dan met het Reinheitsgebot. Daarnaast waren er wetten die brouwerijen verplichtten om ook smalbier te brouwen. Bier was immers nog steeds een belangrijk voedingsmiddel. Het kruidenbier is verdwenen, dat is waar, maar of het Reiheitsgebot daar nu de oorzaak van is, dat weet ik nog niet.

Jacques

Het klopt dat in Nederland vooral na de tweede wereldoorlog veel pils is gebrouwen met maïs. Neemt niet weg dat pils via Duitsland in ons land is gekomen (er werd geadverteerd met bier gebrouwen volgens de "Beierse methode"). En in Duitse bieren mochten geen kruiden zitten vanwege het Reinheitsgebot. Er werd een biertype populair waarbij geen kruiden meer hoorde gebruikt. Indirect is dit wel degelijk een effect van het Reinheitsgebot.

RobinB

Denk ik een leuk topic te lezen, springen er ineens allemaal stokpaardjes door het beeld? ???  :slaperig:

@Jacques: Ik weet niet waar je obsessie tégen het Reinheitsgebot vandaan komt, maar insinueren dat veel van ons dáarom geen/weinig kruiden gebruiken vind ik een belediging.
Ik gebruik kruiden waar ik het vind passen (qua smaak en biertype) en als ik een Tjechisch  :clownsmile: bier als Pilsener brouw, stop ik het daar gewoon niet in.
Aan de andere kant heb ik nota bene een flesje Koyt ( :lekkerbier: )in de kast staan en een gagelplantje (ca 30cm nog maar  :-\ ) in de tuin...
Verder hou ik me ook niet aan het Reinheitsgebot?

Citaat van: Jacques op 22-04-2009  21:07 uEen modeverschijnsel volgens mij dus.
Zo bezien kan je ook stellen dat het wél gebruiken van kruiden evenzeer een modeverschijnsel was?

EBC's financiele redenen tegen het gebruik van kruiden via de opkomst van Lager bier lijken me minstens zo relevant als sentimenten naar het reinheitsgebot (waar de NL-pilser niet eens van weet)?

djeetn

Mijn excuses maar... voor deze draad begon had ik nooit gehoord van het Reinheitsgebod, dus heb ik zitten opzoeken, hier de definitie volgens Wikipedia:

Reinheitsgebot
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken

Het Reinheitsgebot (Reinheitsgebot) is een Duitse regeling die zijn oorsprong vindt in het hertogdom Beieren in 1516. Het is de oudste warenwet ter wereld.


Regelgeving
Volgens dit gebod mag bier alleen gemout graan, water, hop en gist bevatten. Volgens voorstanders zou bier dat volgens het Reinheitsgebot gebrouwen is beter van smaak zijn dan bier waaraan bijvoorbeeld suiker zou zijn toegevoegd. Het gebod verbiedt echter ook het gebruik van kruiden en vruchten.

 Trivia
Eind februari 2005 bepaalde het Bundesverwaltungsgericht (rechtbank) in Leipzig dat de Klosterbrauerei Neuzelle in Brandenburg haar brouwsel Schwarze Abt, waaraan suiker is toegevoegd, toch "bier" mag noemen. De brouwerij heeft hiervoor tien jaar lang een juridische strijd geleverd om het als bier erkend te krijgen. De uitspraak kan mogelijk een einde betekenen voor het vijfhonderd jaar oude Reinheitsgebot.




Dus zelfs suiker was verboden? Of werd gemeden??

RobinB


djeetn

had ik volledig gemist  :-\ (bedankt vr de link)

Nerro

Who cares allemaal! Dat stomme Reinheitsgebot was al vanaf het begin weinig anders dan een nagel aan de doodskist van het creatieve brouwen! Als een brouwer iets moois wil maken dan kan hij daar voor wat mij betreft gebruiken wat hij wil. Als blijkt dat zout in bier de smaken er beter uit doen komen dan moet er zout in het bier! Als blijkt dat peper in bier het een leuke kick geeft dan moet dat kunnen! Zo zijn er duizenden gave dingen te bedenken. Waarom moeten nou zelfs de thuisbrouwers zich houden aan de stijlen van commerciële brouwers?! Zijn we vergeten dat die lui er hun geld mee moeten verdienen? Dat is toch altijd een recept voor langzame degradatie naar de laagste gemene deler! Het experimenteren zou juist in de schuren en keukens van hobbybrouwers moeten gebeuren want ergens anders gebeurt het niet!

Laten we ons nou eindelijk een vrijwaren van al die benijpende regeltjes en vooroordelen en gaan brouwen wat wij lekker vinden! Als we het alleen zelf lekker vinden is het al de moeite waard! So what als je 5 keer iets vies maakt en dan eindelijk 1 keer iets goeds? Wie een ommeletje wil bakken moet een eitje durven breken!

djeetn

Citaat van: Nerro op 23-04-2009  11:34 uWho cares allemaal!

Ik alvast niet!! Groot gelijk heb je Nerro!!

Adrie

Wat een onzin. Vergeet niet dat restricties juist creatief maken! Hoe strenger het gebod, hoe creatiever een brouwer moet zijn om de smaakeffecten te bereiken die hij wenst. We mogen blij zijn met het Reinheitsgebot en de prachtige Duitse bieren die dat heeft opgeleverd.

Daarnaast moeten we blij zijn dat België dat gebot niet kende en met de enorme rijkdom aan bieren die dat heeft opgeleverd. Verschillende landen, verschillende gewoonten en geboden, verschillende bieren. Allemaal met passie en creativiteit gemaakt. Het ene is niet slechter of beter dan het andere.

Jacques

Citaat van: RobinB op 23-04-2009  11:11 uZo bezien kan je ook stellen dat het wél gebruiken van kruiden evenzeer een modeverschijnsel was?

Kruiden worden zolang er gebrouwen wordt al gebruikt. Het is bekend dat in de Middeleeuwen de belasting op bier hier in de Nederlanden geheven werd via het kruidenmengsel. Zo belangrijk waren die kruiden dus. Er kon gewoon geen bier gebrouwen worden zonder kruiden. Dat we minder kruiden gewend zijn in bier is nog niet zo lang.

Maar nog steeds zijn er brouwers die kruiden gebuiken. De aloude tradititie is gelukkig nog niet verdwenen. Het Reinheitsgebot wel maar dat willen de Duitsers nog steeds niet toegeven. Het die laatste reden waarom ik mij zo tegen het Reinheitsgebot kant. Goed bier heeft geen Reinheitsgebot nodig. En het gebruik van een kleine hoeveelheid kruiden kan geen kwaad...

djeetn

Citaat van: Nerro op 23-04-2009  11:34 uLaten we ons nou eindelijk een vrijwaren van al die benijpende regeltjes en vooroordelen en gaan brouwen wat wij lekker vinden! Als we het alleen zelf lekker vinden is het al de moeite waard!

Het was vooral hier dat ik Nerro groot gelijk gaf! het Reinheitsgebot heeft inderdaad zoals Adrie zijn voordelen!! Inderdaad, elk land zijn traditie (houden zo)!

Nerro


:D Ik verveel me een beetje vandaag.

Maarten

Vooral het bijgewerkte nummerbord: RH GB PZ is bewijs van de mate van je verveling... Ga een boek lezen of zo! (of bier brouwen/recepten bedenken/recepten nalezen)

JWVG

 ;D De eerste inval moet natuurlijk in Loon op Zand zijn. In huize Jacques! Oberreinheitskriminelle!

 :degroeten: JW.

Jacques

Citaat van: JWVG op 23-04-2009  14:27 u;D De eerste inval moet natuurlijk in Loon op Zand zijn. In huize Jacques! Oberreinheitskriminelle!

Helemaal juist. Ik heb nog nooit gebrouwen volgens het Reinheitsgebot. Bij elk brouwsel heb ik suiker gevoegd voor de hergisting. Maar ik ben ook niet vies van kruiden, ongemoute granen, melkzuur en fosforzuur. Het Reinheitsgebot wordt door mij willens en wetens overtreden.

Laat de Duitsers maar saai bier brouwen. Hebben jullie wel eens bij stilgestaan hoe weinig biertypen Duitsland heeft ten opzichte van het aantal brouwerijen die ze hebben. Belachelijk weinig toch. Gelukkig kunnen ze wel brouwen en kom je weinig echt foute bieren tegen. Maar voor spannende biertjes moet je toch wel buiten Duitsland zijn. In België en tegenwoordig ook de USA zijn brouwerijen te vinden die het aandurven kruiden te gebruiken om daarmee verrassende bieren te creëren.

De-Geert

Citaat van: Jacques op 23-04-2009  14:40 uIk heb nog nooit gebrouwen volgens het Reinheitsgebot.
Ken jij een hobbybrouwer die dat wel doet?

Adrie

Citaat van: Jacques op 23-04-2009  14:40 uLaat de Duitsers maar saai bier brouwen. Hebben jullie wel eens bij stilgestaan hoe weinig biertypen Duitsland heeft ten opzichte van het aantal brouwerijen die ze hebben. Belachelijk weinig toch. Gelukkig kunnen ze wel brouwen en kom je weinig echt foute bieren tegen. Maar voor spannende biertjes moet je toch wel buiten Duitsland zijn. In België en tegenwoordig ook de USA zijn brouwerijen te vinden die het aandurven kruiden te gebruiken om daarmee verrassende bieren te creëren.

1. Duitsers zijn conservatief en hangen erg aan traditie. Dat is de reden dat er weinig biertypen zijn, niet omdat er een Reinheitsgebot was.
2. Spannend = nieuw. Dus zie punt 1.

Jacques, ik verbaas me over jouw standpunt. In feite zeg je dat alleen spannend (nieuw) bier te brouwen is met kruiden en weet ik wat voor toevoegingen, maar dat is natuurlijk klinklare nonsens. Creativiteit staat of valt niet met de ingrediënten die je kunt of mag gebruiken, maar met de brouwer. Zoals ik hierboven al zei is het gebrek aan biertypen in Duitsland (wat trouwens best meevalt) volgens mij absoluut niet te wijten aan het Reinheitsgebot, maar aan de volksaard. Creatief zijn de Duitsers daarentegen zeker, gezien jouw voorbeelden om het Reinheitsgebot te "omzeilen" (lees: dingen voor elkaar te krijgen die zij willen en toch binnen het Reinheitsgebot passen).

En Geert slaat de spijker op zijn kop. Er is geen hobbybrouwer die volgens het Reinheitsgebot brouwt.

Kortom: volgens mij jaag jij op een spook.

Drents Hopbier

Citaat van: djeetn op 23-04-2009  11:17 uReinheitsgebot
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Regelgeving
Volgens dit gebod mag bier alleen gemout graan, water, hop en gist bevatten.

In het Reinheitsgebot wordt alleen gerst, hop en water genoemd. Gist niet (allein
Gersten, Hopfen und Wasser verwendet und gebraucht werden sollen)

Hopbier

Jacques

In Duitsland zijn er wel hobbybrouwers die proberen te brouwen volgens het Reinheitsgebot. Ze voegen moutextract toe voor de hergisting op de fles en gebruiken sauermalz om geen melkzuur te hoeven gebruiken. Die discussie hebben we al gehad.

Volgens mij zijn er twee redenen waarom die hele grote plas aan Duits bier zo saai is:
- het Reinheitsgebot, op grond waarvan het gebruik van "vreemde" ingrediënten zoals kruiden anders dan hop verboden is;
- de volksaard die je ook noemt. Maar deze laatste is natuurlijk ook beïnvloed door strikte regelgeving.

Net zoals biertypen en de Biertypengids heilig zijn geworden bij veel hobbybrouwers, is dat volgens mij ook het geval als het gaat om het uitgangspunt dat je volgens het Reinheitsgebot geen kruiden mag gebruiken. Mijn advies is dan ook: ga buiten de paden. Je kunt helemaal vastlopen in de modder maar ook hele interessante dingen tegen komen. We kunnen ons eigen bier met onze eigen smaak brouwen. We hoeven ons de wet niet voor laten voorschrijven door het Reinheitsgebot of door Derek Walsh.

Adrie

Citaat van: Jacques op 23-04-2009  15:48 uWe hoeven ons de wet niet voor laten voorschrijven door het Reinheitsgebot of door Derek Walsh.

Dat ben ik hartgrondig met je eens! En daarom zul je smullen van "Radical Brewing" van Randy Mosher (of heb je het ondertussen al gelezen?).

Jacques

Citaat van: Adrie op 23-04-2009  15:51 uDat ben ik hartgrondig met je eens! En daarom zul je smullen van "Radical Brewing" van Randy Mosher (of heb je het ondertussen al gelezen?).

Dat boek is vorige week bij mij binnengekomen. Ben nu nog bezig met Brew like a Monk (waarop ik toch wel het nodige commentaar heb - hierover later meer).
Maar ik kom zo links en rechts wat tijd te kort. Gelukkig heb ik binnenkort een paar vrije dagen.

Adrie

Het valt trouwens reuze mee met die zogenaamde beperktheid van het aantal Duitse biertypen. Als ik de biertypengids erbij pak kom ik om ongeveer 17 Duitse biertypen tegen 13 Engelse biertypen. Sommige biertypen zijn wat moeilijk in te delen (is een stout Iers of Engels), maar het idee is duidelijk: het aantal Duitse biertypen doet niet onder voor het aantal Engelse biertypen. Reinheitsgebot of niet: het maakt voor de diversiteit blijkbaar geen moer uit.

Jacques

Citaat van: Adrie op 24-04-2009  10:49 uHet valt trouwens reuze mee met die zogenaamde beperktheid van het aantal Duitse biertypen. Als ik de biertypengids erbij pak kom ik om ongeveer 17 Duitse biertypen tegen 13 Engelse biertypen. Sommige biertypen zijn wat moeilijk in te delen (is een stout Iers of Engels), maar het idee is duidelijk: het aantal Duitse biertypen doet niet onder voor het aantal Engelse biertypen. Reinheitsgebot of niet: het maakt voor de diversiteit blijkbaar geen moer uit.


De verscheidenheid aan bieren is in Engeland in mijn beleving een stuk groter dan in Duitsland. Binnen een type is het gamma aan smaken veel groter. En verder is het zo dat bij de Real Ales het bier in de ene pub anders smaakt dan in een ander. Hierdoor is veel avontuurlijker om in Engeland een bierreis te maken dan in Duitsland. Nog los van het feit dat we hier maar weinig Engelse bieren tegen komen.

En ook in Engelse bieren worden wel eens kruiden gebruikt...

Hoppeplukkertje

Zelf ben ik  voorstander om kruiden te gebruiken.
Ik ben op zoek naar nieuwe combinaties. Hopelijk krijg we hier nog extra tips op die link :brouwen:
Ik hou wel van extreem brouwen.


wiwi

Jacques, gaat ge nog iets los laten over uw ervaring met kruiden? Ik ben namelijk zeer geïnteresseerd.
Tot op heden heb ik mij nog niet gewaagd aan het gebruik van kruiden  maar tegen volgende winter wil ik iets kruidigs brouwen, Scotch Ale of iets met speculaaskruiden of zo, ook het gebruik van drop of zoethout in een quadrupel zou ik wel zien zitten.

Jacques

Citaat van: wiwi op 25-04-2009  08:02 uJacques, gaat ge nog iets los laten over uw ervaring met kruiden? Ik ben namelijk zeer geïnteresseerd.
Tot op heden heb ik mij nog niet gewaagd aan het gebruik van kruiden  maar tegen volgende winter wil ik iets kruidigs brouwen, Scotch Ale of iets met speculaaskruiden of zo, ook het gebruik van drop of zoethout in een quadrupel zou ik wel zien zitten.

Ik raad je aan mijn artikel over dit onderwerp te lezen.

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 24-04-2009  23:32 uDe verscheidenheid aan bieren is in Engeland in mijn beleving een stuk groter dan in Duitsland. Binnen een type is het gamma aan smaken veel groter.

Als stout als Engels type wordt beschouwd en Vienna als Duits, geeft de BJCP Style Chart 2008 21 Duitse en 24 Engelse biertypen aan.

Hopbier

RobinB

Citaat van: Jacques op 24-04-2009  23:32 uEn verder is het zo dat bij de Real Ales het bier in de ene pub anders smaakt dan in een ander. Hierdoor is veel avontuurlijker om in Engeland een bierreis te maken dan in Duitsland.

Nou, In duitsland heb je natuurlijk ook in ieder stadje één (of meer) lokale brouwerij.
Ik oktober heb ik een week rondgereisd in Thuringen en daar was het in ieder stadje raak!

Overal de Bock gehad (en 1x een Rauchbier) en de verschillen waren aanzienlijk...

Jacques

Citaat van: RobinB op 25-04-2009  22:27 uNou, In Duitsland heb je natuurlijk ook in ieder stadje één (of meer) lokale brouwerij.
Ik oktober heb ik een week rondgereisd in Thuringen en daar was het in ieder stadje raak!

Overal de Bock gehad (en 1x een Rauchbier) en de verschillen waren aanzienlijk...

Toch zijn die verschillen marginaal als je dat vergelijkt met de verschillen die je in Engeland hebt.
De Engelsen hebben een veel groter arsenaal aan grondstoffen tot hun bereik, waaronder ook kruiden.

RobinB

Misschien waar, ik ben nog nooit in Engeland geweest.
Maar het leuke aan al die kleine brouwerijtjes in Duitsland was dat de bieren écht heel verschillend waren.

Meer verschillend dan de verschillende pale ale's / bitters die ik bij van Erp haal...
En dat zonder kruiden! ;)

Overigens heb je voor grotere verschillen niet per se kruiden nodig mijns inziens?
Neem een lambiek en een Doppelbock...

Daarbij komt ook nog dat in de meeste Engelse bieren die ik geproefd heb niet eens kruiden waren gebruikt.

Jacques

Citaat van: RobinB op 26-04-2009  00:49 uMisschien waar, ik ben nog nooit in Engeland geweest.
Maar het leuke aan al die kleine brouwerijtjes in Duitsland was dat de bieren écht heel verschillend waren.

Meer verschillend dan de verschillende pale ale's / bitters die ik bij van Erp haal...
En dat zonder kruiden! ;)

Dan wordt het  eens tijd dat je naar het Great Bitish Beer Festival gaat!
Of gewoon gaat toeren door Engeland.
Ondek dan ook het spannende verschil van dezelfde real ale in een andere pub.

RobinB

Staat nog op het programma, ooit :)

djeetn

Toch wel verassend vind ik hoe koriander er uit schiet! Door deze draad te lezen (en ook door ervaring; lees mijn draad over mijn witbier) weet ik ook hoe moeilijk het is om kruiden te gebruiken! Je moet rekening houden met de versheid en vorm dat je ze toevoegd! Ik vind het intrigerend eigenlijk! ik heb nu een stuk of 10 kruiden gegeven, weet niet of ik een 'vaak gebruikt' kruid ben vergeten die sommige brouwers op dit forum gebruiken? Ik stel deze vraag puur uit nieuwsgierigheid, ben erg benieuwd!!!

Nerro

De grap met koriander is natuurlijk dat de geur heel erg goed past in die van bier. Het voegt een kruidigheid toe zonder overduidelijk een "extra" smaakje toe te voegen.

Misschien moeten we eens gaan experimenteren om een nieuw kruid te vinden wat net zo goed in bier past?

djeetn


Oscar

Is al eens gedaan... Dat wil zeggen een bier gebotteld met een rode peper in het flesje... Na het drinken van dat bier had je een ander bier nodig om te blussen... ;D

Nerro

En zwarte peper tijdens de hopkook?

Jacques

Citaat van: Nerro op 03-05-2009  01:14 uEn zwarte peper tijdens de hopkook?
Dat wordt weet ik gedaan door saison brouwerij a Vapeur in Pipaix. Mogelijk zijn er meer saison brouwers die het gebruiken.

De-Geert

Citaat van: Nerro op 03-05-2009  01:14 uEn zwarte peper tijdens de hopkook?
Als je 'm een keer tegenkomt is de Amarante van brouwerij Millevertus de moeite waard om eens te proeven. Dat is een bier met zwarte peper. En niet eens zo slecht.

Albertus


In mijn Saison van vorig jaar had ik ook peper gebruikt. Het is me zo goed bevallen dat er in de Saison die nu staat te gisten ook weer peper zit.

Bert

djeetn

Verdorie zeg, en ik bedoelde het nog als mopje  :D

Albertus

Citaat van: djeetn op 03-05-2009  11:09 uverdorie zeg, en ik bedoelde het nog als mopje  :D

Tsja, zo zie je maar. Lees vooral "Radical Brewing" van Randy Mosher eens, er is meer tussen hemel en aarde dan pils.

Bert

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.