Aanzoeten cider

Gestart door bjgodefr, 18-04-2009 10:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ernesto

Citaat van: Serge VL op 14-08-2017  16:38 uHet makkelijkste om bij te zoeten zijn sucralose zoetjes (pastilles) van bij AH, gewoon bij het bottelen een of meerdere zoetjes bij in de fles.
Totaal onvergistbaar (sucralose als zoetstof en lactose als vulstof) en smaakt het meest als echte suiker t.o.v andere niet vergistbare suikers of zoetstoffen.
https://www.ah.nl/producten/product/wi213916/ah-sucralose-zoetjes
Niet de sucralose zoetstof poeder van AH gebruiken die bevat nog Maltodextrine welke in principe ook onvergistbaar zou moeten zijn, maar de zuiverheid van deze maltodextrine is niet 100% en bevat het naast de maltodextrine ook wat vergistbare suikers.

Ben ik niet mee bekend. Als 't geen rare smaakjes geeft wel ideaal. Het geeft geen rare (chemische) smaakjes zoals aspartaam (en in mindere mate stevia) dat doen?

Serge VL

Vroeger heb ik ook steviose eens geprobeerd, sucralose is echt veel beter en smaakt echt naar suiker.
CiteerEigenschappen[bewerken]
Sucralose is de enige kunstmatige zoetstof die van suiker wordt gemaakt, en heeft eenzelfde smaak als suiker
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sucralose

Peke

Wil geen kunstmatige zoetstof dus daarom zit aan sorbitol te denken.
Zal mijn volgende batch proberen met een andere gist die wel zoeter blijft.
Maar heb nu nog 10 liter staan die ik wat gezoet moet/kan worden

Serge VL

Citaat van: Peke op 14-08-2017  19:56 uWil geen kunstmatige zoetstof dus daarom zit aan sorbitol te denken.
Zal mijn volgende batch proberen met een andere gist die wel zoeter blijft.
Maar heb nu nog 10 liter staan die ik wat gezoet moet/kan worden
Sorbitol daar is ondertussen ook niet veel natuurlijk aan behalve dat het in sommige planten voorkomt (maar zo komt ook waterstof cyanide in bepaalde planten voor  >:D).
CiteerSynthese[bewerken]
Sorbitol wordt bereid uit glucose via hydrogenering onder hoge druk[6] of elektrolytische reductie[7] of via katalytische hydrogenering[8].
Bron https://nl.wikipedia.org/wiki/Sorbitol

Peke

Meende dat sorbitol uit fruitsuikers werd gehaald en vooral druivensuiker   

Sorbitol ontstaat uit glucose. Het wordt natuurlijk gewonnen uit fruit ( appels, kersen) maar bijvoorbeeld ook uit algen en zeewieren. De zoetkracht ligt ongeveer op de helft t.o.v suiker. Het wordt vrij traag in het bloed opgenomen, en het is goed bestand tegen hitte. Omdat sorbitol ook een groot vermogen heeft om vocht vast te houden, wordt het erg veel gebruikt in cosmetica, en tal van andere verzorgingsproducten. Tandpasta is een bekend product waar erg veel met sorbitol wordt gewerkt. Bij gebruik van meer dan 40 gram per dag werkt sorbitol laxerend.

Peke

Citaat van: Serge VL op 14-08-2017  16:38 uHet makkelijkste om bij te zoeten zijn sucralose zoetjes (pastilles) van bij AH, gewoon bij het bottelen een of meerdere zoetjes bij in de fles.
Totaal onvergistbaar (sucralose als zoetstof en lactose als vulstof) en smaakt het meest als echte suiker t.o.v andere niet vergistbare suikers of zoetstoffen.
https://www.ah.nl/producten/product/wi213916/ah-sucralose-zoetjes
Niet de sucralose zoetstof poeder van AH gebruiken die bevat nog Maltodextrine welke in principe ook onvergistbaar zou moeten zijn, maar de zuiverheid van deze maltodextrine is niet 100% en bevat het naast de maltodextrine ook wat vergistbare suikers.

Kan tot nu toe niks goeds vinden dus de sucralose oplossing dan toch maar proberen

Peke

Citaat van: Peke op 18-08-2017  12:41 uKan tot nu toe nikstype goeds vinden dus de sucralose oplossing dan toch maar proberen

De hierboven aangeven sucralose tabletjes gekocht.
Volgende batch gaat daarmee gezoet worden.
Nu nog bedenken hoeveel op 0.75 liter te doen.

Knobby

Ik heb zojuist deze sucralose zoetjes gebruikt bij een fruitbier. Ik heb 0, 1 of 2 zoetjes toegevoegd per flesje, dan kan ik wat vergelijken.

Peke

Citaat van: Knobby op 21-08-2017  21:22 uIk heb zojuist deze sucralose zoetjes gebruikt bij een fruitbier. Ik heb 0, 1 of 2 zoetjes toegevoegd per flesje, dan kan ik wat vergelijken.

Dat was ook mijn idee om wat verschillende flessen te maken en later de beste eruit halen.

bordev

Je zou ook verse appelsap kunnen toevoegen bij bottelen en daarna pasteuriseren in stevige flessen.
Ik heb goede resultaten bereikt met 50% cider 50% appelsap, drie dagen hergisting en dan 10 minuten pasteuriseren door te verwarmen tot 70 graden (om het gist te doden). Stevige flessen gebruiken en langzaam opwarmen voorkomt ontploffende flessen.

Peke

Citaat van: bordev op 21-08-2017  23:02 uJe zou ook verse appelsap kunnen toevoegen bij bottelen en daarna pasteuriseren in stevige flessen.
Ik heb goede resultaten bereikt met 50% cider 50% appelsap, drie dagen hergisting en dan 10 minuten pasteuriseren door te verwarmen tot 70 graden (om het gist te doden). Stevige flessen gebruiken en langzaam opwarmen voorkomt ontploffende flessen.

Dan heb je geen idee hoeveel bubbels er in gaan komen lijkt mij.
Heb wel gelezen met bottel suiker dat er na een paar week soms de eerste bubbels pas ontstaan.
Ik heb.na een week een flesje open getrokken en toen was er geen koolzuur nog aanwezig

bordev

Citaat van: Peke op 21-08-2017  23:33 uDan heb je geen idee hoeveel bubbels er in gaan komen lijkt mij.
Heb wel gelezen met bottel suiker dat er na een paar week soms de eerste bubbels pas ontstaan.
Ik heb.na een week een flesje open getrokken en toen was er geen koolzuur nog aanwezig

Door ook een plastic test flesje te vullen en er in te knijpen kon ik inschatten wanneer er genoeg CO2 was gevormd... Ik weet eerlijk gezegd niet meer hoe lang het duurde, kan best meer dan een week geweest zijn.

Peke

Citaat van: bordev op 21-08-2017  23:50 uDoor ook een plastic test flesje te vullen en er in te knijpen kon ik inschatten wanneer er genoeg CO2 was gevormd... Ik weet eerlijk gezegd niet meer hoe lang het duurde, kan best meer dan een week geweest zijn.

Ook zal het lastig zijn om het alcoholpercentage dan te weten.
Hoeveel suiker van de toegevoegde appelsap gaat nog in alcohol worden omgezet.
Om beetje zoeter te maken in appelsap toevoegen wel een goed idee maar wel wat onzekere dingen

bordev

Citaat van: Peke op 21-08-2017  23:56 uOok zal het lastig zijn om het alcoholpercentage dan te weten.
Hoeveel suiker van de toegevoegde appelsap gaat nog in alcohol worden omgezet.
Om beetje zoeter te maken in appelsap toevoegen wel een goed idee maar wel wat onzekere dingen

Mwhah is wel in te schatten denk ik. Als je de vergistingsgraad weet van de oorspronkelijke cider en dan 50/50 mengt met appelsap deel je dat door twee en telt er 0.5% alcohol bij voor de hergisting.

Peke

Ben bijna zover om te bottelen maar weet eigenlijk nog niet hoeveel sucralose tabletjes ik zal toevoegen in een 0.75 liter fles

Ernesto

Citaat van: Peke op 30-08-2017  14:25 uBen bijna zover om te bottelen maar weet eigenlijk nog niet hoeveel sucralose tabletjes ik zal toevoegen in een 0.75 liter fles
En? Wat is het geworden?

Peke

Omdat ik het nog steeds niet weet wat ik wil heb ik de 10 liter nog steeds in de fles staan.

Dees Dubbel

Interessant ook is www.aspartaam.nl:

Er is ook nog de oudste kunstmatige zoetstof, saccharine, ook een 350x zoeter. Die heeft ook een bijsmaak, maar enkel bij echt grote hoeveelheden.

Om op je dilemma te antwoorden:
Sucralose is ongeveer 320x zoeter dan gewone suiker, dus gram suiker vervangen door mg kunstmatige zoetstof.
Als je nu eens gewoon 10-20-30-40 mg/liter uitprobeert (of praktischer 1-2-3-4 mg in een glas met 10 cl)? 10mg/l zal nog zuur zijn en droog. 30 mg/l zal misschien al zoet smaken of als je echt een demi-sec wil, naar jouw smaak nog niet genoeg? Daarna een nachtje over slapen, nog eens voor alle zekerheid met een frisse mond de winnaar proeven, desgewenst bijsturen en meteen bottelen.

Peke

Aspartaam ga ik niet gebruiken.

Heb zoetjes gekocht en als ik op Google zoek zal 1 zoetje 1 gram zijn.
Mijn flessen zijn 0.75 liter

Dees Dubbel

Dan zit je dus op 1 gram op 10 liter of 1000 mg op 10 liter of 100 mg per liter. Het zal zeer zoet zijn, denk ik. Misschien voorzichtig een tabletje in 2 breken en dat oplossen in je 10 liter? Dan zit je nog altijd op 40 à 60 mg/l. Als je echt een zoetekauw bent, kan je nog een kwartje tot de rest van een zoetje bijmengen.

Mijn ervaring is dat je 20 mg/l kunstmatige zoetstof echt wel merkt.

RvanAken

Ik ben een beginner met bier maar cider heb ik al meerdere malen gemaakt. Mijn eerste poging was ook werd droog, iets wat ik best lekker vond. Toch wilde ik proberen om ook een iets zoeter te maken. De eerste poging was met zoetjes voor in de koffie, simpel maar veel te doeltreffend. Deze werd veel te zoet met een lichte chemische nasmaak. Mijn tweede poging was zonder extra " chemische" zoetstoffen maar door het toevoegen van  meer verse  appelsap als vergisting zo goed als af was. De vergisting heb ik gestopt met een beetje sulfiet. Dit gaf een heerlijk fruitige cider.

 Ook heb ik een appelmede gemaakt waar ik als extra zoetstof honing gebruikte. Ik gebruikte toen een powergist gebruikt, geen idee welke gist dat precies was maar werd als zodanig verkocht, welke het overleefde tot een alcohol percentage van rond de 16%. Dit gaf redelijk zware cider met een heerlijk honing aroma. Als je honing gebruikt dan is geduld belangrijk. Deze appelmede was na een half jaar op fles al goed maar duidelijk "jong".  Na een jaar al een stuk beter. De flessen die ik twee jaar had bewaard waren fantastisch.

Keuze te over dus.

Ik hoop dat ik heb kunnen helpen.

Ruben

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.